Sommarföräldrar 2014

Spännande! Jag hoppas verkligen att du får en förlossning du känner dig nöjd med och att du känner att du klarade av att hantera allt! Det underlättar ju mycket för hälsan efteråt, att slippa grubbla och känna att det skulle gjorts något annorlunda. Skönt att du blivit taget på allvar!

Här i huset mår vi bra, det som faktiskt är bra med att det är varmt är att man slipper klä på bebis några kläder och då inte heller behöver tvätta så mycket :) Men idag har det iaf varit lite mer uthärdligt. Hade gärna tagit lite regn på nätterna så det åtminstone växer lite bete!! Tur man har så lättfödda hästar!

Vi har vart på BVC idag, lillskrutt vägde 5250 g och har blivit 61 cm. Ligger precis på normalkurvan vad gäller vikt men över på längden. Han blev två månader igår och har ju nästan växt 1 dm och nästan 2 kg, helt otroligt!!
Nu ler han massor och "pratar" tillbaka med en, så roligt när man får lite mera respons! Allra roligast är ju storasyster :)

Jag har slutat äta mjölkprodukter då han hade lite besvärligt med magen, provade i förra veckan att smyga in lite ost och så igen men tyckte han började bli mer knölig igen så nu kör jag utan igen! Det är effektivt för vikten iaf då glass går bort (gillar inte isglass något särskilt och inte heller den mjölkfria varianten) och i princip allt fikabröd eftersom det mesta innehåller smör. Så jag är redan under startvikt. Men hade ju en del kilon innan att bli av med så nu bara tackar jag och kör och hoppas på att gå ner 10 kg till av bara farten :)

Ja jag hoppas också det går bra, bara det att jag redan är öppen 2-3 cm kändes som en lättnad eftersom jag sist bara var 2 cm öppen efter över 6 timmar med smärtsamma värkar.
Så om det redan nu börjat lättare kanske resten flyter på också? :)

Vill också ha regn för betets skull, har börjat stödfodra hästarna..

Det är väldigt effektivt att utesluta gluten eller mjölk om man vill tappa vikt, det går ju inte att äta allt gott man gör i vanliga fall :D
Tror det är en av anledningarna till att jag inte gått upp så mycket, började äta glutenfritt med dottern. Inga mackor, inget fikabröd, ingen pizza etc. :(
Åh vad jag saknar en god macka, har gjort några försök att baka eget men nja..

Låter iallafall som att ni överlag har det bra! Vänjer man sig snabbt att ha två barn?

Ja jag hoppas också det går bra, bara det att jag redan är öppen 2-3 cm kändes som en lättnad eftersom jag sist bara var 2 cm öppen efter över 6 timmar med smärtsamma värkar.
Så om det redan nu börjat lättare kanske resten flyter på också? :)

Vill också ha regn för betets skull, har börjat stödfodra hästarna..

Det är väldigt effektivt att utesluta gluten eller mjölk om man vill tappa vikt, det går ju inte att äta allt gott man gör i vanliga fall :D
Tror det är en av anledningarna till att jag inte gått upp så mycket, började äta glutenfritt med dottern. Inga mackor, inget fikabröd, ingen pizza etc. :(
Åh vad jag saknar en god macka, har gjort några försök att baka eget men nja..

Låter iallafall som att ni överlag har det bra! Vänjer man sig snabbt att ha två barn?
Det jag saknar mest är ost och keso, åh vad jag älskar ost har jag kommit på. Jag dricker aldrig mjölk så på det viset har det inte vart något problem.

Jag vande mig snabbt med två barn, tycker omställningen mellan inget och ett barn var större! Det påverkade min vardag betydligt mer (inte kunna rida när som helst och att ha någon nära hela tiden, gillar ju att vara ensam) så att ha rn till som vill vara nära en och behöva anpassa sig till gjorde inte så stor skillnad för mig iaf.
Sen tror jag en bidragande orsak till att det känns som det gått ganska enkelt är nog årstiden. Inte behöva klä på en massa kläder bara för att komma utanför dörren. Det har underlättat en hel del att bara kunna öppna dörren och gå ut!

Oj vad trött jag blev efter jag väl tagit beslutet. Slocknade på en gång och har varit helt groggy varje gång jag varit på toa. Varför har jag lagt den här stressen på mig själv när jag inte behöver, så korkat. Men nu känns det bra. Går in i vecka 37 idag.

Det jag saknar mest är ost och keso, åh vad jag älskar ost har jag kommit på. Jag dricker aldrig mjölk så på det viset har det inte vart något problem.

Jag vande mig snabbt med två barn, tycker omställningen mellan inget och ett barn var större! Det påverkade min vardag betydligt mer (inte kunna rida när som helst och att ha någon nära hela tiden, gillar ju att vara ensam) så att ha rn till som vill vara nära en och behöva anpassa sig till gjorde inte så stor skillnad för mig iaf.
Sen tror jag en bidragande orsak till att det känns som det gått ganska enkelt är nog årstiden. Inte behöva klä på en massa kläder bara för att komma utanför dörren. Det har underlättat en hel del att bara kunna öppna dörren och gå ut!

Så skönt, då kanske vi också klarar av två barn :)

Längtar verkligen att få börja arbeta hästarna igen, det märks på mig att jag för tillfället inte har någon "psykisk energikälla" vilket hästarna brukar stå för.
Älskar min familj men de ger mig inte alls samma energipåfyllning som ett bra arbetspass med hästen.

Oj vad trött jag blev efter jag väl tagit beslutet. Slocknade på en gång och har varit helt groggy varje gång jag varit på toa. Varför har jag lagt den här stressen på mig själv när jag inte behöver, så korkat. Men nu känns det bra. Går in i vecka 37 idag.
Så skönt att det känns bättre nu :)

Sixten växer och frodas! Han gick ner 40 gram allt som allt. När han var 14 dagar vägde han 4020 g, galet vad fort det går!

Amningen funkar äntligen, så himla skönt. Han är så nöjd och glad hela tiden, har väl skrikit sammanlagt en timme sen han föddes :)

Imorgon är det måndag, dvs igångsättning och jag är nervös.

Tankarna spretar åt alla håll och kanter.

Ena sekunden vill jag vara superkvinnan som glatt föder barn utan ett knyst eller smärtlindring, andra sekunden överväger jag att lägga mig på golvet och skrika tills de tar ut bebis med kejsarsnitt :o

Tror jag mitt i all graviditetskänslighet blir påverkad av min mamma som även om hon inte säger det rakt ut ogillar att det blir igångsättning och främst att använda EDA.
För hon klarade sig bra med bara lustgas.

Min situation var väldigt olik hennes, försöker intala mig det. Men det påverkar mig ändå negativt, hennes inställning smittar av sig på mig och jag känner mig kass som inte "klarar av" en förlossning utan smärtlindring.

Ena sekunden vill jag vara superkvinnan som glatt föder barn utan ett knyst eller smärtlindring, andra sekunden överväger jag att lägga mig på golvet och skrika tills de tar ut bebis med kejsarsnitt :o

Tror jag mitt i all graviditetskänslighet blir påverkad av min mamma som även om hon inte säger det rakt ut ogillar att det blir igångsättning och främst att använda EDA.

Min situation var väldigt olik hennes, försöker intala mig det. Men det påverkar mig ändå negativt, hennes inställning smittar av sig på mig och jag känner mig kass som inte "klarar av" en förlossning utan smärtlindring.

Strunta i din mammas åsikter. Det är du som ska föda barn, inte hon.

Men åh vad jag önskar att de där jäkla kraven från samhället bara kunde ta och försvinna! Det finns ingen prestige i att "klara av" en förlossning utan smärtlindrig. Du ska göra som DU känner!

Jag känner igen mig så mycket, jag är fortfarande besviken på min förlossning, att jag tog bäckenbottenbedövning och att jag skrek och grät som besatt. Jag ville ju vara den där kvinnan som log och skrattade mig igenom förlossningen och som andades perfekt genom värkarna.

Fasen, jag måste verkligen jobba på det. Herregud liksom, jag födde ut en unge genom en orimligt liten öppning! Bedövning eller ej, vilken satans bedrift!

Lycka till imorgon, jag tänker på dig och håller tummarna :)

Vem utom en själv "lider" eller "klarar av" förlossningen egentligen, det är väl bara den som ligger där som känner och kan bestämma. Vad gör det Helga till höger HUR du gör med din förlossning. Äh, det kommer gå superbra hur du än väljer att göra. Ingen skulle säga till någon som brutit armen att vi lägger den rätt eller opererar utan bedövning för det är så RIKTIGA armbrytare gör... säkert liksom.

Snart har du bebis här!

@trazel @Energi @Madick

Jag veeet ju egentligen att det är så, och hade någon annan skrivit som jag skrivit så hade jag skrivit som ni.
Som Energi skriver ligger det så mycket press på en, man ska vara glad och lycklig över graviditeten. Ta förlossningen med en klackspark , det är ju det fiiinaste man kan gå igenom (jag avundas verkligen dem som känner så, vill också ha det så), och hålla det goda skenet uppe mot omvärlden. Men jag har ingen bra upplevelse av något, det är trist och jag känner mig konstig.

Under de senaste två och ett halvt åren har jag börjat gråta så fort jag tänkt eller pratat om min förlossning, och då känns det rätt hårt att bli dömd för att jag behövde EDA sist och även planerar det nu ... och så plötsligt är det dessutom imorgon det sker...

Har lämnat dottern hos sina morföräldrar, ska göra klart några praktiska saker och sen ska jag tillåta mig själv att lägga mig ner med sambon och bara älta, gråta, drömma och bryta ihop en liten stund.

Jag hoppas att min upplevelse av förlossning har vänt imorgon samma tid och att jag har lite gladare ton i mina inlägg.

Jag hoppas förlossningen blir så bra och smärtfri den kan för dig imorgon och att du och sambo snart har en liten bebis!

@trazel @Energi @Madick

Jag veeet ju egentligen att det är så, och hade någon annan skrivit som jag skrivit så hade jag skrivit som ni.
Som Energi skriver ligger det så mycket press på en, man ska vara glad och lycklig över graviditeten. Ta förlossningen med en klackspark , det är ju det fiiinaste man kan gå igenom (jag avundas verkligen dem som känner så, vill också ha det så), och hålla det goda skenet uppe mot omvärlden. Men jag har ingen bra upplevelse av något, det är trist och jag känner mig konstig.

Under de senaste två och ett halvt åren har jag börjat gråta så fort jag tänkt eller pratat om min förlossning, och då känns det rätt hårt att bli dömd för att jag behövde EDA sist och även planerar det nu ... och så plötsligt är det dessutom imorgon det sker...

Har lämnat dottern hos sina morföräldrar, ska göra klart några praktiska saker och sen ska jag tillåta mig själv att lägga mig ner med sambon och bara älta, gråta, drömma och bryta ihop en liten stund.

Jag hoppas att min upplevelse av förlossning har vänt imorgon samma tid och att jag har lite gladare ton i mina inlägg.

Jag ska tänka på dig och hålla tummarna för dig imorgon!

Och som sagt, denna förlossning var den absolut bästa. Och helt subjektivt tycker jag att jag var "bästa föderskan" den här gången också då jag hade möjlighet att lyssna på bm, koncentrera mig och "göra rätt" typ.

Hoppas innerligt att allt går bra imorgon!

@trazel @Energi @Madick

Jag hade en väldigt tuff första förlossning, gick hos Aurora inför andra förlossningen och blev sedan igångsatt på samma sätt som du blir nu, med sk. Kontrollerad igångsättning med tidig EDA (hade ingen med första). Jag var också öppen 3cm då, med halverad tapp.

Jag var kräkfärdig av nervositet på vägen in, men den förlossningen blev en sådan revansch! Den gick på allt som allt 3h (!) De tog hinnorna (utan så mkt som en sammandragning ens på CTG:n, och efter 2h började värkarna bli lite mer effektiva (utan något dropp) så de började med registreringarna (4cm öppen alltså) Fram tills dess drack jag kaffe (typ..). En timme senare var bebisen ute efter 3 krystverkar! (Första barnet kom med sugklocka..). Jag satt och skrattade för mig själv i duschen efter 1,5h då bebis ammat klart (första ggn duschade jag, med hjälp, efter 2dygn)och kände en sådan komplett eufori. Jag mådde så bra! Jag hade en fin barnmorska som hjälpte till hela vägen och när jag skulle till att krysta så kallade hon på två till som hjälpte mig vara närvarande, för min skräck var att kroppen skulle börja motarbeta när smärtminnena kom tillbaka. Det blev verkligen bra!

Jag hoppas och håller tummarna allt jag kan för att du också får en lika fin och "enkel" förlossning imorgon! Och att du också får känna att du verkligen fick revansch efteråt!

Massa tankar och *pepp pepp*

Kom ihåg att det inte finns någon prestige i barnafödande - ta den hjälp du känner att du vill ha!

Tack ALLA!
Ert stöd hjälper ska ni veta :love:
Men har inte ro att skriva långt uppdatering just nu.

Ingen bebis ännu, har varit här några timmar.
Känns lugnt och under kontroll. Även min oro är för tillfället under kontroll.

Det är svalt och skönt här på rummet, rätt dag att slippa vara ute ;)

Jag tänker mycket på @DarkInNight idag, hoppas allt går smidigt.

Idag är jag så himla glad att vi har en pool. Jag har tyckt den är rätt onödig men ååh så underbart att ha den att plumsa i några minuter och kyla ner den överhettade kroppen. Pulsen ligger högt idag, över 100 hela tiden, men det känns inte lika mycket som tidigare, kanske tack vare baden?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka