Som en jack russel, fast större?

Hoppelhase

Trådstartare
Ja, något så ovanligt som en rastråd… :angel:

Jag är hur kär som helst i min jack russel, han känns verkligen helt rätt för mig. Men jag tycker att det vore lite ”tråkigt” att skaffa en till av samma ras (inte för att man någonsin har tråkigt med en JR, :D men ni fattar), dessutom saknar jag att ha en lite större hund. Jag får även ofta höra att min är så otypisk JR för han är så lugn och ”mild”, men jag undrar om det inte beror på att folk träffat understimulerade, ouppfostrade JR som folk skaffar som knähund?

I alla fall funderar jag på vad som liknar min vovve, endera till utseende, egenskaper eller båda, fast i större format då?

Några av de egenskaper jag älskar med honom är:
  • Han är ALLTID glad och entusiastisk.
  • Älskar allt och alla men är ändå lojal mot mig.
  • Stabil tuffing som inte tar någon skit och skakar av sig allt.
  • Men ändå en enorm will-to-please och väldigt lättmotiverad.
  • "Personlig", knäpp och får en alltid att skratta.
  • Av- och på-knapp, kan rejsa som en galning en hel dag eller träna koncentrerat i timmar men kan lika gärna sova under täcket några dygn i sträck om matte är sjuk.

Kortfattat: stabil, glad, okomplicerad pajas. Helst ska den finnas i vit eller ljus färg av rent hundhårstekniska orsaker :devil: (färgen behöver inte nödvändigtvis vara godkänd, jag är totalt ointresserad av att ställa ut). Vill inte ha en hund med mycket vakt, vi bor i kollektiv så det är outhärdligt med en hund som larmar varje gång någon går genom dörren.

Några tankar eller förslag?

Sv: Som en jack russel, fast större?

Dansk svensk gårdshund? Ingen aning om hur dom är till temperamentet...men dom ser ju lite ut som JR men lite större :p

Pudel?

Mis; Inte är väl en DSG större? Inte speciellt iaf.

Hm...kanske inte så mycket större då, inte sett nån i verkligheten, bara på bild..:o Men är dom inte lite större än en lågställd JR? :)

Pudel är en ras jag funderat en del på faktiskt! Vet du hur mycket som skiljer sig i temperament osv mellan de olika storlekarna?

Ett sånt där charmtroll som du har, fast en storlek större, skulle jag rent teoretiskt också kunna tänka mig, men jag vet inte så mycket om dem. Träffade en vit valp som jag inte alls fattade vad det var för ras först men föll för totalt. :love:

Det är en högställd JR jag har och han är rätt stor, 38-39cm kanske (svårt att mäta) så jag har svårt att tänka mig att många DSG är större än honom...

Kelpie tänkte jag ju, men de flesta av dom blir nog lätt lite odrägliga efter ett par dagar under täcket.

Ja, mitt monster passar in på det mesta utom möjligtvis motivationsbiten. Han är inte alltid helt lättmotiverad men går utmärkt att jobba med bara man kämpar lite.
Hur som helst, han är ju lite liten och storleken större finns inte i vitt. Å andra sidan fäller de ju inte.
Har för mig att storleken större är lite livligare och mer krävande också, men kolla upp schnauzer du! Dvärgarna (mkt möjligt de större också, har inte lika bra koll där) har ju en del vakt. Att jag och sambon går in och ut skiter han dock i, kommer andra på besök kan han skälla till men sen är det bra (och han blir alldeles överlycklig oavsett vem som kommer men så är inte min speciellt reserverad heller).

Ang. pudel så är jag inte säker. Tror inte det skiljer jättemycket mellan storlekarna men har hört någonstans att de stora är lite skarpare än resten. Inte säker på att det stämmer dock. En snabb koll på pudelklubbens hemsida sa ingenting om temperamentsskillnader mellan storlekarna heller.

Senast ändrad:

Ja, alltså, så många dagar under täcket brukar det ju inte bli, men är inte de riktiga arbetsnarkomaner? Eller är det working kelpie? Har inte så stor koll här heller märker jag... Finns det vita kelpies?

Är det med motivationen rastypiskt? Jag tävlar ju inte eller så men tycker lydnad, tricks och öht det samarbetet med hunden är jättekul och har haft två hundar nu som typ börjar göra baklängesvolter bara man petar på klickern eller bollen. Sen får man kanske kämpa för att få till det rätt men de har entusiasm så det räcker och blir över, tror det skulle vara jobbigt att plötsligt ha en hund man måste kämpa med för att den ska vilja jobba...

Men icke-fällande är ett gigantiskt plus! :D Det med vakten låter ungefär som Yerkes, han bryr sig inte när vi som bor här kommer och går men kan stå i fönstret och boffa åt de som går förbi, det är en helt ok nivå.

Kromfohrländer? Den ser ju ut som en russell fast större. Jag har ingen större koll på rasen än så :)

Kromfohrländer hade jag aldrig hört talas om faktiskt... gud vad den här tråden får mig att känna mig okunnig. :o Får kolla upp...

Inte jag heller förrän jag såg en på stora sthlm förra året och tänkte-h-vete vilken stor jack russell :o fick sen höra att så inte var fallet :laugh:

Ja, har inte kvar honom tyvärr. :( Han mådde inte alls bra i stan så han har fått flytta ut till skogen där han slipper alla människor och otäcka saker.

Irländsk terrier tänkte jag på, men är lite osäker på om den passar in på samtliga krav men kan kanske vara intressant att kika på ändå.

Annars är ju en schnauzer ett ganska säkert kort. :) Inte fäller de ju direkt mycket heller eftersom de trimmas så färgen blir oviktig ur hundhårsestetisk synvinkel. :D

Vi hade också JR förut men har nu en Terrier Brasileiro som är PERFEKT!
Lagom stor (40 cm och 10 kg), ingen underull = fäller inte, lite mildare än en JR men sportigare och med härligt terrier temperament!
Rekommenderas starkt, tycker vår stämmer med alla dina önskemål!

Kul med massa förslag som jag själv inte tänkt på, irländsk terrier tål definitivt att kikas på!

Fast det är bara 2cm och 1kg mer än min JR så det räknar jag inte riktigt som en större hund. ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag är helt ny här inne men har lurat runt och läst en massa trådar.. Som rubriken lyder så är det här ännu en rasvalstråd och...
2
Svar
22
· Visningar
2 878
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras ...från Lona, i alla fall på ett bra tag. Det är bara att inse, tiden rinner ut och jag får se till att bestämma mig för en ny hund...
2
Svar
27
· Visningar
3 439

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka