Sommareksemstudien

Sv: Sommareksemstudien

Här är, som tidigare utlovats, den första rapporten från sommareksem studien.
Marie S

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001223/01/282_Louise_Lindberg.pdf

Jättespännande, skall läsa igenom den noggrant såsmåningom när jag har tillgång till skrivare. Hursomhelst så undrar jag över statistiken på "avkommor med eksem efter hingstarna i studien" Det borde stå med hur många avkommor som deltagit från vardera hingst. Eller så är det bara jag som inte kan tolka tabellen. Hur skall jag läsa de olika staplarna?

Hursomhelst så ser det ju ut som att någon hingst ger hiskeligt myckt eksemavkommor (35%) men det kan ju också vara så att det inte var så många avkommor som deltog i studien, jag menar deltar 4 avkommor efter en hingst och tre av dem har eksem så blir ju det 75% även om hingsten annars har fått 300 andra avkommor som var eksemfria, men inte deltog i studien. Stona spelar såklart in också, men ändå.

Några hingstar hade inte en enda eksemavkomma i studien och det var ju positivt. Tänk vad skönt om all info om eksem eller inte skulle "bokföras" i Worldfengur! Vilket lyft! Då skulle man ju själv kunna ta ställning till om man tyckte att det var värt risken. Samma sak med spatt.

Senast ändrad:

*kl*

Blir det likadant som i spattstudien att man konstaterar att vissa hingstar nedärver defekten, men att det förblir hemligstämplat vilka ?

Eller kommer nr 1-33 att "outas" ?

undrar Tim som tycker det verkar JÄTTEBRA med allergi-BLUP :idea:

*kl*

Blir det likadant som i spattstudien att man konstaterar att vissa hingstar nedärver defekten, men att det förblir hemligstämplat vilka ?

Eller kommer nr 1-33 att "outas" ?

undrar Tim som tycker det verkar JÄTTEBRA med allergi-BLUP :idea:

:bump: :rofl:

Den var bra! Det tycker jag vi inför:allergi- och spattblup! ;) :D

Fast den blir väl lika otillförlitlig som blupen i övrigt. Jag menar endast ca 5% av hästarna bedöms och det är mest av vissa kända linjer och om inte alla islandshästar rapporteras in om de har eksem eller inte så blir det missvisande statistik.

Läs studien så ser du förslag på hur man kan göra.

Eksem och spatt kan tex göras rapporteringspliktigt för ALLA individer och föras in i worldfengur.

Jo men kommer folk att följa det?! Vem rapporterar in att den har fått x avkommor efter sin egen hingst som har eksem eller att deras sto har lämnt y avkommor med eksem? Man kanske behåller de hästarna och behandlar dem så det inte syns eller rent av tar bort dem eller säljer dem till bekata som inte heller anmäler osv. Det finns ju hingstar i aveln som behandlas så deras eksem inte syns och inte är det inrapporterat att de har eksem! :cool:

Varför inte göra som så att ID-kontrollanterna skall notera i samband med att fölet ID-kontrolleras, ifall mamman har eksem. Då fångar vi upp avelsstona och det kommer att stå i Worldfengur om mamman har eksem eller inte.

Både hingstar och ston borde besiktigas i augusti månad. Men behandlar man hästen så syns det ju inte men om ID-kontrollanten ställer frågan om hästen har eksem så måste man svara på frågan och då blir det knivigare för det är skillnad på att ljuga och att bara hålla tyst! Kanske skall ägaren skriva på ett papper och intyga om stoet har eksem eller inte som skall följa med när fölet registreras?

Skall läsa rapporten också. Skrev nyss ut den men skall försöka hinna i helgen!

Senast ändrad av en moderator:

Det är på engelska så jag får inte full hum på det, men då förstår jag iaf att sid 11 är det hingstar och hingst nr 1 och så vidare samt svart streck är allergiavkommor?? tacksam för en liten redovisning.

Hoppas den kommer i Islandstidningen?

Och det vore verkligen BRA om vi kunde få veta vilka hingstar som får många eksemavkommor. Nu får man inte glömma stona i det hela men... En fråga som jag alltid funderat över är om importerade eksemston verkligen inte för över "allergigener" till senare avkommor. Många sådana frågor!!

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 090
Senast: MML
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 867
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar