Sommarexem .

E

elinco

Min ponny lider av hemskt sommar-exem, kliar av sig man och svans. :(
Finns det ngn som har förslag på en bra salva/medel som verkligen fungerar ?
Har testat några, men utan resultat .
Har hört att "Islandshäst-medel" fungerar bra, men vart kan man få tag på detta o vilket märke är bra ?
Vill inte linda in honom i massa Täcken när sommarn väl har kommit, men det får väl bli det , i värsta fall. :(

Tacksam för svar !

Sv: Sommarexem .

Min ponny gör det med!
Jag fick rådet att vaccinera mot sommarinsekterna nu på våren inför sommarens angrepp. Det blir tydligen värre för varje år. Vet heller inget som hjälper mot klådan.

Vad vaccinerar man mot, och med vad? Det där var något helt nytt för mig, utveckla det lite närmare.

Annars är grundskyddet ett eksemtäcke, och lämplig behandling pararellt.. Tex installning vid grava problem, rikligt och ofta sprayande med intesektsavisande medel. Täcket bör luftas och skakas daligen så att lösa hår förvinner, även dessa kan förorsaka klåda.

Om man skall smörja finns en uppsjö av medel på marknaden, vilket som funkar bäst får man prova sig fram. Min favorit är dock AVS 14, lätt att hantera och är ej särskilt smetig. Men med smörjandet krävs då en regelbunden dusch, min pålle får sig en avsköljning 1-2 ggr per vecka under sommaren men det hänger på hur mycket smörja jag har användt.

Kortisonsalva kan vara bra, men samtidigt har den en viss bieffekt som kan vara förödande för en eksemhäst. Den är hudförtunnande vid långvarig användning, ofta har eksemhästar redan tunn hud och det behöver man ju inte spä på ytterligare i de fall man kan finna andra lösningar.

En arab jag känner som hade relativt milda bekymmer av sitt eksem i mankammen hade hjälp av en tjärsalva (hette nyhlens eller nylanders tror jag, får jag skriva ut namnet?)
Kruxet med den var att den är otroligt kletig och klistrig, hjälpte dock.

Nu har ju hon som sagt ganska milda bekymmer så frågan är väl om det hjälper på rejälare eksem?

finns någon typ av laserbehandling man kan använda sej av.. funkar tydligen ganska bra och behövs göras olika ofta beroende på hur mycket problem pållen har med exemen.

min pålla har lindriga problem med det, men på sensommaren smörjer jag in henne med en hemmagjord salva av matolja, ättika och vitlök. är både kladdigt och luktar ILLA, men det funkar :)

Förstår inte heller vad man skulle vaccinera mot?Det finns ju inte vaccin mot eksem...

Min häst har relativt svåra exem (knott) och på honom funkar det med att täcka+regelbundet tvätta utsatta områden. Skap och ev. ansikte smörjer jag med flugmedel. Sår sprayas med sårspray och/eller smörjs med aloe vera gel. Dessutom går han i en hage där han inte kan klia sig hårt mot något.

Lånehästen har ganska "milt" exem (sol+knott) och där räcker det med att täcka och smörja med myggmedel och solskydd.

Alla hästar reagerar ju inte alls likadant så du får prova dig fram. Använder du smörjor/oljor så tänk på att vissa medel kan reagera med hög värme/solljus.

Vet inte exakt! Men i Laholm ska de ha vaccinet. Ska kolla med distrikts vet. i morgon. För att slippa åka till Laholm. Men det är något man ger till Islanndshästar eftersom de inte har något immunfösvar mot våra insekter och kryp. Vaccinet ska vara dyrt! Dessvärre hjälper det väl inte mot klådan i svansen.Men kan lindra kommande sommars besvär.

Det är inte "elakt" att sätta på täcke på en eksemhäst!!! Tvärtom är det en av de bästa åtgärderna för att lindra eksemet. Om eksemet beror på allergi mot knott (= "riktigt" sommareksem, till skillnad från soleksem m.m.), så är det viktigt att skydda hästen mot knott, dvs sätta på eksemtäcke, ta in hästen när det är mycket knott ute (=oftast gryning och skymning) och använda insektsavvisande medel. Det är också viktigt att hålla hästen ren (=tvätta regelbundet med milt schampo, mild tvål eller såpa) och att återfetta huden (=smörja in med något som innehåller fett).

Jag har en eksemhäst, som får ha täcke på sig dygnet runt under knottsäsongen. Han får också oftast stå på stall nattetid. Dessutom smörjer jag in honom med Nylanders Hästkräm varannan-var tredje dag, samt tvättar man och svans noga med grönsåpa ungefär en gång i veckan. Spolar av honom med enbart vatten när han blivit svettig, samt sprayar med RB86 i stort sett varje dag. Detta håller honom någorlunda "klifri", och han får behålla man och svans. I somras hade han inte ett enda sår orsakat av eksemet!!!

Andra behandlingar jag hört talas om som hjälpt är Ökozon (en homeopatisk kur som bygger på att smörja i stort sett varje dag), Switch Pour On (insektsmedel med effekt mot knott och fästingar), Aloe Vera (naturmedel som används vid hudproblem, också en "smörja-varje-dag-kur").

Vet inte exakt! Men i Laholm ska de ha vaccinet. Ska kolla med distrikts vet. i morgon. För att slippa åka till Laholm. Men det är något man ger till Islanndshästar eftersom de inte har något immunfösvar mot våra insekter och kryp.

Visserligen får ofta eksemhästar ett nedsatt immunförsvar vid eksemutbrott, men reaktionen kommer sig av att hästen har allergener för te x insektsbett. Att vaccinera så att hästen får ett ökat immunförsvar låter konstigt, det får du gärna ta reda på mer om. :confused:

Horsol som innehåller salicylsyra och propylenglykol har hjälpt en del och är dessutom drygt. Om inget annat hjälper så finns det kortisonpreparat att få utskrivet av veterinär. Det är dock inte utan biverkningar, som Boj skrev så är det hudförtunnande.

Man kan absolut inte låta klådan vara obehandlad, det är djurplågeri, och om inget medel på marknaden eller täcken hjälper så anser jag det vara lika grymt att låta en sådan häst vara som att låta en häst med kronisk svår smärta leva vidare.
Ta det inte personligt ;) , det är menat till alla exsemhästar där man provat allt och inget mer fungerar.

Kortison ska man vara försiktig med.Långvarig behandling tunnar ut huden och gör blodkärlen ytliga.

Jag har en shettis vallack med svår eksem.Han kliar av sig all man och svans samt kliar sig blodig över länd och manke,huvud.
Jag använder eksem täcke (dock inte från Lill hästen ) eksem täckena är ju sydda av ett material som kan andas och som torkar snabbt vid blöta, samt huva i samma material.Smörjer med Helosan(såren) och tjärsalva i öronen och framför skapet.Övrigt så smörjer jag med Nylanders.
Jag har som "säkerhet" lagt en sträng Flusa på honom vilket i somras var bra.Han klarar sig mycket bättre nu med dessa medikamenten till skillnad mot innan.Jag klipper också ner hela manen och pannluggen på honom för att det ska bli lättare att smörja och medlet ska "gå" ner i huden.Han har alltid täcke på förutom när han står inne.När jag kör honom har jag endast ett länd täcke då det är där han är som mest utsatt vid körningen.Huva på eller en flyveil.Har man eksemhäst så är det massa jobb,men man gör det ju för att hästen ska slippa lida! Hellre det än att slakta.Många pratar om Horsol som nämnts här innan, kanske ska testa detta kommande sommar. :smirk:

benjamin skrev:
Vet inte exakt! Men i Laholm ska de ha vaccinet. Ska kolla med distrikts vet. i morgon. För att slippa åka till Laholm. Men det är något man ger till Islanndshästar eftersom de inte har något immunfösvar mot våra insekter och kryp. Vaccinet ska vara dyrt! Dessvärre hjälper det väl inte mot klådan i svansen.Men kan lindra kommande sommars besvär.

Jag som lever sedan länge med en eksemhäst (knott) har fått höra både det ena o det andra som skall hjälpa - gud nåde vad man kan få höra då!! Och jag ger inte en nys till det här vaccinet du talar om, och den veterinär som talar om det!! Är det knotteksem finns verkligen inget vaccin. Min häst har gått på utredning hos en av de få veterinärer som forskar om eksem - då borde denna veterinär vaccinerat både min häst och sina egna o alla andra runtomkring här som har eksem!!

Ang eksem kan det vara knott, det kan vara mygg, det kan vara fluga....Vill man ha fullständiga besked ska man göra en hudutredning hos de få veterinärer som är utbildade inom dessa områden. Pricktest görs t ex.

F ö så är behandlingen i dag installning före solnedgång och innan soluppgång, då knotten är värst. Täcke med huva och maglapp. Tvätta täcket i såpa, byt ofta, tvätta hästen gärna varje vecka, varannan vecka, däremellan i stort varje dag med äppelcidervinäger (fodervinäger) och vatten som desinficerar o lindrar klådan. Jag undviker själv att smörja, men behövs det så är det AVS 14 som gäller. Skyddar skap och magvirveln (trots maglapp på täcket) med insektsreppelerande medel, medel med citronella är favoriten som fungerar mycket bra. Vissa hästar reagerar på olika medel.

Öppna, blåsiga hagar. Är hästen allergisk mot mygg behövs tjockare täcke, t ex Exklusiv då vanliga eksemtäcken enbart skyddar mot knott.

Horsol lindrar klådan och kan hjälpa vissa.

Var det du som skrev om äppelcidervinäger och vatten som man kan spraya på för att lindra? Kommer inte i håg vem det var som skrev om det och jag kan inte hitta tråden! :(

Man kan tvätta man och svans med äppelcidervinäger. Det tar ju bort klådan och även insekter. Men du får inte tvätta hästen om den har sår. Då svider det för mycket av äppelcidervinägret.

Det bästa är faktiskt täcke, det skyddar bäst å är bra som förebyggande.Man ska sätta på det innan eksemet visar sig.

Svar ja, det har jag skrivit om tidigare. Lika delar äppelcidervinäger och vatten, spraya på i man och svans samt arbeta in det ner i huden. Detta lindrar bara klådan så den tar inte bort symtom.

Senast ändrad:

Jag talade med distriktsveterinären imorse som skulle återkomma till mig när hon kollat upp vaccinet. Då ska jag ge er mer info!
Vaccinet ska tydligen tas ett antal gånger under våren för att göra verkan till sommaren. Det ska vara riktigt dyrt! Men kan det hjälpa så får man väl prioritera. Hurvida det hjälper eller ej kan jag inte uttala mig om men att det kommer nya preparat som kan hjälpa hästar är ju inget konstigt. Och att uttala sig om "att man har inget för dem" anser jag vara otroligt dumdristigt!!!
Forsknigen går väl framåt och inte bakåt. Bara för att det inte funnits något tidigare som har fungerat så betyder väl inte det att det alltid måste vara så? Eller?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 806
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 965
Senast: Seabaz
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 362
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka