Sv: Solarium o skrittmaskin...
Jag, som tillber Guden Skrittmaskin, är visserligen partisk men jag ser Enbart fördelar med skrittmaskinen.
När hästen är konvalescent, som min nu, är den ett värdefullt hjälpmedel i rehabiliteringen. Han får sin morgonpromenad, vilket är nyttigt av flera anledningar.
Dels fylls den "motionskvoten" upp (minns med fasa förra konvalescentperioden då jag fick gå ut och gå med honom i rask takt 30-60 minuter varje morgon innan jobbet, mindre kul när man måste åka från stallet senast kvart i sju på morgonen för att hinna i tid och dessutom blev svettig då tempot skulle vara skapligt högt) och dels är han uppmjukad och lite varm i kroppen innan han får gå ut i sin kuperade hage ihop med kompisar. Rivstart iväg från grinden och hopp från berg är inte optimalt direkt på den otränade hästen men med skritt på morgonen i upp till en timme minskar dels behovet av ovan nämnda rivstart och dessutom tål han eventuella tjurrusningar bättre om han är lite varm och uppledad efter natten.
När han är igång går han 30 min före träning och 30-60 min efter avslutat träningspass, vilket gör underverk för hans återhämtning. Självklart kan man lösa denna avskrittning själv men hur många gör det? Dels är det ju inte "såsa runt i snöre"-skritt som behövs efter ett ridpass utan ganska raskt marscherande (tempo som även för mig som rätt långbent gör att jag nästan får småspringa) och dels är möjligheterna till detta ofta ganska dåliga. Är det träningsdag vill man inte gärna ta upp plats i ridhuset för så lång avskrittning då man "stjäl yta" från efterföljande ekipage exempelvis. Vintertid är det hopplöst att lösa utomhus pga mörker, kyla, regn osv och sommartid är det ofta obehagligt varmt villket gör att man slarvar. Att iklädd ridstövlar och redan genomsvettig efter en krävande träning småjogga i 60 minuter lockar iaf inte mig, även om det visserligen hade gjort gott för bilringarna...
Har nu under min hästs skadeperiod frågat två olika veterinärer om deras åsikt gällande skrittmaskin och båda påtalade de stora fördelarna. Dels går hästen på i raskt tempo, utan belastning och därmed utan spänningar, dels slipper man gå och dra i en yster konvalescent vilket ofta resulterar i att hästen hela tiden går och är lite skev i kroppen. Dessutom är underlaget bra och kontrollerat och framför allt slipper man trafiken. Och trafiken slipper oss, vilket också är en vinning för all eventuell olycksstatistik...
Tilläggas bör att min häst sommartid går med flera kompisar i en härlig kuperad hage där han (tyvärr) kan få upp farten riktigt ordentligt och busa bäst han vill. Dessutom går han ute ca 9 h om dagen. Eftersom nu den delen av diskussionen kom upp.