Socker i vattnet?

Sv: Socker i vattnet?

EmmaJo skrev:
Jag har hört att man kan lägga ner en liten boll i vattenhinken som flyter, då ska inte vattnet frysa (lite hälsosamare för hästens tänder oxå...)

hästen har inte samma ph-värde i munnen som vi är för dom är socker inte lika fargligt som för oss ;D vet ej exakt hur det ligger till men det e vad jag hört:P

Samt att det tveklöst inte är särskilt nyttigt för hästens tänder att dricka sockrad vatten.

Men så mycket socker häller man väl inte i vattnet? det löses ju upp av det också.

eller så fixar man en elslinga till sitt vattenkar i hagen = "ljummet" vatten dygnet runt. Om de kan dricka vatten i hagen under hela dagen brukar de klara sig under natten. Våra pållar dricker bara en halv hink om natten å det i samband med fodring vilket innebär att de hinner dricka innan det fryser.
Skulle inte lägga i salt eller socker - just för som andra sagt - vattnet blir ju vääääldigt kallt!

Min häst har en 20 liters hink eller nåt i boxen och det är högst kvar nån liter varje morgon som brukar vara frusen men i hagen så fryser ju allt och stall ägaren hinner inte fylla på mer än 20 hästars vatten så i hagen går dom utan vatten hela dagarna till man kommer till stallet som är kanske runt 2-4 men oftast så hjälps jag och hästens ryttare som delar hage med mig åt att fixa vattnet, Men det är väl inte farligt att dom får gå utan vatten från 8 till runt 3? Är ju ändå 6-7 timmar :/

Ställde ut en mugg utan o en med den nämnda saltkoncentrationen, så här längt ingen skillnad, tunn is på bägge.
PL

6-8 timmar klarar de sig utan vatten. Enligt djurskyddsmynd gäller att vattna minst två gånger per dygn. Du behöver inte fundera på varken socker eller salt.

Fast apropå att ha i mycket salt för att sänka fryspunkten - det borde bli stor negativ påverkan på njurarna. DET är ju inte så bra. Jmf att dricka havsvatten - det torkar man ut av i längden då kroppen föröker göra sig av med mer vätska än vad som tillförs.

Jaha eftersom mina svar genererat en del andra svar så tänkte jag stödja mina egna teorier. Jag har gett melass i vattnet under en lång period och har ALDRIG sett några negativa effekter. En av mina vänner som har 10 unghästar, avelsdjur och tävlingshästar gör på samma vis, samt en travtränare som jag känner. Men jag ger ju inte melassvatten varje dag, lika lite som att jag själv äter godis varje dag. Man får nog behålla lite förnuft när det gäller såna här saker!

Inte så kallt på bron. Vid det här laget ingen synlig skillnad på hur mycket som har frusit. Däremot är isen på den svaga saltlösningen klart svagare o luckrare vilket egentligen är rimligt om man vet hur saltvatten fryser. Det är dessutom känt att saltvattenisar är mindre hållbara. Imorgon skall jag försöka mäta fryspunkten(har ingen riktigt ok termometer).
PL

*knapplån*
Har en liten fråga angående vatten och melass.

Hörde en intressant teori om att man kan lindra/bota hosta genom att ge en blandning av varmtvatten och melass. Har själv testat det här eftersom jag har en häst som ibland reagerar på dammet i ridhuset och hostar till, eftersom han hostar rätt så sällan som det är så är det svårt att se någon egentlig skillnad, dock tycker jag att han verkar bättre efter att ha druckit melass vatten. Vad är det som verkar i den här blandningen då? Är det bara det varma vattnet, och melassen har bara som uppgift att göra att hästarna dricker det gärna?

Det här har egentligen ingenting med vattnets frysningspunkt att göra, men eftersom ni ändå diskuterar melass och vatten, så kanske jag hittar ett svar här också :smirk:

Fryspunktssänkningen blev ung 0,5 grader men burken med saltlösningen blev en mjuk sörja istället för ett hårt lock.
PL

Då borde det vara OK att salta lite då? en halvgrad gör väl ingen skada på varken munhåla eller svalg och en så låg koncentration borde också njurarna tolerera?
Hellre sörja än lock?

PL - jag räkar koncentrationen till 0,15%. Du avrundar?

Lånar sista knappen....

Vi slänger i en näve betfor i hinkarna... Hästarna dricker bra och fryspunkten tycks vara lägre. Har även hört sägas att bästa sättet att vattna ute vintertid är att (innan det blir tjäle) gräva ner ett kar med hög gummihalt och ha Betfor i, allt för att det inte ska frysa. Kanske något att tänka på för de som har lösdrift....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 213
Senast: Efwa
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 951
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej. Hästarna på ridskolan jag går på är utan vatten i hagarna under vintern (ca 7 timmar). Vid insläppet så springer alla hästarna...
Svar
1
· Visningar
1 034
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama