Söker bildbevis!!

Ähum! Var är alla bilderna?? :angel:

Hej Jet!
Frustrerande att diskusionen blommar ut i alla möjliga riktningar inklusive personangrepp? Lugn, det ordnar sig.

Jag tror att du måste gå in på de olika rasföreningarnas hemsidor för att hitta ridbilder. Inte minst shire-folket verkar jättestolta över att man kan rida tjusigt på deras grovisar.
Beträffande percheron-mannen i Globen tyckte jag mest att han uppträdde efter devisen "hellre roligt än snyggt", och jag tror inte det är det du eftersträvar.

När det gäller hästar måste man tänka på att detta djurslag är hårt avlat av människan i ca 5000 år. Varje ras som finns idag har skapats för ett visst syfte. Flera av de riktigt grova hästraserna fick sitt format under 1800-talet. De skulle dra hästspårvagnar i städerna, bryggarvagnar och annan tung godstrafik samt dra de allt tyngre jordbruksredskapen i det rationaliserade jordbruket.
Ardennern introducerades i Sverige 1873, men blev på omkring 50 år utkonkurrerad av traktorn.

De som fortsatt att bevara jättehästarna vill väl värna om ett fenomen inom mänsklig kulturhistoria (och så har ju människan alltid varit fascinerad av "monster").

Nåväl, av min lilla utläggning här kan du räkna ut att dessa hästars RIDBARHET inte har varit viktig i aveln. Däremot finns det hästar som enkom avlats för RIDNING. Och det är detta Antti gång på gång försöker säga när han "rackar ner på" kallblodstravare och andra raser som avlats fram som dragdjur.
Så varför inte satsa på en ridhäst, det finns mängder av svenska halvblod som är både större och mer viktbärande än t.ex. kallblodstravare. (Just kbl-travare är väl f ö ett dåligt exempel på grov ras, de är ju sällan särskilt höga???)
Jag tycker att det är roligt att kallblodstravarens kvaliteter som ridhäst visas fram, men de goda exempel jag sett rids av mycket välutbildade ryttare som med tålamod arbetat med individer som haft goda förutsättningar.

Däremot kan jag inte förstå varför en del envisas med att rida hästar som heltenkelt verkar vara för svåra för ryttarens utbildningsnivå. Varför ska man lära sig avancerad dressyr på en häst som avskyr tränsbett, bara vill rusa som i det värsta travlopp, inte kan böja ena sidan och inte kan galoppera :confused: (Verkar vara det återkommande problemen) Det finns hästraser som ställer mindre krav på ryttaren, och därför fungerar bättre att lära sig rida på.

Din vännina verkar faktiskt inte så motiverad att börja rida. Om hon trivs i sulkyn tycker jag att hon får fortsätta att glädja sig där!

Hälsningar
Ann
 
Arbetstrav? Snarare balanstrav eller mellantrav! :crazy: Jag satt och tittade på en hel MSV B:3-klass i våras och det var ingen som red hästen i samlad trav... Hästarna såg ut som om de skulle gå omkull i 8-metersvolterna! Inte konstigt att man själv får så taskiga poäng när man är ute och tävlar. Jag prioriterar bärighet framför flashighet (och en hel häst framför en sönderriden)!
 
Din vännina verkar faktiskt inte så motiverad att börja rida. Om hon trivs i sulkyn tycker jag att hon får fortsätta att glädja sig där.

Det är just det! Hon vill inte fortsätta med travet.
De har gjort sig av med de flesta travhästarna (ett 15-tal). Har bara ett avelssto, en starthäst och en pensionerad kbl-travare kvar plus en shettishingst (för framtida avel).
Visst skulle ett stort, viktbärande halvblod passa bra. Tyvärr har hon väl bara dåliga erfarenheter av dem, men det beror nog mest på deras ägare. Hon har nämligen hyrt ut stallplatser till flera halvblod... Resten ska vi ha osagt. ;)

Ja, ja. Det verkar inte som vi kommer fram till något här. Sen hade det ju varit bättre om personen ifråga kunde vara här själv och framföra sina åsikter. :)

Själv är jag sugen på att se dessa maffiga hästar, så jag ska ta och kolla in lite hemsidor.
 
Konstig fråga tycker jag.

Om man väger 120 kg och vill rida, hur gör man då? Eller tycker du man ska låta bli?? :confused:

Det finns massor med karlar som väger 120 kg inkl utrustning.

mvh Jessica
 
Så alla har inte rätt att rida då?
Jag tror inte hon är den första överviktiga människan på jorden som har lust att rida! :crazy:
 
Don efter person....

Väger man alldeles för mycket så kanske man ska inse att det ev. finns nån annan sport som passar bättre än ridning, körning tex. Sen är det ju inte bara för hästens skull som man borde överväga att gå ner lite.

Man ska vara rädd om kroppen för man kommer att bo i den väldigt länge, förhoppningsvis.
 
En tillräckligt stor häst klarar av den vikten. Ta shire till exempel,
de används ju som Pukhästar (de som ofta går iparader, med fullvuxen man + 2 stora trummor på var sida om kroppen). Hur mycket tror du det väger tillsammans??
 
Jag skrev just don efter person.

Sen tror jag iofs inte att det är så ansträngande att vara pukhäst, dom skrittar ju bara.
 
Barockridningen är ju ursprungligen en stridsteknik till häst, om jag inte har fattat fel, och på den tiden red man inga "meshästar". Det var tvunget att vara kraftiga hästar för att orka med. Tror din väninna att tex riddarna red på ponnyer, med sina tunga rustningar och vapen? Nej, det är nog precis tvärtom vad hon tror. Lätta hästar är en "modern uppfinning". :D
 
Det var tvunget att vara kraftiga hästar för att orka med. Tror din väninna att tex riddarna red på ponnyer, med sina tunga rustningar och vapen? Nej, det är nog precis tvärtom vad hon tror. Lätta hästar är en "modern uppfinning". :D

Men hallå, nu måste jag protestera!!!

1973 gjorde Henry Waxberg en uträkning av hur stor den svenska ryttarhästen var under Karl XI:s tid = barockepoken. I boken "Hästen i det karolinska rytteriet" har han utgått ifrån de minimi- och maximimått kungen själv påbjöd som acceptabla vid rekrytering av ryttarhästar. Kungen skrev också att det hästen saknade i höjd kunde kompenseras av kaft och bredd över korset. Författaren har försökt omsätta de gamla måtten i moderna termer. Minimimåttet fick han till 144. Maximimåttet är ca 156 enligt hans metod. Att man inte accepterade högre hästar berodde troligen på att man ville ha kavalleriet så enhetligt som möjligt. Det var svååårt att rekrytera enbart höga hästar, fanns inte att tillgå i tillräcklig mängd heltenkelt!
Folk förr var inga pygmeer även om de var kortare än idag. Kungen själv var ca 175. en stor del av ryttarna var kanske höga som vi kvinnor är idag. De vägde knappast 120 kg (utom befälen kanske...) för man blev nog inte så fet av att livnära sig på krig och plundring.

Jag tycker att det är intressanta uppgifter. Det framgångsrika svenska kavalleriet under stormaktstiden bars upp av ponnyer! Men det var ju inga spinkiga hästar, de var breda över kors och bringa.
Hästarna var viktbärande beroende på den utbidning de fått. Om man får tro ridlärorna från 1600-talet rätt så var det mycket trav på små volter, arbete med böjda hästar. Sedan skulle ryttarna kunna vända på en femöring. Caprioler var till för befälen när de skulle ha show. ;)

Hälsar Ann, besserwisser :smirk:
 
Det kan jag hålla med om. Och enligt uppgift så var heller inte hästarna under medeltiden särskilt höga. Om mina uträkningar stämmer så översteg de sällan 156-160 cm i mkh. De var heller inte så där jättegrova, stridshästarna i medeltidens England var alla ursprungligen iberiska hästar (föregångare till andalusiern?) och det var alltså medeltunga hästar. De riktigt tunga hästraser som t.ex shire,ardenner osv. avlades inte fram förrän vid 1700-1800-talet för att fungera i jordbruk. Och det finns även belägg för att ursprungs-nsv var närmare travartypen i kropp och storlek än bruks. Bruksnsv avlades även den fram under sent 1700-tal. Så det är inte höjd som avgör vad hästen orkar bära, det är mkt kroppsbyggnad och träning.
(Hur luddigt blev inte det här? Sorry, jag älskar historia och kan bara itne sluta skriva om det... :crazy:)
 
Lite off-topic, men även westernhästar var väldigt små på den tiden, kallades western-ponnies, och var gärna runt 145cm eller så. Då menar jag de hästar som användes i västra USA. De utförde ett hårt arbete med att driva djur, och ryttarna var helt säkert fullt fullvuxna både till mått och vikt. Sedan väger en gammaldags westernsadel med all kringutrustning säkert över 40 kg, packning oräknad, så 120kg last på dessa små hästar var snarare regel än undantag. Det var först när man korsade in europeiska hästar från östra USA som måtten ändrades till något större. Fast dom är fortfarande små om man jämför med dagens dressyr-jätte-hästar.
 
Jag tyckte att det såg jätte fint ut..en bra galopp var det!!
Funderar när jag och min pålle kommer dit :smirk:
 
Tack alla ni som uppmuntrar!!!

Jag känner mig smickrad. :bow:

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Gnägg Vem köper/äger en eller flera ardennerhästar idag? Jag var just inne på en annonssida och av någon anledning var det var och varannan...
Svar
19
· Visningar
3 187
Senast: Sofie.S
·
Western Jag fick en prova-på-western-ridning av tralala i julklapp och igår åkte vi en jäkla massa mil åt helt fel håll för vår utflykt...
Svar
7
· Visningar
1 458
Senast: sthu
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 799
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp