Sommarföräldrar 2014

Den som påstår att det är så mysigt och trevligt att vara gravid borde få en stor smäll! Lider med dig och hoppas det blir bättre och att du får ett lättare avslut på grav!

Det finns ju de som mår riktigt bra under sin graviditet, jag missunnar dem absolut inte.
Men visst är jag avundsjuk, för jag vill ju också ha en lätt och fluffig graviditet :)
Inte bara en massa problem och sjukdomar som avlöser varandra.

Visst var det du som hade hemsk foglossning? :-(

Kl
Förresten, Distriktsläkaren jag pratade med trodde att min snabba mage kunde ha varit en anledning till järnbristen.
Får nog ta mig ett allvarligt snack med magen att den får lugna sig lite nu.

Ja, jag hade foglossningen från helvetet och kunde oftast inte ens gå på toaletten utan hjälp... Men på något konstigt sätt är det ju totalt värt all smärta och lidande när pyret väl är ute. Men jag vet precis vad du menar, jag ville så gärna få njuta av att vara gravid, att få vara sådär vackert gravid och må toppen. Satt och var bitter över mina vänner på fb som beklagade sig över att de i gravvecka 35 inte längre kunde gå sin vanliga powerwalk utan var tvungna att gå långsamt...

Håller alla tummar att du snart mår bättre!

Måste tipsa om en bok jag just börjat läsa som är jätterolig. Handbok för gravida - allt din doktor inte berättar. Av Vicki Iovine. 49 kr på Adlibris.

Åtta på morgonen och min sambo ligger fortfarande i sängen.
Jag gick upp med dottern för frukostgröten för en halvtimme sedan. Vakna sedan sju.
Han lade henne igår kväll vid nio och har legat där sedan dess.
Vid elva försökte jag sova, men så varmt så det tog tid.
Vid ungefär tolv när jag äntligen somnat blev jag väckt men lyckades somna igen. Sen kommer dottern in och klänger på mig, törstig. Ber sambon hämta glas med vatten, får något halvdant svar tillbaka och det slutar med att jag går ner och hämtar.
Dottern vill ligga bredvid mig, har nu blivit pigg eftersom hon varit vaken en stund. Jag kan inte somna när hon är vaken.
Till slut somnar hon så även jag kan somna, men jag sover oroligt, kisspauser, katt som väcker, dotter som väcker.
Idag skittrött. Den livsviktiga vilan för att orka med fick jag inte inatt, heller.
Gråtfärdig, slut och jävlig.
Känner just nu att jag skulle klara mig bättre utan min sambo, han är alldeles för seg, dåligt engagerad och initiativlös.

Har ni sambos som hjälper eller stjälper er runt graviditeten?

Men säg ifrån! Säg till utan krusiduller, inte fråga snällt utan beordra. Ibland är karlarna trögare än lovligt.

Åtta på morgonen och min sambo ligger fortfarande i sängen.
Jag gick upp med dottern för frukostgröten för en halvtimme sedan. Vakna sedan sju.
Han lade henne igår kväll vid nio och har legat där sedan dess.
Vid elva försökte jag sova, men så varmt så det tog tid.
Vid ungefär tolv när jag äntligen somnat blev jag väckt men lyckades somna igen. Sen kommer dottern in och klänger på mig, törstig. Ber sambon hämta glas med vatten, får något halvdant svar tillbaka och det slutar med att jag går ner och hämtar.
Dottern vill ligga bredvid mig, har nu blivit pigg eftersom hon varit vaken en stund. Jag kan inte somna när hon är vaken.
Till slut somnar hon så även jag kan somna, men jag sover oroligt, kisspauser, katt som väcker, dotter som väcker.
Idag skittrött. Den livsviktiga vilan för att orka med fick jag inte inatt, heller.
Gråtfärdig, slut och jävlig.
Känner just nu att jag skulle klara mig bättre utan min sambo, han är alldeles för seg, dåligt engagerad och initiativlös.

Har ni sambos som hjälper eller stjälper er runt graviditeten?
Till och från blir jag också helt galen på min sambo och undrar vad jag ska med honom till. Dagarna innan bebis kom ut fick jag ett utbrott av att han inte kunde hitta på något som dottern tyckte var roligt istället för att glo på tv, av den anledningen att jag då hade så ont så jag fixade knappt att stå en stund för att gunga på henne. Då blev det iaf lite fart!
Sen blir jag ofta irriterad på att han har så svårt att gå och lägga sig på kvällen utan ligger och kollar på tv vilket ju sen resulterar i att han är trött på morgonen och helst sover middag en stund på dagen, vilket inte ens dottern gör.
Nej, ibland är dom billiga! Och ibland är det väldigt lätt att tänka att det är väldigt enkelt att vara pappa, åtminstone till en bebis som bara ammar.

Lite mindre sur nu efter att jag och sambon hann prata om problemet, är otroligt långsint innan saker reds ut men så fort det är uppklarat släpper jag och går vidare.
Kanske lite väl fort ibland.

@em-pirre vi har lite dåligt med extrarum här i vårt lilla minihus, men nästa gång kommer jag nog ta med mig en filt och bädda soffan nere helt enkelt.

@Madick beordra fungerar dåligt på den här mannen. Hade ju varit väldigt smidigt annars om det gick att köra med hästuppfostran (valack såklart, ston går ju inte att beordra..).

@keilir inte bara jag som blir trött på min sambo ibland alltså!

Min sambo tycker att det är tröttsamt att jämt få höra att jag är trött.
Men jag är ju trött, skittrött faktiskt.
Att börja graviditeten med illamåendet (vet ingen som skulle varit pigg efter magsjuka i tre månader liksom, same same.), som övergick direkt till foglossning (inte heller direkt uppiggande), i samma veva som järndepåerna troligen började tömmas ur och jag gick som ett lik i någon månad.
Allt samtidigt som jag försöker rådda ihop familj, studier, hästar, tvååring med magproblem/sovproblem, mina egna magproblem, stallbygge, depressionshantering/ångest och så de vanliga graviditetsproblemen.

Tycker liksom att det inte är ett dugg konstigt att jag är trött. Men blir lite ledsam över att det inte finns någon riktig förståelse för att jag är det och behöver ordentlig sömn för att dels orka hantera vardagen, graviditetsproblemen och främst fylla på energireserven inför stundande förlossning och utökning av familjen.

Idag åt dottern något tokigt som magen inte riktigt gillade och var svårsövd, somnade inte förrän elva. Lite slösurf för att komma till ro så ska jag också gå och lägga mig.
Är det nog nu, slipper jag gnälla mer? Känner mig gnälligast på hela buke för stunden. :cautious:

Förresten, ni som fortfarande är gravida. Någon mer som börjat svullna pga värmen?
Mina fötter börjar se mer och mer tjocka ut, och trivs bäst i tofflor :p

Att läsa om era vardagar får mina "trötthetsproblem" att kännas små. Men måste bara få ur mig och gå vidare =P

Vi köpte hus i november och arbetsrummet och bäbisrummet behöver slipas,spacklas,målas och tapetseras. Har köpt tapeter och idag har jag börjat täcka över möbler för att slipa, men UGH! Orken är under frystemperatur. Och mamma vill komma och hjälpa mig med mina rabatter som växer igen. Och då får jag 1, dåligt samvete för hon hjälper redan mina systrar så mycket och jag vill inte "vara som dom" 2, känner press för ytterligare en sak jag måste/borde göra.

Bara så jobbigt att vara så trött och ha ont, och jag blir grinig på min man för saker jag vill ha gjort, men han arbetar ju också heltid och gör mer saker med huset som jag inte kan göra. Jag vill göra saker själv och tycker allt tar sån tid och det gör mig frustrerad för det känns som att allt borde varit "klart" för länge sen... ett bäbisrum a'la ViFöräldrar eller liknande. BLÄH!

Så.... gnällt... check!
Nu -> hänga upp tvätt och slipa väggar.... sen se om fogarna låter mig rycka upp lite maskrosor

och @DarkInNight den där bäcken hade gärna fått åkt igenom mitt hus med. Hade världens myrkryp igår trotts stödstrumpor hela dagen.

Här fick vi ju ett roligt besked här på förmiddagen. Vi kommer att bli uppsagda så vi kommer få lov att flytta ur huset vi bor i i höst. Nu har vi ju letat hus en längre tid men det är svårt att hitta något som känns rätt. Nu sätts ju saker och ting lite mer på sin spets så det kan ju vara positivt, att det verkligen blir något nytt. Vi får nog också höra oss för om det inte är lika bra att bygga nytt...

Det här med slemproppen... När jag väntade dottern så märkte jag inte av att den släppte. Idag har det varit mycket flytningar men lite annorlunda, både mer och mer slemmigt *ursäkta*. Fick sätta i trosskydd då det gick igenom och jag kände det var lite blött.. Kan det vara slemproppen? Är ganska genomskinligt. Har bf på lördag, hoppas på att inte gå över...

Det här med sambos som inte hjälper till. Jag har fått skälla lite på min emellanåt. Har dottern själv hela dagarna och är ofta helt slut när han kommer hem från jobbet vid 18 tiden. Jag kan då tycka att han tar över och är med henne sista 1,5 timmen tills hon ska lägga sig och sen även lägger henne. Men det är inte alltid självklart :) Det är nog svårt för dem att sätta sig in i hur vi mår, och det är en så lång tid man är trött och mår dåligt och är orörliga pga olika anledningar. Sen är vi ofta lite känsliga med. Jag är i alla fall, och kan överreagera ibland, även om jag inte vill erkänna det just då ;) Men visst, man kan tycka att de borde fatta allt detta själva utan att vi ska behöva förklara! Min man är väldigt svårväckt på natten, och det är alltid jag som masar mig upp när dottern inte kan sova eller liknande. Det är jobbigare att väcka honom helt enkelt. Likaså på morgnarna kan han lätt ligga till 10 om jag inte tvingar upp honom. Det kan göra mig galen.

@Pilo låt mamma hjälpa dig med rabatten om hon vill :)
Om hon gör det på eget bevåg tycker jag inte du ska ha dåligt samvete!

Shit det är ju skitdrygt att slipa och dona, måste vara ännu värre när energin är borta och kroppen är graviddryg.

Bebisrum a la Vi Föräldrar får vänta, här får bebis vara nöjd med en egen bäddad spjälsäng samt senare dela rum med dottern tills vi byggt om.

Vi får dika upp en bäck genom hela Sverige så vi sommargravida får svalka våra stackars fötter :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka