Sommarföräldrar 2014

Sv: Sommarföräldrar 2014

Var tydligen så det skulle gå till här också, men fick iaf snabbt tid när jag ringde. Så idag har vi varit på RUL och allt såg bra ut även denna gång. De tittade extra noggrant på hjärta, bukvägg, överläpp och något mer eftersom jag äter mediciner. De var riktigt fascinerade över hur bra bilder de fick på hjärtat hela tiden, bebis var tydligen väldigt samarbetsvillig:) Ska tillbaka dit igen i vecka 28 för ett till ul.

Passar på att lägga till mig själv i listan

Juni
4 lillepia (första barnet)
8 Hjartagna (första barnet)
10 keilir (andra barnet)
23 Energi (första barnet)
24 hjärter_dam (första barnet)

Juli
19 majola (tredje barnet)
20 Moonwalk (andra barnet)
23 sandra87_ (första barnet)

Ändrar bara mitt datum. :)

Juni
8 Hjartagna (första barnet)
10 keilir (andra barnet)

Juli
19 sandra87_ (första barnet)

Varit på RUL och allt såg bra ut och det är en pojke. Dock låg han mestadels med ryggen upp så BM fick ingen bra bild på skiljeväggarna i hjärtat, så vi har en ny tid imorgon kl 8 för att göra ett nytt försök. Jag blev även flyttad 8 dagar pga huvudets storlek, nytt datum är 31/5.

Juni
31/5 Hjartagna (första barnet) Flyttad på RUL från 8/6 Pojke
10 keilir (andra barnet)

Juli

Juni
6 keilir (andra barnet)

Juli

Idag har vi vart på UL, blev tillbakaflyttad 4 dagar. Allt såg bra ut och hon fick jobba lite extra för att få bra bilder då bebis inte var stilla många sekunder. Det stämmer överens med hur det känns också, känner mycket fosterrörelser och har gjort i flera veckor.
Har fortfarande lite besvär med yrsel imellanåt, framförallt på mornarna på jobbet. Har kännt av lite foglossning också nere i ryggen men nu är det ganska lugnt men har väldigt ont i en ljumske, funderar på om det också kan vara foglossning???

Jag tycker det är lite märkligt att ha blivit flyttad till tidigare BF eftersom det ny skulle innebära att jag hade ägglossning bara ett par dagar efter mens. Jag hade mens 2-5/9 och med bf 31/5 bör ägglossningen varit 8/9 och jag plussade inte förrän 29/9 trots att jag borde haft mens redan den 26e eller 27e. Dessutom stämde längden på lårbenet med bf 8/6 men mätningen av huvudet gav 31/5 och tydligen går de helt efter det numera.

Jag känner fortfarande inga rörelser alls, trots att bebis bevisligen for runt mycket under ultraljudet. Borde jag inte känna rörelser om jag är i vecka 20+5 även om det är första barnet? Enligt BM på ultraljudet så har jag en bakåtlutande livmoder med moderkakan i bakkant om det spelar någon roll.

kl

Tänkte hoppa in och göra er sällskap här i tråden :)

Jag ska ha barn den 9 augusti, är i vecka 11 nu :)

Juni
6 keilir (andra barnet)

Juli

Augusti
9 DarkInNight (andra barnet)

KL

kl

Juni
6 keilir (andra barnet)
28 skugga (första barnet)

Juli

Augusti

Det blir ingen bebis för mig.

I onsdags hade vi tid för första ultraljudet. BM är snäll och trevlig, förklarar vad som ska hända, men när hon väl börjar blir hon tyst. Hon letar i kanske tio minuter på en blank skärm, slutar sedan och säger att det inte ser normalt ut, men att hon inte vågar gissa på vad hon ser.

Vi får en tid på gyn 45 min senare och läkaren där gör ett vaginalt ultraljud och bekräftar BMs ord. Han ställer diagnosen druvbörd, mola. http://sv.wikipedia.org/wiki/Druvb%C3%B6rd

Vi åker hem på kvällen för ny kontakt på torsdagen, när läkaren i samråd med kollegor bestämt vad de ska göra. Framförallt oroar tydligen min alldeles för stora livmoder.

Redan på torsdagen bestämmer de sig för att operera och få bort molan. Jag åker in akut och förbereds. De är rädda att ett spontant missfall ska ge upphov till stora okontrollerade blödningar.

Själva operationen gick så bra man kan önska, snabbt, smidigt och jag fick åka hem vid lunch idag. Inga stora blödningar och livmodern drog ihop sig fint.

Min livmoder var som sagt drygt dubbelt så stor som normalt, och innehöll ca 1,5 l blod. Inte konstigt jag känt mig trött senaste veckan. Hb-värdet hade droppat från 120 på inskrivningen förra veckan till 82 på onsdagen. Nivåerna Hcg (grav. hormon) ligger tydligen vid normal graviditet på ungefär 10 000 i min vecka, jag hade 680 000.

Att jag inte mått sämre är ett under.

Om Hcg-nivåerna droppar inom ett par veckor får vi försöka igen om ett halvår, annars är det ett år som krävs innan det går att testa igen.

Känner mig väldigt lurad. I övrigt mår jag bra, mycket tankar, men försöker se det positivt. Inget fel på mig, min man eller vår förmåga, bara sjuk otur.

Så:

kl

Juni
6 keilir (andra barnet)

Juli

Augusti

Ja fy! Då är jag glad att jag inte hann gå så länge innan mitt X upptäcktes!

Lider med dig och hoppas på snabb läkning!!

åh, vilket hemskt besked :(
Jag beklagar

Vilken vecka var du i?

Jag har börjat oroa mig för en hel massa konstigheter efter att ha läst vad andra råkar ut för. Börjar faktiskt fundera över att kolla upp möjligheterna för VUL någonstans.

Jag beklagar verkligen!

Hoppas att du återhämtar dig snabbt.

Måste kännas tungt också att vara tvungen att vänta så länge innan ni får försöka igen!

Tack för vänliga ord!

Jag mår helt OK idag, väldigt trött och sliten men känner mig friskare än på ett par veckor.

DarkInNight: Jag var i vecka 13 plus ett par dagar. Det är inte så vanligt att man går så länge med druvbörd, ofta mår man väldigt dåligt pga Hcg-nivåerna (jag måste ju typ vara immun som ändå funkat någorlunda... O_o) och då gör man mer undersökningar tidigare, tex via blodprov, magmätning, ultraljud.

Det finns ju så sjukt mycket man kan råka ut för och det går aldrig att testa sig helt fri. Tyvärr får man nog försöka omfamna sin o-kontroll istället. Så har jag försökt göra. Jag har ett antal högskolepoäng i genetik bl.a. och har detaljerad kunskap om ungefär allt som kan gå fel... Väldigt jobbigt ibland, men som sagt, man kan aldrig få några garantier.

Ja, att behöva vänta kanske upp till ett år känns väldigt retligt, hade ju ändå sett mitt sommarbarn framför mig... Tur i oturen att vi hade lätt att få det att ta sig och att vi båda är unga. Vi hinner ändå.

Långt och svamligt, förlåt för det...

kl

Går in i vecka 12 idag.

Hoppas verkligen att illamåendet avtar nu, kroppen har börjat ta stryk, har gått ner i vikt och är alldeles darrig/svag. Humöret är i botten.
Förra grav höll det i till vecka 17 och jag hoppas verkligen avtar tidigare den här gången innan jag blir helt knäckt.

Hur mår ni andra? :)

Tack för vänliga ord!

Jag mår helt OK idag, väldigt trött och sliten men känner mig friskare än på ett par veckor.

Har du mått väldigt dåligt? :(

Vecka 13... då har man hunnit en bit i graviditeten, det är verkligen jättetråkigt.

Finns det större risk att det blir druvbörd igen när man haft det en gång?

Jag tycker det är lite märkligt att ha blivit flyttad till tidigare BF eftersom det ny skulle innebära att jag hade ägglossning bara ett par dagar efter mens. Jag hade mens 2-5/9 och med bf 31/5 bör ägglossningen varit 8/9 och jag plussade inte förrän 29/9 trots att jag borde haft mens redan den 26e eller 27e. Dessutom stämde längden på lårbenet med bf 8/6 men mätningen av huvudet gav 31/5 och tydligen går de helt efter det numera.

Jag känner fortfarande inga rörelser alls, trots att bebis bevisligen for runt mycket under ultraljudet. Borde jag inte känna rörelser om jag är i vecka 20+5 även om det är första barnet? Enligt BM på ultraljudet så har jag en bakåtlutande livmoder med moderkakan i bakkant om det spelar någon roll.

Äsch, bebisen kommer när den kommer ändå. Ha din egen uträkning i baktankarna och prata med din vanliga BM om det, ifall det skulle bli så att du går över tiden. Det är ju egentligen bara då det skulle kunna spela lite roll.

Jag har oxå en bakåtlutad livmoder och de två graviditeter när jag hade moderkakan i bakvägg kände jag fosterrörelser tidigt (v 14) och sparkar tydligt ut mot magen i v 16. När jag hade moderkakan i framvägg kände jag rörelserna lika tidigt, men sparkarna mot magen tog lite längre tid innan de blev sådär tydliga (typ v 18).

Lägg dig på sidan och stoppa handen mellan magen och soffan och känn en stund och puffa lite, eller lägg dig på rygg och knuffas lite på magen och känn efter noga. Dricka ett glas kallt vatten brukar oxå få fart på bebisen och om du då försöker känna efter extra noga kanske du känner något?
Om inte, så behöver du ju inte oroa dig iaf, för du har ju sett den sprattla och du kommer nog känna den snart ska du se! Världens häftigaste känsla!!

Jag har just kommit in i vecka 15. Känns verkligen overkligt efter alla turer med missfall o det! :nailbiting: svårt att tro att det kanske verkligen ska komma ett barn.
Börjar dock må lite bättre nu. Spyr inte varje dag iaf. ;)
Har gått ner ca 5-6 kilo sen plusset. 2 sedan inskrivningen. Men det ska nog inte va nån fara. Har rätt mkt som den lilla kan ta av om man säger så. :D

*kl*

Nu har jag fått resultatet på KUB-testet. Min åldersrisk är 1:140 och resultatet på KUB var 1:14000 så vi kommer inte att gå vidare. Skönt.

Nästa besök hos gyn är den 5:e februari och då ska jag även göra ett toxoplasma-test. Vi har en hyfsat stor köksträdgård och med två barn i sandlådeåldern känns det ganska jobbigt att hålla på med handskar hela sommaren om det inte är absolut nödvändigt... Under de två första graviditeterna försökte jag använda handskar och spritade händerna så fort jag var färdig etc, men då gällde det du en kortare tid under sommaren. Nu känns det plötsligt jättejobbigt...

Jag som inte mått illa alls hittills utan bara varit oerhört trött fick idag (21+5) en lite känsla för hur ni andra haft det i morse till sambons nöje. Vi skulle äta frukost på stan med en gemensam vän och därför åt jag inget hemma, utan tog bara min vitamintablett och fiskolja tillsammans med ett glas vatten. Det har ju aldrig varit problem förut. Idag fick jag öppna dörren och spotta ut en liten uppstötning av vatten och fiskolja vid ett rödljus ca 15 minuter hemifrån. Efter att ha hittat en karamell i väskan att suga på mådde jag sedan prima igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka