Solarium o skrittmaskin...

Atlas

Trådstartare
Hur ofta använder ni solariumet om ni har? Ställer ni dom där efter ridpasset? Hur länge ska dom stå där? Ska man spola av dom först?
Och skrittmaskinen...får dom gå i den VARJE dag? Här uppe i Norrland har vi inte sån lyx men nu ska vi snart flytta neråt o jag vill gärna veta hur ni gör;)

Sv: Solarium o skrittmaskin...

underlaget i vår skrittmaskin är inte bra för tillfället men annars kommer jag att använda den så gott som dagligen, lite beroende på vilken häst det gäller. Den hästen jag har nu är fortfarande rädd för solariet men brukar försöka ha han där när jag borstar han och gör han iordning för ridning och han får även stå där för att torka om han blivit spolad etc... men eftersom han fortfarande helst står och trycker mot väggen så får han mest värme på halva magen så det fyller ingen riktig funktion ännu, men hoppas på att jag ska kunna använda det 15- 30 min dagligen så småningom.

Jag har ingetdera hemma. Men då jag jobbade i Tyskland fanns det både solarie och skrittmaskin.

De flesta hästarna gick 30 minuter i skrittmaskinen på förmiddagen och reds på eftermiddagen. Ingen hagvistelse alls.
Solariet användes till att torka hästen efter den blivit avduschad efter ridning. Har för mig de stog mellan 30 minuter och 1 timme.

/M

Ok, hur ofta byter dom varv i skrittmaskinen då? 5min?
Låter det av solariet? El är han rädd fär värmen?

Vi har skrittmaskin, vissa använder den dagligen men jag använder den ca 1-2ggr/veckan. Oftast på hästens lediga dag eller när jag inte hinner rida. Hon går mellan 30min till 1 tim.
Den vänder rätt ofta och hästen gillar maskinen.

Sen har vi värmelampor, jätteskönt för både häst och ägare att stå under när det är kallt och man drar av täckena och ska borsta och pyssla. Ställer även henne där när jag har duschat henne så hon torkar snabbare.

Antar att den frågan var till mig:)

Han tycker både ljuset och ljudet är läskigt, för att inte tala om vad läskigt det är när matte sänker ner den:eek: Men han vänjer sig nog snart:smirk:

Och skrittmaskinen...får dom gå i den VARJE dag?

Mina hästar går 30-60 minuter varje morgon (hårt underlag = asfaltliknande). De går cirka 15 minuter i taget åt varje håll. Sen går de i hagen i 4-5 timmar och sedan rids de på em/kväll.
Och de lever och har hälsan:p

Tack för svaren, det är ju definitivt en resurs jag verkligen kommer att använda nu när jag får det. Var bara så osäker på hur jag skulle använda dom;)

åh jag vill också ha hårt underlag i skritten... vårt är så mjukt att det inte går att använda den... frustrerande!

Jaja kanske dum fråga, men varför behöver man skrittmaskin om man har möjlighet att släppa hästen i ordentliga hagar?

Gör det stor skillnad på konditionen eller vad är anledningen att använda skrittmaskin?

Jag drömmer om att ha en skrittmakin i stallet! Hade tyckt att det var super om häst hade kunnat gå där de 20-30 min det tar att mocka och fixa och sen rida. Även att häst kunne gått där lite längre på vilodagarna. Kan tillägga att hon går i hage 5-8 timmar varje dag också.

Jag använder skrittmaskinen varje gång efter ett hårdare jobb nnår jag har möjlighet,för att få ut mjölksyra.

Jag använder skrittmaskinen varje gång efter ett hårdare jobb nnår jag har möjlighet,för att få ut mjölksyra.

Ja det ligger något i det.

Säger inte att jag INTE kan tänka mig en skrittmaskin i framtiden. men det kan ju vara bra att motivera det (för maken bla;)

Solarium verkar extremt SKÖNT!
Det värsta är nog att JAG skulle ställa mig där hela dagarna:D

Ni som använder det (och även skrittmaskin) märks det någon skillnad på hästarna?

Jaja kanske dum fråga, men varför behöver man skrittmaskin om man har möjlighet att släppa hästen i ordentliga hagar?

Gör det stor skillnad på konditionen eller vad är anledningen att använda skrittmaskin?

Undrar samma? :)

Det är flera fördelar.:banana:
Folk nuförtiden är ju rätt dåliga på att skritta fram och av ordentligt och många i mitt stall ställer in hästarna före och efter sina ridpass.
Då kommer hästen igång ordentligt och efter passet får den gå ur ev mjölksyra.

Underlaget i den är hårt så den stärker även senor, leder och ligament.
Av de olika underlag jag sett så är jag mest förtjust i de hårda, förr red man mer på asfalt i mina trakter men eftersom biltrafiken ökat så enormt så har det blivit mindre och mindre. Det är stärkande så nu får vi det uppfyllt ändå, utan att dö på kuppen:p

Min ena häst som är mycket het får gå där i 30-40 minuter varje morgon innan hon går ut i hagen. Då springer hon inte omkring i hagen så mycket så skaderisken är betydligt mindre.

Jag skulle inte sätta min häst i en skrittmaskin, och jag förstår inte hur man kan tycka att skrittmaskinen är en ersättning för utevistelse i stora hagar med hästkompisar. Visst, om hästen tycker det är roligt (inte konsigt om det är den enda "utevistelsen" den får..), vilket säkert några hästar gör, så är det väl helt OK, men min skulle inte gilla det alls.

Varför tar man sig inte tid att skritta av hästen ordentligt, då får den ju ut mjölksyran?

En häst är och kommer alltid att vara en häst, varför ska vi försöka göra den till någonting annat? Att hästar rusar runt och springer i hagen är helt normalt, varför inte låta de vara hästar? Självklart kan de skada sig, även det är normalt - både för människor och djur, och visst är det synd om de springer och bryter ett ben, men det tycker jag faktiskt man får leva med. Att vi pga. våran egen rädsla för att mista en älskad (värdefull?) häst inte låter den vara just en häst är för mig en gåta.

I och för sig är jag för lösdrift eller åtminstone 12 timmars utevistelse i stora hagar med hästkompisar, så jag tror inte vi har riktigt samma syn på hästhållning..

Nej, jag anser inte att skrittmaskinen är något slags tortyrredskap, men jag tycker att det finns bättre sätt att få fördelarna av en skrittmaskin.

Ja du, det kan bero på mängder av saker.

a) hästen är värdefull men kan inte försäkras i dess rätta värde

b) ryttaren har många hästar att rida per dag och den personens dygn har bara 24 h, att få hjälp med fram- & avskrittning då är ovärderligt

c) skrittmaskinen är ett hjälpmedel som hästen gillar (även de som går i hagen gillar den, har kanske stött på 2 hästar under detta året som varit negativa och då har det varit något annat problem med dem)

d) i skrittmaskinen får den utlopp för sitt strövar-behov

När jag jobbade i tävlingsstall så fick även min häst gå i skrittmaskinen på morgonen när de andra gick där.
Dom var där kanske 20 minuter och släpptes sen ut i hagarna.
Hagarna var på ca 1ha var, med gräs. Hästarna sprang lite, men inte så mycket som de gjorde om vi släppte dom rakt i hagen.

Min häst, som aldrig gått i skrittmaskin innan, reagerade bara positivt.

Vi hade även ganska pressat schema så att kunna ge hästen en ordentlig igång- och avskrittning kändes bra, samtidigt som man hann med allt annat som skulle göras.

Jag, som tillber Guden Skrittmaskin, är visserligen partisk men jag ser Enbart fördelar med skrittmaskinen.
När hästen är konvalescent, som min nu, är den ett värdefullt hjälpmedel i rehabiliteringen. Han får sin morgonpromenad, vilket är nyttigt av flera anledningar.
Dels fylls den "motionskvoten" upp (minns med fasa förra konvalescentperioden då jag fick gå ut och gå med honom i rask takt 30-60 minuter varje morgon innan jobbet, mindre kul när man måste åka från stallet senast kvart i sju på morgonen för att hinna i tid och dessutom blev svettig då tempot skulle vara skapligt högt) och dels är han uppmjukad och lite varm i kroppen innan han får gå ut i sin kuperade hage ihop med kompisar. Rivstart iväg från grinden och hopp från berg är inte optimalt direkt på den otränade hästen men med skritt på morgonen i upp till en timme minskar dels behovet av ovan nämnda rivstart och dessutom tål han eventuella tjurrusningar bättre om han är lite varm och uppledad efter natten.

När han är igång går han 30 min före träning och 30-60 min efter avslutat träningspass, vilket gör underverk för hans återhämtning. Självklart kan man lösa denna avskrittning själv men hur många gör det? Dels är det ju inte "såsa runt i snöre"-skritt som behövs efter ett ridpass utan ganska raskt marscherande (tempo som även för mig som rätt långbent gör att jag nästan får småspringa) och dels är möjligheterna till detta ofta ganska dåliga. Är det träningsdag vill man inte gärna ta upp plats i ridhuset för så lång avskrittning då man "stjäl yta" från efterföljande ekipage exempelvis. Vintertid är det hopplöst att lösa utomhus pga mörker, kyla, regn osv och sommartid är det ofta obehagligt varmt villket gör att man slarvar. Att iklädd ridstövlar och redan genomsvettig efter en krävande träning småjogga i 60 minuter lockar iaf inte mig, även om det visserligen hade gjort gott för bilringarna... :o

Har nu under min hästs skadeperiod frågat två olika veterinärer om deras åsikt gällande skrittmaskin och båda påtalade de stora fördelarna. Dels går hästen på i raskt tempo, utan belastning och därmed utan spänningar, dels slipper man gå och dra i en yster konvalescent vilket ofta resulterar i att hästen hela tiden går och är lite skev i kroppen. Dessutom är underlaget bra och kontrollerat och framför allt slipper man trafiken. Och trafiken slipper oss, vilket också är en vinning för all eventuell olycksstatistik... :angel:

Tilläggas bör att min häst sommartid går med flera kompisar i en härlig kuperad hage där han (tyvärr) kan få upp farten riktigt ordentligt och busa bäst han vill. Dessutom går han ute ca 9 h om dagen. Eftersom nu den delen av diskussionen kom upp.

Jag ställer mina i solarium efter ridning och efter spolning så får dom stå där och torka, ena hästen tycker det är jätte mysigt med värmen från solariumet så då står hon där och halv sover:love:

Skrittmaskinen är nog den bästa uppfinnigen ever, mian får gå där 30 - 60 minuter innan jag rider...då är dom uppvärmda och man kan komma igång snabbare med arbetet.

Våran skrittmaskin byter varv var 5.te minut och det är paddex underlag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar