Socialt inkompetent?

Thera

Trådstartare
Jag kom att tänka på en sak angående tråden om man ska låta hästarna hälsa eller ej.
Jag har haft min häst i snart 7 år och under alla dessa år har jag aldrig sett henne vara riktigt bra kompis med någon annan häst. Hon har gått med olika hästar under perioder, så det är inte det att det inte funkar med vissa bara.

Kommer någon annan häst fram till henne kan hon nosa lite först, sen lägger hon oftast öronen bakåt, ibland slår hon också.
Nu går hon med världens goaste islänningar, inte ens dom är hon kompis med. Dock vill hon inte vara själv heller, då är det inte roligt längre.

Hur har ni det, har era hästar riktiga kompisar, eller har någon en sån ragata som min?

Sv: Socialt inkompetent?

I mitt förra stall hade min häst en riktig toppen kompis, hon lärde honom alla bus hon kunde. Hon såldes senare. Jag tror att de tyckte om varann dels för att de var väldigt lika, lika stora, samma ras, samma färg. Det var rätt kul att se dem springa bredvid varann i hagen.

min ponny trivs bättre sj, hon är bara sur mot andra hästar och är mycket gladare och lättare att ha att gör me när hon går sj

Jag tror ju för min del att alla hästar mår bäst av att
ha sällskap. Men att din häst inte verkar ha någon kompis
beror nog mer på hennes rang i flocken!? Är hon rang hög eller rang låg?????

Hon är högst i rang, tror hon i alla fall... Det kanske beror på det då, att hon måste försvara sin plats?

Men om hon verkligen är högst i rang så ska hon inte behöva försvara sin plats hela tiden. Och även ranghöga hästar har kompisar.

Min foderhäst påminner om din. Han kan går bra ihop i några sekunder..kanske minuter om man har tur...men sen blir han ilsken eller för "på" (t ex jagar de andra hästarna el slår). Han är också mycket mycket ranghög och de få gånger han har gått bra ihop med andra hästar så har det varit sjuka hästar (som är väldigt ranglåga) eller att han har haft "sin" flock. Står han bara med en häst så blir han för intensiv mot den... Nu var det länge sen han stod i samma hage som en annan häst för ingen vill/ vågar försöka ställa in sin häst hos honom :cry: - skaderisken är för påtaglig.
Han har nog noll social kompetens..och inte blir det bättre av ju längre tid som går sen han stod med en annan häst. Han blir ju bara mer och mer avskild från de andra hästarna :crazy: .
Alltså, han står ju i en egen hage en bit bort från de andra, men han ser dem givetvis. De står bara några meter bort. Att ha en häst precis bredvid hans hage har jag försökt..det resulterar oftast i trasiga hagar.

Senast ändrad av en moderator:

min är lite oberoende av andra i hagen... först gick hon själv... funkar super... sen med en kompis, å på den tiden mådde hon inte så bra så hon va superlåg rang... men hon knalla bort till 2 valacker.. sen kom hon till mig, å då fick hon gå med 3 tanter, det funka oxå bra... hon fick en bra kompis... men hon klarar sig själv lixom... nu får hon gå själv i paddock... bara hon ser de andra så roar hon sig själv...
på ridturerna går hon oftast med sin boxgranne, å de är polare!!! hittar på bus å "skrämmer" varandra... lite söta faktiskt... när de går bredvid varandra så ser man hur de "pratar" å 1-2-3 så springer de av eller bockar.. hehe...

tror ändå hon gillar å va med pojkarna mest...

Min häst är mycket ranghög men hon har ändå en bästis. Hon kan vara tuff mot hästarna i hagen och verkar ibland inte bry sig om dem. Men hon är ändå beroende av dem. Och det är lite rart att se henne med kompisen. Det är bara kompisen som ibland får äta i samma höhög som min häst, och det är kompisen som kommer och säger hej när jag släpper tillbaka min häst i hagen.

Hon har markerat tydligt för dom andra att det är hon som bestämmer, då brukar inte de andra hästarna vara i närheten.

Har själv en vallack som är högst i rang! Han står alltid själv.
Han behöver bara titta på dom andra så viker dom undan.
Ta dej tid och sätt dej och titta på deras kroppsspråk.
Otroligt intressant att kolla hur dom beter sig mot varandra :bow:

Det kan ju verka lessamt att hon ska stå för sig själv men det
är så det är i deras värld. Rangordningen måste finnas där
annars blir det kaos. Alla hästar har sin funktion i en flock. :D

Min foderhäst påminner om din. Han kan går bra ihop i några sekunder..kanske minuter om man har tur...men sen blir han ilsken eller för "på" (t ex jagar de andra hästarna el slår). Han är också mycket mycket ranghög

Åter igen. En ranghög häst jagar inte sina flockmedlemmar.
En ranghög häst bemöter sina flockmedlemmar med respekt och tillrättavisningar på ett sätt som inte skadar medlemen.
En ranghög häst respekteras.
Däremot visar ranglåga hästar med allt för hög possision i flocken upp sådant betende.

Min häst är en riktig hagga, utom mot sin hagkompis då. Det är en av dom få hästar hon verkar gilla.
Hon gör oxå så att först har hon spetsade öron och vill hälsa, och sen blir hon jättegrinig!!!!
Det har iaf på henne att göra med, att hon är osäker på andra hästar. Har gått i en hage där hon blev ganska hunsad. Nu med sin nya hagkompis har hon fått en ny säkerhet och har blivit liiite trevligare. Det blir bättre och bättre.....

Våra islänningar går i en flock på 12 hästar, och där har alla hittat sin plats - äldsta stoet är ledare, och "ledarhingsten" är en valack som kastrerads sent och alltså är väldigt hingstig.
Det är kul att se hur de uppför sig i flocken, när det kommer nya särskilt! Det är de ranglåga som mopsar och bråkar, ev. "hingsten" också, men ledarstoet befattar sig inte med saken. Om den nya inte visar sig ha ambitioner att ta över flocken så kan det ta dagar innan hon ens hälsar. Kallt!

Självklart finns det de som inte passar in så bra i flocken, mammas sto tex, är lite av en ensamvarg, har inte hittat nån riktigt bra kompis i vår flock, däremot gick hon väldigt bra med ett fölsto när hon var borta på träning innan hon skulle visas.

Dessutom har vår flock i stort sett fyllt sin kvot, nya hästar får helt enkelt inte plats, utan stöts ut, särskilt om det råkar vara kaxiga valacker som ska bråka om stona - i somras var vi tvungna att dela sto/valacker i olika hagar ett tag, bara pga en häst!

okej, må så vara. När han har en hel flock (ett antal hästar) så "sköter han sig" till stor del. Men han ÄR ranghög, men verkar sakna spärr tyvärr. Först är han galen på dem för att visa att det är han som bestämmer, men sen ger han sig inte för hans hingstiga "luster" tar över så att säga.

Senast ändrad av en moderator:

jag har en valack som kastrerades sent(islandshäst) som tror att han är hingsten i flocken. han är 5år och går med 3andra ston. han betäcker dom när dom e brunstiga o så alltså har han en "partner" hela tiden o så bryr sig inte de andra. vem av dom 4 är då ledaren?

jag har alltid tänkt att hur bra hästen fungerar i flocken, tillsammans med andra hästar, hur den kan läsa av och inordna sig i rangskalan, beror på hur hästen är uppfödd som föl. Alltså hur väl mamman och de andra hästarna lärt det sociala reglerna. jag har islandshästar och ibland dem är flockuppfostran nästan ett måste.
dEt är gott att se när hästar leker och masserar varandra.
snerpa

min kompis travare som alltid gått själv innan hade väldigt svårt att anpassa sig när han kom och fick gå med många andra hästar. han jagade de andra, speciellt skimmlarna och skäcken och "hingsten" i flocken. han förstod helt enkelt inte hur han skulle bete sig mot dem och verkligen jagade dem, inte bara flyttade. nu går han med bara min häst och har lärt sig massor om hur man ska bete sig så nu kanske det skulle gå att ha honom med andra hästar.

för ett år sedan gick han in i den andra hagen och började skilja ut fölen och attakerade dom och jagade bort valackerna. detta var helt "utan anledning", han slet sig när han skulle tas in för kvällen och gick igenom tråden till den andra hagen som ligger en bit bort.

det märks verkligen att denna häst är uppvuxen bland människor och inte bland hästar, för han är väldigt känslig för blickar/signaler från människor men förstår helt enkelt inte vad hästarna säger.

Har också en häst som är sådär mot de flesta, hon är oxå väldigt ranghög, och dessutom skimmel, så jag tror att det är därför hon hela tiden måste bevisa att hon är ledaren i stallet...
det tar lång tid innan hon blir kompis med någon. Men jag är så glad, för hon har precis börjat acceptera & tycka om mitt andra sto...
Första gången hon skulle hälsa så högg hon henne över nosen. :cry:

Då tänkte jag att de måste vänja sig med varann (för tanken var ju att de ska gå i samma hage) Så jag ställde dem i boxarna bredvid varann, och nu efter ca 2 månader attackerar dom inte varann längre & de brukar stå och prata över hagarna också... så snart kan jag nog släppa ihop dom utan risk för skador... :D

Jag tror att din häst kan känna sig lite utanför om det nu är flera isisar i hennes hage som liksom har sin egen lilla flock.
Du skulle prova ha henne i hagen med EN annan häst & se om hon blir mer kompis med den då...

Mitt sto har mkt lättare för att acceptera valacker, som gärna får vara låga i rang, om de underkastar sig på en gång behöver hon ju inte bråka med dom, då kan dom vara kompis istället, förutom då det är mat...
Men det finns säkert hästar som är lite "ensamvargar" oxå...
MVH

Min gumma har inte heller någon speciell kompis..
Men hon skulle aldrig få för sig att vara elak mot någon, heller.
Skulle vara såå kul om hon fick en riktig kompis att hänga runt med , istället för dem här gubbarna hon går med nu.
Tror hon skulle passa bättre med 2 åringar, då skulle hon lixom vara i samma "ålder" , hon själv är 10 :p

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka