solbränd?

saffran

Trådstartare
min lilla pojke har bläs och är rosa på mulen, får då lite blåsor mycket små men lite röda? inte sår vad jag vet,men finns det nått man kan ha förebyggande? solen börjar ju skina nu? :D o

m ni har några bra tips skriv gärna var ni handlat eller var man kan hitta det??

tack tack :bow:

Sv: solbränd?

Helosan med solskyddafaktor brukar hjälpa på min pöjk med stor bläs och rosa mule.
<----Se avatar

mvh t

använd solskyddskräm, det hade jag på ponnyn som lätt brände sin rosa lilla mule.

Helosan sol det bästa för känsliga mular!
Har själve en sådan mule hemma :D

jag känner en som sydde ett speciell "flärp" som hänger ner över mulen som förhindrar att solen bränner. Denna fästes fast i grimman och hängde alltså ner över mulen så hästen kunde äta/dricka/klia sig som vanligt. Var det enda som hjälpte häststackarn!

taccotad skrev:
jag känner en som sydde ett speciell "flärp" som hänger ner över mulen som förhindrar att solen bränner. Denna fästes fast i grimman och hängde alltså ner över mulen så hästen kunde äta/dricka/klia sig som vanligt. Var det enda som hjälpte häststackarn!

Jag sydde en slags "haremsslöja" till dotterns skimmel för många år sedan. Jag använde en sådan filt som man har på bebisens skötbord, med frote´på en sida, och plast på den andra. Med plasten utåt så höll den sig torr, och var ändå mjuk mot känslig mule ;)

Satt fast den i grimman med kardborreband.

Fungerade mkt bra i flera somrar.

Jag hade också en rosamulad häst, som lätt blev solbränd. Du har redan fått bra tips i tråden för att förebygga.

När skadan redan var skedd på min häst smorde jag med inotyolsalva som är mot röda barnstjärtar och lättare brännskador, den både skyddar mot vidare sol och hjälper till att lindra den skada som uppkommit. Kladdig som bara den, men hjälper bra!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 673
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 817
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 955
Senast: Dopy
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka