Söker bildbevis!!

J

Jet

Jag har försökt övertyga en vän om att man kan rida Barock på tunga hästraser, såsom Shire, Ardenner, Tinker, Nordsvenskar etc.
Hon bara gapskrattade åt mig! :eek: Trodde absolut inte att så'na tunga "grovingar" kunde gå dressyr. (Hon är inbiten "travmänniska"). ;)

Så jag skulle väldigt gärna ha bilder på dessa raser, som rids i barock. Gärna som jag får lov att skriva ut, eftersom hon inte har dator & internet.
:bow:
 
Det var ju en Percheron på 1 ton som gick skolorna ovan marken på Globen Horse Show i vintras. Kanske finns bilder på Horse Show's hemsida. Globen 2003
 
En kompis till jag har hållit på med barockridning massor med år och hon använder nästan bara nordisar...
 
Ja, precis!
Men det var helt omöjligt att få henne att tro mig!
Hon har nästan aldrig suttit på en häst i sitt liv. (Möjligtvis skrittat ut på någon av sina travhästar när hon var yngre). Och än mindre ridit dressyr, eller varit intresserad av det.

Men nu ville hennes mor att de tillsammans skulle skaffa sig en ridhäst modell grövre och lära sig rida helt enkelt. (Hon är väldigt storvuxen, om man säger så).
Då föreslog jag någon utav de grova raserna och sa att det gick utmärkt att rida dressyr på dem.
Men det trodde hon alltså inte... :smirk:
 
Tack för länken. Det var en massa bilder som inte funkade, men jag kan ju kolla senare! :)
 
Om Kallblodstravaren ingår i hennes fördomar :angel: så har jag dressyr-bilder på min här:

Bilder

Jag får hjälp av en AR-tränare.

mvh Jessica
 
Nej, det ska inte vara privat, men det verkar som om "dela med sig" -funktionen "hoppar ur" ibland.

Den här länken kanske funkar bättre.

Bilder

mvh Jessica
 
Vilken snygging! Önskar bara att jag kunde få några liknande bilder på min nordistravare när han går snyggt. Allt jag har är en videofilm (fast det var riktigt intressant att se vilka skillnader det var). Har en film från året innan också (från en kurs jag var med på) där han sprang som en riktigt travare med huvudet utåtställt och 180 km/h. I årets film ser han itne ens ut som samma häst, dels för att han är bra mkt mörkare (hade inte hunnit ljusna i pälsen) och för att han går i nästan perfekt form och tempo. Bara min kära vän kan skicka över de bilder hon tog på när jag red... :banana:
 
Men snälla ni, ser ni inte att det är en omusklad häst som går bakom handen?
Vad skiljer detta från annan ridning fast ryttaren kanske kallar sig AR?
Den hästen är inte mer viktbärande än min arab på 151 cm.
Jag väger med klädsel och tung sadel närmare 100 kg. Och hästen har burit på detta i 10 år.
Tro inte på något sätt att en tung häst är mera lämpad för tung ryttare.
Den är bara mer tungriden.
 
Jag tror kanske inte att en stor häst måste vara mer lämpad än en mindre häst, att orka bära upp en tung ryttare. Men jag tror heller inte att stora hästar behöver vara mer tungridna än mindre.

Personen som jag pratar om, väger ca 120 kg utan sadel. Är dessutom lång.
Det skulle se väldigt lustigt och oproportionerligt ut, ifall hon tex skulle rida min lilla arab på 1,50!
Anledningen till att hon ska ha en större, grövre häst är bla att det ska se bra ut.
 
Lika trevlig som vanligt!!! :angel:

Rider inte AR på bilderna utan tränar inför tävling.

Vill tillägga också att den här hästen är 3 cm högre än din arab på 151 cm, alltså 154 cm, så det är kanske inte så konstigt om den inte kan bära mer. Och omusklad var väl ändå att överdriva lite. Enligt mig är han ganska normalt musklad med tanke på omständigheterna, men dem brukar i och för sig inte du vara intresserad av.

Jessica
 

Liknande trådar

Gnägg Vem köper/äger en eller flera ardennerhästar idag? Jag var just inne på en annonssida och av någon anledning var det var och varannan...
Svar
19
· Visningar
3 187
Senast: Sofie.S
·
Western Jag fick en prova-på-western-ridning av tralala i julklapp och igår åkte vi en jäkla massa mil åt helt fel håll för vår utflykt...
Svar
7
· Visningar
1 458
Senast: sthu
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 799
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp