Sommarföräldrar 2014

Sv: Sommarföräldrar 2014

kl

Nu börjar allt bli lite mer vanligt efter julen och jag har kunnat ta ifatt mitt bukande... :-)

Energi: Jag kommer vara i v. 11 på inskrivningssamtalet och v. 12 på första ultraljudet.

Intressant att det inte bara är jag som tycker det här med KUB är ett dilemma.
Vi har efter mycket velande och diskussioner bestämt oss för att inte testa. Jag kommer inte vilja gå vidare med fostervattenprov och riska ett potentiellt friskt barn, och då gör jag ju testet bara för att bli lugnad. Med tanke på att det endast är tre trisomier som testas och det finns en uppsjö med sjukdomar och skador som kan uppstå, ja, då är ju inte det där lugnandet värt så mycket. Snarare tvärt om, man får en slags garanti på ett friskt barn när man bara testat dessa tre.
Sen att vi båda är unga, utan trisomier i släkten och utan riskökande faktorer gör det en smula enklare.

Lite svamligt, men så har vi resonerat.

I jul har vi berättat för respektive familjer. Alla blev otroligt glada, min svärmor grät. Jag var orolig för min familjs reaktion, så det kändes som en sten föll från bröstet.

Jag har mått lite mer illa nu de senaste dagarna, inget stort men känt mig lite sjuk. Har kunnat sova mängder, skönt med lite ledigt över jul.

Magen har växt men vikten står fortfarande still. Men då jag väger 85 kg till 169 cm så är jag inte direkt orolig över det. :D

Nu är det under 2 veckor kvar til RUL (16/1) det ska bli kul att få kika på min lilla inneboende igen.

Även här står vikten still. Skönt, jag har också lite över sedan innan. Foglossningen går lite upp och ner, senaste dagarna har varit bra men igår promenerade jag lite för mycket och då känns det efteråt. I övrigt mår jag finfint. Längtar otroligt mycket till ultraljudet den 24/1, jag har inte gjort något tidigt ultraljud så det här blir premiärtitten.

Har ni andra börjat leta vagn ännu? Vi tänkte vänta till efter ultraljudet, efter det ska vi se ut en modell vi gillar och försöka hitta begagnat. Jag lägger hellre pengarna på något annat en än sprillans ny vagn när en begagnad duger lika bra och kostar hälften.

*KL

Här har vikten till o med droppat 3 kg. :D
Men ja har en del att ta av så jag är inte så orolig för det. :)

Idag ska vi på KUB. Är faktiskt lite nervös. Downs är inte ett problem för oss men jag orkar inte gå igenom en hel graviditet och sedan föda ett barn som inte är överlever.
Här blir alla gravida erbjudna att göra KUB oavsett ålder.

Jag ska också på ultraljud imorgon. Hoppas självklart att allt är bra med barnet. Jag har varit sjuk hela graviditeten och även om det inte ska påverka barnet är man ju lite orolig.

När det gäller barnvagn har jag funderat på en begagnad Baby Jogger syskonvagn. Vi har ju redan en arsenal med fyra (!) barnvagnar, men jag vill ha en syskonvagn där båda barnen kan ligga ner eftersom min dotter kommer att vara så pass liten fortfarande.

Vår enkelvagn är en Bebidoo by Knorr Aluscooter och den har varit i intensiv insats med två barn och är vi jättenöjda med den. Det har säkert rullat minst 100 mil. :D

Jag hoppar väl också in här efter att ha följt tråden i tystnad sedan starten. Jag är i vecka 19 nu och vikten har börjat röra sig uppåt, har gått upp 2 kilo nu. Trodde att det värsta illamåendet hade lagt sig nu, men tji fick jag. Dock är det oftast bättre än i början.

Vi har faktiskt börjat titta lite på olika modeller och egentligen hade vi tänkt köpa begagnat, men en del av modellerna verkar knappt finnas på begagnatmarknaden. Men vi är iaf inne på linjen att inte lägga ut hur mycket som helst på vagn om den istället finns begagnat. Sedan är frågan om jag kommer bära mycket istället när jag går promenader i skogen med hunden.

Välkommen in!

Vi har inte tittat på barnvagn alls ännu. Då vi har 2 stora hundar så är det ju praktiskt om vagnen inte tar allt för mycket plats ihopfälld i bilen. Även om vi har Volvo V70 med stort bagage, så tycker hundarna att hela utrymmet är deras... Men det vore ju också praktiskt om den gick att köra på ojämn väg utan att vara alltför obekväm för vare sig oss eller barnet.

KUB gick bra igår! :) tog lite tid för den låg fel men det gick till slut. Fick låg risk på allt så de var skönt.
Blev dock flyttad så Bf är nu satt till 19 juli. Misstänkte det nästan då det inte stämde helt med när jag borde ha haft ÄL. Vi hade dessutom bara sex en
gång :o den veckan.

Barnvagn har vi inte ens vågat börja tänka på. Vi har ju lite tid på oss ändå.

Senast ändrad:

Härligt!

Vi var på stan i andra ärenden idag och fick ett babyskydd och bas där vi hade tänkt hyra om vi inte skulle köpa, så en liten kostnad mindre. Det är nog första saken som vi skaffar, men mycket har vi som vi kommer få ärva också.

Jag har också massor av grejer jag ska få av en kompis som hon ändå skulle kasta. Bl a en barnvagn som jag tänkte ställa uppe i stallet. Skönt o ha en som det inte gör nåt om den blir smutsig på grusvägarna o får lite stallukt i sig. Så köper vi en som vi kan ha hemma o i stan o så. :)

Där jag bor får man inte KUB. Men då jag är så pass gammal så vill jag göra fostervattenprov ändå.

*kl*

Var på kontroll igår och allt såg bra ut. :) Mycket bra resultat på nackspaltmätningen, så min gynekolog kunde inte tänka sig att blodproven skulle påverka det särskilt.

I övrigt en vild krabat, precis lagom stor. 12+4 såväl enligt ultaljud som enligt beräkning. Alla mina barn har vuxit väldigt fogligt precis enligt schema.

Jag är förstås fortfarande sjuk. Misstanke om astma sedan i fredags, magsjuka lördag och söndag, väldigt darrig fortfarande i måndags. Därefter blev hostan/infektionen/astmas eller vad det nu är sämre igen. Alternativt är det bara en ny förkylning som har slagit till. Även illamåendet har kommit tillbaka men det är inte så farligt. Mår illa 05-16 ungefär men behöver i alla fall inte kräkas eller så som tur är.

Usch vad jobbigt att vara sjuk ovanpå graviditeten. Hoppas du kryar på dig!

Vi pratar om en resa till kanarieörna i februari mars. Aktuella veckor är jag i vecka 26-28. Senare än så känner jag att jag inte vill ut och flyga. För min del skulle vi lika gärna kunna hasemester på hemmaplan, men sambon kan inte slappna av från den egna firman hemma utan vi måste iväg för det.

16+4 idag och trött som en gnu!
Har gått från stendöd på nätterna till att vakna av minsta lilla. Funderar allvarligt på att sova i gästrummet, jag vaknar av att sambon andas. :p
RUL den 28e!

Börjar allvarligt fundera på om jag har blivit bortglömd. Gick in i vecka 20 idag och fortfarande inte någon remiss till RUL. Visserligen fick jag se bebis i v 12, men tycker att jag borde ha fått en remiss även fast de ev tänker senarelägga RUL lite:crazy:

Upptäckte idag när vi skulle på husvisning att jag förmodligen kommer ha växt ur några av mina favoritjeans. Sambon skrattade åt mig när jag skulle dra på mig nytvättade, tajta jeans och jag blev förbannad och ledsen. Även fast jag vet att jag ska bli tjockare och tycker om den lilla kulan som börjar synas, så är det inte kul att växa ur kläderna...

Här skickade bm remiss till sjukhuset (näl) så fick jag ringa dit o boka tid själv. Kolla så det inte är lika för er :)

Det skulle inte vara omöjligt. Har ju inte träffat bm efter inskrivningen, men upplevde henne som väldigt virrig så kan nog hända att hon missade att tala om det isåfall:)

Här så får man välja en tid för RUL vid inskrivningen. Hoppas det löser sig! Jobbigt med virrig bm, min är ganska ny på jobbet på mvc och blir superstressad när inte systemet vill som hon :p.

Igår var jag på Kub. Allt var bra förutom första sekunderna när jag var övertygad om att fostret var dött, men det sov visst bara. Fick en risk på 1:20000.

Illamåendet börjar äntligen släppa och jag är pigg igen, så himla skönt! Enligt ultraljudet är jag 13+3 idag, blev flyttad bakåt två dagar men det kan ju ändras vid RUL

Senast ändrad:

*kl*

Jag är fortfarande sjuk, men har i alla fall en ny tid hos husläkaren på torsdag och mailade min barnmorska ang. akupunktur idag. Hon berättade någon gång att hon använt nålar på sig själv när hon haft influensa eller förkylning, så det känns lite som mitt sista hopp... Däremot vet jag ju inte om hon får göra det på patienter eller om hon bara gör förlossningsförberedande/återbildande akupunktur. Har även anmält mig till förlossningsförberedande kurs idag så nu är det allvar! :D

Kuriosa: Jag går alltså hon min gynekolog för de vanliga undersökningarna. Sedan har jag en barnmorska som ffa har hand om eftervården. Hon kommer varje dag de första tio dagarna eller så, eller längre vid behov, efter hemkomst från BB. Med min dotter kom hon nästan en månad (men självklart inte varje dag på slutet!) för hon gick upp så dåligt i vikt. Jag fick också akupunktur då min livmoder återbildade sig lite långsamt. Lyxigt värre, man blir väl ompysslad.
Hos barnmorskan kan man även gå på förlossningsförberedande kurs, samt återbildningsgymnastik. Eftersom jag har haft samma bm till de första två barnen känner vi ju varandra ganska väl nu också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka