söker en sjukdom

vinkelina

Trådstartare
hoppas att nån här kan hjälpa mig. söker fakta om en "bensjukdom" som min häst har/har haft

den är vanlig (troligen ärftlig) bland finska och belgiska hästar. det är nått med broskbildning i benen. vet att man sen inte skall belasta dem så hårt, tex galoppera på hårt underlag och att det är viktigt att sko rätt

vet att min hade det för 7 år sedan, blev behandlad och har inte haft problem sen dess. iom att det inte var jag som ägde henne då så skulle jag nu vilja ta reda på hur jag bäst sköter henne så att det inte kommer tillbaka. tänkte ta nätet tiill hjälp, men det funkar ju inte om man inte kommer på vad det heter.

Sv: söker en sjukdom

Det du tänker på är antagligen HOVBROSKFÖRBENING, det drabbar främst tyngre raser så som Ardenner mfl. Drabbar nästan enbart frambenen. Om hästen har sjukdomen så är den kronisk dvs kommer aldrig att försvinna, men med rätt behandling och framförallt bra skötsel av hovar och hovbeslag kan många av dessa hästar användas. Det man ska undvika är hårda underlag och hoppning.

Straxt ovanför kronranden kan du trycka på hovbrosken och om de är friska så ska de svikta. Är de hårda kan det vara så att de har blivit förbenade. Säker diagnos kan endast ställas med röntgen. Hästen har nästan alltid en inflammation i området när förbeningen är aktiv, vilket oftast är det som orsakar hästen störst obehag. Inflammationen kan behandlas men om hästen får vidare problem och blir upprepat halt kan den bli utdömd. Avel på hästar men hovbroskförbening rekomenderas inte och inom vissa raser, tex ardenner, är röntgen av hovbrosken obligatorisk vid godkänande av hingstar för avel.

Vill bara korrigera att hovbroskförbening finns hos alla raser, även ädlare. Dock har vissa av de tyngre raserna (t ex ardenner) väldigt mkt problem inom rasen med HBF. FÖRR såg man det nästan uteslutande på tyngre raser, draghästar, bryggerihästar etc, då de gick väldigt mycket på gator/asfalt med, och har mer eller mindre problem med HBF inom rasen.

Men idag hittar du på halvblod, araber etc med HBF, så det där med tyngre ras stämmer inte riktigt.

Det tvistas bland de lärda om HBF är hältutlösande eller ej. Det finns ingen bot, men undvika för hårt underlag, vara petig med skoningen, ev sjukbeslag etc är en hjälp. Att behandla intill sidoligamenten vid hovbrosken kan fungera i behandlingsväg.

HBF upptäckts ofta som ett bifynd vid rtg, dvs det finns många hästar som går med lindrig - måttlig HBF utan att ha minsta problem.

Det finns en starkt ärftlig faktor vad gäller hbf, och HBF kan se så tidigt som i 1½ år ålder.

Det som händer vid HBF är btw att hovbrosken förbenas. Brosk är mer 'elastiskt' än ben som inte är eftergifligt. Hovbrosken spelar roll i hovens utvidgning, när hoven sätts i marken och belastas så vidgas den lite i trakterna, och när den lyfts och inte belastas dras den ihop. Det är väldigt lite i vi talar om, inget mans er med blotta ögat, men det är själva hovmekanismen, som är viktig för hästen. Vid HBF så när brosket förbenas förhindras detta, hovmekanismen försämras.

Söker du på nätet kan du hitta massor med info om HBF, men källkritiska glasögon på rekommenderas.

HBF är kassaktionsorsak för hingstar i många rasförbund. Det rek inte att avla på ett sto med HBF heller, då det som sagt finns en klar ärftlig faktor.

Senast ändrad:

var ju precis det som jag sökte efter : )

men så ni skulle inte rekomendera att man tar föl efter en sån häst?

hade nämligen lite sådana planer, att betäcka henne till våren. hon har fått ett föl tidigare, men det var innan man upptäckte hennes hbf. det "fölet" har man ännu inte märkt nått på och det är 10 år. har inte varit halt heller.

De lärde tvistar dock om ärftligheten - se t ex på ardenner-/nordsvenskaveln, de har hög förekomst av hbf trots insatser med att sålla bort individer med denna defekt. Man kan googla på hovbroskförbening och hitta vetenskapliga studier på ämnet, om man vill ha lite mer grundlig information.

(Därmed inte sagt att jag tycker att man ska avla på hästar som inte är alldeles korrekta.)

De lärde tvistar dock om ärftligheten - se t ex på ardenner-/nordsvenskaveln, de har hög förekomst av hbf trots insatser med att sålla bort individer med denna defekt. Man kan googla på hovbroskförbening och hitta vetenskapliga studier på ämnet, om man vill ha lite mer grundlig information.

(Därmed inte sagt att jag tycker att man ska avla på hästar som inte är alldeles korrekta.)

Fast vad man inte ska förglömma är att man har stora insatser på HINGSTmaterialet, men inte stomaterialet.

Jag betäckte mitt sto som hade pyttepyttelite HBF. EN veterinär ansåg mkt lindrig HBF, den andra ansåg 'vilken HBF, hon har ingen HBF?'

Hon kastade tyvärr fostret. Och på ett sätt så kanske 'tur var väl det', för på uppföljande rtg av annan anledning hade den pyttelilla HBFen blivit på gränsen till måttlig.

Och är de behandlade för det, dvs haft problem av det så ska man nog tänka både en och tre ggr.

Men jo, de lärda tvistar ju en hel del kring HBF, största tvisteämnet är ju huruvida det är hältutlösande eller ej.

Så till syvene och sist får man ju bestämma själv. Kruxet är ju just att det inte BARA är ärftlighet, eller iaf inte 'rak' ärftlighet som styr. Min dam hade både föräldrarna fria från HBF t ex. Och många många hästar har det ju utan minsta problem.

Till TS - är hennes avkomma rtg?

måste säga att jag inte vet om hon är röntgad. men hon går på ridskola med ganska hård belastning, dvs ca 2-3 timmar / dag

Tänkte mer för att se om hon har det, då är det ju teoretiskt större risk att en ytterligare avkomma får det. De kan ju ha det utan att ha minsta lilla besvär/symptom av det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 458
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 136
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 394
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka