T

Tippan

Tanken slog mig som en klar blixt igår. Jag MÅSTE hitta någon att träna sök med. Jag har gjort några försök utan resultat.

Vad har jag?

1. Jo en hund som älskar människor över allt annat. Jag tror faktiskt att det smäller högre än andra hundar. (Okej, mat är intressantare kom jag på) Hon älskar att höra att hon är duktig och hon älskar att bli klappad. Men jag tycker inte att hon är överdrivet tillgänglig, utan hon är balanserad. Hon kan t.ex. passera massor av folk när vi är ute och går och låta bli att kasta sig i famnen på dem, men hon tittar och längtar och svansen går på henne hela tiden, för man kan ju alltid hoppas!

2. Hon älskar att springa!! Jihoo! Kan knappt bli roligare! Hon har också mod att gå bort från mig trots att hon annars är följsam. Men hon kan söka ut och komma tillbaka när hon är klar. Jag har inte släppt henne på fritt sök utan vi har mest nött dirigeringar, så hon är rätt så van vi raka linjetag.

3. Hon är en spontanapportör och kommer tillbaka till mig med allt helt naturligt. Så att plocka upp rulle och komma till mig har hon redan inbyggt.

4. Hon har världens minne!! Man går ju sen tillbaka till figge och jag tror att hon skulle fixa det tre dagar efter bara på sitt minne!

5. Hon behöver aktivering och struktur. Jag tycker inte att spår ger henne de bitarna och apporteringen känns så tråkig eftersom att jag bara tränar ensam.

Är det någon som pysslat med sök? Låter hon som en sökhund iaf för lägre klass? Det skulle vara kul att testa på. Finn det kurser man kan betala för sig för att kommma igång och träna? Det kanske är lättare att komma in i en grupp om man redan kan grunderna?

Sv: Sök

Det finns oftast kurser på BK och där finns även träningsgrupperna.

Sök är kul, men väldigt tidskrävande. Man måste vara så många och alla ska kunna samtidigt och det tar tid, massor av tid. Ska man träna sök, så tar det halva dagen och lite till. Det var därför jag valde bort det. :angel:

Jag har kört rätt mycket sök, men gör det inte nu längre. Hunden passar inte till det.

Jag tycker att sök är den roligaste bruksgrenen och vad passar bättre till det är en hund som gillar folk, mat och att springa. Nackdelen är dock att det går åt massor av tid och ens egen hund får gå rätt lite. Man behöver ju vara ett gäng på fyra eller fler och så ska alla hundar tränas. Vi brukade vara runt sex stycken och det tog alltid minst fyra timmar och då hade den egna hunden fått gå 20-30 minuter. Om vi dessutom snackade lite skit emellan varje hund var vi snart uppe i sex timmar.

Men gillar man att träna i grupp är sök en skitkul gren.

Mmm hon har inga problem att slappna av. Binder jag upp henne eller sitter med henne så sitter hon bara där och väntar. Så att vänta mycket en hel dag känner jag passar henne (iaf idag) Hon låter nästan lite trist när jag skriver så här men...

Attans också, jag är fortfarande intresserad...

Ska kolla på BK. Har inte sett något, men nu finns det ju så MÅNGA klubbar i närheten så :p

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 921
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 266
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel