sommarexem

Sv: sommarexem

ang skrev:
Förtydligande. Kjarni är tagen ur svensk avel enligt hans hemsida. I år betäcker han i Danmark, då han inte får betäcka i Sverige när sommareksemen anmälts till SIF (= avstängd från avel här).

Precis vad jag tänkte skriva. I Danmark, liksom i Tyskland, är avel med eksemhingstar fullt tillåten och vad jag förstått så har det också diskuterats att danskfödda och tyskfödda hästar har mer sommareksemproblem procentuellt sett än svenskfödda, men jag vet inte om det finns någon statistik som styrker det eller det bara är tyckande... :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

sambaengi skrev:
I Danmark, liksom i Tyskland, är avel med eksemhingstar fullt tillåten ...
Fast jag har sagt det förr och jag tycker fortfarande att man bör tillåta eksemhingstar i aveln. Då finns inget att dölja och du har större chans att veta om hingsten har eksem - vilket kan göra stoägarens val lite lättare. Dessutom köparens val, för vet man risken så går man ju in i affären med öppna ögon.

Så länge eksem är hysch-hysch så kommer det att vara hemligt, känsligt och snack om rykten hela tiden.

sambaengi skrev:
Fáni är död sedan 10 år och kontrollen då av om hingstarna hade sommareksem var obefintlig. Anmälde inte hingstägaren att hästen hade eksem så fick den verka i avel för det var ägaren själv som skulle anmäla!!! Dessutom var hans eksem så väl skötta så det syntes inte. Jag blev själv lurad att betäcka med honom för 11 år sedan och resultatet blev en avkomma som fick eksem vid knappa 1½ år... Jag hade dessutom köpt två andra avkommor efter honom (av hingstägarens mamma) och båda dessa utvecklade också eksem... Kom lite snett in i islandshästvärlden kan man säga...

Då har du alltså svenskfödda med eksem. Hur utvecklades dessa hästars eksem under åren?? (Om du behöll dem?)

Jag undrar, för jag har aldrig träffat någon annan med svenskfödd eksemhäst som haft hästen i flera år. Mitt svfödda är nu 9 år o eksemet blir sämre med åren (mer känslig).

ang skrev:
Fast jag har sagt det förr och jag tycker fortfarande att man bör tillåta eksemhingstar i aveln. Då finns inget att dölja och du har större chans att veta om hingsten har eksem - vilket kan göra stoägarens val lite lättare. Dessutom köparens val, för vet man risken så går man ju in i affären med öppna ögon.

Så länge eksem är hysch-hysch så kommer det att vara hemligt, känsligt och snack om rykten hela tiden.

Eftersom flertalet skulle tveka att betäcka med en eksemhingst så spelar det nog mindre roll om det är tillåtet att avla på eksemhingstar. Det skulle vara dålig reklam för hingsten även om det var fullt tillåtet med avel på eksem hingstar.

Senast ändrad:

blombacken skrev:
Törs jag köpa islänning importerad fr. island frostimport ?????
Sommarexem elller vad tror du????
Bor i Boden Norrbotten.

jag skulle nog vara lite rädd att importera en islandshäst.. tyvärr eftersom min vän har grav och hemsk eksem! hon kom själv direkt från Island och fick eksemen här i Sverige..men det klart.. en isis direkt från Island..det är något man är sugen på ;) dessutom är det inte alla som får eksem heller! det där är en risk.. chans..

Mycket snack om eksemen :S

Tycker det har blivit mycket negativa tankar inom islandshästen idag.. som tex. schäfer har höftproblem vilket är sant..
mycket snack om eksemen hos islandshästar.. många törs ju nu längre inte skaffa en isis tycker jag.. de är rädd för eksemen.. visst har de lättare för det.. men jag tycker det är mycket oro och negativa tankar..säjer man: skaffa en islandshäst, får man ibland svaret: nej men dom har eksem..
trist på en sån fin pålle :crazy: hoppas islandshästen inte drar sig ner på listan och intresset!

Sv: Mycket snack om eksemen :S

Om du köper en Islandshäst som är född utanför Island och har eksemfria föräldrar är det inte större risk för eksem än någon annan ras. Det är viktigt att komma ihåg i eksemdebatten.

Alla hästar kan få eksem oavsett ras.

/Åsa

Precis ! min syster har ett varmblod med sommar exem, en kompis har en nordsvensk som är överkänslig mot broms, hon får som knölar på hela kroppen och kliar sig.
Så visst finns det inom alla raser det är bara det att det är mycket mer uppmärksamat inom islandshäst världen.

Så även om man köper en svensk född så är det lika stor risk som hos alla hästar, det bästa är ju att skydda dom sommartid vilken ras det än är.

Bangsi skrev:
Om du köper en Islandshäst som är född utanför Island och har eksemfria föräldrar är det inte större risk för eksem än någon annan ras. Det är viktigt att komma ihåg i eksemdebatten.

Alla hästar kan få eksem oavsett ras.

/Åsa

jo men det vet jag ju.. men det var inte de ja mena.. de jag menar är att islandshästen har sitt kända rykte om eksem! och därför blir folk rädda att köpa denna ras.. det tycker jag är dumt och den där oron över eksemen sprider sig på folk "som inte vet så mycket om eksem" de tror tydligen att "oj det är en islandshäst, nej sån kan vi inte ha, har du inte hört att de får eksem, eksemhästarna!"

2 isisar skrev:
Precis ! min syster har ett varmblod med sommar exem, en kompis har en nordsvensk som är överkänslig mot broms, hon får som knölar på hela kroppen och kliar sig.
Så visst finns det inom alla raser det är bara det att det är mycket mer uppmärksamat inom islandshäst världen.

Så även om man köper en svensk född så är det lika stor risk som hos alla hästar, det bästa är ju att skydda dom sommartid vilken ras det än är.

Nu är du väl ändå helt ute och cyklar. Eksem -är- vanligare hos islandshästar än hos andra hästraser. Allra vanligast är det på islandsfödda islandshästar. Det är inte alls lika många svenskfödda islandshästar som har eksem men, det förekommer. Eksem (man- och svansskorv) går inte att jämföra med överkänslighet mot t ex mygg.

Vet man inte mer än så tycker jag det är bra att man inte köper nån. När man satt sig in i problematiken ordentligt vet man vad man gör. Är man så okunnig bör man uppdatera sina kunskaper, sen kan man välja ras därefter. Alltför många kanske har köpt sig en raggsocka för dom är så söta i sin vinterskrud, men sen kommer både det ena och det andra...
Själv har jag en med både eksem och spatt så jag har fått lära mig den hårda vägen sas. Men jag vill inte göra mig av med den goaste häst man kan få. :love:

Korven skrev:
Vet man inte mer än så tycker jag det är bra att man inte köper nån. När man satt sig in i problematiken ordentligt vet man vad man gör. Är man så okunnig bör man uppdatera sina kunskaper, sen kan man välja ras därefter. Alltför många kanske har köpt sig en raggsocka för dom är så söta i sin vinterskrud, men sen kommer både det ena och det andra...
Själv har jag en med både eksem och spatt så jag har fått lära mig den hårda vägen sas. Men jag vill inte göra mig av med den goaste häst man kan få. :love:

ne precis.. kan man inget om eksem ska man nog inte skaffa sig en sån häst heller.. för jag självt vet vilket jävla helvete det är men har lärt mig mycket av det! Själv kunde jag inte rå för att jag tog hand om en eksemhäst då jag inte visste ett skvatt om eksemen likaså ägarna.. jag vart bara skötare på hästen och efter forskande om denna klåda under året har jag lärt mig mycket av det.. NU är det bara jag som tar hand om lill stumpan..! Men även NU kan jag en hel del om vad som krävs med en eksemhäst..Det är inte bara smörja på såren och på med täcket.. för mig var/är det mycket mycket mer än så! jag hoppas att de som skaffar en eksemhäst vet vad de ger sig in på..

Efter 10 år med eksemhästar, där jag vet vad det innebär i lidande för hästen och mycket pengar och arbete för en själv, önskar jag verkligen ingen att behöva ha det så.

Men kärleken är stor, och jag gör verkligen allt som står i min makt för att de ska må så bra som möjligt.

Jag tror att islandshästens rykte skulle förbättras om folk i större utsträckning köpte icke-islandsfödda individer för att minska risken för eksem, så länge forskarna inte har lyckats hitta botemedlet för detta.

Hästar är en viktig exportvara för Island, så det borde ligga i deras intresse att så snabbt som möjligt försöka få bukt med det här problemet.

Svensk avel går minsann inte heller av för hackor!

Håller med i stort. Nu är min pålle symptomfri , både i spatten och 98% i eksemet så min pålle lider inte som jag ser många andra hästar gör. Men det kostar mycket tid och engagemang. Nästa häst, om det blir nån ska vara svenskfödd, MEN med samma lynne som min.

Tog hem en häst från island 1999. Han har inte fått exem än....han har gått på ställen där det är mycket insekter. Visst, han kan ju fortfarande få det men jag tror att risken är nog ganska liten. Så jag tycker att du ska satsa på att importera....importhästar är verkligen speciella...iaf är min det..... :rofl:

Balderum skrev:
Då har du alltså svenskfödda med eksem. Hur utvecklades dessa hästars eksem under åren?? (Om du behöll dem?)

Jag undrar, för jag har aldrig träffat någon annan med svenskfödd eksemhäst som haft hästen i flera år. Mitt svfödda är nu 9 år o eksemet blir sämre med åren (mer känslig).

Jag har ingen av dem kvar. Sålde alla. En är död, den jag födde upp blev sämre men just nu är det status quo och den tredje verkar vara oförändrad än så länge, men enligt min erfarenhet så blir eksem i allmänhet sämre när hästen blir äldre och passerat ca 15. Jag tror det är få eksemhästar som man låter bli riktigt gamla för de blir helt enkelt för dåliga, men det är min begränsade erfarenhet i min bekantskapskrets, jag har inga statistiska underlag...

Intressant aspekt. Kan ligga något i det men jag tror ändå att det blir hysh huýsch. För vem väljer att betäcka med en eksemhingst om man kan få betäcka med en frisk hingst istället??? Vill man ha många kunder och gott rykte så kommer man som hingstägare ändå att försöka dölja eksemet. Tyvärr är det så. Sedan antydde ju den tyska undersökningen gjord i början av 90-talet om jag inte minns fel, att eksemet nedärvdes i högre grad från hingstar än från ston. teorin var att eksemston gav immunförsvar till sin avkomma genom mjölken.

2 isisar skrev:

Jag kan ju säga som så här att jag har/har haft drygt 80 hästar, de flesta islandshästar, och av dem så är de enda som har/har haft eksem de 3 svenskfödda avkomorna efter Fáni, 5 av 8 importerade ston (kom på att jag faktiskt hade sålt två importston till som inte fått eksem än efter 6 år, men de skyddas också noggrant) och 1 av 5 importerade valacker. Alla andra är/har varit eksemfria och min enda egna uppfödning med eksem är valacken efter Fáni!

Så så himla vanligt är inte eksemen, särskilt inte på svenskfödda där jag i min egen uppfödningsstatistik ligger en bra bit under de 7% som nämns! Men av mina importer har 6 av totalt 14 (har importerat ett hingstföl också tillsammans med sin mamma 1999 som är eksemfri än, liksom mamma) fått eksem. Det är nästan 50 % det.

Senast ändrad av en moderator:

Intressant aspekt. Kan ligga något i det men jag tror ändå att det blir hysh huýsch.

Tror jag med, det är svårt att konkurrera med en eksemhingst mot en frisk, skall man då få ston är det bäst att knipa igen. Fast det där med antikroppar i mjölken kan man nog lägga åt sidan nu, fölet kan inte bilda antikroppar mot allergi/eksem så den studien måste ses som inaktuell. :crazy:

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Skulle vilja veta lite mer om erfarenhet av er som importerat häst från islandshäst. Ungefär vad har slutsumman blivit? Kostnad för...
Svar
6
· Visningar
3 558
Senast: Nomida
·
Islandshäst Har tittat lite på islandshästar. Är väldigt sugen på en egen. 😍 Har tittat litegrann och konstaterat att dom är ganska dyra. Hur kommer...
Svar
9
· Visningar
4 829
Senast: Vallmo
·
Hästvård Hejsan! Jag ska köpa en till häst om allt går bra under besiktningen men jag har aldrig köpt häst under vinterhalvåret så nu behöver...
Svar
12
· Visningar
1 887
Senast: Fiorano
·
Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka