Som ett slag i ansiktet..

J

Juno

Ja det är bara att inse.. Jag var iväg på träning med min häst igår, hade med stallägarens dotter och hennes ponny också.
Red dressyr innan och skulle sedan hoppa, bara det att jag just nu är sjuk i halsfluss och allmänt hostig. Så red inte så jätte mycket, stallägarens dotter fik hoppa upp och rida min häst istället.

Jag tycker att det funkar bra när jag rider min häst, visst han är jätte tuff och kräver sin ryttare. Det vi har problem med är att han kan bli för stark i hoppning, vill rusa lite.

Nåväl... Hon hoppade upp och red honom lite i dressyr innan, jag har ALDRIG sett min häst gå så fint!! Hoppade ett krysshinder några gånger och han rusade första gången, sedan plockade hon ner honom på jorden och han hoppade ur fint!

Jag kände mig super stolt, över tjejen som klarade att rida honom så fint. Och stolt över att jag verkligen har en helt underbart fin häst! Som kan allt, men jag lyckas inte plocka fram det..
Sen kände jag en känsla som inte alls var rolig, det var som en kalldusch, jag klarar nog inte av honom! Jag sa till tränaren lite på "skoj" sätt ut en annons på honom då.. *suck* då sa hon att bättre häst hittar du inte! Det är du som behöver träningen.

Men känner lite så att hästen är verkligen värd en bra ryttare som kan ge honom chansen att få komma ut och göra det han kan, tävlar i dressyr och hoppning.. Inte dras med en ryttare som inte "hittar" knapparna och får honom gå halvbra, när han KAN gå superbra...
Jag vet inte, är så kluven nu.. Ska jag sälja?? :(

Sv: Som ett slag i ansiktet..

VARFÖR? Som din tränare sa, bättre häst hittar du inte. Se det istället som en utmaning för dig att lära dig på en häst som kan. Det kommer alltid att finnas någon som kan rida ens häst bättre än man själv kan, eller hur. Sen är jag säker på att du och din häst trivs tillsammans och det är ju lika viktigt eller hur.

Lycka till.

Varför skulle du sälja? För hästens skull?
Du tror inte att hästen hellre är hos dig som verkligen älskar den?
Nej du, det var nog som din tränare sa, det är bara att träna. SJÄLVKLART kommer du kunna rida hästen suuper. Sen är ju faktiskt huvudsaken att man trivs med varandra. Vilket jag utgår ifrån att ni gör.

Varför tror du hästen skulle må bäst av att visa upp sig på tävlingsbanorna? Det är ett mänskligt tänkande. Hästen struntar säkert i att den inte vinner tävlingarna du ställer upp på eller att all dess kapacitet inte kommer fram.
Men om du mår verkligt dåligt över det kanske den här tjejen kan få åka ut och tävla lite med honom.

hästen går inte och tänker "varför får jag inte hoppa de stora klasserna eller åka dit o dit". Det är sånt vi människor tänker och ibland tror att hästarna tänker...
Trivs ni ihop så ser jag inte varför du ska sälja honom.

Ja tränaren sa det att han är ju en läromästare, gör man rätt så går han super. Men känns bara som att jag själper, jag hittar inte knapparna hur mycket jag än försöker...

Jag måste nog ge det en chans, som du skrev jag får se det som en utmaning. Jag får träna och träna så kanske det släpper till slut..

Kändes verkligen jobbigt igår, mitt självförtroende har fått sig en ordentlig törn det sista året.

Har nog faktiskt varit för snäll emot hästen, han har fått göra lite som han vill, har aldrig fått chansen att äga en sådan häst så det har blivit lite fel från början. Har sett honom som min "lilla älskling" måste tuffa till mig och säga ifrån när han gör fel..

Hästarna talar alltid om för oss att vi behöver finna en natulirg balans och sundhet i oss själva. Det du gör och den du är, är två olika saker. Du är en fin människa och kan ge din häst mycket, även om en annan ryttare rider din häst på ett annat sätt.

Nu har du chansen att jobba med dig själv, för att uppnå dina mål: att kunna plocka fram det godaste i din häst. Se på hur du ska finna lätthet, glädje och balans i allt du gör i livet, så även när du rider. Alla kan, men vi har olika sätt att komma vidare när det gäller kroppskännedom, balans och hälsa. Det nyttar inte att jämföra sig med andra, för då blir man bara besviken. Du är unik! Hitta din balans, ditt hjärta och din egen harmoni utan att jämföra dig med andra. Kanske kommer du att inse att tävlandet inte är det roligaste som finns, utan att bara uppskatta stunden med hästen ger dig mer harmoni, så var det för mig.
Lycka till!

Hästarna talar alltid om för oss att vi behöver finna en natulirg balans och sundhet i oss själva. Det du gör och den du är, är två olika saker. Du är en fin människa och kan ge din häst mycket, även om en annan ryttare rider din häst på ett annat sätt.

Nu har du chansen att jobba med dig själv, för att uppnå dina mål: att kunna plocka fram det godaste i din häst. Se på hur du ska finna lätthet, glädje och balans i allt du gör i livet, så även när du rider. Alla kan, men vi har olika sätt att komma vidare när det gäller kroppskännedom, balans och hälsa. Det nyttar inte att jämföra sig med andra, för då blir man bara besviken. Du är unik! Hitta din balans, ditt hjärta och din egen harmoni utan att jämföra dig med andra. Kanske kommer du att inse att tävlandet inte är det roligaste som finns, utan att bara uppskatta stunden med hästen ger dig mer harmoni, så var det för mig.
Lycka till!

Åh herregud, TACK! Du rörde mig till tårar... Jag älskar verkligen den här hästen, han är så speciell och jag tänker kämpa med mig själv nu, för det är där jag vet att "det ligger". :bow:

Du ska absolut behålla din häst!

tycker att du ska behålla din häst!

bara att träna mer själv, o då har du ju en perfekt häst att lära dej på! :)

jag tänkte ofta med min unghäst att jag borde sålt han till ngn duktigare, men tror nog att han var glad över att få vara hos mej...

Klart att du ska behålla, NÄR du hittar knapparna sen så blir det ju kanon.

Du kan väl be de andra ryttaren rida hästen ibland? Så du har något att sikta på?

behåll hästen, du kommer ju bara lära dig mer och mer för varje gång du rider honom.... och jämför dig bara med dig själv!
Lycka till!

Lycka till!

:bow::bow::bow: Mycket kloka och tänkvärda ord. Tror många av oss alltför ofta fastnar i våra egna krav och även lägger för stor vikt vid vad andra kanske tycker och tänker. Vi glömmer helt enkelt att "vara" i nuet.

Behåll!!
Huvudsaken är ju ändå att du o hästen trivs med varandra, är övertygad om att du kommer att utvecklas med hästen o kunna få ut lika mkt som nån annan.

Det är kasnke inte så kul att se att någon annan rider ens häst bättre än en själv.

Men du behöver värkligen inte se det som ett slag i ansiktet, tvärt om det är något possetivt. Du har en duktig ryttare i ditt stall som kan hjälpa dig med din häst och kanske rida den någon gång ibland.

Vissa rider bättre än andra och så är det bara, jämför inte dina resultat (för hårt) mot andras, kapasiteten skiljer sig mycket mellan olika ryttare, tex genom, skolning, fysisk förmåga, balans, korrdinationsförmåga och erfarenhet. Jämför dig sjäv med dig själv, hur har din ridning utvecklas och vad som händer med din häst.

Knapplån

Är det bara jag som ser det negativa i att behålla ???

Nu vet jag ju inte hur länge du ägt hästen men om inte "knapparna" sitter nu så är det inte säkert det är rätt häst för dej... Och jag köper inte att "det blir bra snart" för det handlar om så mkt mer än "teknik" vad gäller hästar, det handlar om KÄNSLA... Känsla innebär inte att man inte kan rida, utan att man passar bättre ihop med vissa individer än andra...

Min syster och jag är lysande exempel... Helsyskon och rider HELT olika... Jag hittar knappar direkt på en del hästar som hon "avskyr" att rida och tvärtom (och vissa där vi är likvärdiga ;) ) ... Och då rider vi "lika bra" så de handlar inte om att ingen av oss inte kan rida... Detta har vi verkligen märkt då vi är "uppvuxna" på ridskola och för några år sen red på ridskola i ett år i samma grupp... Och framförallt märker jag det själv, när jag köper en häst som är BRA så innebär det inte att JAG kan göra den rättvisa, för kemin inte är där... Då är det bättre (tycker JAG) att sälja den till någon som kan utnyttja dens kapacitet och som dessutom tycker att de har "kemin" ihop... För det finns hästar därute som man passar som "hand i handsken" med... Såna har jag nämligen ägt de med... Bägge idag döda och begravna... Men de finns fler som jag nog kommer hitta :)

Tycker du ska prata med din tränare. Den har mest insyn i ditt sätt att rida och om du kan "lära" dig hitta knapparna på din häst. Säger den att det inte alls är rätt häst för dig så... men om tränaren anser att det är en bra häst för dig att lära dig knepen så ska du givetvis behålla den.
Hästen mår inte sämre av att du rider den utan kanske trivs med att inte ha lika höga krav på sig jämt. Låt stallägarens dotter rida den emellanåt och be henne gärna tipsa dig osv.

Tycker du ska se det som en utmaning att få det att funka med din häst.

Fråga dig själv om du kommer att kunna rida den här hästen på det sätt du vill. Det vet bara du själv, och kanske din tränare som vet hur du rider. Det finns ju en gräns för hur stort "glapp" det får vara mellan ryttaren och hästen. Jag har mig själv som exempel: hade en jättefin häst som jag älskade, köpte henne utan att riktigt tänka mig för. Hon var känslig och stor, och jag var liten och obalanserad. Jag hade kanske kunnat rida henne så småningom, men det hade tagit låång tid. Hade henne i 3 år utan att komma någon vart med träning (kunde inte ens sitta ner på henne i traven). Till slut insåg jag att jag inte hade tiden och lusten att försöka mer. Så hon blev till salu, såldes till en tjej som älskar henne och som kan rida henne! Jag köpte mig en mer passande häst, och på ett halvår kom jag längre i min ridning än vad jag någonsin gjort med den första. Jag har mycket roligare nu, och jag älskar denna häst också....om inte mer!:love:

Det beror ju på hur myckte du tycker om hästen. Min första häst var väl inte riktigt min stil i början, det är alltså de två första åren jag pratar om. Jag fick henne inte att jobba bra i varken dressyren eller hoppningen och ute i skogen stack hon om jag inte hade någon ridkompis med mig.

Idag är jag väldigt glad att jag kämpade vidare med henne. Hon lever fortfarande tillsammans med mig hemma på gården och vi har många, många underbara stunder tillsammans. Nu får jag henne att jobba bättre och bättre i dressyren och hoppningen ligger väl lite på hyllan men när man väl sätter igång med den går det också. Visst hade jag säkert kunnat utveckla mig mer på en annan häst men jag är väldigt glad att jag behöll henne och jobbade vidare med henne. Hon verkar ju trivas bra hon också nu, både med mig som ryttare och att bo där vi bor nu.

Om hästen är en läromästare är det klart du ska behålla den! Som flera redan sagt, den bryr sig inte om den inte får hoppa SM...

OM det däremot är så att den är för svår för dig, då tycker jag du ska fundera på att sälja. Men låter inte som att det är det, utan snarare att du kan rida den men att du inte ännu får den att gå sådär superbra. Men det kommer!! Övning ger färdighet, är det en sådan häst som går bra om man gör rätt så är det perfekt att lära dig på. För då vet du ju när du gör rätt, eller hur?!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka