Sv: Som en jack russel, fast större?
Jag vet faktiskt inte riktigt Några arbetsnarkomaner är de ju knappast och jag vet även andra som tyckt att det är lite för lite arbetsvilja i dem, men om det är representativt är jag inte säker på.
Mitt nästa hundköp blir av annan ras just pga detta. Valde ras för att jag då inte ville ha nån arbetsnarkoman. Första hunden=inte säker på hur mycket jag ville jobba med den i längden=ville inte ha alltför krävande hund. Nu vill jag ha en arbetsnarkoman
Men som sagt, jag undrar om inte (mellan)schnauzrarna är lite annorlunda på det sättet.
Tillägg: Pudel klipps, softis klipps, schnauzer trimmas (rycks på kroppen, klipps på kinder m.m) och så ska man kamma bort underullen på dem nån gång i veckan.
(det GÅR ju att klippa även schnauzer, men då blir pälsen lockig och mjuk, dvs rätt förstörd och inte lika funktionell...)
Borstning etc på pudel beror ju på vilken frisyr man väljer att ha.
Är det med motivationen rastypiskt? Jag tävlar ju inte eller så men tycker lydnad, tricks och öht det samarbetet med hunden är jättekul och har haft två hundar nu som typ börjar göra baklängesvolter bara man petar på klickern eller bollen. Sen får man kanske kämpa för att få till det rätt men de har entusiasm så det räcker och blir över, tror det skulle vara jobbigt att plötsligt ha en hund man måste kämpa med för att den ska vilja jobba...
Men icke-fällande är ett gigantiskt plus! Det med vakten låter ungefär som Yerkes, han bryr sig inte när vi som bor här kommer och går men kan stå i fönstret och boffa åt de som går förbi, det är en helt ok nivå.
Jag vet faktiskt inte riktigt Några arbetsnarkomaner är de ju knappast och jag vet även andra som tyckt att det är lite för lite arbetsvilja i dem, men om det är representativt är jag inte säker på.
Mitt nästa hundköp blir av annan ras just pga detta. Valde ras för att jag då inte ville ha nån arbetsnarkoman. Första hunden=inte säker på hur mycket jag ville jobba med den i längden=ville inte ha alltför krävande hund. Nu vill jag ha en arbetsnarkoman
Men som sagt, jag undrar om inte (mellan)schnauzrarna är lite annorlunda på det sättet.
Tillägg: Pudel klipps, softis klipps, schnauzer trimmas (rycks på kroppen, klipps på kinder m.m) och så ska man kamma bort underullen på dem nån gång i veckan.
(det GÅR ju att klippa även schnauzer, men då blir pälsen lockig och mjuk, dvs rätt förstörd och inte lika funktionell...)
Borstning etc på pudel beror ju på vilken frisyr man väljer att ha.
Senast ändrad: