Sommarföräldrar 2014

Japp, det är nog så. Har just köpt ett gäng begagnat nu, kunde liksom inte låta bli när det dök upp sånt jag ändå tänkt testa...

@Hjartagna : Hur går det för dig/er??

@Pilo : Myrkrypningar pratade vi om på förlossningskursen i fredags! Har du högt blodvärde (hB)? Det har jag och min bm sa att det ofta hängde samman med myrkrypningar (restless legs). Eventuellt kan det hjälpa att dricka mycket. Andra tips (som inte hjälper för mig) är att ta ett iskallt fotbad eller duscha benen riktigt kallt, eller att göra några gymnastikövningar för att få fart på blodcirkulationen (t ex ligga ner med ett ben vinklat och foten i marken och det andra sträckt i luften och vicka kraftigt med foten). Det ska även finnas något från Weleda som man kan gnida in benen med, men tyvärr kommer jag inte ihåg vad det hette. Det är väl inte farligt om bebisen stökar runt men obehagligt. Om du får svårt att andas när du ligger på rygg så bör du inte göra det.

@Madick : Jag är liiite shoppingsugen. Men eftersom vi har två som fortfarande är små så har vi ju i princip allt redan, så det är svårt att motivera större inköp (förutom tvillingvagnen då). Men så idag så trillade det in en lönespec på nästan 1600 € för juni tämligen oväntat som bekräftade det jag inte riktigt vågat hoppas på: Jag är ju föräldraledig med Tabea f.n. och när jag anmälde till arbetsgivaren att jag är gravid igen fick jag ett brev om att jag kunde välja att fortsätta föräldraledigheten med T eller att bryta den den 6:e juni och gå på Mutterschutz med nya bebisen. Eftersom min föräldrapenning tog slut när hon fyllde ett (vi kan ta de första 14 levnadsmånaderna, men två månader är partnermånader) så tänkte jag att jag att det var smartast att gå på ny Mutterschutz (6 veckor innan och 8 veckor efter förlossningen) då jag åtminstone skulle få minimiersättning från försäkringskassan (13 € om dagen). Vad jag inte alls vågade hoppas på har dock inträtt: i och med att min föräldraledighet bryts går jag teoretiskt tillbaka på min heltidstjänst - och min AG måste fylla upp minimiersättningen till heltidslön under den här tiden! :bow::banana: Så nu kan jag ju faktiskt köpa något litet till bebis, eller hur??? Mina föräldrar kommer på besök om ett par dagar och eftersom vi bor bara en kvart ifrån ett av Europas största outletcenter så har vi tänkt åka och shoppa lite på torsdag... :angel:

@Energi : Hur låg ditt blodtryck? Har du samlat på dig vatten också? Faktiskt talade vi även om det i fredags och det helt oväntade tipset om att äta mer salt och rikligt med protein kom upp.

@Ireland : Jag har börjat få mer sammandragningar igen. Det började i v. 19 och ökade gradvis fram tills jag fick penicillin. Då blev det betydligt bättre 1-2 veckor och nu drar det igång igen (har ingen aning om ifall det har något samband dock, jag kanske bara vilade mig mer när jag var sjuk helt enkelt). På mig blir magen spänd och hård, men de är oftast inte smärtsamma. Ibland är det dock så att jag måste stanna och "andas igenom" dem, men inte som med en värk.

@majola
Det låg på 140/90. Har haft ganska högt blodtryck genom hela graviditeten så det var ingen jätteökning, bm var inte orolig. Jag har inga andra symtom heller, svullnar lite om fingrarna när det är varmt bara.
Men de vill ju såklart dubbelkolla så att allt verkligen är bra :)

Men va? Jag har ju fått höra att salt och protein höjer blodtrycket ännu mer!

Eller hur?! Men enligt min bm så gäller det hjärtpatienter och inte gravida. En i vår grupp har en bekant som haft havandeskapsförgiftning och hon fick tipset om att fylla små tomma kapslar med salt och äta. Kvinnan i min grupp har testat detta mot vätskeansamlingar och det hjälper tydligen väldigt snabbt och bra. Jag kollade på hemsidan från en självhjälpgrupp för kvinnor med havandeskapsförgiftning innan jag skrev inlägget och de skrev också precis detta. Men det verkar ffa gälla om man samlar på sig mycket vatten även om min bm sa att det även stabiliserade blodtracket.

De skriver (http://www.gestose-frauen.de/index.php/was-ist-gestose.html):

Unsere Erfahrungen haben gezeigt, dass eine gute, ausgewogene Ernährung mit eiweißreicher, kalorienreicher und keineswegs salzarmer Kost, einen positiven Einfluss auf den Verlauf der Schwangerschaft hat und das Auftreten einer Gestose in vielen Fällen zu verhindern oder zu lindern hilft. Selbst bei schon bestehenden Beschwerden, vor allem Ödemen, können diese erheblich gemindert werden.

Die bisher übliche Behandlung mit Reis-/Obsttagen, salzarmer und flüssigkeitsreduzierter Kost sollte von jeder werdenden Mutter strikt abgelehnt werden, da sie nicht hilft und die Erkrankung sogar noch verschlimmern kann. Entwässerungsmittel dürfen schon seit 1986 nicht mehr eingesetzt werden, auch pflanzliche Varianten, wie zum Beispiel Brennnesseltee usw., sollten nicht benutzt werden!

Själv testade jag med chips när jag var lite svullen om fötterna i går. Det hjälpte sådär...

Har ni mycket förvärkar eller sammandragningar? Hur känns era? Känner ni att magen spänner sig eller moler det eller kniper på nåt sätt?

Jag har ganska mycket sammandragningar, speciellt när jag gör en "ny" rörelse. Typ lägger mig ner, sätter/ställer mig upp eller böjer mig ner.
Jag tycker att det är ganska svårt att förklara känslan, jag tycker inte att det känns i kroppen att magen blir hård, jag tycker snarare att det blir TUNGT! Det drar och spänner och känns jäkligt obehagligt.

Ont får jag nästan bara om bebisen rör sig samtidigt som jag har en sammandragning.

Gaah, vad ont jag har i pattarna :) Febern är i princip borta så det var troligen pga att mjölken rann till. Det har blivit sår på enatutten så där försöker jag pumpa lite, vill inte att han ska suga i sig så mycket blod. Men det är inte det enklaste att pumpa tycker jag. Någon som provat sån där nässpray man kan ta så utdrivningsreflexen kommer igång enklare?

Oh ja, det kommer jag ihåg, jag fick jättehög feber med första när mjölken rann till. Fick mjölkstockning och pumpade, då fick jag oxytocin-spray som funkade bra.

Oh ja, det kommer jag ihåg, jag fick jättehög feber med första när mjölken rann till. Fick mjölkstockning och pumpade, då fick jag oxytocin-spray som funkade bra.
Skönt att höra! Jag trodde jag var bättre men tempen visade visst 39 iaf idag. Det borde väl gå över till imorgon annars får jag nog ringa nånstans.

Hjartagna har inte postat här sen söndags... har det hänt nått nu :D Hihi!

Just nu känner jag mig bara så.... gravid! Mer sammandragningar, illamående tillochfrån, revbenen känns mörbultade och det känns i ryggen.
@majola Jag vet inte mitt hb värde. Men det var en dag jag inte hade stödstrumpor... Jag gick och strechade och älskling masserade.
Nu är bäbis så stor med så ligger jag på vänster sida så trycker hen med ryggen/rumpan upp i revbenen så det smärtar så på vänster sida. Jag har försökt att höja sängen så hen kan "hamna längre ner" när jag ligger på rygg, men det är inte lång stund och så får jag upp och gå. Hopplöst.

För några månader sa jag till älskling "jag kommer sakna det här sen! jag tycker det är så mysigt" när bäbis bumpade runt på kvällen. Nu är jag inte riktigt lika säker när trollet får fart på sparkarna.
Att magen ska bli större känns helt omöjligt!

Vi var på UL igår och nu är bäbis 2,1 kg. Känns som 10 :p

Gnäll, gnäll, im sorry. Hoppas ni mår bra! :up:

Min fröken har en "utforska hela magen"-period nu på kvällen. Hon lyckas träffa allt som gör ont och överallt. Springer på toa mest hela tiden också för kissblåsan är tydligen extra kul att sparka på.

Skrivit igår kväll på annat ställe: Börjar känna mig som en människa igen. Kom in till förlossningen vid 22 efter ctg som visade lite korta värkar och en koll att jag var öppen 4 cm. Så gick jag in i duschen. Vid 01 var jag fortfarande bara öppen 4 cm. Så 01.30 sattes värkstimulerande in och jag gick till 9 cm på 30 min. En kant på tappen var i vägen så hjärtfrekvensen gick ner, det var nära sugklocka. Men till slut kom han ut ändå. Men på slutet var det både läkare och extra BM närvarande.

Vi fick njuta i ca 2 timmar innan nästa kris, när bm kollade livmodern så blödde jag mycket. Full fart på alla igen, jag förlorade 1,5 liter blod innan de fick stopp på det, på gränsen till operation. Först vid 9 i morse kopplades droppet med sammandragande medicin loss. Vid 10 var vi på BB. Personalen på förlossningen här i Varberg var helt fantastisk!

Har mått bättre, imorgon måste jag göra nåt åt det här. Frågan är vart man ska ringa? Bb? Vc? Kommer bli uppringd av BVC imorgon bitti så jag frågar nog henne vart jag ska vända mig.
På em mådde jag verkligen dåligt, men tog alvedon och då kände jag mig mycket bättre. Efter sex timmar gick dom ur och nu börjar jag huttra igen :(

@Hjartagna hur mår du efter blodförlusten?
Får din kropp återställa sig själv eller får du hjälp?
Jag har inte behövt någon hjälp. Fick ha kvar droppnålen tills idag utifall att, men nu är den borta. Jag frös och spydde som en gris efter alla mediciner och chocken. Så jag låg ju några timmar under dubbla filtar + värmelampa. Sedan räckte det med mat vatten och vila.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka