sommarexem

Sv: sommarexem

alltså det e ju mest risk att de får eksemet de första 3 åren men man kan aldrig veta säkert hela hästens liv och så himla kul kan de ju inte va att behöva smörja och ha dyra eksemtäcken på hästen hela dens liv "för säkerhets skull" jag skulle ALDRIG köpa en importarad häst bara om jag gilla o ta hans om eksem lr om den va värsta topphästen men de hade jag endå inte haft råd med så...

Jag pratade idag med en kvinna vars svenskfödda egenuppfödda häst med eksemfria föräldrar fick eksem vid 11 års ålder. Så säker är man aldrig.

nä de säjs ju att hästen ska minst vara svenskfödd men svenskfödda föräldrar då e man åtminstånde lite säker helst ska den ju va ennu mer svensk men tyvärr känns det ju då som att själva islandshästen förvinner....de blir en svensk häst utav den...hm

Vet en URSVENSK nordsvensk brukshäst som har sommareksem, även ett URSVENSKT svenskt halvblod... Sedan finns det ju många svenskfödda shettisar med svenskfödd släkt som har sommareksem. Vad beror det på egentligen?

Sweet skrev:
Vet en URSVENSK nordsvensk brukshäst som har sommareksem, även ett URSVENSKT svenskt halvblod... Sedan finns det ju många svenskfödda shettisar med svenskfödd släkt som har sommareksem. Vad beror det på egentligen?

Arv och miljö. Och glöm inte mutationer. Det händer att någon information tappas bort eller blir dubblerad i DNA-kedjan. De flesta mutationer är dödliga men det är genom just mutationer som fungerar som utvecklingen förs framåt.

Jag tror att det antyder ett sämre immunförsvar som har sämre förmåga att anpassa individen till den omgivning den växt upp i. Helt klart är eksemärftligheten efter svenskfödda hästar med eksem, betydligt större än efter islandsimporter med eksem. ta tex Fáni från Ekstorp som var svenskfödd med eksem. Han har väldigt många eksemavkomor efter sig varav undertecknad ägt tre med eksem av tre möjliga och de fick eksem vid 1½, 3 resp 5 års ålder...

Sedan får vi inte glömma att allergi ökar på både människor och djur pga vår förgiftade miljö... :crazy:

Men, får man använda eksemhingstar i avel?? (Tänker på det du skrev om Fáni)

Fáni är död numer. Men man får egentligen inte använda eksemhingstar i aveln, dock är den enda jag vet att man tagit ur aveln Kjarni. Dock hinner många hingstar få en mängd avkommor innan det visar sig och står hingsten på island så vet du väl kanske aldrig.

Eksemdebatten kan du läsa många trådar om ifall du söker här på forumet.

Angående import eller inte så får man vara medveten om att hela acklimatiseringsprocessen kan ta ett bra tag; det är ju ett komplett byte av miljön och inte bara eksem som kan ställa till trassel. Eksemen är dock kronisk.

Har en svenskfödd krabat som är väl så islandslik som om han vore född på Island, så det är inte bara nationaliteten som präglar hästen utan snarare uppväxtförhållandena. Att däremot tillgången på bra mark ofta är sämre i Sverige, är väl ett tråkigt faktum.

Den siffra du nämnde har några år på nacken nu, den undersökningen gjorde ngn gång på -80 talet.

Idag finns inga aktuella siffror men vi kan nog våga gissa på att väl 50% får eksem.

Hingstar tycks klara sej bättre än ston, stonas hormonprocedur påverkar tydligen risken för eksem. Valacker har jag inget hört om.

Svenskfödda drabbas ofta av eksem före 3 års ålder så långt jag förstått. Har inte än så länge hört något fått en svenskfödd som fått eksem efter den tiden. Ngn som stött på det?? Vore intressant veta mer om det med.

I stallet där jag stod förut fanns det en 6 årig vallack,svenskfödd,som fick eksem först då....kom fort och ganska mycket....

// Åsa

Men det står på sif´s sida " Vi vet att ca 7 % av de svenskfödda hästarna och 26 % av de islandsfödda idag lider av sommareksem."

Borde inte de har relativt färska uppgifter?

Om du vågar är upp till dig.
På den tiden då vi hade turridning (i Luleå) så
importerade vi 10 hästar från Island,
efter drygt 4 somrar så fick den första exem,
efter 2 somrar till så sålde vi nästan alla hästar.
Nu vet vi att det sammanlagt är 6 hästar av de
10 vi importerade som har utvecklat exem, vi
har kvar 2 av dem.
Men jag skulle ändå inte tveka en sekund att
köpa en häst från Island om jag "fastnade" för
den..men det är ju jag det ;)

Balderum skrev:
Hingstar tycks klara sej bättre än ston, stonas hormonprocedur påverkar tydligen risken för eksem. Valacker har jag inget hört om.

Men det är ett "tycks" med här va - för ofta inbillar jag mig att hästhållningen också skiljer sig åt mellan könen. Många hingstar verkar ju stå inne en del av tiden, liten eller stor del, medan kanske stona går med föl utomhus 24/7?!
OBS! Detta är en REN spekulation från min sida varför jag slutar här.

Nej, det finns ingen mer forskning sedan dess. Den har börjat nyligen med eksemenkäten som sänts ut. Hörde det själv av en av de som påbörjat eksemforskningen.

Sweet skrev:
Men det står på sif´s sida " Vi vet att ca 7 % av de svenskfödda hästarna och 26 % av de islandsfödda idag lider av sommareksem."

Det kan mycket väl stämma, det kommer ju nya importer hela tiden, och de som endast hunnit vara här en kort tid har inte heller hunnit få eksem, i synnerhet som många behandlar sina importer som om de redan har eksem. Mörkertalet i eksemproblematiken är också ganska stor, jag upplever det som att väldigt många anser att just deras häst inte har sommareksem utan att det i deras fall är ett något annat.

I teorin skulle 0 % av importerna behöva får eksem om vi aldrig lät dem komma i kontakt med något allergen, vilket i och för sig är i stort sett omöjlig. Hanterar man däremot importerna som normala hästar och låter dem leva ett normalt liv utan täcken, stora mängder insektsmedel och installning och dessutom endast räknar hästar som varit i sverige ett större antal år så får man en mer rättvis siffra.

ang skrev:
Men det är ett "tycks" med här va - för ofta inbillar jag mig att hästhållningen också skiljer sig åt mellan könen. Många hingstar verkar ju stå inne en del av tiden, liten eller stor del, medan kanske stona går med föl utomhus 24/7?!
OBS! Detta är en REN spekulation från min sida varför jag slutar här.

Ja, det KAN vara så :smirk: . Dock hörde jag detta sägas i något sammanhang då eksem diskuterades o hormoner påverkar hingstar o ston olika. På hingstar ska det verka som ett skydd o tvärsom för ston. Minns inte det helt exakt, så jag ska nog inte säga mer jag heller! Det är så lätt det blir spekulationer i det här ämnet.

Efter tio år tillsammans med mina två importerade isisar, och sett deras lidande och vet allt jobb och pengar det kostar, skulle jag råda dig att minimera risken, genom att köpa en svenskfödd häst.

Tölva

Sweet skrev:
Men, får man använda eksemhingstar i avel?? (Tänker på det du skrev om Fáni)

Fáni är död sedan 10 år och kontrollen då av om hingstarna hade sommareksem var obefintlig. Anmälde inte hingstägaren att hästen hade eksem så fick den verka i avel för det var ägaren själv som skulle anmäla!!! Dessutom var hans eksem så väl skötta så det syntes inte. Jag blev själv lurad att betäcka med honom för 11 år sedan och resultatet blev en avkomma som fick eksem vid knappa 1½ år... Jag hade dessutom köpt två andra avkommor efter honom (av hingstägarens mamma) och båda dessa utvecklade också eksem... Kom lite snett in i islandshästvärlden kan man säga...

ang skrev:
... dock är den enda jag vet att man tagit ur aveln Kjarni. ...

Förtydligande. Kjarni är tagen ur svensk avel enligt hans hemsida. I år betäcker han i Danmark, då han inte får betäcka i Sverige när sommareksemen anmälts till SIF (= avstängd från avel här).

Sweet skrev:

Jo men tittar man på hur många av de hästar som slaktats som har sommareksem så blir andelen högre, dvs ju längre de är i Sverige ju större andel får eksem och många hävdar att de flesta får eksem förr eller senare i livet...

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Skulle vilja veta lite mer om erfarenhet av er som importerat häst från islandshäst. Ungefär vad har slutsumman blivit? Kostnad för...
Svar
6
· Visningar
3 558
Senast: Nomida
·
Islandshäst Har tittat lite på islandshästar. Är väldigt sugen på en egen. 😍 Har tittat litegrann och konstaterat att dom är ganska dyra. Hur kommer...
Svar
9
· Visningar
4 829
Senast: Vallmo
·
Hästvård Hejsan! Jag ska köpa en till häst om allt går bra under besiktningen men jag har aldrig köpt häst under vinterhalvåret så nu behöver...
Svar
12
· Visningar
1 887
Senast: Fiorano
·
Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka