Söka jobb och flytta utomlands

fryckan

Trådstartare
Finns det några här som gjort slag i saken och hittat jobb utomlands och flyttat dit? Hur har ni gått från tanke till handling? Jag spanar lite på jobb i Storbritannien och Kanada men det är bara för skojs skull än så länge. Hur går man tillväga för att kunna flytta utomlands med arbetstillstånd och sånt? Vad mer är saker man måste ordna med? Jag har så dålig koll på sånt :p
 
Sv: Söka jobb och flytta utomlands

jag flyttade till Spanien för 5 år sen. Här behöver du inget arbetsstillstånd. du flyttar hit, går in med pass på polisstationen och ansöker om ett nienummer. Väntar några dagar, får det och sen skriver du in dig i kommun och stad och land (uppehållstillstånd) och sen är det bara att börja jobba. Eu gör saker oklyddiga :-). Men olika land har olika lagar.
 
Sv: Söka jobb och flytta utomlands

tja, storbritannien behover du ju inte arbetstillstand for sa det ar ju bara att flytta dit ;) en bonus om man har jobb innan forstas.

Daremot maste du skaffa ett national insurance number (som varat person nummer), typ skaffa jobb, boka intervjun, ga dit och dem fragar nagra saker, sen far du numret i ladan efter nagon vecka. Bank konto kan vara svarare, jobbet kan mojligtvis hjalpa en att fa konto med deras bank. Senaste gangen ordnade det sig genom universitet for mig. Tog mig tre ar av att inte missa en rakning och betala hyra varje manad tills jag lyckades oka min credit score tillrackligt for att kunna byta till en vettig bank.....
 
Sv: Söka jobb och flytta utomlands

Jag gjorde slag i saken och flyttade till London för ett år sen. Utan jobb, bostad etc. Med en packning på 50 kg och och ett sparkonto på ca 50.000kr.

Under denna tid hann jag skapa mig ett liv. Hitta ett trevlig jobb, ha sjukt kul och fick frågan om jag var intresserad av att bli omförflyttad med jobbet till Sydafrika. Så här sitter jag nu sedan februari i Kapstaden och lever livet till fullo :) Så det kan bli riktigt bra.

Det enda man kan göra är att packa väskan och söka på plats. Jag vet att man gärna vill hitta något hemifrån med det är i princip omöjligt! man måste bara vågra åka utan någit så löser det sig sjäkvt med tiden :D
 
Sv: Söka jobb och flytta utomlands

Tack för svaren :)

Anledningen till att jag vill hitta jobb och flytta sen är att jag är färdigutbildad sjukgymnast och gärna fortsätter att jobba som det :p Men då kanske utomlands ett tag. Fast man kan ju åka dit och hitta ett annat jobb under tiden förstås medan man söker sjukgymnastjobb ;)
 
Sv: Söka jobb och flytta utomlands

Ja precis. Jag har massor med vänner i London som började jobba i bar/hotell/restaurang innan dem fick kvalificerat jobb, man får inte vara kräsen till en början. Min flatmate jobbar på kings collage som forskare men innan hon lyckades få det jobbet jobbade hon i en bar.
Jag hade tur som hittade ett kontorsjobb på en gång, eller tja, jag tackade nej till några hotell/restaurang för att jag hade mitt sparkonto att ha lite is i magen med.

Men visst det tar lite på psyket undertiden man letar, haha. Det tog ca en månad från att jag flyttade tills jag fått mitt nya jobb. Så man måste vara mentalt stark och inte ge sig. Men vem som helst kan flytta utomlands och få jobb, så det är bara att köra på!
 
Sv: Söka jobb och flytta utomlands

Ja, flyttade till Tyskland för snart (i höst) 3 år sedan. Arbetstillstånd, uppehållstillstånd osv behövde jag inte då vi ju är fullvärdiga medlemmar i EU (tack för det, vet hur krångligt en del kollegor har det med visum och allt).

Sökte jobb från Sverige under våren 2010 och var på anställningsintervju under en semestervecka (hade ett par stycken inbokade) under sommaren 2010. Fick sedan besked via mail att jag hade fått jobbet tidig höst 2010 och flyttade i slutet av september. De hade velat ha mig direkt egentligen men jag måste ju först avsluta min utbildning.

Flyttade med nästan hela bohaget med hjälp av bil + släpvagn. Flytt, hyreskautioner osv kostade sammanlagt ca 20 000 kr. I den summan ligger också lite inköp av möbler som jag inte tog med mig bla soffa. Även bensin, släpvagnshyra för 1 vecka och båtbiljett är med i summan samt returbiljetter för bilen, släpvagnen och min familj som hjälpte till med flytten.

Man anmäler sig hos Stadtsamt att man är i landet och eftersom jag redan hade jobb var det inga problem att fixa hyreskontrakt (gjorde jag också från Sverige med lite hjälp av kompisar som redan bodde här), bankkonto, skattenummer och sjukförsäkring.

Jobb kan jag bada i, i princip. Är utbildad undersköterska och vården skriker efter folk här i Tyskland. Kan alltså välja och vraka vilket jobb jag vill ha, stort sett.
 
Sv: Söka jobb och flytta utomlands

Gud så coolt! Vad jobbar du med? :)
 
Sv: Söka jobb och flytta utomlands

Jobbar med den svenska marknaden inom sport och spel :) Nuvarande titel är kvalitetsäkring/ coachande. Vi är ett litet team på 7 svenskar (men det är 4 till påväg) som jag vägleder. Riktigt roligt jobb! Vi gör allt från det finasiella till mer tekniska eller sport frågor med våra traders i malta. Helt enkelt ser till att den svenska marknaden sköts och allt blir översatt till engelska och kan fungera för hela företaget globalt. Lite som spindeln i nätet, haha.

Ingen speciell bakgrund, jobbade i butik medans jag pluggade en YH-utbildning, så visar man framfötterna och jobbar hårt så är världen öppen för alla med lite karriärsdriv! :)
 
Sv: Söka jobb och flytta utomlands

Min flatmate jobbar på kings collage som forskare men innan hon lyckades få det jobbet jobbade hon i en bar.

Fast va? Om hon jobbar som forskare måste hon ju ha disputerat, var gjorde hon det? Eller menar du att hon är doktorand nu, och håller på att utbilda sig till forskare? Just forskarjobb går ju dessutom utmärkt att söka även om man inte är på plats, du har förmodligen bättre chanser att få jobbet om du stannar i Sverige och fortsätter meritera dig medan du letar, än om du tar ett barjobb i London under tiden.
 
Sv: Söka jobb och flytta utomlands

Hon forskar om jordnötsallergi. Jag har noll koll på den branchen, hon var dock från spanien :) Just nu söker hon att göra sin P.H.D, men hon hade i vilket fall ett vanligt bar-jobb innan hon fick det här!
 
Sv: Söka jobb och flytta utomlands

Vad du behöver tänka på och hur du ska tillväga beror till stor del på vilket land du flyttar till. Att flytta inom EU är plättlätt, då behöver du inte uppehållstillstånd och arbetstillstånd, till andra länder kan det vara mer eller mindre komplicerat. Bestäm dig först för ett land och kolla sedan upp vad det är som gäller. När du flyttar från Sverige ska du anmäla det till försäkringskassan. Du ska även anmäla flytt till skatteverket om du avser att bo utomlands minst ett år. Vad du behöver göra i landet du flyttar till beror på vilket land du flyttar till.

Jag flyttade till Schweiz för fem år sedan. Vill man flytta till Schweiz så letar man rätt på ett jobb och skriver kontrakt, sedan tar man med sig arbetskontraktet och sitt pass på en liten intervju hos migrationsmydigheten. Som svensk får man uppehållstillstånd automatiskt, så länge arbetet uppfyller minimikraven (lönen måste vara tillräcklig för att man ska kunna försörja sig själv). Dock måste man ha en bostadadress i Schweiz för att få uppehållstillstånd och för att hyra en lägenhet behöver man ett arbete. Så arbete, sedan boende och sedan uppehållstillstånd. Arbetstillståndet är inkluderat i uppehållstillståndet. Beroende på anställningsform får man uppehållstillstånd för ett år eller för fem år (varav det sistnämnda förlängs med fem år till så länge som man har en anställning). Sedan tar man tag i frågor som sjukförsäkring och bankkonto etc.
 
Sv: Söka jobb och flytta utomlands

Vad roligt! Kul att du hittade något du trivs med och vad fint att få vara i Kap! :)
 
Sv: Söka jobb och flytta utomlands

kl

Ingen som nämnt Australien, Nya Zealand och Kanada ju!:) Det behövs visum för dessa länder dock men det är inga svårigheter att få. Man ansöker(du ska var inder 30) om Working Holidayvisa och får då arbetstillstånd för ett år(ev två). Jag har varit i Australien, lätt att få jobb om man inte är så kräsen och lätt att hitta bostad.
 
Sv: Söka jobb och flytta utomlands

Hon forskar om jordnötsallergi. Jag har noll koll på den branchen, hon var dock från spanien :) Just nu söker hon att göra sin P.H.D, men hon hade i vilket fall ett vanligt bar-jobb innan hon fick det här!

Aha, då jobbar hon inte som forskare, utan är forskarstuderande (ifall hon är PhD-student). Ungefär som skillnaden mellan nån som fått jobb som läkare, och nån som kommit in på läkarlinjen.
 
Sv: Söka jobb och flytta utomlands

Haha okej. Som sagt jag har noll koll. Vet bara att det är jordnötter och Kings Collage. LOL :p

Men tillbaka till min poäng är det många som flyttar utomlands och tror att de kan få kvalificerat jobb på stört. Vilket inte är fallet. Även med masters och liknande får man ha is i magen.
Nu innefattar det inte alla. Vissa har tur och få kvalificerat jobb på en gång men rent generellt kan man inte hitta det på en gång och framför allt inte hemmifrån.

Om man vill söka hemmifrån är udda länder såsom Sydafrika i så fall lättare då det inte finns några exempelvis svenskar naturligt i landet med arbetsvisum och jobb måste skaffa det innan man tillträder landet. Dvs då sitter man i en helt annan båt :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 522
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 552
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 074
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp