Solbränna

Aionee

Trådstartare
Min häst har en rosa (prickig) mule och denna sommar har det varit ett otroligt kladdande med solkräm, mjukgörande salvor osv för att undvika att han ska bli bränd. Självklart jobbade jag heldag i helgen och solen bestämde sig för att titta fram just när jag varken satt på han huvan eller varit där på morgonen och smörjt näsan, så hela mulen var illröd när jag kom på kvällen (och då regnade det hela natten, plus eftermiddagen). Så det jag saknar är något lindrande att ha på EFTER han blivit bränd. Nu har den döda huden börjat flagna och få det att se ännu värre ut.:(

Har spånat lite om det här med Aloe Vera krämer osv men vad är bäst? Vi ska till hööks idag och kika, men är inte så insatt på vad man bör titta efter. Finns även två apotek/droghandel i samma byggnad om det finns något bättre där? :)

Jag använder mig av fyra ess Hästsalva .. den är rätt fet men den lindrar, mjukar upp och mulen blir som ny igen :) .. Jag använder den både i förebyggande syfte och efter misstags tider då solen kikat fram men jag inte varit där :) Lycka till!

@Novaindex Fett är ju inte bra i solen som förebyggande. Eller tänker du typ när hästen är inne?

@Aionee Jag hade satsat på apoteket. Hästars hud borde vara så pass lik vår att det känns onödigt att åka och köpa något det står "häst" på och betala mer för mindre. Prata med apoteket, de kan nog rekomendera något.
Det första jag tänkte på var aloe vera.

@Novaindex Fett är ju inte bra i solen som förebyggande. Eller tänker du typ när hästen är inne?

@Aionee Jag hade satsat på apoteket. Hästars hud borde vara så pass lik vår att det känns onödigt att åka och köpa något det står "häst" på och betala mer för mindre. Prata med apoteket, de kan nog rekomendera något.
Det första jag tänkte på var aloe vera.
Tack, vi har köpt en aloe vera spray som verkar fungera. Han tycker bara jag är otroligt hemsk när jag vill spraya på den. ;) (var inte säker om jag ville a spray eller i tub, men det blir sånt otroligt kletande med salva på en lika ovillig häst...)

@Novaindex Fett är ju inte bra i solen som förebyggande. Eller tänker du typ när hästen är inne?.

Japp inne på kvällen he ja på bara för att det hjälper mot att han blir sårig. Är bara absolut varmaste tiden han reagerar på solen :) Fast nu har vi en häst med boxvila så han står inne både varmaste tiden på dagen o på natten för att hålla lite sällskap till stackarn som ska stå inne i ca 4 veckor till =( så just nu verkar han klara sig undan riktigt bra. Smart idé att använda apotekets saker. Har du helt rätt i !

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka