Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag längtade i många år efter ett par slipade solglasögon.
Ända tills jag hittade "suncovers", som är solglasögon anpassade att använda över de vanliga glasögonen...
Jag har även haft såna solglas som man fäster på de vanliga glasögonen, men suncovers är det bästa jag haft! Minskar även på ljuset som kommer in från sidan.
Bu eller bä? Någon som har?
Eller hur gör ni andra glasögonbärare som inte använder linser?
Sambon har och han är otroligt nöjd. Köpte med polaroidglas.Bu eller bä? Någon som har?
Bu eller bä? Någon som har?
Åh. Jag känner blodvittring. Plötsligt förstår jag bukefaiblessen för att ANMÄLA.Jag hoppas få mina progressiva solglasögon från optikern den här veckan.
Ja!@mandalaki Men vilka jäkla tomtar!
Men gud, är ALLA optiker tomtar?Ja, så har jag varit hos optikern då. Det blev dyrt Men ett par nya vanliga glasögon plus ett par solglasögon blev det. Synundersökningen fick jag gratis eftersom hon råkade bryta av ena skalmen på mina gamla glasögon (ny är beställd)
På plussidan så hade min syn snarare blivit bättre än sämre
Ja!
De föreslog olika lösningar:
* att sätta i glas som funkar antingen på nära håll eller på långt, men nej, poängen med progressiva var just att jag inte skulle behöva gräva fram andra glasögon varje gång jag får ett mess eller behöver kolla på en karta.
* att de skulle fixa clip on på mina vanliga glasögon. Nej, poängen var SOLGLASÖGON.
* att de skulle ge mig såna där stora solglasögon som man sätter utanpå mina vanliga. Nej, se ovan.
Nu får jag dem när jag kommer hem och en knapp tusenlapp i prisavdrag.
(Det finns en lite seriösare poäng också, och det är att jag hade hoppats att de nya glasögonen skulle hjälpa lite mot min huvudvärk, eftersom den här optikern hittade ett brytningsfel utöver det som min vanliga optiker hittat. Så det ligger bakom en del av min överreaktion, jag vill gärna ha så lite huvudvärk som möjligt på semestern).
Men gud, är ALLA optiker tomtar?
Förstår inte riktigt varför alla skriver att det är så dyrt? Jag har en hel hög solglasögon med styrka som jag beställt från diverse nätoptiker (eller vad man nu kallar det, sidor på nätet som säljer billiga glasögon och linser) för några hundralappar styck.
Är de progressiva då?Förstår inte riktigt varför alla skriver att det är så dyrt? Jag har en hel hög solglasögon med styrka som jag beställt från diverse nätoptiker (eller vad man nu kallar det, sidor på nätet som säljer billiga glasögon och linser) för några hundralappar styck.
Det beror väl på vad man köper tänker jag. Märke, kvalitet, eventuella extra behandlingar på glaset... Köper du bågar för 298 eller 1798 så blir det ju lite skillnad.
Aha. Jag är rädd om mina, har alltid haft dyra även utan styrka. På de nya valde jag hårdhetsbehandling för säkerhets skull, just för att det är solglasögon.Ja, självklart. Men tyckte det lät på en del inlägg som att det inte finns något alternativ. Jag skulle aldrig lägga flera tusen på solglasögon (på vanliga glasögon absolut), jag knölar ner dem i handväskan, skitar ner dem på stranden, tappar bort dem... det måste finnas ett litet lager att ta från.
Är de progressiva då?
Tycker inte du överreagerar alls, huvudvärk eller ej. Så jäkla taffligt hanterat av dem.Så det ligger bakom en del av min överreaktion, jag vill gärna ha så lite huvudvärk som möjligt på semestern).