Ähum! Var är alla bilderna??
Hej Jet!
Frustrerande att diskusionen blommar ut i alla möjliga riktningar inklusive personangrepp? Lugn, det ordnar sig.
Jag tror att du måste gå in på de olika rasföreningarnas hemsidor för att hitta ridbilder. Inte minst shire-folket verkar jättestolta över att man kan rida tjusigt på deras grovisar.
Beträffande percheron-mannen i Globen tyckte jag mest att han uppträdde efter devisen "hellre roligt än snyggt", och jag tror inte det är det du eftersträvar.
När det gäller hästar måste man tänka på att detta djurslag är hårt avlat av människan i ca 5000 år. Varje ras som finns idag har skapats för ett visst syfte. Flera av de riktigt grova hästraserna fick sitt format under 1800-talet. De skulle dra hästspårvagnar i städerna, bryggarvagnar och annan tung godstrafik samt dra de allt tyngre jordbruksredskapen i det rationaliserade jordbruket.
Ardennern introducerades i Sverige 1873, men blev på omkring 50 år utkonkurrerad av traktorn.
De som fortsatt att bevara jättehästarna vill väl värna om ett fenomen inom mänsklig kulturhistoria (och så har ju människan alltid varit fascinerad av "monster").
Nåväl, av min lilla utläggning här kan du räkna ut att dessa hästars RIDBARHET inte har varit viktig i aveln. Däremot finns det hästar som enkom avlats för RIDNING. Och det är detta Antti gång på gång försöker säga när han "rackar ner på" kallblodstravare och andra raser som avlats fram som dragdjur.
Så varför inte satsa på en ridhäst, det finns mängder av svenska halvblod som är både större och mer viktbärande än t.ex. kallblodstravare. (Just kbl-travare är väl f ö ett dåligt exempel på grov ras, de är ju sällan särskilt höga???)
Jag tycker att det är roligt att kallblodstravarens kvaliteter som ridhäst visas fram, men de goda exempel jag sett rids av mycket välutbildade ryttare som med tålamod arbetat med individer som haft goda förutsättningar.
Däremot kan jag inte förstå varför en del envisas med att rida hästar som heltenkelt verkar vara för svåra för ryttarens utbildningsnivå. Varför ska man lära sig avancerad dressyr på en häst som avskyr tränsbett, bara vill rusa som i det värsta travlopp, inte kan böja ena sidan och inte kan galoppera

(Verkar vara det återkommande problemen) Det finns hästraser som ställer mindre krav på ryttaren, och därför fungerar bättre att lära sig rida på.
Din vännina verkar faktiskt inte så motiverad att börja rida. Om hon trivs i sulkyn tycker jag att hon får fortsätta att glädja sig där!
Hälsningar
Ann