Sommarföräldrar 2014

Amningsnappen ska väl läggas så det blir som vakuum?

Istället för att sluta helt med högerbröstet kan du kanske pumpa ur höger bröst och bara amma på vänster tills ni fungerar på höger också :)?

Nu har jag ammat på vänster hela dagen med en jättenöjd bebis som resultat.
Testade nu på kvällen att pumpa ur höger ordentligt, sen la jag honom vid det bröstet och han fick tag! Halleluja!

Insåg då att, ja, en gråter tamigfan för allt och ingenting. Hormonpåslaget alltså.. :D

Nu har jag ammat på vänster hela dagen med en jättenöjd bebis som resultat.
Testade nu på kvällen att pumpa ur höger ordentligt, sen la jag honom vid det bröstet och han fick tag! Halleluja!

Insåg då att, ja, en gråter tamigfan för allt och ingenting. Hormonpåslaget alltså.. :D

:banana::up:

Så... nu sover de stora barnen och jag kan äntligen berätta lite mer om hur det var för oss.

Värkarna tilltog och blev något mer regelbundna under eftermiddagen. Efter att jag hade haft 2-3 värkar med ca 10 minuter emellan bestämde vi oss för att åka in. Nästa värk kom efter fem minuter och så snart vi satt i bilen sjönk avstånden till runt 3-4 minuter och de blev mer och mer smärtsamma om än hanterbara.

Ganska exakt klockan 18 kom vi in till förlossningen och fick direkt komma in i ett av rummen. Värkarna var då täta och starka. Gjorde ett ctg som var bra och sade sedan ganska direkt att jag ville ha eda. Barnmorskan var rätt tveksam eftersom jag då redan var öppen ca 8,5 cm, men jag stod på mig. "Vi kommer säkert inte att hinna utan måste avbryta mitt i" sa hon men jag sa att det var ok, då kunde vi avbryta men att jag ville försöka. Hade sån tur att en narkosläkare kunde komma på en gång och eda började förberedas runt 18:40. Fick ett rejält blodtrycksfall till en början då de glömt/inte hunnit koppla in det stabiliserande droppet. Var nere på ca 75/45 ett tag och då mår man inte särskilt bra... Men de fick styrsel på det efter ett tag, trycket stabiliserades och jag var helt smärtfri. :bow: De hade gett något värkhämmande under tiden slangen lades och sedan ganska rejält med eda.

En dröm. Värkarna försvagades visserligen något men med värkstimulerande dropp blev allt bra. Jag kände värkarna som ett tryck och kunde krysta när det var dags men de gjorde inte ont längre. Bara de sista två när han kom ut gjorde lite ont men det var helt ok. Han kom ut med ena handen bredvid huvudet vilket troligen var orsaken till en andra gradens bristning. Men narkosläkaren (som är min allra största idol :love:) sprutade glatt i en dubbel, snabbverkande dos vilket gjorde att jag inte alls kände när de sydde heller. Raphael föddes, trots värkhämmande, eda och sedan värkstimulerande 20:47, alltså knappt tre timmar efter att vi kommit in. Utan smärtlindring hade det sannolikt gått betydligt snabbare men så var det bättre.

Det var en helt annan upplevelse än med de andra två - så lugnt och stressfritt. Vi småpratade med varandra och med barnmorskorna mellan värkarna, ctg var super hela tiden. Jag kunde koncentrera mig på andning och krystning och det blev aldrig panikartat. Raphael var inte heller så trött och stressad som sina syskon efter födseln.

Vi var kvar på förlossningen till ca 10:30 i förmiddags då jag valde att åka hem istället för att flytta till bb. Bebisen skulle ändå övervakas 12 timmar pga att han var så pass stor och mitt högra ben bar först runt 6 imorse så de hade ändå inte flyttat oss så mycket tidigare. Hans blodsocker etc var dock jättebra hela tiden och så fort jag fått tillbaka känseln i benet och all eda var ute ur kroppen mådde jag också bra.

Storebror är jätteförtjust i lillen och till och med lillasyster (där vi ju var lite oroliga minst sagt) tog emot honom med öppna armar. Amningen verkar komma igång bra också. Hade visserligen gått ner till 4000 gram när bm var här på kvällen men han dricker bra och är pigg och så.

Nu ska vi göra kväll här!

När bebis rör sig får jag värk a la mensvärk, framåt, nedåt, ryggen.
Brukar det kunna bli så?
Hade inget sånt här vid förra graviditeten :)

Vet att han ligger med huvudet nedåt.

@majola Grattis!! Så skönt att allt gick bra och kom igång =)

@Energi Vad de sa till mig, eftersom jag bara pumpar och jag blev/är frustrerad över mängden är just hur mycket sitter i huvudet. Att vara här och nu och tänka positivt osv. De erbjöd kurs i mindfullness.

@DarkInNight Det är två operationer inom kommande året, sedan en vid tre års ålder, en vid 7-9 års ålder. Sen även operationer för rör i öronen en eller flera tillfällen, och ev extra plastik operationer.

Just nu sliter jag för att kunna pumpa mot hans behov. Hade ju ändå en dröm av att kunna amma, men det går inte. Även om han och jag gör allt rätt =( Men nu måste jag pumpa ca varannan timme för att öka produktioner... Hur länge kommer jag orka? Vill inte ge ersättning egentligen. Han får ont i magen av den och han sväljer ju redan så mycket luft och får ont av det =(

@Pilo har en vän som hade bebis som inte klarade av vanlig ersättning utan det fick bli mjölkfri ersättning, då gick det bra.
Fy sjutton att behöva pumpa varannan timme, dottern ammade varannan timme dygnet runt så jag förstår att det är tungt :( . Kommer du behöva göra det länge?
Hör öronoperationerna ihop med spalten? Är inte så påläst kring spalt

Har haft otroligt mycket sammandragningar den här graviditeten, så jag tycker ju att livmodern borde ha tränat klart.
Men nu får jag även "mensvärk" så fort liten rör sig, är det alltså också en typ av förberedelser?
Är väldigt öm/ömtålig om hela magen också.

Juni
31/5 Hjartagna (första barnet) Gösta född 2/6, 50 cm, 3545 g
4 lillepia (första barnet) Pojke 8/6, 53 cm, 4110 g
6 keilir (andra barnet) Pojke 30/5, 52 cm, 3440 g
22 hjärter_dam (första barnet) Pojke född 15/6, 48 cm, 2590 g
25 Sessan_84 (andra barnet) Pojke född 21/6, 50 cm, 3490 g

Juli
15 Energi (första barnet) flyttad på RUL från 23/6. Sixten född 16/7. 3610 g, 52 cm.
18 Moonwalk (andra barnet)
19 majola (tredje barnet) Raphael Matteo född 19/7 52 cm och 4200 gram
19 sandra87_ (första barnet) Nellie född 17/7. 4065 g, 53 cm.
23 Pilo (första barnet) Pojke född 10/7, 50 cm, 3315 g

Augusti
15 DarkInNight (andra barnet)
25 Mustasukka (femte barnet)
26 Tora (ändrat efter RUL från 31/8, fjärde barnet)
28 Madick (tredje barnet) flyttad på RUL från 24/8 - räknar med 3-4 sept :-)

Nya problem!
Låg och vilade en stund nu på eftermiddagen, när jag vaknade hade jag ont långt ner i magen, det är ömt när man trycker. Kunde dessutom krysta ut färskt och levrat blod.

Har ingen feber, ska jag ändå höra av mig någonstans(vart?) eller är det normalt?

@Energi : Jag skulle säga att det är normalt. Avslaget kan öka och minska en del. Om du får feber eller jätteont är det förstås en annan sak!

(Har du gjort nr 2 än? Annars kan det också ge ömhet i magen vet du...)

@Pilo : Jag pumpammade mitt första barn i fem månader (helt i fyra, kompletterade sedan med ersättning). Om du har specifika frågor angående pumpning hjälper jag gärna till efter bästa förstånd och förmåga!

Har du en elektrisk dubbelpump till att börja med?

Jag håller på att bli tokig! Min lugna, trötta bebis som ätit var tredje timme och däremellan nästan alltid sovit har förvandlats till ett matvrak av sällan skådat slag som äter konstant. Nu har han varit vaken sedan halv ett och visar inga tecken på att vilja somna, bara äta mer. Tvivlar på att han får i sig så mycket eftersom han aldrig verkar mätt och jag känner mig torrlagd som en öken. Han har gjort såhär i en vecka nu så tycker att mjölkproduktionen borde ha hunnit öka i takt med hans behov. Stod och fingrade på ersättning i affären men känner mig helt stigmatiserad från BB där amning predikades dyrt och heligt. Är detta normalt och bara att vänja sig vid eller finns det anledning att ge ersättning för att han ska bli nöjd? Jag blir knäpp om jag ska amma 6-8 timmar i sträck!!

Jag håller på att bli tokig! Min lugna, trötta bebis som ätit var tredje timme och däremellan nästan alltid sovit har förvandlats till ett matvrak av sällan skådat slag som äter konstant. Nu har han varit vaken sedan halv ett och visar inga tecken på att vilja somna, bara äta mer. Tvivlar på att han får i sig så mycket eftersom han aldrig verkar mätt och jag känner mig torrlagd som en öken. Han har gjort såhär i en vecka nu så tycker att mjölkproduktionen borde ha hunnit öka i takt med hans behov. Stod och fingrade på ersättning i affären men känner mig helt stigmatiserad från BB där amning predikades dyrt och heligt. Är detta normalt och bara att vänja sig vid eller finns det anledning att ge ersättning för att han ska bli nöjd? Jag blir knäpp om jag ska amma 6-8 timmar i sträck!!

Jag som inte har blivit påverkad BB än skulle ge ersättning också.

Försök att lyssna till dig själv, det är ju jätteviktigt att du mår bra och är lugn. Jag skulle nog pröva att byta ut ett amningstillfälle mot ersättning!

@hjärter_dam Min som inte kan amma fick ersättning första dagen på bb och han ser inte lidande ut ;) Han får det fortfarande ibland om han inte är mätt efter bröstmjölken. Ersättning ger en annan mättnadskänsla också sa de på BB. Men visst är bröstmjölk det bästa. Jag vill själv kunna helt skippa Babysempen.

Därför fortsätter Mamma Mu... @majola Just nu ser jag inte HUR jag ska klara av det här, jag vill inte ge honom ersättning i 5-6 mån. Jag har en elektrisk och kan köra dubbelt, men jag måste ju hålla i dom och då är det svårt att sköta tempo+vakkumtryck och så kan jag inte heller massera. Men det kanske bara är att köra på ändå? Jag försöker ju med varannan timme nu, men det går inte så bra när man därimellan ska värma mat, mata, rapa, byta, diska flaskor och sen är han vaken en timme. Varje gång han är vaken på natten tar det ca 1,5 innan allt är klart.
Bm tyckte idag att jag såg helt färdig ut så jag borde liksom ta det som kommer när jag pumpar och köra ersättning.
Det kommer 50 i regel, ibland 30, som mest 90. Såååååå frustrerad =(

@DarkInNight Ja, musklerna som sköter att du kan tryckutjämna öronen med hjälp att du gäspar tex. De musklerna fäster i gommen. Så finns inte de är det öppet till ena sidan trumhinnan i örat. Därav kan man behöva sätta rör i öronen för att det ska bli ett jämnt tryck. Annars blir hörseln nedsatt som om du skulle gå med fingrarna i öronen.

Dagens skratt då...

Suttit och låtit honom få lufta lite med flera lager handdukar under rumpan, men tyckte efter en stund att nu tar vi på blöjan. Bär honom till skötbordet och ett tu tre flyger gul keso som konfetti ut ur rumpan. Jag var snabb med en handduk, men det där vita amningslinnet ligger nu i tvätten. Aldrig varit med om den tidigare, men nu var det gjort.

@Pilo : Hmm...Antar att du kör allt det "vanliga", vila mycket, ät och drick ordentligt, drick amningste osv? Jag pumpade var tredje timme i början, också dygnet runt. Är du ensam med bebisen nu eller är pappan hemma?

Jag hade en Medela Symphony och när jag hade fått in snitsen var det rätt enkelt. Oftast kunde jag hålla båda med ena handen/armen och surfa på datorn under tiden (och vagga sonen i babysittern med ena foten, men det var överkurs...) Tror du inte att det är stress och trötthet som gör att du inte får ut mer (fast 90 ml är inte så lite när han bara är 11 dagar gammal tycker jag)?

Ersättning är också bra mat, hoppas du kan hitta en sort som han inte får ont i magen av. Låt pappan sköta resten på nätterna? Man kan faktiskt diska flaskorna lite senare också och bara skölja ur med vatten. Ta hand om dig!

6.49 i morse kom en liten Harry på 3865g o 52cm. Vattnet gick 4.00 o värkarna satte igång efter det. Vi hann bara vara inne på förlossningen en halvtimme innan han kom så det gick lite fort.
Vi mår bra allihop o pustar ut här hemma nu.
Jag flaskmatar ju o det här fungerat bra hittills, är med i en bra grupp på Facebook där jag fått många bra tips.

6.49 i morse kom en liten Harry på 3865g o 52cm. Vattnet gick 4.00 o värkarna satte igång efter det. Vi hann bara vara inne på förlossningen en halvtimme innan han kom så det gick lite fort.
Vi mår bra allihop o pustar ut här hemma nu.
Jag flaskmatar ju o det här fungerat bra hittills, är med i en bra grupp på Facebook där jag fått många bra tips.

Åh grattis, vilket fint namn! För oss stod valet mellan Sixten och Harry :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka