Sommarföräldrar 2014

Var in till läkare på spec.mvc idag.
Troligen blir det igångsättning på måndag om inte lilla liten vill ut tidigare :)
Igångsättning, EDA direkt och hela rubbet.

Liten mår bra (fick se honom på ultraljud också), men mamman mår inte lika bra slutkörd och livrädd inför förlossningen. Därav igångsättningen.

Hur som så börjar kroppen förbereda sig för förlossningen, öppen 2-3 cm och livmodertappen halvt utplånad.

Nej, har inte tagit upp det med igångsättning. Har samma bm som med de två yngsta, hon vet om min oro och mina snabba förlossningar. Står i förra gravidjournalen att jag inte har någon latensfas.
Gick över 9 dagar med yngsta. Inte ens då var det tal om igångsättning. Även fast jag mådde jättedåligt både fysiskt och psykiskt.
Har nämnt att jag vill föda hemma för att slippa risken att föda i bilen.
Ska träffa henne på måndag och prata förlossning. Får se vad som sägs.

Troligen blir det igångsättning på måndag om inte lilla liten vill ut tidigare :)

Liten mår bra (fick se honom på ultraljud också), men mamman mår inte lika bra slutkörd och livrädd inför förlossningen. Därav igångsättningen.

Hur som så börjar kroppen förbereda sig för förlossningen, öppen 2-3 cm och livmodertappen halvt utplånad.
Oj, vi som skulle ha nästan samtidigt från början. Jag räknar med 5-7 veckor kvar. Din kropp verkar ju vara redo så det här kommer ju gå super.

Var hos BM idag och allt såg jättebra ut. Lite hög puls men blev beordrad att fokusera, andas genom näsan och vägra låta mig upphetsas :-) om det inte ville ge sig fick jag komma in så skulle hon ge akupunktur. Hon tyckte jag skulle ta järn och multivitaminer Gravid nu sista tiden så jag har en buffert ordentligt. Hon fick mig också att komma till skott att köpa ett foglossningsbälte. Diggar verkligen den här BM, hon jobbar där normalt men är inte min ordinarie men jag har ju träffat henne förrut när jag tagit prover och så. Väldigt noga att involvera sambon också. DESSUTOM suveränt bra på att ta blodprover, det kändes verkligen ingenting vare sig i armen eller fingret.

Eftersom allt är lugnt blir det hästresa till helgen, äntligen ska jag ner och titta på en häst jag är sugen på, även om han inte kan följa med hem direkt förstås.

Lycka till! *håller tummarna* Det låter som om de planerat att du ska få en sån superförlossning som jag hade! (Förutom att man kanske inte kan kalla det tidig eda vid 8,5 cm, men de kan ju knappast lägga den innan man har kommit in...)

Här har lilleman bara 30 gram kvar till födelsevikten. Amningen funkar rätt bra nu och han är otroligt lättsam. Ena ögat är lite kletigt och svullet så jag tog med honom till barnläkaren när syrran skulle vaccineras igår och fick ögondroppar utskrivna. Fast det tar ett tag innan de hjälper, men lite bättre är det. Själv fick jag med tvekan godkänt av bm idag och behöver inte åka in och ultraljudas :bow:. Det går långsamt men det går framåt.

Har varit ute själv (nåja, med en granne och hennes son) med barnen idag - syskonvagn och springcykel - och det gick bra och jag hann till och med göra klart födelsedagskronan och leverera den, så allt som allt har det varit en rätt bra dag. Och på kvällen kom svärmor förbi med en halv aprikoskaka och imorgon ska vi till Ikea hela gänget och äta frukost och köpa lite småsaker. Kan inte beklaga mig just nu.

Enda "problemet" är att min man inte vill ha fler barn nu - och jag sörjer det redan. Just nu känns det som om fem vore lagom!

Eftersom @Madick pratar datum var jag ju tvungen att kolla upp när du skulle ha :)
Plockar med mig listan i samma veva

Juni
31/5 Hjartagna (första barnet) Gösta född 2/6, 50 cm, 3545 g
4 lillepia (första barnet) Pojke 8/6, 53 cm, 4110 g
6 keilir (andra barnet) Pojke 30/5, 52 cm, 3440 g
22 hjärter_dam (första barnet) Pojke född 15/6, 48 cm, 2590 g
25 Sessan_84 (andra barnet) Pojke född 21/6, 50 cm, 3490 g

Juli
15 Energi (första barnet) flyttad på RUL från 23/6. Sixten född 16/7. 3610 g, 52 cm.
18 Moonwalk (andra barnet)
19 majola (tredje barnet) Raphael Matteo född 19/7 52 cm och 4200 gram
19 sandra87_ (första barnet) Nellie född 17/7. 4065 g, 53 cm.
23 Pilo (första barnet) Pojke född 10/7, 50 cm, 3315 g

Augusti
15 DarkInNight (andra barnet)
25 Mustasukka (femte barnet)
26 Tora (ändrat efter RUL från 31/8, fjärde barnet)
28 Madick (tredje barnet) flyttad på RUL från 24/8 - räknar med 3-4 sept :-)
[/QUOTE]

Oj, vi som skulle ha nästan samtidigt från början. Jag räknar med 5-7 veckor kvar. Din kropp verkar ju vara redo så det här kommer ju gå super.

Var hos BM idag och allt såg jättebra ut. Lite hög puls men blev beordrad att fokusera, andas genom näsan och vägra låta mig upphetsas :-) om det inte ville ge sig fick jag komma in så skulle hon ge akupunktur. Hon tyckte jag skulle ta järn och multivitaminer Gravid nu sista tiden så jag har en buffert ordentligt. Hon fick mig också att komma till skott att köpa ett foglossningsbälte. Diggar verkligen den här BM, hon jobbar där normalt men är inte min ordinarie men jag har ju träffat henne förrut när jag tagit prover och så. Väldigt noga att involvera sambon också. DESSUTOM suveränt bra på att ta blodprover, det kändes verkligen ingenting vare sig i armen eller fingret.

Eftersom allt är lugnt blir det hästresa till helgen, äntligen ska jag ner och titta på en häst jag är sugen på, även om han inte kan följa med hem direkt förstås.

Dottern kom tidigare än beräknat och vi verkar inte ha någon i släkten på mammas sida som gått över tiden så om liten kommer tidigare än beräknat är det inget konstigt :) , och dina bebisar hade väl för vana att vilja stanna kvar lite extra i magen va?
Läkaren mätte en massa på ultraljudet idag och om jag såg rätt beräknas liten väga ca 3500-3600 gram just nu. Hur rätt sådana där maskiner nu kan ha.

Låter som en trevlig BM du har !
Sist jag tog blodprov hos min fick jag blåmärke i armvecket på ca 7-8 cm i diameter, och en annan gång blev det en liten infektion , men jag gillar henne ändå.

Lycka till! *håller tummarna* Det låter som om de planerat att du ska få en sån superförlossning som jag hade! (Förutom att man kanske inte kan kalla det tidig eda vid 8,5 cm, men de kan ju knappast lägga den innan man har kommit in...)

Här har lilleman bara 30 gram kvar till födelsevikten. Amningen funkar rätt bra nu och han är otroligt lättsam. Ena ögat är lite kletigt och svullet så jag tog med honom till barnläkaren när syrran skulle vaccineras igår och fick ögondroppar utskrivna. Fast det tar ett tag innan de hjälper, men lite bättre är det. Själv fick jag med tvekan godkänt av bm idag och behöver inte åka in och ultraljudas :bow:. Det går långsamt men det går framåt.

Har varit ute själv (nåja, med en granne och hennes son) med barnen idag - syskonvagn och springcykel - och det gick bra och jag hann till och med göra klart födelsedagskronan och leverera den, så allt som allt har det varit en rätt bra dag. Och på kvällen kom svärmor förbi med en halv aprikoskaka och imorgon ska vi till Ikea hela gänget och äta frukost och köpa lite småsaker. Kan inte beklaga mig just nu.

Enda "problemet" är att min man inte vill ha fler barn nu - och jag sörjer det redan. Just nu känns det som om fem vore lagom!

Tänkte faktiskt på dig när jag åkte hem idag, och hur nöjd du var efter din förlossning efter att ha fått EDA´n :) :up:

Jag är lite rädd att det blir väldigt mycket läkarvård inblandat i något som naturen är skapt att sköta själv, att för mycket mixtrande kan stjälpa. Samtidigt vill jag hellre ha en förlossning som känns bra med hjälp av den hjälp man kan få, än en kaotisk förlossning med ännu en förlossningsdepression som följd eller ett kejsarsnitt.

Och så himla skönt att amningen bättrat sig, och ingen UL . Du är inne i barnlycka låter det som :love:

Hoppar in lite utifrån. Man blir ju aningen nervös när ni säger att när ni pratat om er förlossningsrädsla och tidigare mindre bra förlossningar så säger de "vi ska ta väl hand om er". Det hoppas man ju de säger till alla som kommer in oavsett tidigare förlossningar, liksom. Då skulle man ju slippa att folk mår dåligt, om de får bästa möjliga bemötande och blir lyssnade på redan från början.

Hoppar in lite utifrån. Man blir ju aningen nervös när ni säger att när ni pratat om er förlossningsrädsla och tidigare mindre bra förlossningar så säger de "vi ska ta väl hand om er". Det hoppas man ju de säger till alla som kommer in oavsett tidigare förlossningar, liksom. Då skulle man ju slippa att folk mår dåligt, om de får bästa möjliga bemötande och blir lyssnade på redan från början.

Jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta ditt inlägg om jag ska vara ärlig. Har provat två gånger men raderat allt.

Men ja, om de lyssnade ordentligt på folk från början och hade tid att förstå varje gravid eller födande kvinna utan att ha en massa förutfattade meningar, ja då hade det varit bättre.

Eller informera bättre innan.
Det är så mycket jag fått veta NU som hade kunnat underlätta min förra graviditet, förlossning och tiden efteråt om jag vetat det då.

Just ja.
Slemproppen (kunde de inte hittat på ett bättre namn?) kom i eftermiddags.

Hej och hå.
Med blandade känslor jag börjar inse att han snart är här.

Annars har vädret varit toppen idag, jag har orkat med hela dagen utan att vara däckad :)
Runt 20-25 grader, sol/moln och så blåser det på. Helt underbart!

Jag är så kluven. Haft bra dar nere på Skara, sen två slödagar varav den här inte riktigt funkar. Svullen och känner mig dämpad. I morgon ska vi till Öland för att titta på häst och det är nog där skon klämmer. Jag VET inte hur jag vill göra. Om jag åker ner och blir helt kär så kommer jag hamna i en mindre kul ekonomisk sits i stort sett oavsett vilken bra lösning vi kommer på. Alternativet är att blunda och säga att om han är kvar till nästa sommar så köper jag honom då, priset lär vara annorlunda och han kommer vara inriden, det jag vill göra själv. Det känns inte som om jag orkar det här just nu...

Jag är så kluven. Haft bra dar nere på Skara, sen två slödagar varav den här inte riktigt funkar. Svullen och känner mig dämpad. I morgon ska vi till Öland för att titta på häst och det är nog där skon klämmer. Jag VET inte hur jag vill göra. Om jag åker ner och blir helt kär så kommer jag hamna i en mindre kul ekonomisk sits i stort sett oavsett vilken bra lösning vi kommer på. Alternativet är att blunda och säga att om han är kvar till nästa sommar så köper jag honom då, priset lär vara annorlunda och han kommer vara inriden, det jag vill göra själv. Det känns inte som om jag orkar det här just nu...

Är det en häst du varit intresserad av länge?

Jag har inte träffat den, men ålder, storlek, typ och stam stämmer med det jag söker. Samtidigt är det liksom första hästen jag egentligen tillåtit mig att titta närmare på så det är ju inte så att det är att jag måste ha just den här även om han är lockande. Jag har sett bilder och video på både honom och släktingar. Hur lägger man upp det om jag t.ex. betalar halva hästen nu, står för försäkring men han står kvar hos säljaren som ju fortfarande äger minst halva? Blir det helknasigt eller går det att lösa på vettigt sätt? Betala allt och betala för uppstallning ett halvår minst funkar inte alls ekonomiskt när jag ska vara föräldraledig, tanken med att vänta var ju att jag skulle kunna spara ihop pengar till en hel häst (haha) utan lån.

Ska jag hoppas på att du inte alls faller för honom? :)

Angående betala halva, nu halva sen, har buke gett alldeles för många krångliga och tråkiga köphistorier för att jag skulle våga mig på det.

Det är det jag känner också, delbetalning och stå kvar kan bli jätteknas om ngt händer. Just nu vill jag bara gräva ner mig och vakna när det är dax för bebis att titta ut.

Ja kanske det! Nu har jag iaf avbokat resan och sagt att jag är fortfarande jätteintresserad men avvaktar med att åka och titta förrän jag vet om han är kvar nästa år. Dumt att skapa en relation till en häst om det inte kommer funka praktiskt.

Spännande! Jag hoppas verkligen att du får en förlossning du känner dig nöjd med och att du känner att du klarade av att hantera allt! Det underlättar ju mycket för hälsan efteråt, att slippa grubbla och känna att det skulle gjorts något annorlunda. Skönt att du blivit taget på allvar!

Här i huset mår vi bra, det som faktiskt är bra med att det är varmt är att man slipper klä på bebis några kläder och då inte heller behöver tvätta så mycket :) Men idag har det iaf varit lite mer uthärdligt. Hade gärna tagit lite regn på nätterna så det åtminstone växer lite bete!! Tur man har så lättfödda hästar!

Vi har vart på BVC idag, lillskrutt vägde 5250 g och har blivit 61 cm. Ligger precis på normalkurvan vad gäller vikt men över på längden. Han blev två månader igår och har ju nästan växt 1 dm och nästan 2 kg, helt otroligt!!
Nu ler han massor och "pratar" tillbaka med en, så roligt när man får lite mera respons! Allra roligast är ju storasyster :)

Jag har slutat äta mjölkprodukter då han hade lite besvärligt med magen, provade i förra veckan att smyga in lite ost och så igen men tyckte han började bli mer knölig igen så nu kör jag utan igen! Det är effektivt för vikten iaf då glass går bort (gillar inte isglass något särskilt och inte heller den mjölkfria varianten) och i princip allt fikabröd eftersom det mesta innehåller smör. Så jag är redan under startvikt. Men hade ju en del kilon innan att bli av med så nu bara tackar jag och kör och hoppas på att gå ner 10 kg till av bara farten :)

Ja kanske det! Nu har jag iaf avbokat resan och sagt att jag är fortfarande jätteintresserad men avvaktar med att åka och titta förrän jag vet om han är kvar nästa år. Dumt att skapa en relation till en häst om det inte kommer funka praktiskt.
Tråkigt att behöva låta hjärnan bestämma men ibland blir det bäst så :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka