Som ett slag i ansiktet..

Sv: Som ett slag i ansiktet..

Ja det är bara att inse.. Jag var iväg på träning med min häst igår, hade med stallägarens dotter och hennes ponny också.
Red dressyr innan och skulle sedan hoppa, bara det att jag just nu är sjuk i halsfluss och allmänt hostig. Så red inte så jätte mycket, stallägarens dotter fik hoppa upp och rida min häst istället.

Jag tycker att det funkar bra när jag rider min häst, visst han är jätte tuff och kräver sin ryttare. Det vi har problem med är att han kan bli för stark i hoppning, vill rusa lite.

Nåväl... Hon hoppade upp och red honom lite i dressyr innan, jag har ALDRIG sett min häst gå så fint!! Hoppade ett krysshinder några gånger och han rusade första gången, sedan plockade hon ner honom på jorden och han hoppade ur fint!

Jag kände mig super stolt, över tjejen som klarade att rida honom så fint. Och stolt över att jag verkligen har en helt underbart fin häst! Som kan allt, men jag lyckas inte plocka fram det..
Sen kände jag en känsla som inte alls var rolig, det var som en kalldusch, jag klarar nog inte av honom! Jag sa till tränaren lite på "skoj" sätt ut en annons på honom då.. *suck* då sa hon att bättre häst hittar du inte! Det är du som behöver träningen.

Men känner lite så att hästen är verkligen värd en bra ryttare som kan ge honom chansen att få komma ut och göra det han kan, tävlar i dressyr och hoppning.. Inte dras med en ryttare som inte "hittar" knapparna och får honom gå halvbra, när han KAN gå superbra...
Jag vet inte, är så kluven nu.. Ska jag sälja?? :(

Jag vet precis hur du känner dig.. Jag har själv gått i samma tankar många gånger och undrat om det inte hade varit bättre för min häst om han fick komma till någon som är duktigare eller har mer att erbjuda.
Men min åsikt är att det är ett bra täcken på att du är en god människa som tänker på andras välbefinnande. Men självklart handlar ju ridning som alltid om att utbilda och bli bättre och då är det ju jätte bra att du har en häst som kan mer än du. Som kan hjälpa dig bli en bättre ryttare, och så får du ju en liten morot då att förtsätta träna så ni blir bäst tillsammans.
Jag tycker du ska behålla din häst.
Lycka till med träningen och upp med hakan ;)

Kom på en annan grej. Det kommer alltid att finns folk som rider bättre än dig (missförstå mig rätt) oavsett hur duktig du är. Alla är på olika nivå i sin ridning hela tiden. Man utvecklas och går vidare och man blir alltid bättre än vad man är för tillfället. Det kommer alltid att finns de som är bättre än dig (om du inte tillhör världseliten men det tror jag inte du gör) men det betyder inte att du är dålig!

Ska du alltid byta bort din häst när du träffar på någon som är bättre än dig?? :eek:

Var istället glad att du har en fin häst som du kan utvecklas tillsammans med. Något du har att "växa i" :)

Sluta nervärdera dig själv och var glad över din fina häst i stället! :banana:

Ja. Ge dig fan på att bli en sjujäkla bra ryttare för din häst i stället!!

Tänk vad otroligt det kommer att kännas när du nått "ditt" mål. Och du har honom där du vill ha honom. Fatta vilken känsla!

Jag trivs bra med honom och tycker om att rida honom. Men ibland är det super jobbigt, efter tex dressyrpass som gått dåligt. Men bara att bita ihop, jag ska försöka. Har ju sett hur fint han kan gå, får ha det som en morot..

Hehe tack alla för allt fint ni skriver, det får mig att få glöden tillbaka.
Ja jag ska ge järnet på att blir en helsikes bra ryttare! :D

Hehe tack alla för allt fint ni skriver, det får mig att få glöden tillbaka.
Ja jag ska ge järnet på att blir en helsikes bra ryttare! :D

Låter bra!! :)

Jag har som målsättning att alltid göra mitt bästa på varje lektion/ridpass. Då slipper man alla jobbiga jämförelser med andra. För som någon skrev lite längre upp - det kommer alltid att finnas ryttare som är bättre än jag. Just nu är de flesta bättre än jag men det struntar jag i. :rofl:

Håller med Steiff. Det finns ALLTID bättre ryttare, i stort sett på vilken nivå man än är. Läste precis i Kyras Dressyrbok om att hon ibland låter bättre tävlignsryttare rida sina egna hästar "för att se hur bra de kan gå". Så där ser man :)

Behåll din guldklimp och gläds över ERA framsteg, inte jämföra med andra!!

Lycka till!

Näe vet du vad!:eek:

Har du nu en fin häst att lräa dig rida på så ta till vara på den chansen! Det är få förunnat att ha en fin häst från början och mkt lättare att lära sig den vägen. Har både hästen och ryttaren begränsningar försvårar det såklart mkt mer än om hästen kan utbilda sin ryttare. Nu förutsätter jag att du rider så pass väl att hästen inte far illa ;)

Tycker du om din häst och har en trogen vän som ställer upp och som du kan lära dig på så ska du vara glad och tacksam för det och ta tillvara på varje träningstillfälle ni får tillsammans!

Du har ju en guldsits ju!!! Du har en superfin häst som du, om jag förstår inlägget rätt, kommer att kunna lära dig massor av plus att du har hittat en tjej som kan hjälpa dig att hålla hästen i trim. Tycker du om och trivs med hästen är det klart att du ska behålla den!

Eller varför helt enkelt inte göra en liten deal med stallägarens dotter?

Hon rider den ibland och tävlar den lite, hästen får utbildning och erfarenhet vilket bara gynnar dig, hon får en häst att tävla och utvecklas med.

Under tiden fortsätter ni träna ihop och så småningom kommer även du vara där :)

Det är klart du inte ska sälja! Det kommer släppa, kämpa på.
Glöm inte ha roligt med din häst! Skratta åt dig och honom när ni är mindre bra, typ knäppa häst men ja, ja..
Var konsekvent i ridningen, vänlig men bestämd, så du inte blir för anonym och snäll som du säger.

Glädjs åt de stunder där det känns bra och skit i de andra, det kommer..

Din tränare har ju redan sagt sitt: Du kan inte hitta en bättre häst!

Allt kan inte kännas perfekt och likadant varje tur man rider. Ha skoj!

Behåll honom! Ingen kan väl rida superbra från början... Och som tränaren sa, du kan inte hitta en bättre häst att lära dig på. Ur hästens syn spelar det väl ingen roll om den får tävla eller inte, hur bra den än kan bli.

Du låter som du har väldigt höga krav på dig själv och din ridning. Kanske är så att du ska försöka "mindre" slappna av och hitta glädjen i ridningen. Det behöver inte vara "perfekt" varje gång (dessutom går det inte vara perfekt). Tycker ofta att om man försöker förmycket så spänner man sig och det går sämre. Sen är det som vanligt.. två steg framåt ett steg bakåt... och när man ska rättar till gamla invanda fel så går det tre steg bakåt ett tag :rofl:
Det jag tyckte var guld när jag hade häst var att min tränare satt upp och red fram hästen sen när jag satt upp på en lösgjord häst fick jag mycket gratis. Genom det fick jag in känslan av var jag skulle sträva mot och det gjorde det lättare för mig.
/Lycka till !

Jag har betämmt mig, han är inte till salu!
Kan tillägga att stallägarens dotter skulle iväg på hopptävling igår, frågade snabbt om jag ville följa med medmin häst, ok!

Sagt och gjort vi ställde upp i två klasser (60-70cm) och det gick kanon fint, ingen rusning och han gick stadigt och lungt hela banan! Nollade båda klassera och fick med oss två rosetter och en plakett! :D

Stallägarens dotter fick också hoppa honom on runda, 80cm. Gick hur fint som helst. Så hon har nog fått blodad tand.

Hon ska sälja sin häst nu och köpa stor häst och frågade om hon fick rida min häst lite under tiden hon letar ny häst, självklart sa jag :)

Så nu känns det toppen :bump:

Kul:laugh: Låter som en bra idé!
Håller tummarna för er i framtiden ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka