Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur fort socialtjänsten agerar beror på anmälans innehåll, dvs hur pass allvarliga uppgifterna är.Vad händer vid en orosanmälan från en skolpersonal?
Hur fort ska en socialtjänst agera på en signal om att ett barn som far illa i hemmet?
Jag är ingen expert men att antalet anmälningar inom en viss tid skulle göra att utredning per automatik inleds har jag aldrig hört talas om. Det låter orimligt. Det är innehållet i anmälan och vad som framkommer i en ev förhandsbedömning som avgör, tror jag. Förutom när det gäller våld.Inkommer tre anmälningar rörande samma barn inom 3 månaders tid så inleds utredning oavsett innehåll. Viktigt är att skolpersonalen inte berättar om anmälan för föräldrarna om det skulle bli aktuellt med t.ex. polisförhör av barnen.
Inkommer tre anmälningar rörande samma barn inom 3 månaders tid så inleds utredning oavsett innehåll.
Vad händer vid en orosanmälan från en skolpersonal?
Hur fort ska en socialtjänst agera på en signal om att ett barn som far illa i hemmet?
Ja handlar det om våld inleds utredning oavsett så är det ju. Det här är i Uppsala @Görel , det kan vara inom 6 månader också mitt minne kan svika mig, men så fungerar det iallafall på barnenheterna här.
Enligt min erfarenhet behövs inte speciellt mycket för att en utredning påbörjas.
Min son som inte alls trivdes i skolan pga diverse mobbing och därmed höll sig mest i skymundan för att inte märkas höll gärna till nere i källaren, pulade och skruvade med diverse grejor hemmavid under tonåren och det gjorde att någon anmälde oss till soc för att vi "låste in sonen i källaren"
Fanns inte ens ett lås på källardörren och dörren ut fanns låset på insidan = enkelt att låsa upp om den mot all förmodan var låst nån gång och soc avskrev såklart anmälan efter utredningen var gjord, men det tog rätt lång tid och de inhämtade uppgifter från släkt, grannar, skolan, barnen och oss föräldrar.
De kom fram till att sonen och syskonen var helt normala, friska, sunda och välmående barn som befann sig i en bra hemmiljö på alla vis, men det fick till följd att han berättade för soc hur det var i skolan och hur han mådde av det, så det hela slutade med att skolan fick en rejäl "smäll på fingrarna" och eftersom anmälan kom från skolans håll på något vis (elev/lärare vet vi ej) så tappade han det lilla förtroende han hade kvar för skolväsendet och det gjorde faktiskt även vi föräldrar en hel del med tanke på hur många samtal vi hade haft med skolan om att han inte trivdes, att han blev mobbad osv osv och det där var deras lösning, att det var hemmiljön det var fel på, att vägra se att problemet fanns i skolmiljön..
Som tur var så hade han bara 9:an kvar där och sen gymnasiet på annan ort.
Alltså, jag kan inte få till hur jag menar. Fattar du ändå?Men du som då varit i "andra" änden, tycker du det är fel att anmälan och utredningen gjordes, om du nu bortser från att den var felaktig? Jag som aldrig varit utsatt för det kan tycka att det hellre ska anmälas och utredas en gång för mycket än en gång för lite. Även om det betyder att barn som din pojke får gå igenom en utredning o onödan?
Alltså, jag kan inte få till hur jag menar. Fattar du ändå?