Soleksem vs knotteksem

Affa

Trådstartare
Är det någon skillnad på behandlingssätten? Finns det något man inte bör göra med en soleksemare som man gör med en knottis? Nu syftar jag givetvis på salvor och så, inte ridstil ;)

Sv: Soleksem vs knotteksem

Dessa två eksem typer skiljer sig avsevärt mot varann, har hästen sol eksem behandlar man mot brännskador eftersom det är sol eksem i ett nötskal. Ljusa partier drabbas, i sämsta fall så långt som till vätskande blåsor.

Eksem pga knott, ger symptom i man och svans i form av klåda. Hästen klias av sig tagel. Att behandla dessa olika eksem skiljer sig naturligtvis på olika vis.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
Mat Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 683
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 897
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka