Sommarföräldrar 2014

Idag skulle hovis komma så jag fixade barnvakt och bokade upp sambon.

Vi hämtade hästarna från betet en halv kilometer bort.
Och så väntade vi.
Kom ingen hovslagare så det slutade med att jag blev tvungen att verka det värsta själv.
Gick tillbaka med odjuren till hagen.

Nu är jag helt slut och det värker i höfter och rygg.
Längtar tills jag får herravälde över min egen kropp igen.

Nej fy vad jobbigt =(

Amningsinlägg är bra att ta med, har ett annat tips som jag tyckte var jättebra att få. Jag köpte toppar på apoteket som egentligen är till för bröstopererade personer. I alla fall jag blev väldigt svullen och öm när mjölken rann till och då var det skönt med något som inte satt åt för hårt men ändå gav stöd. Svårt att köpa rätt storlek på amningsbh innan förlossningen eftersom brösten ofta minskar i storlek när svullnaden lagt sig.

@DarkInNight oj, jag som hade problem bara att kratsa hovarna på ponnyn.

Jag försökte få sambon att ta över bebis en stund, men han gick inte med på det :-)

Ja jag brukar be sambon kratsa hovarna jag med.
Men vad sjutton gör man då när hovis plötsligt inte kommer som avtalat och hovarna är nära att börja spricka upp sig :(
Fila lite, sätta sig och vila vartannat.
Kul att stå på huk, magen ivägen, magsyra upp i mun, onda sammandragningar och så fogarna. Är såå besviken på hovis idag.

@DarkInNight : Fy vad surt! Hoppas du hämtar dig snabbt!

Vi hade barnkalas i lördags och det gick bra och var ganska "lättsamt" (så lättsamt som det nu kan bli med 11 barn i åldrarna 1-4 och 11 vuxna...). Våra grannars dotter är två dagar äldre än vår son så vi hade kalas ihop och de andra föräldrarna som var med hjälpte till mycket i köket och så där smat grovstädade innan de gick hem. Varje värdfamilj bakade en kaka och en granne gjorde en sats muffins åt oss så där kom vi ju undan rätt smidigt. På kvällen var det hamburgerbuffé vilket inte heller var så betungande. Det tråkiga var att vädret vacklade in i det sista så vi väntade för länge med att bestämma om vi skulle sitta ute eller inne och så hann vi inte alls dekorera som vi ville. Vi hade havstema och halva arbetsrummet fullt med deko som fortfarande ligger där och väntar på bättre tider... :D

Igår drog det igång här på riktigt med onda sammandragningar/förvärkar/whatever. Jag tror att bebisen är missnöjd med den planerade vägen ut och försöker borra sig en ny kanal eller något. :devil: Kan bara gå väldigt långsamt och det är galet smärtsamt att sätta/lägga/resa sig. Hoppas det bara är en fas eller så! Självklart ska bebisen bakas klart därinne, men jag har verkligen ingen lust att ha det så här i fem veckor till!

BM-besök idag. Allt såg bra ut, järnet har gått upp fast jag inte ens äter järntabletter, men mycket jordgubbar, visst är det järn i dem? SF-måttet mitt på skalan, socker bra osv. Lysande sickan. Ska tydligen på glukosbelastning pga högt BMI vid inskrivning, nån som gjort det?

@Madick
Skönt att allt såg bra ut!
De ville att jag skulle göra glukosbelastning pga min övervikt men jag sa ifrån. Har ingen som helst lust att dricka flytande socker :D

BM-besök idag. Allt såg bra ut, järnet har gått upp fast jag inte ens äter järntabletter, men mycket jordgubbar, visst är det järn i dem? SF-måttet mitt på skalan, socker bra osv. Lysande sickan. Ska tydligen på glukosbelastning pga högt BMI vid inskrivning, nån som gjort det?

Jag gjorde det. Man fick dricka en äcklig sockerlösning och sedan sitta i ett rum och vänta i 2 timmar. Det var skittråkigt och obekvämt. Man fick inte sova.

Fick ingen bra förklaring till varför han inte dök upp. Kunde ju ha hört av sig vid förhinder, det har han alltid gjort förut.

Blev en trist natt så jag är fortfarande besviken på honom. :meh:

@majola
Foglossning?
När det var som värst för mig var just flyttning mellan ligga/sitta/stå det som var ondast . Gjorde sjukt ont upp mellan benen.
Vila och krya på dig :banana:

Jag kan stjäla lite järn från dig :p

Ska in idag och ta lite uppföljningsprover :)

Har gjort flera glukosbelastningar. Rutinerna kan säkert skilja från MVC till MVC men här i Kungsbacka börjar det med att man inte får äta efter kl 20:00 dagen innan testet. Dricka vatten får man göra till 24:00.

När man kommer till MVC så gör dom ett litet stick i fingret och noterar sockervärdet. Sedan får man dricka 2,5dl sockerlösning (smaksatt med citron eller apelsin).

Jag tycker inte det smakar så illa. Däremot är det ju sött. Tycker det lättaste är att bara häva i sig all med en gång i ett drag (men det är ju lite olika från person till person).

Sen skall man sitta stilla i 2 h. Vi har både tv, dvd och radio. Här får man sova.
Jag brukar ta med mig en bok och bara njuta av att inte få lov att göra något annat än att vara stilla i två timmar :D

Ibland är man fler som gör testet samtidigt. Kan bli lite roligt tjötande då.

Efter 2 timmar är det stick i fingret igen för koll av sockret. Skall vara max 10.

Jag tycker att dom två timmarna går fort.

Just det. Man brukar vara rätt så hungrig efteråt så ett tipps är att ta med sig något att äta efter testet.

Här verkar alla göra glukosbelastning oavsett BMI

Jag gjorde det. Man fick dricka en äcklig sockerlösning och sedan sitta i ett rum och vänta i 2 timmar. Det var skittråkigt och obekvämt. Man fick inte sova.
Du borde ju varit på samma ställe som jag ska till. Visst måste man väl få ha med sig telefon att lyssna på ljudbok eller nåt?

@Madick : Jag har gjort tre glukosbelastningstest (ett per graviditet). Med första barnet var det fortfarande en extratjänst som man fick betala själv (men inte särskilt dyrt, runt 20-25 €) och jag valde att göra det eftersom oupptäckt diabetes inte alls är bra. Då vardet fastande, blodprov, dricka, blodprov som gällde. Med tvåan var det nya regler: man fick betala själv, men det ersattes i efterhand. Äta frukost som vanligt, dricka sockerlösning, vänta en timme och sedan blodprov. Nu med nr 3 var de samma procedur som med tvåan men det direktregleras...

Drickan smakar ju inte direkt gott, men det är bara att häva i sig och svälja snabbt så går det bra tycker jag.

Jag skulle definitivt ta chansen om jag vore du. Om allt är ok så har man ju inte direkt offrat såmycket och om det är något problem så är det mycket bättre om man kan reagera i tid.

Jag mår betydligt bättre idag som tur är. Nu mot slutet av förmiddagen så börjar jag få lite problem igen, men jag kunde stiga ur sängen utan problem i morse. Men har satt upp bb-väske-packning på to do-listan för den här veckan i alla fall! Gyn-besök igen på fredag, men jag är tämligen bombsäker på att värkarna inte var äkta så jag kännermig lugn (min man var lite nervös igår kväll dock...:p). Min bm (för eftervården)är på semester 26.6 till 3.7. så bebisen får ändå inte komma alltför tidigt för jag har ingen lust att ha vikarie.

Du borde ju varit på samma ställe som jag ska till. Visst måste man väl få ha med sig telefon att lyssna på ljudbok eller nåt?

Javisst, det får man. Och det behöver man för att få tiden att gå lite fortare, för man får sitta ensam i ett litet rum utan radio och tv. Som någon annan skrev; ta med dig något som du kan äta efteråt, för man får ju inte äta någonting före testet.

Hoppla, rutinbesöket hos BM som var planerat till 30 minuter tog 1 h 15 min :o
Bebis följer tillväxtkurvan perfekt och ligger med huvudet nedåt men ej fixerat.
Har känt hur det skakat inuti ner mot rumpan när han hickat så jag hade på känn att han låg åt det hållet :)

Vi började prata om förlossningen och då brast det lite så nu ska BM kolla möjlighet att få komma till en duola innan BF. Var visst dåligt med duolor uppe i Falun så risken finns att ingen har möjlighet att ta emot mig men då skulle vi boka in fler samtal bara jag (och sambo) och BM. Känns gott att bli lyssnad på och tagen på allvar.

Nu går min BM på semester så nu får min gravida kropp hålla sig i skinnet och må bra tills hon är tillbaka :)

Här har allt flutit på bra tills idag när jag på grund av strul med mediciner fick ett krampanfall och axeln ur led, så nu är jag sjukskriven i 2 veckor till att börja med och får ta ut lite mer föräldraledighet.

Bebisen mår iaf utmärkt förutom lite luft i magen. Igår, 9 dagar gammal, vände han sig från mage till rygg flera gånger, dock blev han arg när han sedan låg på rygg ;)

Här har allt flutit på bra tills idag när jag på grund av strul med mediciner fick ett krampanfall och axeln ur led, så nu är jag sjukskriven i 2 veckor till att börja med och får ta ut lite mer föräldraledighet.

Bebisen mår iaf utmärkt förutom lite luft i magen. Igår, 9 dagar gammal, vände han sig från mage till rygg flera gånger, dock blev han arg när han sedan låg på rygg ;)

Oj, vilken otur!

Men ajj, igen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka