Söker bildbevis!!

Jag tycker dock det ser trevligt ut,
foto är ju bara en bråkdel av en sek. som ni brukar säga
så varför klaga?
Huu tur att jag aldrig har lagt ut ngn bild på min häst.
 
Ja, jag inser att det lät himla fånigt att skriva sådär, men jag ville förtydliga att just det här ridpasset hade jag inte fokus på att rida vad jag kallar AR-inspirerat, eftersom Antti ifrågasatte vad bilderna hade med AR att göra. :crazy:

Det jag ser som "AR-ridning" är långsamt tempo där man fokuserar på att lära sig känna hur/när hästen rör vilket/vilka ben. Jag väntar också med att utföra rörelser tills hästen är helt redo för det, till skillnad från "dressyr-ridningen" där man måste utföra rätt rörelse vid rätt bokstav, vare sig man är redo eller inte.

Har jag trasslat in mig ännu mer nu eller? :crazy:

mvh Jessica
 
Tro inte på något sätt att en tung häst är mera lämpad för tung ryttare.
Den är bara mer tungriden.

Det där är väl ändå en j**la uttjatad fördom? Min kallblodstravare är minst lika lättriden som ett hbl, jag skulle tom vilja säga att han är lättare. Är även en tjej på mitt stall som rider en bruksnordis i dressyr. Den är fjäderlätt i handen, känslig för hjälperna och helt enkelt underbar att rida. Det värsta man kan göra är att dra alla hästar av en speciell typ över en kam. Börjar man generalisera på det sättet visar man bara hur okunnig man själv är. "Tunga" hästraser behöver inte vara tungridna.
 
Många som säger så men ingen har ännu visat nån. Eller så är ni bara så okänsliga att det måste till ton för att ni ska märka det och sen kallas det för lätt :)
 
Väldigt intresant skillnad där :)
Man skiljer på att rida AR och att rida tävling :)
Det är inte tänkbart att man skulle rida AR mässigt i tävlan?
Eller är AR något speciellt? Var finns specifikationen då?
Frågeställaren sökte bildbevis på att det går att rida dressyr fast man väger 120 kg.
Och får se vanligt dra ihop bakom.
Frågan skulle självklart ha ställts på dressyr inte här.
 
Bara för att det är brist på konkreta bevis (eftersom de flesta med kallblod el. dyl drar sig för att tävla just pga sådana fördomar som du just visat på) behöver det inte betyda att det inte är sant. Alla hästar är olika. Det finns ju "tung"ridna hbl, vbl-travare, araber osv. Jag för min del har träffat på ett antal av dem under min tid som ryttare. Det är sällan rastillhörighet enbart som bestämmer hur en viss häst blir, det är även hur den utbildas, vilka muskler den bygger till följd av utbildningen och vilket psyke individen i sig har. Allt är individuellt! Precis som det finns människor som är snabba och andra som är lite långsammare i rörelserna.
 
Det var väl inte riktigt det jag frågade efter, va!? :crazy:

Ville bara se bilder på tyngre hästraser som rids i barock/ AR/ klassisk dressyr eller vad man nu vill kalla det...

Sen försökte jag bara förklara varför min vän behöver en större häst att rida på, då det verkade som om du tyckte hon lika gärna kunde ha köpt sig en arab?
 
Köper man en "färdigmusklad" häst som går korrekt spelar storleken mindre roll, men är man en stor tjej och inte så erfaren är det väl bättre med en häst med en större "galge" som på det sättet har lite marginaler. Hade du velat sätta upp en rel oerfaren tung ryttare (som troligen inte hade haft koll på när hästen bär rätt) på en liten arab??
Och ursäkta att jag fortsätter debattera detta men på nåt sätt lät det som att tunga ryttare bör rida araber och det var väl inte riktigt vad som menades...
 
På de första frågorna hänvisar jag till Hillsbon2's svar, onödigt att skriva samma sak två gånger.

Frågeställaren sökte inte bildbevis på att en tung ryttare skulle kunna rida dressyr, utan h*n sökte bildbevis på att man kan rida AR/dressyr på en tung häst. Eller har jag missuppfattat?

Och vad gäller "dra ihop bakom" så kan jag hänvisa till en bild som du lade in på dig själv för ett tag sedan, i en westernsadeln tror jag det var, där du rider en häst rejält på bogarna. Reaktionerna blev att westernhästar alltid går tungt på bogarna. Du förklarade att det var en unghäst som bara blivit sutten på ett par gånger, och utifrång den förutsättningen så var hästen väldigt duktig. Det fanns alltså förmildrande omständigheter även för dig, en bakgrund som var orsaken till den "dåliga" bilden.

Jag ber dig tänka på ovanstående innan du sågar alla bilder du ser och alla åsikter du hör. Jag tror fler skulle våga sig på att visa upp sina bilder, och dela med sig av sina erfarenheter då, och det skulle bli en lite trevligare stämning runt diskussionerna.

Jag tycker du är rent ut sagt oförskämd i många av dina inlägg och jag personligen känner mig sårad av dina pikar.

Jessica
 
Nu trodde du att du var smart va?
Bilden du menar var från första uppsittningen på hästen :) och bilden togs när han gjorde nått med hoven-foten i steget och höll sig på rätt köl :)
Bestäm nu, är det AR eller dressyr du rider då?
Fler behöver inte visa upp så dålig ridning, visa någon gång upp det som ni talar om istaället. Det snackas så avancerat men ridningen är lika illa som tidigare.

Nä 120 kg ska inte upp på häst i första taget. Men ska dom upp så är det hästens struktur inte vikt som avgör om den är duglig.
 
Nu trodde du att du var smart va?

Svar: Jag tror inte, jag vet. :angel:


Bilden du menar var från första uppsittningen på hästen :) och bilden togs när han gjorde nått med hoven-foten i steget och höll sig på rätt köl :)

Svar: Nämen, är det en bortförklaring jag läser?!? Och från en som är felfri till råga på allt. :angel: Kors i taket.

Bestäm nu, är det AR eller dressyr du rider då?

Svar: Både ock.

Fler behöver inte visa upp så dålig ridning, visa någon gång upp det som ni talar om istaället. Det snackas så avancerat men ridningen är lika illa som tidigare.

Svar: Vad väntar du på ska hända egentligen?!? Har sett bilder på din hemsida som inte har varit något att hänga i granen direkt, men du ser inte mig skriva några kommentarer ang det. Jag har personligen fördomar mot araber, ser det som hästar som mest skuttar som omkring som galna rådjur med huvudet i vädret. Har nog aldrig sett någon rida en arab med någorlunda välvd överlinje, i verkliga livet. Men skillnaden mellan dig och mig är att jag inte ger mig in på ett forum med arab-entusiaster och försöker göra livet surt för dem.

Nä 120 kg ska inte upp på häst i första taget. Men ska dom upp så är det hästens struktur inte vikt som avgör om den är duglig.

Jessica
 
Ja, men visa att du är SÅ mkt bättre än oss andra då istället för att bara snacka skit och gå på som om du visste allt. Varför ska vi behöva bevisa ngt för dig? Så länge vi själva är nöjda med vår ridning så tror jag inte att din åsikt kommer göra ngn större skillnad. Jag är absolut ingen expert på hästar, jag vet bara vad mina egna erfarenheter har lärt mig, och det är jag stolt över att säga. När man säger att man är bättre än alla andra är det oftast vid det tillfället då man är som mest okunnig. Kan du inte bara acceptera faktum att absolut INGEN kan ALLT om hästar och ridning. Man är aldrig fullärd, inte ens du.
F ö anser jag att om du bara klarar av att skriva nedsättande om andra så bör du inte sitta och skriva alls. Jag betvivlar att du är överlägsen oss andra i ridningen, hade du varit det hade du inte behövt sitta där och fälla barnsliga kommentarer om alla andra. Gör både dig och oss andra en tjänst och bättra på din attityd innan du skriver någonting på forumet igen.
 
Hoppsan, hamnade under fel inlägg. Den andra tråden du skapat nyligt var snygg förresten ;)
 
Men snälla, hur ska man kunna beröma tex. ridningen på bilderna? Som andra har skrivit om hur söt hästen är eller nått. Sånt kan man lägga på någon annan tråd som inte handlar om något. Finns ingen anlednong att sitta och fjäska när det ändå är illa.
Och sen kommer ännu en gång att man ska visa själv hur bra man kan. Konstigt så är det alltid andra som ska visa men inte AR folk. Dom får visa vad som helst och det ska bara vara bra. Andra ska ha perfekt träning hemma, perfekta uppvisningar osv. Men AR folk kan få visa vad som helst och så ska klubben berömma.
Och så ska dom skicka medelande om att dom inte ska läsa mina inlägg mer för att jag talar om vad som syns på deras bilder :)
Skräms folk bort så är det helt rätt. För i så fall så hade de inget att komma med. Medhållande inlägg om söta hästar finns det många trådar om på andra ställen. Skryt trådar om vad dom kan rida hemma finnns i mängder.
Sammantaget så dom mest rabbiata här är dom som har lagt ut bilder och fått kritik för dom :)
Så tydligen så är självkritiken obefintlig om dom tror att det bilderna har visat är i närheten av vad som diskuteras. Och då löser man det genom att attackera den som kommer med budskapet istället för att rida rätt.
Men kan man vänta sig mer när den vanliga hästägaren är en ung flicka som har fått allt hon pekat på hela livet?
 
Starta en ny tråd då.
Tråden för julgrans prydnader :)
Eller tråden för den sämsta bilden av Antti :)
 
"Det jag ser som "AR-ridning" är långsamt tempo där man fokuserar på att lära sig känna hur/när hästen rör vilket/vilka ben. Jag väntar också med att utföra rörelser tills hästen är helt redo för det, till skillnad från "dressyr-ridningen" där man måste utföra rätt rörelse vid rätt bokstav, vare sig man är redo eller inte.

Har jag trasslat in mig ännu mer nu eller?

mvh Jessica "

- Ja!!!

Det är inte fel i någon skola att träna upp sin känsla.
Och det är helt rätt i tävlingsdressyr att träna så att man inte gör oplanerade stopp bara för att en bokstav dyker upp. Det står tom i tävlingsreglementet att hästen skall vara tränad för tävling innan den tävlar.

Så, det kan verka vara som du skriver, men allt är inte som det verkar vara. mvh/T_B
 
Jag förstår inte ditt svar.

Var har jag skrivit att det är fel att träna upp sin känsla????

Jag använder ju AR till just det? Jag utnyttjar AR-filosofin till att bli en bättre dressyrryttare.

Jag delar inte på ridpassen utan jag börjar och avslutar mina ridpass AR-inriktat, ibland får jag för mig att träna inför en ev tävling som vi ska åka på och ibland håller jag mig kvar i "AR-världen" hela ridpasset.

Anledningen till att jag lägger upp det såhär är att AR-rörelserna är så mycket mer "komplicerade" (sluta, halva steg etc) än vad den tävlingsdressyr är, som jag tränar på. Jag tävlar endast LC/LB än så länge och där är det inga direkta krav på samling utan lydnad för hjälperna och stadighet i formen premieras mest.

Antagligen flyter det ihop mer och mer ju högre upp i klasserna vi kommer. :p

mvh Jessica
 
Skräms folk bort så är det helt rätt. För i så fall så hade de inget att komma med.

Menar du att man måste visa perfekt ridning för att ens har existensberättingande på forumet? Det tycker jag låter lite diktatoriskt. Och jag antar att det egentligen inte är upp till dig att besluta det heller. Hade du inte varit så himla snabb att såga kanske diskussionen hade varit mer givande. Jag är medveten om att hästen är svag i bakdelen och ryggen och att han tippar bakom lod, men före sommaren fanns det inte tillstymmelse till eftergift i hals och nacke på honom, så utifrån det så sköter han sig riktigt bra.

Jag håller med om att man inte bör lägga ut bilder och sedan tro att man bara ska gulla med dem, men man får ju inte glömma varför bilderna lades ut ifrån början. I det här fallet tycker jag att mina bilder var berättigade, trådskrivaren ville ha bilder där "tunga" hästar rids dressyrmässigt utifrån AR. Jag tycker att det var det jag gav henne. Kanske inte världens bästa bilder, men helt okej i sammanhanget.

Om jag skulle lägga ut bilder där jag vill ha min AR-ridning diskuterad så skulle jag välja helt andra bilder. Mer framåt-/nedåtsökning och mer skolor, antagligen i skritt och kanske lite trav, för längre har vi inte kommit.

Jag antar att du inte tror mig, men jag anar ung vad du är ute efter vad gäller bra ridbilder. Du vill se hästar som arbetar korrekt bakifrån med välvd överlinje och en framåt/nedåtsökning i halsen. Och en "tillräckligt" samlad form utifrån individens förutsättningar, ung som unghästen vi "disktuterade" förut.

Jag kan faktiskt få min häst att utföra det också, men det funkar inte så bra om man ska försöka tävla också. Jag arbetar varje dag med detta, för att få hästen starkare så att han ska orka gå i form utan att tippa in nosen. Men tyvärr är vi inte där än. Kanske vore det "politiskt korrekta" att glömma allt vad tävling heter och vänta tills hästen är stark nog att bära sig perfekt, men jag vill gärna tävla också, så jag försöker kompromissa.

Tro det eller ej, men jag håller faktiskt också med om vissa saker som du skriver, men jag tycker att ditt sätt att framföra dina åsikter är under all kritik. Du tycks tro att om man bara säger "det som är sant" så kan man uttrycka sig hur som helst, men det är inte så.

Var och en har ett ansvar för hur det man uttrycker uppfattas. Man kan faktiskt inte bara sprida otrevligheter runt omkring sig och sedan luta sig tillbaka och säga att man skiter i att det sårar någon bara för att det man sa råkar vara sant.

Jessica
 

Liknande trådar

Gnägg Vem köper/äger en eller flera ardennerhästar idag? Jag var just inne på en annonssida och av någon anledning var det var och varannan...
Svar
19
· Visningar
3 187
Senast: Sofie.S
·
Western Jag fick en prova-på-western-ridning av tralala i julklapp och igår åkte vi en jäkla massa mil åt helt fel håll för vår utflykt...
Svar
7
· Visningar
1 458
Senast: sthu
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 799
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp