Sommarföräldrar 2014

Sv: Sommarföräldrar 2014

Jo jag förstår att det blir lite förvirrande.. men vad ska dom säga "detta, detta och detta KAN hända, men det kan lika gärna inte hända", det kommer ju ändå inte ge dig något mer på fötterna. Sedan i mitt fall nu, kan det ju vara bra att kanske kunna planera att bäbisen kommer tidigt igen med tanke på jobb osv.
Men om du har några funderingar på vad för olika komplikationer det kan innebära så tycker jag att du ska fråga. De kommer ju inte kunna ge dig några som helst indikationer på hur stor risken är att det kommer hända just er, men det kanske kan vara klokt att ha i bakhuvudet att du inte är en sådan där förstagångsföderska som "AAAAALLTIIIIID GÅR ÖÖÖVEEEEER" eller att det finns en risk att livmoderna inte kan producera rätt sorts värkar och att man kan få snittas... Men är du den oroliga typen så kanske det är bäst att inte läsa på för mycket så du inte går och oroar dig för att bli snittad exempelvis. Nu har inte jag koll på statistiken men jag tror ändå att det är en förhållandevis låg risk för dessa typer av komplikationer.. min livmoder är ju uppenbarligen väldigt hjärtformad (?), jag antar det med tanke på formen på magen samt att ALLA barnmoskor som tittade på min mage skrattade glatt och undrade hur tusan bäbisen låg och de kunde inte ens genom att känna på magen lista ut det helt säkert (var på UL för att dubbelkolla). Det känns som att det är rel vanligt med denna missbildning och då borde de sett rel många och inte varit så förvånade över att se magen om den inte var "extrem". Men det jag ville komma till - även den klarade av en FL som tog 13 timmar så den jobbade på rätt bra också den lille rackarn ;)

hittade fö bilden.
Efter UL visade det sig att bebbe låg ffa till vänster på bilden.
bild_50f2adf8e087c35d466ffc61.jpg

fö får den gärna komma lite tidigt också.. gärna så sent att vi slipper de nedrans järndropparna (O blev förstoppad av dem!) och så får vi gärna slippa de där nedrans matschemat också... sen är det bara komma.. vill ju inte klämma ut en onödigt stor unge liksom ;)

Senast ändrad:

Orolig är jag inte, men kan ju inte låta bli att fundera lite :p

Min bebis ligger nästan jämt med huvudet högt upp på höger sida (under revbenen) och så ryggen nedåt och fötterna högt upp på vänster sida (under revbenen) och kanske det har koppling till formen på livmodern, vad vet jag :)

Lagomt är bäst tänker jag, gärna lite för tidigt men inte så mycket att det innebär komplikationer. Kan man inte bara beställa leverans ett visst datum? ;)

Haha, det var en av orsakerna till att jag var glad över att hon kom för tidigt, att jag slapp ha ett datum att fundera på! Jag hade ju verkligen gått som på nålar! Mycket skönare att hon bara kom! Då slapp jag vara nervös! :)

*kl*

Igår tror jag att jag fick foglossning :wtf: Hade en liten känning i ryggen i helgen när jag bar in två tunga matkassar från bilen men det gick över. Igår bar jag en matkasse från affären till bilen och kände direkt att det gjorde ont i ryggen. På kvällen blev det värre och i natt har jag vaknat varje gång jag vänt mig. Det onda sitter en handsbredd från ryggraden ungefär mellan korsrygg och rumpa och strålar ner mot sittbenen. Känns lite tidigt och hoppas att det kan stävjas om jag slutar bära tunga saker och tänker på hur jag rör mig.

kl

Första hälsosamtalet hos BM idag, fick tid för inskrivning och ultraljud direkt efter jul.

Att det går så himla fort! BM bara skrattade åt mig när jag sa att det kändes så nytt: "Men den är ju ändå två månader!"

Jo, men jag har inte fattat det än... :p

Nu måste vi ta ställning till KUB, som mitt landsting erbjuder alla (jag är 24). Hur gör ni?

Men va? Vad tidigt ditt UL blir då? Vilken vecka kommer du vara i? :)

Jag har inte gjort KUBtest, skulle inte göra abort oavsett.

Vi valde att göra det båda graviditeterna, jag är 28 och maken 37, så vi är inte i gruppen som erbjuds det automatiskt utan vi bad om att få det.
Fått bästa resultatet båda graviditeterna!

Jag har också gjort det i båda graviditeterna och ska göra det nu också. Man gör ju knapapst abort pga kub utan går vidare med fostervattenprov om resultatet är oroväckande i så fall.

Skulle t ex trisomier fastställas där abrnet inte är levnadsdugligt så skulle jag nog göra abort. Hade en kusin som bara levde någon månad efter födseln och det kanske har påverkat mig.

Fast om man inte gör abort pga dåligt resultat, varför ens göra testet? Fostervattensprov är ju inte direkt riskfritt heller. Jag svarade bara för hur jag resonerade, vilket var vad som efterfrågades.

KUB är inte fostervattenprov.

Jag skulle inte göra abort pga Downs men det finns ju betydligt värre saker som kan upptäckas tidigt och jag avbryter nog hellre än föder ett icke livsdugligt barn :(

Jag vet att KUB inte är fostervattensprov, jag svarade bara på Majolas kommentar om att man går vidare med fostervattensprov.

Det är ju olika hur man är och resonerar. Abort finns inte i min tankevärld oavsett så för MIG är ett KUBtest onödigt och bortkastade pengar. Och igen, det var hur andra gjorde och resonerade som var frågan. :)

*KL

Idag ska jag på Freja samtal inför ev Kub test.
Sen har vi inskrivning den 27e dec.
Känns fortfarande helt sjukt overkligt.
Är i v. 10 nu. Hade ju nästan räknat med missfall igen. Risken finns ju såklart ännu men det känns ju bättre nu med tanke på att jag inte kommit längre än
v. 6-7 ungefär i mina tidigare 3 graviditeter.

Fast om man inte gör abort pga dåligt resultat, varför ens göra testet? Fostervattensprov är ju inte direkt riskfritt heller. Jag svarade bara för hur jag resonerade, vilket var vad som efterfrågades.

Alltså, jag gör kub för att få en indikation om jag ska göra ett fostervattenprov eller inte. Som du säger är det ju innteheller riskfritt och inget jag gör bara för att. Jag är ganska gammal också (38) så jag har ju lite högre risk bara i och med det. Här är det inte heller gratis, jag tror att vi har betalat runt 1500 kronor de tidigare gångerna, kanske lite mer.

Fast menar du att man lika gärna kunde göra abort efter ett halvtaskigt KUB-res som att göra fvp? Att du själv inte vill göra varesig det ena eller andra förstår jag fullt, men att göra abort enbart p g a kub verkar ju-bokstavligt- vara overkill...

Nej, det menar jag inte. Det jag menar är att för mig är fostervattenprov uteslutet, jag skulle aldrig göra det. Därför är KUBtest totalt onödigt FÖR MIG, för jag skulle ju inte göra abort efter ett dåligt resultat på KUB och jag skulle aldrig följa upp med fvp.

Okej, vad rörigt det blev. Gör jag mig förstådd alls? :p

Jag tror vi missförstod varandra!

Men får du göra gratis KUB nu? Från vilken ålder är det, 35?

Jag bor ju inte i Sverige. Tror nog att vi måste betala nu också, förra graviditeten gjorde vi ju det och det är ju inte så länge sedan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka