Söker bildbevis!!

Starta en ny tråd då.

Svar: Har jag redan gjort. Du verkar ha ett eget litet anhang av beundrare, ung som BB? :angel:

Tråden för julgrans prydnader :)

Svar: Du rider ju faktiskt också i "kostym", jeans och tennisskor. Varför rider inte du i traditionella ridkläder? Bara för att vara annorlunda, eller?

Eller tråden för den sämsta bilden av Antti :)

Svar: Det skulle du allt gilla va!?!

Jessica
 
Var och en har ett ansvar för hur det man uttrycker uppfattas. Man kan faktiskt inte bara sprida otrevligheter runt omkring sig och sedan luta sig tillbaka och säga att man skiter i att det sårar någon bara för att det man sa råkar vara sant.

Exakt så, man ska kunna säga vad som helst så länge det är riktigt.
Vad som har skett sista decenierna är att denna bara beröm metod har fördärvat allt. Ingen tar längre ansvar för sina göranden. Bara förväntar sig beröm. Vi uppmuntrar det som är dåligt på bekostnad av det som är bra. Sen frågar man sig varför det inte kommer något bra.
Det som är bra kan bara uppstå idag mot strömen, mot allt för alla gör sitt bästa för att hålla tillbaka.
Ska något få kallas akademisk utbioldning sä är det på högskole nivå. Inte förskola, grundskola, gymnasium. För de är bara förberedande till dom akademiska studierna.
När ni rider 70% i GP så kan dom akademiska studierna börja.
Men det går inte att kalla lågstadiets ABC lärande för akademiskt.
Sen må läraren vara akademiker eller obehörig vikarie, sak samma, det blir inte akademiskt av titeln.
Lära hästen att lyda tygel som din inte gör är lågstadiet. Då kan du räkna ut vad som krävs senare.
 
Var och en har ett ansvar för hur det man uttrycker uppfattas. Man kan faktiskt inte bara sprida otrevligheter runt omkring sig och sedan luta sig tillbaka och säga att man skiter i att det sårar någon bara för att det man sa råkar vara sant.

Exakt så, man ska kunna säga vad som helst så länge det är riktigt.

Svar: Här har du fel. Man kan inte vräka ur sig vad som helst!!! Man måste tänka på hur det uppfattas även om det råkar vara sant.

Så länge jag uppfattar det som att du tycker att jag är en idiot, som inte vet ett smack om hästar och ridning, så kommer allt du säger (ang hästar och ridning) var skitsnack för mig. Vad hjälper alla dina grandiosa kunskaper om ingen vill ta emot dem?

Vad som har skett sista decenierna är att denna bara beröm metod har fördärvat allt. Ingen tar längre ansvar för sina göranden. Bara förväntar sig beröm. Vi uppmuntrar det som är dåligt på bekostnad av det som är bra. Sen frågar man sig varför det inte kommer något bra.
Det som är bra kan bara uppstå idag mot strömen, mot allt för alla gör sitt bästa för att hålla tillbaka.
Ska något få kallas akademisk utbioldning sä är det på högskole nivå. Inte förskola, grundskola, gymnasium. För de är bara förberedande till dom akademiska studierna.
När ni rider 70% i GP så kan dom akademiska studierna börja.
Men det går inte att kalla lågstadiets ABC lärande för akademiskt.
Sen må läraren vara akademiker eller obehörig vikarie, sak samma, det blir inte akademiskt av titeln.
Lära hästen att lyda tygel som din inte gör är lågstadiet. Då kan du räkna ut vad som krävs senare.

Svar: Håller med till stora delar. Men jag anser att beröm och kritik ska gå hand i hand. Man gör inte saker dåligt hela tiden och en av de viktigaste uppgifterna en tränare har är att påpeka när man gör rätt, så att man får veta hur det bör kännas, inte i första hand slå ned på det som är fel, för då skull h*n inte gör annat.

Jessica
 
"Jag förstår inte ditt svar.

Var har jag skrivit att det är fel att träna upp sin känsla????"

Inte fel, men du skiljer på det:

"Det jag ser som "AR-ridning" är långsamt tempo där man fokuserar på att lära sig känna hur/när hästen rör vilket/vilka ben. Jag väntar också med att utföra rörelser tills hästen är helt redo för det, till skillnad från "dressyr-ridningen" där man måste utföra rätt rörelse vid rätt bokstav, vare sig man är redo eller inte.

Det finns inget MÅSTE i "dressyrridningen om man är redo eller ej. Hästen skall vara erforderligt tränad liksom ryttaren. Kan du inte göra en bra halt vid C har du valen att göra den bra lite senare eller dåligt vid C. Båda alternativen ger lägre poäng än 8(=bra), men jag tror att du kan få 6(=godkänt) om du gör en bra halt på fel ställe, medan en brysk halt blir 4(ej godkänd) eller tom 1, mycket dåligt.
Valet är ditt som ryttare, också att förstå språket i bedömningen.
Någonstans måste man ju börja, allt kan inte vara perfekt från början. Det jag diskuterar är uppdelningen i de olika ridstilarna. Gör hästen stark, smidig, lydig, lösgjord, rakrikta och utveckla framåtbjudningen med bibehållen balans ....... Det går att göra varje ridpass.mvh/T_B
 
Skriver det igen då eftersom mitt svar blev bortplockat :mad:

Inga dressyrryttare i världseliten tränar hemma som dom rider på tävling, tävling är uppvisningsridning där man skall visa upp en flashig och stor gång, inget man vill göra hemma direkt.

Så självklart skiljer man på AR och tävling och träningsriding och tävlingsridning.
 
Jag förstår vad du menar och ska tänka på det.

Du har ju faktiskt helt rätt ang bokstäverna, kanske bättre (eller lika bra) att göra en bra sen halt, som en slarvig vid rätt bokstav.

Fast jag tycker ändå att i LC (som jag rider) så premieras nästan noggrannheten mer än en väl utförd rörelse. Koefficienten är ju faktisk 3 på noggranna ridvägar.

Ska ändå tänka på det du skriver.

Jag har en känsla av att jag går lite för fort fram med min pålle. Har alltid fått kommentaren "för lång/öppen i formen" och när vi nu äntligen börjar komma till eftergift så blir det för mycket. Ska nog backa lite och få till en bättre följsamhet innan jag samlar.

mvh Jessica
 
Tänkte bara kommentera eftersom A:s person diskuteras här...

Jag har fått betydligt större respekt för Antti sedan jag träffade honom IRL. Han kanske inte är den mest diplomatiska person jag träffat, men han har ett gediget hästkunnande och är mån om sina hästar.
Kanske t o m packar en av pållarna och far dit - om jag får en inbjudan.
 
Jag tror dig faktiskt, men det betyder inte att man kan skriva vad som helst, hur som helst, ändå.

Jag har svårt att tro att han skulle kunna hålla igång en verksamhet med den attityd han visar här, men jag har faktiskt också ett exempel på att han antagligen är helt annorlunda IRL. Här kommer ett citat från en text han har skrivit, som jag hittade på hans hemsida:

"Visst kan man utbilda ett varmblod eller ett kallblod till fin dressyr men det finns hästraser som är bättre lämpade för ändamålet."

Svårt att tro att det här är skrivet av samma person som här skriver att varmblod och kallblod passar bättre på mackan. :D

Skickar med URL:n till texten också, ifall någon vill läsa hela artikeln.

Det jag citerar ovan hittar ni längst ned på sidan.
Webbplats

mvh Jessica
 
"Visst kan man utbilda ett varmblod eller ett kallblod till fin dressyr men det finns hästraser som är bättre lämpade för ändamålet."


Märkligt att inte Antti har infunnit sig i dom 1000-tals travartrådar om just detta ämne, med tanke på att han verkligen gillar att nedvärdera alla andra raser ;)
 
Tack! Jag blir glad att jag lyckades uttrycka mig begripligt.
Sen är det också upp till dig om du vill "ha roligt i lätt klass" eller om du vill satsa mer seriöst på att utbilda hästen. Noggranna väger är en viktig byggsten, just för att ritten måste vara planerad för att det ska bli bra. Det brukar dock sägas att om man skall få 8 i snitt på lc så skall man träna på msv nivå.mvh :)/T_B
 
Fast det där kan ju inte stämma, har hästen inga gångarter blir det inte 8 i snitt i LC även om hästen är en GP häst.
 
Hmmm --- ja och nej? Beroende på vad DU menar.

Jag håller med om att träning är träning och uppvisning är uppvisning. Helt självklart.

Sen tycker jag inte att det ska vara skillnad på "AR" - den som rider bra AR ska kunna rida bra tävlingsdressyr! - Om man jobbar med piaff och passage och skolorna över marken ska man väl kunna utföra allt annat också på ett snyggt sätt. (Som du ju lyckas med, eller hur?) :) mvh/T_B
 
Jo rörelserna skall ju vara lika "bra", jag tänkte mer på det allmäna träningssättet dvs att man rider långsamt i skolorna och så.
 
Fast så fort man måste rida i tävlingsdressyren för att få bra poäng hör inte hemma i någon utbildningsskala egentligen.
Diagonalsluta i mellantrav för att få en 8:a tex, problemet med dagens dressyr och att få bra poäng där är att man måste gå ifrån samlingsgraden som slutan egentligen skall ha för att få dom där riktigt bra poängen. Samlad trav??

Förekommer det överhuvudtaget längre?? Dom flesta rider arbetstrav i medelsvår och svår dressyr.

Dom flesta är medvetna vilket "högt" tempo dom måste hålla på dressyrbanan för att det skall se bra och flaschigt ut och ingen vill ju träna på det viset.

Det har blivit lite auktionsridning över tävlingsdressyren och det är ju inte riktigt meningen i svår klass.
Anser JAG iallafall :)
 
Jag håller med dig om det mesta... Men sist jag kollade på en S:t Georg där bla Lussan var med, så var det inte så värst mycket övertempo som var problemet. De som inte lyckades var de som tappade bakbenen när det började gå undan. Vissa andra kunde hålla ihop hästen. Det som dock kunde noteras var att många hade under 60%, och segraren 70% - som ju = ganska bra. Det BORDE betyda att det är möjligt för någon som har tränat gediget på en bra häst att få mer...- risken finns ju förstås att den uppvisningen inte känns igen som bra, men jag har aldrig sett något så bra. ( Kan tillägga att jag tycker att tex Rusty gör många saker MYCKET BRA, även om han har taskig piaff nuförtiden och därmed också dåliga övergångar, och att han blir lite för spänd för att vara idealisk= 10 och viker in nosen) Hoppas att det inte blir någon mer doping där i OS utan att det verkligen blir en just uppgörelse mellan de "stora ekipagen". Tråkigt att Kyra inte kommer förresten. Hon har verkligen haft OTUR med sina hästar!!! :( mvh/T_B
 
" inga bra gångarter då "

- Vet inte riktigt vad du menar?

Hellre rik och frisk än fattig och sjuk.....dvs, helst en lyxhäst med supergång så klart!!! :bump: :bump: :bump:/T_B
 
Dressyren är nog lite mer "framme" i Stockholm än här skulle jag tro.
Här forsas det fortfarande fram i samlingen.(med vissa undantag givetvis)
 

Liknande trådar

Gnägg Vem köper/äger en eller flera ardennerhästar idag? Jag var just inne på en annonssida och av någon anledning var det var och varannan...
Svar
19
· Visningar
3 187
Senast: Sofie.S
·
Western Jag fick en prova-på-western-ridning av tralala i julklapp och igår åkte vi en jäkla massa mil åt helt fel håll för vår utflykt...
Svar
7
· Visningar
1 458
Senast: sthu
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 799
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp