sommarexem

Sv: Mycket snack om eksemen :S

sambaengi skrev:
Men av mina importer har 6 av totalt 14 (har importerat ett hingstföl också tillsammans med sin mamma 1999 som är eksemfri än, liksom mamma) fått eksem. Det är nästan 50 % det.

Hur har dom skötts då? Har dom skyddats mot knott eller fått gå som de är och hoppas på det bästa?

Sv: sommarexem

Vilket iofs inte hindrar eksmet från att bryta ut, utan det blir en fråga om när. Skyddas hästen så bryter förmodligen inte eksemet ut, men när man tar bört skyddåtgärden så kommer eländet som ett brev på posten.

Jag ser också att vissa hästar förmodligen har någon form av anlag för eksem, under de yngre åren verkar det funka bra. När hästen kommer lite till åren bryter eksem ut, detta har skett vid ett flertal tillfällen på hästar som till synes inte har problem.

Det har ej heller handlat om miljöombyte, eftersom flera av dessa hästar stått på samma ställe i flera år och plötsligt kommer eksem. :crazy:

Det är mycket lynnigt det här med eksem, blir lixom lite av ett lotteri. Men helt klart är att importer är mycket mer utsatta än vad man vill tala om. :angel:

Jo, men om folk skyddar sina importer så skulle nog eksemet minska eller? Hur många skyddar sina importhästar egentligen?? Och då menar jag varje år, inte bara första och andra sommaren utan varje sommar. Importerar man en häst eller köper en import så borde man också ta sitt ansvar och så gott det går förebygga eksem, för hästens bästa. Vill/kan man inte det så tycker jag att man inte ska köpa en importerad häst.

Det är väl inte konstigt att hästarna blir allergiska då de utsätts för något som de inte utsatts för tidigare och det har ju särskilt de senaste åren varit VÄLDIGT mycket stickande insekter i luften här i sverige sommartid.

Det du skriver nu är, köp en import men se den som en eksemhäst och skydda den därefter. Det ger lika mycket jobb och kostnader som med en eksemhäst, så då kvarstår frågan är det ens lönt att importera? Istället köpa en svenskfödd på svensk mark för då kan du se vad du får, visserligen ingen garanti för att eksem uteblir men ändå en större chans än på importen.

Jo, men om folk skyddar sina importer så skulle nog eksemet minska eller?

Nej den minskar inte, den fördröjs.

Det är väl inte konstigt att hästarna blir allergiska då de utsätts för något som de inte utsatts för tidigare och det har ju särskilt de senaste åren varit VÄLDIGT mycket stickande insekter i luften här i sverige sommartid.

Ok, men varifrån kommer då eksem på avkomman från svenskfödda föräldrar. De om några har väl varit utsatta för stickande insekter, så borde avkomman få ett immunförsvar då. :angel:

Ja, om man ska köpa en importerad häst så ska man skydda den hela livet anser jag, annars så kan man köpa sig en svenskfödd som det finns gott om. Och jag tycker inte att man ska importera "vanliga" ridhästar från island.

Jag har aldrig sagt att eksem inte är ärftligt men det är bara ca 7% av svenskfödda hästar som får eksem och många svenskfödda hästar har islandsfödda föräldrar, vissa av dessa föräldrar har eksem men avkomman får inte själv eksem för det. Bara för att en import fått eksem betyder ju inte det att den nedärver det. Men jag tycker absolut inte att man ska använda eksemhästar i avel och särskilt inte svenskfödda eksemhästar och sådana som gett svenskfödda eksemavkommor för där tyder det på att det är nedärvt.

Du menar att vi bara ska avla på hästar med ett x antal generationer bakåt som är födda någon annan stans än på island?

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan mycket väl vara ute och lalla i tankegångarna, det har säkert hänt förr ... ;) Men om man FÅR avla på eksem även på hingstsidan så torde hysch-hyschet kunna minska, något som dagens regelverk tyvärr effektivt hindrar. I DK + DE är det ju faktiskt tillåtet i dag, och långt mera officiellt vilka hingstar som har eksem än här.

Trots allt finns det i dag människor som inte bryr sig om ifall de avlar på eksem eller inte eftersom de värderar andra egenskaper högre. Och om det gick att få mera ljus på problemet så blir det ju lättare för köpare och stoägare att själva bestämma vad de står och vill betala för.

För att minimera risken för eksem så är det bättre att köpa något man kan se och inte behöva spekulera i ja, de vanliga ridhästarna finns ju att få här i Svergie. Jag förstår dock de som köper mycket speciella hästar från Island, men i de fallen brukar köparen också värna om sitt inköp.

De 7% som du anger får nog ses som en summa inom felmarginalen, tyvärr verkar det som om allt fler och fler svenskfödda får eksem vilket borde tyda på en viss ärftlighet. Fast det kan man aldrig med säkerhet veta, men hoppas att något framkommer på den studie som görs nu.

Spatt har man konstaterat ärftlighet i, så man hoppas att något framkommer även på eksem.

Jag tycker också att man bör vänta med att betäcka te x ett importsto, får den eksem skall den inte användas i avel. Skall man betäcka så bör hästen åtminstone ha varit ett tag på svensk mark, då man kan se vad som finns och inte. :D

Senast ändrad:

Håller med dig men en islandsimport kan ju få eksem när som helst i livet...

Jag har aldrig sagt att eksem inte är ärftligt men det är bara ca 7% av svenskfödda hästar som får eksem och många svenskfödda hästar har islandsfödda föräldrar, vissa av dessa föräldrar har eksem men avkomman får inte själv eksem för det. Bara för att en import fått eksem betyder ju inte det att den nedärver det.

Och att en häst och dess avkommer inte uppvisar symptom på eksem innebär inte att eksemet inte är ärftligt. Hade det varit så att det funnits en enkel rak nedärvning där alla hästar som har anlag för eksem också uppvisar symptom så hade der varit en enkle match att avla bort eksemet. Nu är det tyvärr så att arvsgången är komplicerad och att det mycket väl kan vara så att det är flera gener inblandade förutom miljö, hästens allmäna hälsotillstånd och närvaro av allergener.

Plockar man bort alla hästar som visar allergiska reaktioner ur avlen så finns det chans att minska förekomsten av eksem i framtiden, fortsätter vi att avla nästan urskiljningslöst på eksemhästar så minskar knappast förekomsten av eksem bland de svanskfödda.

Men jag säger ju att jag inte tycker att man ska avla alls på eksemhästar, varesig det är ston eller hingstar.

Men eftersom en import kan få eksem när som helst i livet så kan man ju hinna avla på den hästen innan den får eksem, ska man då inte avla på importhästar alls?

Sv: Mycket snack om eksemen :S

Sweet skrev:
Hur har dom skötts då? Har dom skyddats mot knott eller fått gå som de är och hoppas på det bästa?[/QUOTE

4 av stona har inte fått något extra skydd. Trots detta dröjde det länge inan 3 av dem fick eksem, 9, 10 resp 11 år medan den 4:e fick efter 2 år. De 5 ston jag tog 1999 hade tillgång även sommartid till mitt mörka stenstall samt de två jag sålt som ännu inte fått eksem har skyddats väl och ett går kvar hos mig och har tillgång till stenstallet och har klarat sig, än så länge... Ett sto, en halvsyster till Kjarni för övrigt (samma pappa) fick eksem efter 2 år, trots tillgången till stenstallet. Ett sto vet jag inget om hur hon mår, eftersom jag inte har någon kontakt med den köparen, så jag har inte räknat in henne i statistiken. Valackerna kom också in 1999. Den som nu har fått eksem har inte skyddats sedan han såldes från mig för 4 år sedan men haft tillgång till lösdrift.

Boj skrev:
Vilket iofs inte hindrar eksmet från att bryta ut, utan det blir en fråga om när. Skyddas hästen så bryter förmodligen inte eksemet ut, men när man tar bört skyddåtgärden så kommer eländet som ett brev på posten.

Jag ser också att vissa hästar förmodligen har någon form av anlag för eksem, under de yngre åren verkar det funka bra. När hästen kommer lite till åren bryter eksem ut, detta har skett vid ett flertal tillfällen på hästar som till synes inte har problem.

Det har ej heller handlat om miljöombyte, eftersom flera av dessa hästar stått på samma ställe i flera år och plötsligt kommer eksem. :crazy:

Det är mycket lynnigt det här med eksem, blir lixom lite av ett lotteri. Men helt klart är att importer är mycket mer utsatta än vad man vill tala om. :angel:

Håller helt med. Men vill tillägga att även om ston haft samma ägare länge så skickar man ju dem på betäckning på skilda håll, mitt i värsta säsongen. Och betänker man det så har så alla importston jag ägt varit oskyddade delar av sommaren, i alla fall varannan sommar. Och samtliga ston som utvecklat eksem har gjort det då de kommit hem från betäckning och varit1-3 månader dräktiga! Det är ju också en intressant iakttagelse.

Boj skrev:
De 7% som du anger får nog ses som en summa inom felmarginalen, tyvärr verkar det som om allt fler och fler svenskfödda får eksem vilket borde tyda på en viss ärftlighet. Fast det kan man aldrig med säkerhet veta, men hoppas att något framkommer på den studie som görs nu.

Jag tycker också att man bör vänta med att betäcka te x ett importsto, får den eksem skall den inte användas i avel. Skall man betäcka så bör hästen åtminstone ha varit ett tag på svensk mark, då man kan se vad som finns och inte. :D

Jag har iofs den uppfattningen att andelen svenskfödda med eksem minskade sedan upplysningen av eksem ökat och tex hingstar som Fáni slutat användas och dessutom det har blivit fler hingstar att välja på. Men sedan verkar det som om det ökar inom vissa blodslinjer. Och de senaste åren verkar eksem ha ökat markant på alla raser, i takt med att också insekterna ökat rejält. Man blir ju nästan uppäten själv både dag och natt, antingen av hästflugor, stickflugor, bremsar eller knott och mygg! Dessutom har vi ju goyy och stingflugor här som inte gör livet lättare... De är annars utrotade på de flesta håll i landet, men inte här... För mycket hästhandlare som inte avmaskar sina djur...

Många importerar ett sto och passar på att betäcka med en isländsk hingst för att få en livmoderimport med en hingst man annars inte kan använda. Så gjorde jag med det sto jag har kvar som är importerat och ej fått eksem. Jag tror att det är svårt att sätta en gräns också. Hur hästen reagerar beror på vilken stress den utsätts för vid exporten, i vilken kondition den var innan, var den hamnar och hur den sköts där, vid vilken tidpunkt på året den kommer in osv. Jag tog in mina sista på höösten 1999 och det var alltså 10 st. Av dem vet jag bara om 2 som fått eksem, ett sto och en valack. De var alla i gott hull då de kom men jag har fruktansvärt med knott och de blev utsatta även om de inte kom förrän i september. De andra 4 eksemimporterna är alla ston som importerats på våren.

sambaengi skrev:
Jag har ingen av dem kvar. Sålde alla. En är död, den jag födde upp blev sämre men just nu är det status quo och den tredje verkar vara oförändrad än så länge, men enligt min erfarenhet så blir eksem i allmänhet sämre när hästen blir äldre och passerat ca 15. Jag tror det är få eksemhästar som man låter bli riktigt gamla för de blir helt enkelt för dåliga, men det är min begränsade erfarenhet i min bekantskapskrets, jag har inga statistiska underlag...

Jag upplever samma sak, men vill gärna träffa fler som har svenskfödda eksemhästar under en längre tid - men på dessa forum finns tydligen inga.

Jag tycker det är interssant se - finns det skillander mellan svenskfödda och improterade eksemhästar?

Några som har terorier?

Fick genom denna tråd kontakt med den stoägare som äger det 5:e stoet jag importerade 1999. Hon är också eksemfri. Det betyder att endast 2 av de 10 jag tog in hösten 1999 har fått eksem. Det ena ett sto som fick eksem efter blott 2 år och det andra en valack som fått nu i år. En egen teori om detta är att alla dessa kom från en gård på sydlandet där det faktiskt finns lite mer oknytt samt att de kom till Sverige på hösten, i september och var vid mycket gott hull. Jag vet fler exempel från just denna gård, som tyvärr är nerlagd, som inte fått eksem, trots att de aldrig skyddats. Hästarna därifrån brukar dessutom ha ett gott och lugnt lynne, vilket kanske också gör att de klarar sig bättre då de inte stressar upp sig så lätt.

De fick en första men kort dos av knott i en månad men blev sprayade varje dag och hade tillgång till stenstallet att gå in i och skydda sig. Kanske har de klarat sig så pass bra tack vare det. De fick en liten dos och kunde bygga upp ett immunförsvar, men det är bara en gissning. Kanske är det stammen. Stoet som fick eksem har som sagt Vidar frá Vidvik till far precis som Kjarni. Det kan ju göra en misstänksam, men hon visade sig också ha en skada och hennes atlaskota låg så fel så hon hade inga brunster innan den blev tillrättad. Det har säkert varit både smärtsamt och stressande för kroppen, vilket kan ha bidragit till att hon fått eksem så tidigt. Hon förändrades ganska mycket psykiskt från svårhanterad till lugn familjehäst efter att kotan blev tillrättalagd, så ni kan ju tänka er själva hur hon mådde när hon kom...

Så totalt är det 6 av 15 importer som jag ägt som fåtteksem. Två har fått det efter 2 år, en efter 6 år, en efter 9, en efter 10 och en efter 11 år i Sverige. Frågan är hur det ser ut om 5 år. Har kanske de flesta av de jag tog in 1999 fått eksem då??? Det återstår att se!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Skulle vilja veta lite mer om erfarenhet av er som importerat häst från islandshäst. Ungefär vad har slutsumman blivit? Kostnad för...
Svar
6
· Visningar
3 558
Senast: Nomida
·
Islandshäst Har tittat lite på islandshästar. Är väldigt sugen på en egen. 😍 Har tittat litegrann och konstaterat att dom är ganska dyra. Hur kommer...
Svar
9
· Visningar
4 829
Senast: Vallmo
·
Hästvård Hejsan! Jag ska köpa en till häst om allt går bra under besiktningen men jag har aldrig köpt häst under vinterhalvåret så nu behöver...
Svar
12
· Visningar
1 887
Senast: Fiorano
·
Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka