Sommar, sol - och sexuella trakasserier?

För mig är det ytterligare ett fel kvinnor gör. Inte bara blir de sexuellt trakasserade, våldtagna och dödade AV MÄN, men det är ändå kvinnor som trycker ner kvinnor bäst. Männen går fria för det är kvinnornas förtryck av sig själva som leder till hela cirkusen.

Själva frasen att det i själva verket är kvinnor som trycker ner kvinnor värst tycker jag är kvinnoförakt.
Absolut. Och vad händer när man som kvinna känner kvinnoförakt? Jo det blir självförakt. Jag tror att alla vi kvinnor lider av det i olika mån.

För mig är det ytterligare ett fel kvinnor gör. Inte bara blir de sexuellt trakasserade, våldtagna och dödade AV MÄN, men det är ändå kvinnor som trycker ner kvinnor bäst. Männen går fria för det är kvinnornas förtryck av sig själva som leder till hela cirkusen.

Själva frasen att det i själva verket är kvinnor som trycker ner kvinnor tycker jag är kvinnoförakt.
Visst är det kvinnoförakt, även jag har kallat det så vid något tidigare tillfälle.

Absolut. Och vad händer när man som kvinna känner kvinnoförakt? Jo det blir självförakt. Jag tror att alla vi kvinnor lider av det i olika mån.
Såklart. Vi blir ju itutade en massa negativt om oss.

Men jag har ytterligt svårt att acceptera när livserfarna kvinnor fortfarande klagar på att kvinnor är värst, tacka vet de män att umgås med, de är schystare och rakare osv - utan att verka ha reflekterat över vad det de säger innebär. Alltså att det är sig själva de slår ner i skorna.

Jag tror att många män bara antar att kvinnor uppskattar deras närmanden, eftersom de själva skulle uppskatta det. Och därför blir arga när man säger ifrån. Jag gissar att de är rätt självupptagna och inte bemödar sig att sätta sig in hur kvinnan kanske känner sig.

Jag har oxå varit med om en hel del. Det typiska är ju att man säger nej till någon, och då blir kallad hora. Det är som att de inte vet vad ordet betyder?
När jag mådde väldigt dåligt en period så hände en sådan sak, mannen i fråga fortsatte sen att skälla ut mig efter noter!! Och jag bara tog det. Det tog lång tid innan jag på riktigt insåg att det var han som var dum i huvudet, och inte jag.

Mitt upphörde faktiskt när jag började äta antidepressiva, väldigt märkligt kan man tycka. Något i min utstrålning måste ha ändrats av det. Och det verkar inte ha återgått riktigt. Nu är jag dock förlovad, och därmed redan ägd av någon annan ;) Det verkar de acceptera bra mkt mer än att jag bara inte vill...

@Dressyrtjejen_97 Jag trodde jag hade svarat dig i din förra tråd men jag måste ha tänkt ihop ett inlägg men aldrig skrivit det :confused:. Så här kommer det!

Som en del andra i tråden har skrivit så har jag personligen aldrig varit med om det här i samma utsträckning som du. Jag känner ingen som blivit det heller, oavsett utseende (mina vänner kommer i alla utseenden och former) så det är lite svårt för mig att ge råd om hur man ska hantera nåt så grovt.

Givetvis har jag fått höra äckliga kommentarer och blivit tafsad på av okända personer men absolut inte så att jag inte kan sätta mig på bussen eller tuben utan att bli kallad en jävla hora som ska våldtas. När jag rest i länder som jag upplever som långt värre än Sverige så har jag heller inte blivit utsatt på samma sätt som du. Men - och här kommer mitt enda försök till råd - det jag har fått göra där är helt enkelt att ignorera alla kommentarer. Lyssna på musik om det behövs, upp med näsan i vädret och bara skita i dem. Man ska givetvis inte behöva ta sånt här men jag har inte orkat konfrontera varenda idiot som säger nåt till mig. Har någon blivit fysisk med mig (väldigt vanlig på nattklubbar i Tanzania till exempel, på en helt annan nivå än här) så har jag försökt värja mig.

Slutligen: i båda dina trådar blir din förklaring till att det händer ditt utseende. Det tror jag är tokigt tänkt. Jag känner många kurviga vackra tjejer som inte blir kallade hora på bussen varje dag. Jag känner också tjejer i många olika former och varianter som någon gång blivit utsatt för en gränslös vidrig man även om det inte är i samma omfattning som du.

Jag tycker det är så himla tråkigt med kommentarer om att kvinnor jämt trycker ner andra kvinnor eller inte kan hålla sams.
Och det är klart att om jag som kvinna har inställningen att det alltid blir problem att umgås med andra kvinnor så har jag kanske en rätt otrevlig attityd mot kvinnor när jag möter dem?
Om kvinnor alltid bemöter en illa eller behandlar en illa tycker jag att man ska fråga sig själv hur man bemöter andra kvinnor och hur man pratar om andra kvinnor.

Jag har tutat i andra kvinnor hur mycket negativt som helst, tyvärr.

Förra året var jag på en ledarskapskurs och fick verkligen anledning att fundera över mig själv. Bland annat satt jag och sa till tystlåtna män i gruppen att de är så himla positivt att de bara pratar när de har något viktigt att säga och att de därigenom får mer pondus. Att de kändes stabila och pålitliga. Till tystlåtna kvinnor sa jag däremot att de kändes osäkra och inte vågade ta plats. Att de borde prata mer och framföra sina åsikter oftare för om de gör det för sällan är det ingen som lyssnar när de väl pratar.

Så jag är verkligen inte "Jag är så himla briljant och säger Aldrig något föraktfullt om kvinnor" utan mer att helvete, jag håller också på. Men jag tänker att erkänner man det inte så ser man det inte.

Det ska inte spela roll vilket kön man har - men kvinnor är värst på att trycka ner kvinnor. Logiken där är inte glasklar.
.
Logiken var att jag inte tycker att speciellt kvinnor ska "hålla ihop" utan att det borde vara självklart att vettigt beteende är könlöst. Men att det inte är det.

Vi lever inte i samma världar men du verkar tycka att det är OK att medvetet missförstå och trycka till mig när du får tillfälle.

Men jag har ytterligt svårt att acceptera när livserfarna kvinnor fortfarande klagar på att kvinnor är värst, tacka vet de män att umgås med, de är schystare och rakare osv - utan att verka ha reflekterat över vad det de säger innebär. Alltså att det är sig själva de slår ner i skorna.
Ja verkligen och jag håller med om att det är tröttsamt att det alltid ska tas upp i sådana här diskussioner. Men den här internaliserade misogynin är ju smärtsam och jag känner liksom medlidande där. För att tala klarspråk så läser jag det @tanten skriver som uttryck för en riktigt jobbig självbild. :( Styrkan i att "hålla ihop med sitt eget kön" är ju att slippa känna sig så jävla ensam och utsatt. Annars sitter man där till dödagar och hatar sig själv och hoppas förgäves på en typ av bekräftelse från män som man aldrig kommer få.

Jag tycker det är så himla tråkigt med kommentarer om att kvinnor jämt trycker ner andra kvinnor eller inte kan hålla sams.
Och det är klart att om jag som kvinna har inställningen att det alltid blir problem att umgås med andra kvinnor så har jag kanske en rätt otrevlig attityd mot kvinnor när jag möter dem?
Om kvinnor alltid bemöter en illa eller behandlar en illa tycker jag att man ska fråga sig själv hur man bemöter andra kvinnor och hur man pratar om andra kvinnor.

Åh, tack. Jag håller helt med dig. Jag hör ofta folk som pratar om hur hemska kvinnor är mot varandra, och jag har aldrig fattat vad dom menar. Jag som arbetar på en kvinnodominerad arbetsplats får ofta frågan: "Men åh, hur fungerar det att jobba så många kvinnor tillsammans?"

:crazy:

HELT JÄVLA FUCKING AMAZING GÅR DET!

Jag tänker på all kärlek här på Buke, i FB gruppen "Heja livet!" och överallt annars som jag möter stöttande, peppande och helt jäkla grymma brudar som ser efter varandra här i livet. Vi trycker inte ner varandra, vi snackar inte skit, vi kommenterar inte hur folk ser ut. Jag ser bara varmt systerskap runtom mig.

Nästa gång någon frågar mig hur tusan det går att jobba ihop med så många kvinnor så tror jag att jag ska ge hen en rak höger.

diskussionen glider in i gamla bekanta spår.

Om man är rädd för kvinnor, men inte rädd för män så är man kvinnoföraktande. Jag fattar inte.

• Gilla
Reactions: kol
Logiken var att jag inte tycker att speciellt kvinnor ska "hålla ihop" utan att det borde vara självklart att vettigt beteende är könlöst. Men att det inte är det.

Vi lever inte i samma världar men du verkar tycka att det är OK att medvetet missförstå och trycka till mig när du får tillfälle.
Om du tar en diskussion om dina åsikter som ett sätt att trycka till dig så förstår jag att du har lätt att känna dig tilltryckt. Men det ÄR obegripligt för mig att skriva om att kvinnor är värst på att trycka till, i en tråd som handlar om män som ofredar kvinnor sexuellt. Hur kan du ens komma att tänka på det, i det här sammanhanget? Och vad är tanken med det, är det Jaja, män tafsar men kvinnor är ändå värst på att trycka till andra kvinnor?

Du har en poäng här!
Tyvärr tror jag att det inte spelar så stor roll i sammanhanget hur man ser ut. Unga lite osäkra tjejer tror jag är särskilt utsatta. Ungefär som att rovdjur väljer ut ett "svagt djur i flocken", så jobbar nog dessa män.

Jag var nog 27 nånting, hade jobbat med hovslageri i Sthlm hela dagen och stannade min skyltade skåpbil vid en mack utanför Enköping för att köpa kaffe. Iklädd keps, t-shirt och rejäla snickarbyxor. När jag sätter mig i bilen med mitt kaffe knackar det på rutan. En lastbilschaffis som nattparkerat vid macken frågade vad jag skulle ha för ett knull.

Män är helt jävla gränslösa. Jag tror inte att det på något vis handlar om offrets "maktutstrålning" eller "sexappeal", det handlar om att de lever i en värld där de har rätt att ta för sig av vad och vem de vill.

Förra året var jag på en ledarskapskurs och fick verkligen anledning att fundera över mig själv. Bland annat satt jag och sa till tystlåtna män i gruppen att de är så himla positivt att de bara pratar när de har något viktigt att säga och att de därigenom får mer pondus. Att de kändes stabila och pålitliga. Till tystlåtna kvinnor sa jag däremot att de kändes osäkra och inte vågade ta plats. Att de borde prata mer och framföra sina åsikter oftare för om de gör det för sällan är det ingen som lyssnar när de väl pratar.

Vilken jäkla kalldusch! :eek: Men en otroligt nyttig sådan. :bow:

Om du tar en diskussion om dina åsikter som ett sätt att trycka till dig så förstår jag att du har lätt att känna dig tilltryckt. Men det ÄR obegripligt för mig att skriva om att kvinnor är värst på att trycka till, i en tråd som handlar om män som ofredar kvinnor sexuellt. Hur kan du ens komma att tänka på det, i det här sammanhanget? Och vad är tanken med det, är det Jaja, män tafsar men kvinnor är ändå värst på att trycka till andra kvinnor?
:banghead::cry:

Vilken jäkla kalldusch! :eek: Men en otroligt nyttig sådan. :bow:

Ja alltså det värsta är ju egentligen att ingen av de 15 gruppmedlemmarna reagerade över det. Alla bara hummade och höll med. Det var först när jag kom hem och började reflektera som jag upptäckte vad jag egentligen förmedlat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka