Socialtjänsten

Jamtland

Trådstartare
Vad händer vid en orosanmälan från en skolpersonal?

Hur fort ska en socialtjänst agera på en signal om att ett barn som far illa i hemmet?

Anmälan från skolpersonal (lite då beroende på anmälans innehåll som aprilmaj skriver) brukar generellt väga ganska tungt. Men socialtjänsten ska oavsett göra en förhandsbedömning inom 14 dagar för att bedöma om utredning ska inledas. Inkommer tre anmälningar rörande samma barn inom 3 månaders tid så inleds utredning oavsett innehåll. Viktigt är att skolpersonalen inte berättar om anmälan för föräldrarna om det skulle bli aktuellt med t.ex. polisförhör av barnen.

Inkommer tre anmälningar rörande samma barn inom 3 månaders tid så inleds utredning oavsett innehåll. Viktigt är att skolpersonalen inte berättar om anmälan för föräldrarna om det skulle bli aktuellt med t.ex. polisförhör av barnen.
Jag är ingen expert men att antalet anmälningar inom en viss tid skulle göra att utredning per automatik inleds har jag aldrig hört talas om. Det låter orimligt. Det är innehållet i anmälan och vad som framkommer i en ev förhandsbedömning som avgör, tror jag. Förutom när det gäller våld.

Likaså tror jag att det är anmälans innehåll som avgör om föräldrarna ska informeras. Om det är föräldrarna som är misstänkta förövare ska de inte informeras. Annars bör de få veta.

Inkommer tre anmälningar rörande samma barn inom 3 månaders tid så inleds utredning oavsett innehåll.

Detta kan möjligtvis vara en riktlinje i någon kommun men det är inte lagstiftning.

Arbetar med att göra förhandsbedömningar av orosanmälningar av barn.

Vad händer vid en orosanmälan från en skolpersonal?

Hur fort ska en socialtjänst agera på en signal om att ett barn som far illa i hemmet?

Först kollar man med anmälaren hur akut denne bedömer situationer. Sedan kollar man om det finns tidigare kännedom om familjen i kommunen.

Därefter kan man göra lite olika, vanligast är att kontakta vårdnadshavarna och prata med dessa angående situationen. Finns det misstanke om våld så kontaktar vi i min kommun Barnahus för att diskutera polisanmälan, graden av våld och hur de uppgifter som finns ska bedömas. Då kontakta vi inte vårdnadshavaren eftersom det kan bedömas att polisanmälan ska göras och då kan polisen vilja prata med dem först så att vi inte förstör förundersökningen.

Hur fort man ska agera beror på hur innehållet i anmälan värderas. Bedömer man att barnet måste placeras akut försöker man göra det samma dag eller dagen efter. Ibland kan det vara svårt att hitta lämpliga jourhem.
En förhandsbedömning bör vara avslutad inom 14 dagar, men det betyder inte att man måste agera inom den tiden utan endast fatta beslut om utredning ska inledas eller inte. Därefter har man fyra månader på sig att genomföra utredningen.

Ja handlar det om våld inleds utredning oavsett så är det ju. Det här är i Uppsala @Görel , det kan vara inom 6 månader också mitt minne kan svika mig, men så fungerar det iallafall på barnenheterna här.

Angående information till föräldrarna menar jag att det är bra om skolan inte informerar, sedan får ju bedömningen göras inom socialtjänsten om andra åtgärder behöver tas innan föräldrarna informeras.

Ja handlar det om våld inleds utredning oavsett så är det ju. Det här är i Uppsala @Görel , det kan vara inom 6 månader också mitt minne kan svika mig, men så fungerar det iallafall på barnenheterna här.

Då är det deras riktlinje.

Sedan i höstas finns det ett ny lagstiftning som säger att om barn kan misstänkas vara utsatt för eller bevittnat våld så ska utredning inledas. Det finns inte en praxis för hur detta hanteras ännu, jag vet att det finns kollegor som för dialog med lagstiftarna om hur lagen ska användas i praktiken.

Enligt min erfarenhet behövs inte speciellt mycket för att en utredning påbörjas.

Min son som inte alls trivdes i skolan pga diverse mobbing och därmed höll sig mest i skymundan för att inte märkas höll gärna till nere i källaren, pulade och skruvade med diverse grejor hemmavid under tonåren och det gjorde att någon anmälde oss till soc för att vi "låste in sonen i källaren" :meh:

Fanns inte ens ett lås på källardörren och dörren ut fanns låset på insidan = enkelt att låsa upp om den mot all förmodan var låst nån gång och soc avskrev såklart anmälan efter utredningen var gjord, men det tog rätt lång tid och de inhämtade uppgifter från släkt, grannar, skolan, barnen och oss föräldrar.

De kom fram till att sonen och syskonen var helt normala, friska, sunda och välmående barn som befann sig i en bra hemmiljö på alla vis, men det fick till följd att han berättade för soc hur det var i skolan och hur han mådde av det, så det hela slutade med att skolan fick en rejäl "smäll på fingrarna" och eftersom anmälan kom från skolans håll på något vis (elev/lärare vet vi ej) så tappade han det lilla förtroende han hade kvar för skolväsendet och det gjorde faktiskt även vi föräldrar en hel del med tanke på hur många samtal vi hade haft med skolan om att han inte trivdes, att han blev mobbad osv osv och det där var deras lösning, att det var hemmiljön det var fel på, att vägra se att problemet fanns i skolmiljön..

Som tur var så hade han bara 9:an kvar där och sen gymnasiet på annan ort.

Enligt min erfarenhet behövs inte speciellt mycket för att en utredning påbörjas.

Min son som inte alls trivdes i skolan pga diverse mobbing och därmed höll sig mest i skymundan för att inte märkas höll gärna till nere i källaren, pulade och skruvade med diverse grejor hemmavid under tonåren och det gjorde att någon anmälde oss till soc för att vi "låste in sonen i källaren" :meh:

Fanns inte ens ett lås på källardörren och dörren ut fanns låset på insidan = enkelt att låsa upp om den mot all förmodan var låst nån gång och soc avskrev såklart anmälan efter utredningen var gjord, men det tog rätt lång tid och de inhämtade uppgifter från släkt, grannar, skolan, barnen och oss föräldrar.

De kom fram till att sonen och syskonen var helt normala, friska, sunda och välmående barn som befann sig i en bra hemmiljö på alla vis, men det fick till följd att han berättade för soc hur det var i skolan och hur han mådde av det, så det hela slutade med att skolan fick en rejäl "smäll på fingrarna" och eftersom anmälan kom från skolans håll på något vis (elev/lärare vet vi ej) så tappade han det lilla förtroende han hade kvar för skolväsendet och det gjorde faktiskt även vi föräldrar en hel del med tanke på hur många samtal vi hade haft med skolan om att han inte trivdes, att han blev mobbad osv osv och det där var deras lösning, att det var hemmiljön det var fel på, att vägra se att problemet fanns i skolmiljön..

Som tur var så hade han bara 9:an kvar där och sen gymnasiet på annan ort.

Men du som då varit i "andra" änden, tycker du det är fel att anmälan och utredningen gjordes, om du nu bortser från att den var felaktig? Jag som aldrig varit utsatt för det kan tycka att det hellre ska anmälas och utredas en gång för mycket än en gång för lite. Även om det betyder att barn som din pojke får gå igenom en utredning o onödan?

Men du som då varit i "andra" änden, tycker du det är fel att anmälan och utredningen gjordes, om du nu bortser från att den var felaktig? Jag som aldrig varit utsatt för det kan tycka att det hellre ska anmälas och utredas en gång för mycket än en gång för lite. Även om det betyder att barn som din pojke får gå igenom en utredning o onödan?
Alltså, jag kan inte få till hur jag menar. Fattar du ändå?

Alltså, jag kan inte få till hur jag menar. Fattar du ändå?

Japp, jag fattar och i just det här fallet med tanke på att sonen faktiskt var nästan 15 år (och alltså inget småbarn), skötte sig i ämnena osv samt att vi vid flera tillfällen tagit upp med skolan hur han hade det i den miljön med mobbingen, så tycker jag faktiskt att den från skolan som anmälde hade kunnat kolla av med sonen först, eller bett kuratorn prata med honom och forskat lite i hur han hade det hemma vs i skolan.

Vi visste ju att han och övriga barn hade det bra i hemmiljön, så vi var inte oroliga för att vi blev utredda utan blev mer irriterade över skolans sätt att hantera att sonen inte trivdes där.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 283
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 094
Senast: mars
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 508
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30