Solarium o skrittmaskin...

Sv: Solarium o skrittmaskin...

a) hästen är värdefull men kan inte försäkras i dess rätta värde

Oavsett hur värdefull hästen är så ska den få vara häst, och hästar strövar fritt - hos oss människor i hage.

b) ryttaren har många hästar att rida per dag och den personens dygn har bara 24 h, att få hjälp med fram- & avskrittning då är ovärderligt.

Man kan ju alltid fundera på att inte skaffa mer hästar än ens 24 h räcker till..

c) skrittmaskinen är ett hjälpmedel som hästen gillar (även de som går i hagen gillar den, har kanske stött på 2 hästar under detta året som varit negativa och då har det varit något annat problem med dem)

Jättebra om det är så!

d) i skrittmaskinen får den utlopp för sitt strövar-behov

Hästen får utlopp för sitt strövar-behov även i hage, där den kan gå fritt och själv bestämma när den vill gå och inte.

10 tecken...

Låter som jag ska kunna (kanske) motivera för maken att jag vill ah skrittmaskin & solarie på gården.

Givetvis är det stora och bra hagar också men som sagt, för att verkligen skritta igång/skritta av torde detta vara perfekt. Dygnet har ju tyvärr bara 24 timmar:p

Någon som har lite tips på bra leverantörer?

Hållbart/kvalité fast ändå prisvärt?
Underlag?

Hur stor maskin ska man köpa?

Stallet kommer bestå av 10-15 hästar, delvis avelsston/unghästar.

Samma sak med solarie, viket märke/leverantör är bäst?

Det är toppen.
Jag köpte min begagnad, håller man ögonen öppna så kan man göra klipp. Elektroniken är ju inte så avancerad så jag bedömde inte att jag behövde garantitid osv.

Angående solarium så har jag ingen aning men dela gärna med dig här för det står på min önskelista också:laugh:

Jag ser bara fördelar med skrittmaskin. Men det är som med allting annat, det ska användas med sunt förnuft samt det ena utesluter inte det andra.
Just nu har jag tyvärr ingen skrittmaskin, men där jag stod uppstallad tidigare fanns det en med hårt underlag. Jag såg väldig skillnad på min unghäst skritt efter bara ett litet tag.
Sedan måste man få tänka på vad som är effektivt och tillviss del tids sparande när man har många hästar. Visst som de sas tidigare så ska man inte skaffa fler hästar än vad man har tid med, men om det finns medel som kan underlätta för en så är det dumt att inte uttnyttja tycker jag.
/Misssy:bump:

Speciellt att ha ett hårdare/hårt underlag tror jag är bra.

Såg på min häst i vintras när det var som blötast i hagen att benen/kotorna blev väldigt varma och något svullna av det super mjuka lösa underlaget. Dock blev det bättre efter en del skrittande på asfalt.

Nu kommer jag inte ha SÅ dåliga hagar som det var då men mjukt blir det trotts allt under höst/vinter/tidig vår.

Absolut, jag håller med dig men det ena utesluter inte det andra.
Inse att det är ett bra arbetsverktyg - både för människan och hästen...

Jag anser att det kan vara ett bra komplement, ja, men kan aldrig någonsin ersätta lång utevistelse, lek, spring och allt sådant som hör ett hästliv till!

Att använda den för att hästen inte ska springa och leka är fel sätt att använda den, däremot att använda den på en konvalecent-häst som, om den ska kunna bli bra, inte får springa, busa, och som behöver den sortens motion och inte får bli riden eller att promenader helt enkelt inte räcker till, tycker jag är helt OK.

Jag anser fortfarande att man inte ska skaffa mer hästar än man själv har tid med, och har man inte ens tid att skritta fram hästarna före och efter träningspasset, ja, då har man nog för många.

Att använda den för att hästen inte ska springa och leka är fel sätt att använda den

Fast vissa hästar lugnar ner sig och springer inte lila mycket om dom fått gå i skritten en halvtimme innan dom kommer ut i hagen, det förhindrar ju skador som kan uppstå i hagen.
Om man har en häst som springer som en idiot det första den gör när den kommer ut i hagen kan det också vara bra att släppa den i skritten en halvtimme först, då är den uppvärmd och risken för skador när den far runt som en kanonkula i hagen minskar.
Så länge den får gå i hage också så har den ju alltid möjligheten att dra en repa om den känner för det.

Senast ändrad:

Jag anser att det kan vara ett bra komplement, ja, men kan aldrig någonsin ersätta lång utevistelse, lek, spring och allt sådant som hör ett hästliv till!

Att använda den för att hästen inte ska springa och leka är fel sätt att använda den, däremot att använda den på en konvalecent-häst som, om den ska kunna bli bra, inte får springa, busa, och som behöver den sortens motion och inte får bli riden eller att promenader helt enkelt inte räcker till, tycker jag är helt OK.

Jag anser fortfarande att man inte ska skaffa mer hästar än man själv har tid med, och har man inte ens tid att skritta fram hästarna före och efter träningspasset, ja, då har man nog för många.

Jag tycker inte heller att man bör skaffa fler hästar att man kan ta hand om, men om det finns hjälpmedel som är bra för hästarna. Skrittmaskinen ska inte vara ersättning för ridning och utevistelse i hage utan ett utmärkt komplement som stärker senor förebygger skador.

tycker inte att det är fel att använda skritten för att hästen inte ska springa och busa för mycket direkt när den kommer ut i hagen, tvärtom, har man en häst som sätter igång och rusar och håller på så fort den kommer ut i hagen medan musklerna inte riktigt är varma, så skulle jag nog föredra att värma upp i skritten och sen låta den springa och leka så jag kan slippa oroa mig för skador pga att musklerna inte var uppvärmda...

// M

Ja, i och för sig, om hästen tycker om det så. Men hästen står ju still väldigt mycket i hagen, så musklerna är ju inte "uppvärmda" särskilt ofta, så egentligen kan de ju skada sig i princip när som helst. Eller tänker jag fel?

Samtidigt känner jag att det finns gränser för hur mycket man ska skydda sin häst mot sådana skador, dvs. skador som uppkommer pga. bus, lek osv. Men ja, alla ser vi olika på saker och ting. Och tur är väl det! Annars skulle det ju vara väldigt tråkigt. :D

Jag tycker inte heller att man bör skaffa fler hästar att man kan ta hand om, men om det finns hjälpmedel som är bra för hästarna. Skrittmaskinen ska inte vara ersättning för ridning och utevistelse i hage utan ett utmärkt komplement som stärker senor förebygger skador.

// M

Så länge hästen går länge i hage och får busa och leka med kompisar är det väl iofs OK, men att folk ställer hästarna i skrittmaskinen istället för att låta de vara ute i hage är inte OK. Det är det jag menar.

Så länge hästen går länge i hage och får busa och leka med kompisar är det väl iofs OK, men att folk ställer hästarna i skrittmaskinen istället för att låta de vara ute i hage är inte OK. Det är det jag menar.

Men då tycker vi väl nästan samma då:) Tycker inte heller att man ska ta skritten istället för hagen utan som sagt ett utmärkt komplement.

/ Misssy

Det tror jag inte är särskilt vanligt faktiskt.
Och i så fall, OM någon inte har möjlighet att släppa ut hästen alls - tycker du då att det är bäst att den står inne hela tiden eller står inne och går i skrittmaskin?

Mina går i hage så den diskussionen behöver du inte ta med mig:cool:

*kl*

Med dessa skritt maskiner, är det ok att man kör i en hastighet som gör att hästen lätt travar? (Efter halva programet i skrittmaskinen).

På vissa travbanor travar hästarna i skrittmaskinen efter ca 20 min gång där.

Iallfall hästarna på travbanorna verkar tycka det är kul att gå där, de ser rätt nöjda ut :D.

Mvh
Emma

Ja du, det kan bero på mängder av saker.

a) hästen är värdefull men kan inte försäkras i dess rätta värde

b) ryttaren har många hästar att rida per dag och den personens dygn har bara 24 h, att få hjälp med fram- & avskrittning då är ovärderligt

c) skrittmaskinen är ett hjälpmedel som hästen gillar (även de som går i hagen gillar den, har kanske stött på 2 hästar under detta året som varit negativa och då har det varit något annat problem med dem)

d) i skrittmaskinen får den utlopp för sitt strövar-behov
Vad har hästens värde med skrittmaskin att göra?? Varför inte skaffa en stalltjej som kan skritta fram och skritta av? Även i skrittmmaskiner sker det olyckor.

Undra om inte Horsepowerranch i Tidaholm fortfarande säljer skrittmaskiner.

Det tror jag inte är särskilt vanligt faktiskt.
Och i så fall, OM någon inte har möjlighet att släppa ut hästen alls - tycker du då att det är bäst att den står inne hela tiden eller står inne och går i skrittmaskin?

Mina går i hage så den diskussionen behöver du inte ta med mig:cool:

Jaså, det tror jag. Tror, alltså.

OM någon inte har möjlighet att släppa ut hästen alls så ska den personen inte ha häst, det är ingen mänsklig rättighet att äga häst. Kan man inte tillgodose hästens behov så skaffar man en ny hobby, motorer t.ex. Så där tänker jag inte ens välja.

Jag har inte nämnt någonting om dig och din hästhållning.. Men det kanske är ett känsligt ämne i och med att du tar upp det.. ;)

Jaså, det tror jag. Tror, alltså.

OM någon inte har möjlighet att släppa ut hästen alls så ska den personen inte ha häst, det är ingen mänsklig rättighet att äga häst. Kan man inte tillgodose hästens behov så skaffar man en ny hobby, motorer t.ex. Så där tänker jag inte ens välja.

Jag har inte nämnt någonting om dig och din hästhållning.. Men det kanske är ett känsligt ämne i och med att du tar upp det.. ;)

Tror inte att det är så vanligt i Sverige att hästar endast går i skrittmaskin utan hagvistelse. Förekommer gör det säkerligen, men vanligt har jag svårt att tro. Däremot så är det nog många hästar som bara får stå i liten grushage/fålla, men ute får nog de flesta vara.

Kollar man däremot utomlands, så är det nog betydligt vanligare att tävlingsstall helt saknar hagar.

Nej, i Sverige är det nog inte särskilt vanligt, däremot utomlands, tror jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar