Som en jack russel, fast större?

Sv: Som en jack russel, fast större?

Men de trimmar/klipper man väl, det gör man ju inte med en lapphund? (Eller, rent tekniskt så kan man väl raka den, men ja...)

Jag tror jag skaffar ett dussin små hundar istället för en stor - fler shoppingtillfällen! :idea:

• Han är ALLTID glad och entusiastisk. [check]
  • Älskar allt och alla men är ändå lojal mot mig. [check]
  • Stabil tuffing som inte tar någon skit och skakar av sig allt. [check]
  • Men ändå en enorm will-to-please och väldigt lättmotiverad. [check]
  • "Personlig", knäpp och får en alltid att skratta. [check]
  • Av- och på-knapp, kan rejsa som en galning en hel dag eller träna koncentrerat i timmar men kan lika gärna sova under täcket några dygn i sträck om matte är sjuk. [check]

Det later precis som min Rottis:laugh:

Men skillnaden är ju ändå marginell mellan JRTC och SKK-reggade hundar. Det är inte ens säkert att man ser skillnad. Parson är den största JRT du kan få tag på, så större JRT än så hittar man inte på marknaden.

Jaha! Har inte så stor koll, har bara träffat en JRTC och han är stor :p Men han är nog större än genomsnittet då! Tror han väger runt 12 kg i normalvikt.

Har visserligen bara träffat ca en vanlig också, och hon var lika liten som min jrt/chi på 4 kg.

Glöm att jag sa något :p

Senast ändrad:

Oj det var stort, det väger min kelpietik och min JRTC tik väger 9kg och hon är STOR. Måste vara en riktig bjässe!

Men de trimmar/klipper man väl, det gör man ju inte med en lapphund? (Eller, rent tekniskt så kan man väl raka den, men ja...)

En softis har mera päls om man inte klipper ner den. En pudel beror allt på frisyr. Bägge har mera pälsvård än en lapphund.
Sen är nog inte en lapphund så "willing to please" utan mer "kan själv". ;)

Jag har fastnat för schnauzern. Vår är ca 48 cm i mkh och väger ungefär 20 kilo. Jag tycker storleken är perfekt och vill nog inte ha varken mindre eller större hund.

Utseendemässigt så skulle både en svart eller en peppar och salt-schauzer matcha den du redan har. :)

Vi har en dv.schnauzer och så schnauzern - jag tycker att de är väldigt fina ihop när den ena är 36 cm och den andra 48 cm, men med samma "stuk" med strävhår, lugg och skägg.

Det jag gillar mest med vår schnauzer (som var en förfärlig valp!) är hennes lojalitet och lagom vaktinstinkt. Hon är inte skällig, men säger till med ett moff om någon kommer utanför fönstret.

För mig är scnauzern en hund som har lite av terrierns egensinnighet, men mindre skärpa och härlig lojalitet. Familjen är allt! :love: (fast mest matte ;) )

En softis har mera päls om man inte klipper ner den. En pudel beror allt på frisyr. Bägge har mera pälsvård än en lapphund.
Sen är nog inte en lapphund så "willing to please" utan mer "kan själv". ;)

Jag har ingen aning hur mycket pälsvård en softis (eller pudel) kräver så jag vet inte om den rasen är ett alternativ. Men fäller inte lapphunden mycket? De hundar jag känner med liknande päls gör det i alla fall och efter att ha bott i ett vitt luddigt hav när jag hade herden/schäfern så är det något jag verkligen vill undvika... Att behöva klippa hunden då och då känns okej men borstning och dammsugning av golv nästan varje dag orkar jag inte med igen. :crazy: (Sen är den sortens päls inte min smak rent estetiskt heller.)

Men varför finns inte mellanvarianten i vitt för då. :mad: Kan man köpa en dvärg och ge den väääldigt mycket mat som liten? :angel:

De schnauzrar jag känner eller träffat har verkligen varit supertrevliga hundar allihopa... Men av någon anledning tilltalar deras utseende inte mig personligen, eller hur man ska uttrycka det. Alltså, det är konstigt, jag tycker de är fina men det känns inte som ett utseende på en hund jag skulle ha.. :confused:

Men varför finns inte mellanvarianten i vitt för då. :mad: Kan man köpa en dvärg och ge den väääldigt mycket mat som liten? :angel:

De schnauzrar jag känner eller träffat har verkligen varit supertrevliga hundar allihopa... Men av någon anledning tilltalar deras utseende inte mig personligen, eller hur man ska uttrycka det. Alltså, det är konstigt, jag tycker de är fina men det känns inte som ett utseende på en hund jag skulle ha.. :confused:

Jag förstår vad du menar. När vi skaffade vår dv.schnauzer så hade jag problem med storleken på hunden. Som valp var han yttepyttig, ynklig som ett litet marsvin. Det kändes som om vi betalat hutlöst för ett smådjur som egentligen inte var någon "riktig hund".

Men jag tycker om utseendet. Jag tycker dv.schnauzrar är väldigt vackra, har ett riktigt hund-utseende och en rejäl liten kropp. Men de är för låga och för små.

Schnazern däremot hade normal valpstorlek och har alltid känts som en ordentlig jycke. Jag tycker om kika-under-lugg-looken och den lite nonchalanta bakgårdshund-stilen. Ja, tänk Lufsen i Lady & Lufsen. Inte är han söt, snarare ett utseende med integritet och lite bus.

Du kan ju fundera på en riktigt ljus p/s - så är den lite mer vit än svart.... ;)

Jag kan bara se för mina hundar (har två pudlar, en mellan och en stor) och nej, jag tycker inte att pudel har speciellt mycket pälsvård, men allt beror såklart på vad man håller den i för frisyr. Jag har lite frisyr på mina, ingen vidare längd men så att de ändå är lite former. Jag borstar aldrig lillhunden, förutom de 3 ggr per år då han friseras, och storhunden borstar jag kanske någon gång i veckan topp, för att hålla huvuder och svansen som är lite längre fluffigt, tar max 5 minuter, om ens det, perfekt att göra i reklampausen på tv eller liknande.

Jaha! Har inte så stor koll, har bara träffat en JRTC och han är stor
Idealmankhöjden för en SKK-reggad JRT är 25-30 cm hög.

Idealmankhöjden för en JRTC-reggad JRT är 25-38 cm hög.

Idealmankhöjden för en SKK-reggad Parson är för hanhundar 36 cm och 33 cm för tikar. Avvikelse på max 2 cm accepteras.

en american staffordshire terrier?

En terrier sort som kommer i vitt, har samma hårlag, om din inte är sträv dvs.
De är ju större och de kan ju passa in på din lista.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag är helt ny här inne men har lurat runt och läst en massa trådar.. Som rubriken lyder så är det här ännu en rasvalstråd och...
2
Svar
22
· Visningar
2 878
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras ...från Lona, i alla fall på ett bra tag. Det är bara att inse, tiden rinner ut och jag får se till att bestämma mig för en ny hund...
2
Svar
27
· Visningar
3 439

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka