Sökträning för valpar?

J

julia_v

Eftersom ingen svarar på aningsfull´s tråd om sök
så får jag väl skriva en ny tråd!

Jag ska hjälpa en kompis lite med hennes boxervalp,
vi hade tänkt köra lite lättare sök med henne
( hon är drygt 4 månader), hur tycker ni att vi ska börja?

Är det lämpligt tycker ni att lägga ut en figge en liten bit
in i skogen ( en del säger att valpen ska SE var figgen går och gömmer sig), ha hunden kopplad de första gångerna, säga "sök"
till hunden och ( om) när hunden hittar figge, massvis med beröm?

Eller tycker ni att man ska släppa hunden direkt?
Om man kanske kör ngn "popup"?

Man vill ju inte krånga till det i början utan bara får upp intresset hos valpen, och att det ska vara KUL att hitta figgen..man ska väl inte börja direkt med att "valla en ruta" väl utan bara få hunden att förstå vad den ska göra?

Hur tycker ni att vi ska börja?

tacksam för svar!

MVH julia

Sv: Sökträning för valpar?

Lite beroende på hund. En väldigt framåt och nyfiken valp/hund kan man lägga figgen direkt ca 10-15 m in i skogen. Figgen gör sedan en popupp och så släpps valpen. När valpen når figgen så ges mkt beröm.

Är valpen lite försiktigare så får den se när figge går iväg. Ev. kan man även visa att figge har godis/favoritleksaken med när den går iväg och gömmer sig 10 m in. Ingen popupp denna gång utan man släpper hunden när hon spanar efter figge.

Så har jag gjort vid sök. Sen får man anpassa allt efter typ av hund.

Lycka till

Om man har tänkt att spårträna med hunden bör man inte sökträna innan den helt lärt sig att spåra. Detta för att det är lättare att få hunden att vinda än att spåra. Det kan vara bra att tänka på innan man börjar träna.

Jag skulle inte börja träna sök alls än, inte ens små hitta-övningar. Enligt mig gagnar det inte ekipaget att börja så tidigt. Valpen är inte mogen för den grad av koncentration som krävs och risken att fel och slarv lärs in är stor. Valpar och unghundar har nog med att växa upp och lära sig grundlydnad.

Om ni ändå vill testa så skulle jag rekomendera att ni struntar i all form av synretning. Det som ska läras in är ju nosarbete och inte att hitta figge med synens hjälp. Pop-up och liknande kan användas på redan lärd huns som behöver extra drag ut mot figgen. Jag skulle istället låta hunden vinda in figgen från första början. Första intrycket ska vara doften, inte synen av figgen. Lägg en figge några meter ut i skogen och gå på "stigen" fram och tillbaka framför figgen tills ni ser att hunden börjar vinda och markera att det doftar något där ute. Följ då tyst med hunden ut till figgen och där kmmer beröm såklart. För att undvika spårvittring ut till figgen ska denna gå in bakvägen och var noga med vinden. Helst ska det blåsa en del så att vittringen verkligen bärs fram mot hunden, men den får inte virvla runt. Om man vill och tror att det behövs kan figge och hund få busa lite innan denne gömmer sig. Det kan öka intresset för figgens doft.

Många gör som GuardianAngel beskriver men risken är då att man får just en hund som spanar och inte vindar efter figurant. Det blir lite bakvänt att först lära dem gå på syn och sedan vittring, när det egentligen är vittringen man vill åt hela tiden.

Och jag tycker att ni skall spara (är i tyskland och har inte alla tangenter) för annars kommer hon att fa problem med det senare. Även om hon inte har tänkt att spara med hunden senare hade jag börjat i den ändan....

tack för ditt svar!

ungefär så som du skriver hade jag tänkt, alltså inget svårt el krävande
för valpen utan mest för att aktivera henne lite!

men nu blir jag lite osäker..är det dumt att överhuvud taget
göra ngt med "hög näsa" , ska man alltså börja med spåret?

Vi började sökträna med leo när han var äldre, och då hade han spårat en del innan..

Ägaren till denna tjej kan inte så mycket och har ingen annan direkt
att få hjälp av än mig :crazy:

Vi ska även träna lite "lydnad" med henne också, lite enkla övningar
som "sitt" ligg, sitt kvar ( alltså enkelt och roligt, inget krävande, "sitt kvar" menar jag att hon står kvar bredvid valpen, är det för mycket att kräva, ska man enbart nöja sig med sitt??) samt
lite kontaktövningar.." "det är kul att vara hos matte, kul att komma till matte"-övningar.

Tycker ni att det är att kräva för mycket?

Jag hade börjat med att spåra och väntat med söket tills spårandet sitter.

De flesta hundar väljer vindvittring före markvittring om de kan. Det är därför man rekommenderar att börja med spår så att hunden inte ska leta vindvittring så fort den får tappt i spåret. I värsta fall får man en hund som inte alls fattar att den ska arbeta med markvittring utan den söker bara vindvittring.

Har man en spåridiot spelar det mindre roll. De spårar ändå, men för säkerhets skull brukar man köra spår först med alla hundar. Den som är van och kan se vad för sorts hund denne har kan göra ett annat val, men då ska man också veta om man har en hund men beägenhet att vinda eller spåra. Det kan dock ändå bli som det har blivit med min tik. Hon väljer markvittring före vindvittring, men fattar ändå inte spår. Hon är körd i sök före spåret och tror bara att hon ska leta gubbar när vi kommer ut i skogen.

Vad gäller valpaktivering så behöver det inte vara så avancerat. Att leta lite godis, gå skattjakt eller bara få vara med överallt brukar räcka. De små har så mycket som rör sig i huvudet ändå. Lite grundläggande lydnad kan man dock börja med och där är det helt individuellt vilken nivå man kan lägga det hela på. Variera gärna övningarna, annars blir det tråkigt men välj övningar som inte kan blandas ihop så lätt. Sitt och hit påminner ju inte alls om varandra och kan tränas vid ett och samma tillfälle, medan exemeplvis vacker tass och vinka lätt kan virras ihop.

Jag skulle lägga krutet på vardagslydnaden och inte vara rädd för att ställa krav på valpens uppförande redan från början. Det har man igen sen.

Tack igen!

Ägaren till hunden har som sagt inga planer att göra något med hunden, utan mest ha den som sällskapshund..( jag envisas med att boxer är en bruksras dock även fall den inte är lika "framstående" inom brukset idag..)
Så något avancerat spårande el sökande i framtiden har jag svårt att tro attt det blir. ( men det vet jag ju inte förstås!)
Men hur som helst så låter det rimligt att börja spåra före man börjar söka!
(Jag kommer banne mig inte ihåg hur gammal leo var när vi lade första enkla spåret :o )

Ok, då gör vi lite lättare lydnad till en början med henne, hon kan sitt och ligg enligt ägaren, så jag får väl se i morgon hur
valpen verkar vara , jag har bara träffat henne ett par gånger!

Jag återkommer!

tack alla!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 220
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 519
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka