Sommarföräldrar 2014

Sv: Sommarföräldrar 2014

Förutom att Majola är i annat land så verkar det vara olika från landsting till landsting om det kostar och när det erbjuds utan att man behöver fråga.

Ja så är det. Jag har inte koll på vad reglerna säger här (Sthlm) men vi hade bestämt oss för att göra KUB och att betala för det om vi behövde. När vi tog upp det med bm sa hon att vi inte var i gruppen som rek att göra det men att vi absolut fick om vi ville.

Nu har ju vi tack och lov fått bästa möjliga resultat båda gångerna men för oss hade det varit ett alternativ med abort vid ett negativt svar på ett fostervattenprov. Annars kan jag ändå tycka att det kan vara en ide att göra testerna även om man inte vill göra abort. Jag tror det kan vara var att man är förberedd, så man kan hjälpa sig och sitt barn så tidigt som möjligt. Vi har ex ingen erfarenhet av Downs el liknande och hade nog mått bra av att få tid på oss att läsa på innan ist för när barnet precis fått en diagnos. Dock ska jag säga att jag inte har koll på hur stora riskerna är med FVprov, det skulle jag ta reda på innan, men det är ju inga risker med KUB, så why not? :)

Det är ju det som är så svårt, tycker jag. Jag till exempel tycker att informationen man får på KUB är onödig om man inte vill gå vidare med fvp, så för mig är det 1500 i sjön.

Jag menar, jag är tillräckligt orolig som det är, jag behöver inte något mer att oroa mig för. Jag tror ju liksom inte ens att det finns en bebis där inne :o:D

Vet inte, är inte så gammal :p (än, hinner väl bli det...) Och hann inte prata om fosterdiagnostik innan jag hamnade på Ackis.

Nej men KUBen är väll snarare en indikation på om man borde gå vidare m fvp eller inte. Iaf i min värld. Eftersom du är så säker på att du inte skulle göra fvp, har du koll på komplikationerna och statistiken kring dem?

Jag är verkligen inte orolig alls och var inte förra grav heller. Men jag är inte en särskilt "hysterisk" person alls. Känner ex inte alls igen mig i det där vissa skriver att först oroar man sig 9 mån under grav, sen oroar man sig 18 år/livet ut för ungen. Nu är ju visserligen inte Olivia så stor man vet ju inte vad som kan hända i framtiden.. Men hon är en riktig tuffing och är nog det för att jag och hennes pappa (well well, han är en riktig hönspappa men han kämpar med att tygla sig ;)) vågar vara så lugna de gånger de hänt henne något.

Jag var säker på att inte göra KUB men har läst på mer. Downs är som sagt inte ett problem men det finns andra riktiga hemskheter jag inte vill låta ett barn genomlida om jag kan förhindra det.

Vad tänker du på? Jag läste inte på så mycket innan då min man hade inställningen att han ville göra alla tester som gick att göra innan. Den enda informationen vi eg fick från mödravården var att vi skulle kolla på en film på 1177. Tycker att jag flera gånger att information om risker osv varit väldigt knapp och att man fått läsa på mycket själv. Ex fick jag, trots att jag frågade om specifika komplikationer, inte reda på att man kan bli förlamad av epidralen. Jag fattar att det någonstans är en balansgång att inte skrämma skiten ur alla gravida kvinnor, men frågar man så känns det helt absurt att de inte svarar, för jag tyckte ändå att det inte verkade helt ovanligt att kvinnor blev förlamade av just den, även om det inte är permanent utan kanske av under en kort tid, som timmar. Men för mig personligen så blev inte den ett alternativ då. Jag vill gärna veta vad jag har att ta hänsyn till när jag väljer smärtlindring.... därför känns det konstigt att man ska behöva gräva själv för att få reda på all information. Det slutar ju bara med att man hamnar på en blogg, eller familjeliv där alla de värsta storysarna finns. Då tycker jag att det är bättre att få information direkt av sjukvården som berättar direkt vad för komplikationer och hur stora riskerna är för dem.

Jo innan jag läste på lite mer om KUB så trodde jag att det bara handlade om Downs. Och det gör det ju inte.

Fast vilka fler sjukdomar är det da? Det pratas ju bara om downs. Så man får alltså ett resultat på flera olika sjukdomar... intressant att nackspaltens mått och vad de nu testar i blodproverna är så direktkopplade till flera olika sjukdomar...

Det kostar som ett vanligt läkarbesök om man fyllt 35 vid inskrivningen hos barnmorskan. Innan 35 kostar det 1500 i Uppsala läns landsting

Man testar för tre trisomier, två av dem anses ge svåra handikapp eller liten chans till överlevnad, trisomi på kromosom 21 (Downs), kromosom 13 samt 18. Man mäter nackspalten samt tar blodprov där man mäter nivåer på B-hcg samt papp-A. Lägger ihop resultaten och räknar fram en sannolikhet för de olika trisomierna.

Det kostar som ett vanligt läkarbesök om man fyllt 35 vid inskrivningen hos barnmorskan. Innan 35 kostar det 1500 i Uppsala läns landsting

Vi betalar inget för läkarbesök som är remmiterade av BM.. inte vad jag minns iaf.. Jag har inte betalt ett öre för något av mina UL på karolinska ens.. förutom några kr för att få bilder utskrivna nån gång. Det verkar dock inte vara rutin så det går väll till deras kaffekassa ;)

Man testar för tre trisomier, två av dem anses ge svåra handikapp eller liten chans till överlevnad, trisomi på kromosom 21 (Downs), kromosom 13 samt 18. Man mäter nackspalten samt tar blodprov där man mäter nivåer på B-hcg samt papp-A. Lägger ihop resultaten och räknar fram en sannolikhet för de olika trisomierna.

Tack för infon, det mesta var ju grekiska för mig men jag förstod iaf det väsentliga ;)

Så bra! Vilka finns här då, har inte riktigt orkat läsa hela tråden än.

Det som snurrar i huvudet idag är hur jag ska lyckas jobba både fredag och måndag. Illamåendet är grymt och jag är så himla trött.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka