Sommar, sol - och sexuella trakasserier?

@Dressyrtjejen_97

så jäkla trist att man inte bara ska kunna existera i lugn och ro utan att bli påhoppad. Jag råkade ut för en man som jag misstänker starkt började onanera bakom en tidning, när jag satt framför honom på tunnelbanan. Mitt på ljusa dagen. Så jäkta äckligt. Han såg inte så frisk ut, som en som behövt dygnet-runt omvårdnad på psyk.

Du kan ignorera eller du kan konfrontera.

Om du orkar, känner dig stark nog, och känner att du kan konfrontera i en situation som känns säker och det finns mycket folk.

Så kan du kontra med

JAHA SÅ DU TYCKER DET ÄR OK ATT KOMMENTERA EN FRÄMLINGS BRÖST!!!

TYCKER DU DET ÄR OK ATT FÖRESLÅ SEX TILL NÅGON SOM SKULLE KUNNA VARA DIN DOTTER/BARNBARN

högt så alla i bussen/tunnelbanan hör det, och börjar personen skrika hora och liknande så visar de bara åt alla andra ännu mer vilka idioter de är. Låt slemmen skämmas. En del gör såhär för att de tror att det inte finns konsekvenser. Det är inte du utan de som beter sig illa.

Men jag förstår också att man kanske inte orkar alltid eller att det kan kännas otryggt.

Men om du bortser ifrån att det är @mandalaki som skrivit och bortser ifrån att du tycker att hon försöker trycka till dig när hon får chansen. Vi är ju ändå flera som är inne på samma linje.

Har du inte reflekterat själv över det? Varför det är viktigt att säga att kvinnor är bäst på att trycka ner kvinnor i en tråd som denna? Eller varför det ens är så att du tycker att kvinnor är bäst på att trycka till varandra när kvinnor varje dag blir hotade, trakasserade, misshandlade, våldtagna, dödade av män?

diskussionen glider in i gamla bekanta spår.

Om man är rädd för kvinnor, men inte rädd för män så är man kvinnoföraktande. Jag fattar inte.
Varför är du rädd för kvinnor?

Jag tänker att det är lätt att svepas med i den liberala individualistiska lögnen om att vi alla är fristående individer. Man vill så gärna se sig själv som en Fri Individ och inte en del av en utsatt grupp. För det är läskigt eftersom det tar ifrån en (den inbillade) känslan av makt. Du sparkar bakut inför detta som en tonåring men grejen är att det finns en massa styrka och värme i gemensamma erfarenheter.

Jag tycker inte heller att det är roligt att vara kvinna och det är en av de saker som du och jag i egenskap av vårat kön har gemensamt!

Jag tror att vi ska skilja mellan på näthat och trakasserier IRL. Även den fegaste snubbe kan sitta och hata på coola tjejer om de gömmer sig bakom en datorskärm. Skulle de konfronteras IRL är jag rätt säker på att de inte är så kaxiga...

Tex finns sjukt många lowlife arga vita män som hatar Kakan på nätet, men IRL så vågar de sig inte fram ur sina grottor...

Lite som ett OT svar till @mandalaki

Ja alltså det värsta är ju egentligen att ingen av de 15 gruppmedlemmarna reagerade över det. Alla bara hummade och höll med. Det var först när jag kom hem och började reflektera som jag upptäckte vad jag egentligen förmedlat.
Du kom på det på egen hand alltså, det var ingen utbildare som gjort dig uppmärksam på det? Enormt insiktsfullt isåfall!

Jag tror att vi ska skilja mellan på näthat och trakasserier IRL. Även den fegaste snubbe kan sitta och hata på coola tjejer om de gömmer sig bakom en datorskärm. Skulle de konfronteras IRL är jag rätt säker på att de inte är så kaxiga...

Tex finns sjukt många lowlife arga vita män som hatar Kakan på nätet, men IRL så vågar de sig inte fram ur sina grottor...

Lite som ett OT svar till @mandalaki
Grunden tror jag är densamma oavsett om det är på nätet eller IRL - män försöker kontrollera kvinnor genom att trakassera/ofreda/hota dem.

Grunden tror jag är densamma oavsett om det är på nätet eller IRL - män försöker kontrollera kvinnor genom att trakassera/ofreda/hota dem.

Ja absolut, bara det att det är lättare att trakassera "coola" tjejer bakom en datorskärm än att gå på dem IRL på stan. Hoppas du fattar vad jag menar?
IRL på bussen tex väljer de "lättare offer", om du förstår? Vidrigt oavsett...

Jag var nog 27 nånting, hade jobbat med hovslageri i Sthlm hela dagen och stannade min skyltade skåpbil vid en mack utanför Enköping för att köpa kaffe. Iklädd keps, t-shirt och rejäla snickarbyxor. När jag sätter mig i bilen med mitt kaffe knackar det på rutan. En lastbilschaffis som nattparkerat vid macken frågade vad jag skulle ha för ett knull.

Män är helt jävla gränslösa. Jag tror inte att det på något vis handlar om offrets "maktutstrålning" eller "sexappeal", det handlar om att de lever i en värld där de har rätt att ta för sig av vad och vem de vill.

:yuck: :rage: :banghead:

Ja absolut, bara det att det är lättare att trakassera "coola" tjejer bakom en datorskärm än att gå på dem IRL på stan. Hoppas du fattar vad jag menar?
IRL på bussen tex väljer de "lättare offer", om du förstår? Vidrigt oavsett...
Nja, jag tror alltså inte att kvinnors attityd styr om de blir trakasserade eller inte. Tror att det är egenskaper hos den som trakasserar som ligger bakom.

Varför är du rädd för kvinnor?

Jag tänker att det är lätt att svepas med i den liberala individualistiska lögnen om att vi alla är fristående individer. Man vill så gärna se sig själv som en Fri Individ och inte en del av en utsatt grupp. För det är läskigt eftersom det tar ifrån en (den inbillade) känslan av makt. Du sparkar bakut inför detta som en tonåring men grejen är att det finns en massa styrka och värme i gemensamma erfarenheter.

Jag tycker inte heller att det är roligt att vara kvinna och det är en av de saker som du och jag i egenskap av vårat kön har gemensamt!
Varför jag är rädd?
för att de gånger jag under mitt långa arbetsliv mobbats eller frysts ut så har det i samtliga fall varit i rena kvinnogrupper eller grupper där mina närmaste arbetskamrater har varit kvinnor.
Blandade arbetsplatser funkar, rent manliga har också funkat.
Inte alla jobb, inte alla kvinnodominerade ställen. Men de gånger jag jag råkat illa ut har det varit kvinnor som varit drivande. Samma sak i tonåren. Tjejkompisar hade jag inte.
Men av någon anledning finns det något hos mig som triggar och gör att jag behöver "tuktas" eller plattas till.

I mogen ålder har jag hittat kvinnliga vänner. Men det är först de senare åren. Förr var skaran mer blandad.

Är en utpräglad flockmänniska. Funkar sällan ensam utan får de briljantaste idéerna och genomför de bästa stordåden i grupp. Men alla grupper tar inte emot mig.

Jag förminskar inte TS gräsliga upplevelser. Det låter helt vedervärdigt.
Men jag tycker det är tragiskt att uppmana kvinnor att hålla ihop - mot en förmodad fiende av motsatt kön? Varför kan inte alla vettiga hålla ihop oavsett kön?

Du kom på det på egen hand alltså, det var ingen utbildare som gjort dig uppmärksam på det? Enormt insiktsfullt isåfall!

:o Nä det var ingen som sa något alls. Själva kursens utformning bidrog till att jag var lite "vem vad hur är jag" när jag kom hem så jag funderade länge och mycket över vad som utspelats där.

Berättar gärna om den upptäckten i diskussioner som handlar om kvinnligt och manligt. Att jag, som ser mig själv som medveten, feministisk och analytisk, ändå ramlar i såna uppenbara fällor. Det är inte lätt att stå emot invanda mönster även om man försöker och tror man lyckas.

Senast ändrad:

Jag promenerade hem från Stureplan i min ungdom och en lyxig bil med chaufför körde fram, vindrutan i baksätet åkte ner och en äldre kostymklädd man i typ 70-års åldern frågade om jag ville kliva in i baksätet.
Tack men nej tack ;)

Nja, jag tror alltså inte att kvinnors attityd styr om de blir trakasserade eller inte. Tror att det är egenskaper hos den som trakasserar som ligger bakom.

Självklart är det det som är själva problemet. Men dessa snubbar är generellt jävligt fega... självklart väljer de sina offer utefter deras eget bristande självförtroende. Sen kan ju självförtroendet variera, de allra fegaste vågar nog bara bakom anonymiteten på internet.

Och man ska inte underskatta dem och tro att alla är harmlösa fegisar. Jag har blivit mer skraj/försiktig med åren. Kör på 100% ignorera och svarar aldrig emot för det är inte värt. Bättre att vara den större personen.

Härom helgen var jag och en annan kvinna på väg hem från nattklubb. Jag 30 och hon närmare 20. Vi blir catcallade från en bil och den yngre kvinnan skriker tillbaka. Jag tänker bara tyst "nej, nej, nej de sitter i en fucking bil och kan köra efter oss och gud vet vad! :nailbiting:". För tio år sedan hade jag nog gjort som henne. Man försöker ta lite kontroll liksom. Numera vet jag att det är lönlöst och potentiellt farligt.

Lite ett svar till @Dressyrtjejen_97 i hur man kan hantera trakasserier.

Hur ser en sådan ut?

(jag vet att det finns många typer av människor som vårdas på psyk och har inga problem med psykisk sjukdom) Men denna gubbe utstrålade något som var klart off, inte knark, hemlöshet eller alkoholism utan mer som klar störning, såg ut att ha det svårt med personlig hygien och mest sannolikt runkade, mitt på ljusa dagen, i en tunnelbana från hässelbystrand.

Men jag tycker det är tragiskt att uppmana kvinnor att hålla ihop - mot en förmodad fiende av motsatt kön? Varför kan inte alla vettiga hålla ihop oavsett kön?
Som jag skrivit i tidigare inlägg: man slipper känna sig ensam i sin utsatthet. Vi kvinnor har gemensamma erfarenheter vare sig vi vill det eller inte. Kolla den här tråden för ett lysande exempel. Det är jätteviktigt att "hålla ihop" och stötta en ung tjej i att hon inte är ensam, att det inte är hennes person som är problemet, att vi andra också råkar ut för samma sak och så kan vi diskutera det tillsammans och utbyta strategier för att hantera det.

Det är inte solidariskt eller hjälpsamt i det här läget att säga att kvinnor är jävliga de med.

@Dressyrtjejen_97 Problemet ligger inte i hur du ser ut, vad du har på dig eller hur gammal du är. Problemet ligger hos männen som utsätter kvinnor för den sortens trakasserier du beskriver.

Jag är närmre 30, 1,80 lång och ser inte särskilt snäll och gullig ut, är över lag trygg i mig själv. Ändå finns det gränslösa idioter som slänger ur sig sexistiska och ibland hotfulla kommentarer. På stan. På tåget. Dagitd. Några gånger varje vecka. Män i varierande åldrar.

Jag tar inte konflikten ensam. Inte en chans. Istället har jag alltid hörlurar, ignorerar äcklen och försöker att inte ta åt mig. Men nog bränner det i knytnävarna emellanåt...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka