Söka/bekräfta stam

Lejonelle

Trådstartare
Hej. Hur gör man om man vill hitta stammen på sin häst? Mamman till mitt sto tjuvparades. Det finns en "misstänkt" som jag vet namnet på. Kan man på något sätt få reda på om den hästen verkligen är pappa till min häst och hur gör jag i så fall?
mvh
Lejonelle

Sv: Söka/bekräfta stam

Din häst måste matchas mot föräldrarna. Det görs genom ett DNA-test (tagel från svansen) som skickas till SLU. Kontakta dem för prisuppgifter och mer info.

Första biten blir att hitta hingsten, jag vet ju bara namnet och att han ej var godkänd (finns fortfarande ingen godkänd hingst med det namnet så han blev väl valack sedan). Hur hittar man honom och hans ägare? Är stamböckerna sökbara på nätet?
mvh
Lejonelle

Kan ej matcha på mödernet, min hästs mamma dog när hon var föl. Innebär det att det blir omöjligt?

mvh
Lejonelle

I såna fall får man matcha mot enbart den eventuella pappan. Osäkerheten blir ju naturligtvis större då, men omöjligt är det inte. Jag har DNA-typat en ponny vars mor är död, mot pappan bara.

Den enda ras jag känner till som har en nätstambok är shetland. Är den misstänkte hingsten inte en shetland tycker jag att du ska kontakta hans rasförening och se ifall de vet vem som äger honom.

Han är ju okänd så man kan ju aldrig så noga veta... men, nej jag tror inte att det är en shetlandsponny :rofl:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 500
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 862
Senast: Anonymisten
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka