socialbidrag

Sv: socialbidrag

Har du någon koll på ett ungefär hur mkt bankmedel man får ha? Eller ska det vara 0:- där?

Rätta mig gärna om jag har fel. Lagen är en ramlag, vilket innebär att varje kontor kan tolka det som de vill, vilket i sin tur leder till att olika människor får olika mkt pengar.

Det skall vara 0, annars räknas det av. Iaf vad jag fått höra.
 
Sv: socialbidrag

Det finns säkert de som snålåker på bidrag för att de inte vill göra något och det känns mest sorgligt för dem själva, det kan inte vara så kul att aldrig vilja något, gå planlöst. Ett jobb innebär ju förhoppningsvis nya vänskaper och att du själv gör nytta och känner dig värdig dessa pengar.
Vad jag förstått är det svårt nog att få socialbidrag idag som det är så en försvåring vore katastrof!
Att en familj fick pengar till dator tycker jag är förståligt. Det mesta görs genom Internet idag och det skulle försvåra avsevärt. Vad gäller High Chaparall så som någon sa finns det andra ställen att söka till.

Viktigast känns att barnen har vad de ska,det är inte lätt att gå i skolan numera. Höga krav på iphone, ipad, datorer, klädmärken, resor osv. Man blir lätt utsatt vilket är hemskt förstås.
Även om man i många fall är glad att man bor i Sverige som bringar mycket trygghet så önskar man att det ibland fanns snabbare lösningar på en del saker
 
Sv: socialbidrag

Så du tycker domen är fel, att man ska få minst 4 månader på sig att sälja, att behovet av stöd ska vara mer än tillfälligt? Och så är det det där med svårigheten att få ett hyreskontrakt om man är beroende av socialbidrag samt att man kan ha så pass stora lån att man tom går back på en försäljning.

Det är inte helt okomplicerat att kräva att folk ska sälja lägenheten/huset, men givetvis är det befogat många gånger, men inte till priset att folk hamnar på gatan.
 
Sv: socialbidrag

det kanske tom blir dyrare att tvinga in dem i en hyreslägenhet än att under en kort period betala ut försörjningsstöd. så det kan vara ok

ps inget citat;)
 
Sv: socialbidrag

Men nu svarade du på mitt inlägg och inte något helt annat, det tar sig ;), och för en gångs skull håller jag med. Jag ser ingen poäng i att sälja för säljandets skull, men visst kan det komma till det.
 
Senast ändrad:
Sv: socialbidrag

Så du tycker domen är fel, att man ska få minst 4 månader på sig att sälja, att behovet av stöd ska vara mer än tillfälligt? Och så är det det där med svårigheten att få ett hyreskontrakt om man är beroende av socialbidrag samt att man kan ha så pass stora lån att man tom går back på en försäljning.

Det är inte helt okomplicerat att kräva att folk ska sälja lägenheten/huset, men givetvis är det befogat många gånger, men inte till priset att folk hamnar på gatan.

Jag tror domen föll på ogenomtänkt argumentation från enhetens sida.

Jag hade personligen velat se att den här typen av problem löstes med lån som sedan skulle betalas tillbaka. Löser sig inte det ekonomiska tillståndet inte överskådlig framtid får låntagaren sälja sina tillgångar.
 
Sv: socialbidrag

Jag tror domen föll på ogenomtänkt argumentation från enhetens sida.

Jag hade personligen velat se att den här typen av problem löstes med lån som sedan skulle betalas tillbaka. Löser sig inte det ekonomiska tillståndet inte överskådlig framtid får låntagaren sälja sina tillgångar.

Eller så var det faktiskt det som menades, att folk ska få en rimlig chans både att sälja och få kortsiktig hjälp innan man kastas ut på gatan. Det var ju inte så att rätten sa att det var fel att lägenhetenheten skulle säljas, det var bara formerna och brådskan som kritiserades.
 
Senast ändrad:
Sv: socialbidrag

Eller så var det faktiskt det som menades, att folk ska få en rimlig chans både att sälja och få kortsiktig hjälp innan man kastas ut på gatan. Det var ju inte så att rätten sa att det var fel att lägenhetenheten skulle säljas, det var bara formerna och brådskan som kritiserades.


Lån praktiseras men praxis varierar vad jag själv fått erfara.
Det finns både ovillkorliga svårlösta varianter likt det formulerade fallet i länken, lånevarianten samt generösare varianter där man ger bidrag under en kortare period trots bundet kapital och sedan inte kräver pengar tillbaka.
Jag vill tro och hoppas att det sistnämnda är extremt sällsynt och under utrotning.
 
Sv: socialbidrag

Det heter "försörjningsstöd" och personer som jobbar får inget. Alltså faller ditt argument om att personer som får bidraget redan jobbar och därmed inte hinner göra en insats.

Jag tycker också att enkel dator till barns skolgång är rimligt - men är osäker på hur det fungerar. Det verkar vara olika i olika kommuner: på många ställen lånas det ut datorer från skolan till eleverna.

Jag tycker också att den som får medel från samhällets gemensamma kassa bör bidra med en motprestation.
Exempelvis läsa tidningen för gamla på äldreboende, gå ut och gå med äldre som annars aldrig kommer ut om deras anhöriga inte hinner, och liknande.

Jodå, personer som jobbar får visst försörjningsstöd ifall deras lön inte räcker upp till existensminimumnivån. Som sagt, det fick min mamma under flera år.

Och nej, att läsa tidningen eller få ut och gå med gamla ser inte jag som en grej som just försörjningsstödstagare ska behöva göra gratis. Kanske någon som varit arbetslös länge. Men knappast en person som är sjukskriven elelr föräldraledig eller inte har tillräckligt med eget jobb.

Jag hade socialbidrag i två månader som 20 åring och jag sökte alla jobb jag kom åt. skickades ut på praktik och hittade sedan studier istället. När min man dog för 8 år sedan fick jag socialbidrag första månaden. Efter det kom min inkomst igång.

Det här med att gå ut med äldre, anser du/ni att det gäller även andra bidragstagare?
 
Sv: socialbidrag

Det här med att gå ut med äldre, anser du/ni att det gäller även andra bidragstagare?


Det finns massor av uppgifter i samhället som inte utförs för att det inte finns ekonomi till det.
Den typen av uppgifter skulle absolut kunna krävas som motprestation för bidragsförsörjning.

Precis som alla andra arbetsuppgifter skulle man fokusera på att hitta rätt person till rätt uppgift.
Det finns idag massor av bidragsförsörjda människor som är friska, helt eller delvis, som är fullt kapabla att utföra någon typ av samhällelig insats. Samtidigt har vi ett alltmer fattigt samhälle där det inte finns ekonomi att upprätthålla vissa uppgifter som kanske inte är livsnödvändiga men likväl gärna får utföras.
Addera med att vi vet att det är direkt nedbrytande för människor att inte vara i sysselsättning.

Det är min fasta övertygelse att hela samhället skulle må bättre av att låta bidragstagare motprestera. Bidrag borde uppgraderas till samhällslön.
 
Sv: socialbidrag

Det finns massor av uppgifter i samhället som inte utförs för att det inte finns ekonomi till det.
Den typen av uppgifter skulle absolut kunna krävas som motprestation för bidragsförsörjning.

Precis som alla andra arbetsuppgifter skulle man fokusera på att hitta rätt person till rätt uppgift.
Det finns idag massor av bidragsförsörjda människor som är friska, helt eller delvis, som är fullt kapabla att utföra någon typ av samhällelig insats. Samtidigt har vi ett alltmer fattigt samhälle där det inte finns ekonomi att upprätthålla vissa uppgifter som kanske inte är livsnödvändiga men likväl gärna får utföras.
Addera med att vi vet att det är direkt nedbrytande för människor att inte vara i sysselsättning.

Det är min fasta övertygelse att hela samhället skulle må bättre av att låta bidragstagare motprestera. Bidrag borde uppgraderas till samhällslön.

Skulle det i så fall också gälla de som har änkepension av någon slag? Typ bidrag som bidrag? Eller det gäller bara socialbidrag där egentligen all tid ska läggas på att söka jobb?

Motprestation i all ära, visst är det bra, men det ska ju vara betald sådant tycker jag. Och som du skrev rätt person för rätt jobb. Att jag ska sitta och läsa tidningen för äldre bara för att jag inte tjänar tillräckligt på min egna inkomst känns verkligen inte bra, speciellt inte när socialbidrag faktiskt många gånger är förknippat med andra problem än just otillräcklig inkomst.
 
Sv: socialbidrag

Det finns massor av uppgifter i samhället som inte utförs för att det inte finns ekonomi till det.
Den typen av uppgifter skulle absolut kunna krävas som motprestation för bidragsförsörjning.

Den här typen av jobb är så pass dåligt betalda att det inte är sammhällsekonomiskt försvarbart att inte ge folk det som ett riktigt jobb. Lite mer värdighet, mindre administration och möjligen en liten summa extra. Det finns lågavlönade som får socialbidrag för att klara sig eller skulle fått det om de ansökt. Tyvärr är det också så att den här typen av sysselsättning ibland ersätter riktiga jobb.

Det är bättre att låta folk behålla ett uns av värdighet där det går.
 
Sv: socialbidrag

Skulle det i så fall också gälla de som har änkepension av någon slag? Typ bidrag som bidrag? Eller det gäller bara socialbidrag där egentligen all tid ska läggas på att söka jobb?

Motprestation i all ära, visst är det bra, men det ska ju vara betald sådant tycker jag. Och som du skrev rätt person för rätt jobb. Att jag ska sitta och läsa tidningen för äldre bara för att jag inte tjänar tillräckligt på min egna inkomst känns verkligen inte bra, speciellt inte när socialbidrag faktiskt många gånger är förknippat med andra problem än just otillräcklig inkomst.


Nej, jag räknar inte in pensionsbegreppet, oavsett om det gäller änkepension/omställningspension/barnpension etc

En av huvudorsakerna till de problem som är förknippade med försörjningsstöd är utanförskap och ringa sysselsättning.
Sysselsättning är helt eller delvis lösningen på många sociala problem.

Söka jobb hinner man göra på sin lediga tid. Alla som har ett jobb och söker andra jobb hinner söka på sin fritid och får även på så sätt nya jobb.
 
Sv: socialbidrag

Nej, jag räknar inte in pensionsbegreppet, oavsett om det gäller änkepension/omställningspension/barnpension etc

En av huvudorsakerna till de problem som är förknippade med försörjningsstöd är utanförskap och ringa sysselsättning.
Sysselsättning är helt eller delvis lösningen på många sociala problem.

Söka jobb hinner man göra på sin lediga tid. Alla som har ett jobb och söker andra jobb hinner söka på sin fritid och får även på så sätt nya jobb.

Jag håller med dig i stort, det gör jag. Dock tycker jag inte riktigt att läsa tidningen för äldre är rätt sorts sysselsättning för de som har bidrag. Det handlar lite om värdighet där, att känna sig tillräckligt mycket värd, på samma nivå som alla som arbetar och tjänar egna pengar.

Jag skulle personligen inte trivas av att gå ut och gå med äldre osv. Jag skulle rent av må dåligt av det, jag skulle inte känna mig tillräckligt mycket värd. Försörjningsstöd är trots allt en kortsiktig lösning, vad vinner man på att ge folk en känsla av att man inte är lika mycket värd som arbetstagarna?
 
Sv: socialbidrag

Den här typen av jobb är så pass dåligt betalda att det inte är sammhällsekonomiskt försvarbart att inte ge folk det som ett riktigt jobb. Lite mer värdighet, mindre administration och möjligen en liten summa extra. Det finns lågavlönade som får socialbidrag för att klara sig eller skulle fått det om de ansökt.

Det finns inte pengar till det. Alternativet vore att skapa jobben till en lön något lägre än försörjningsstödet, då skulle det gå +-0.


Tyvärr är det också så att den här typen av sysselsättning ibland ersätter riktiga jobb.

Vad menar du? Vi har inte motprestation idag, det som hotar riktiga jobb är de olika typerna av lönebidragsanställningar som flitigt missbrukas.

Det är bättre att låta folk behålla ett uns av värdighet där det går.

Det viktiga är att se till att sysselsätta människor. Det finns absolut ingenting att vinna på att låta människor har 24 timmars fritid, då är det bättre att de får uträtta någon typ av motprestation och gnälla över hur de tycker att de utnyttjas.
 
Sv: socialbidrag

Men när man hör en massa personer sitta på samma fas 3 jobb, de bara byts ut när det behövs så är det väl eg ett riktigt jobb som borde tillsättas.
De sitter och sköter maskiner..
Men inte då...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 184
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 453
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 932
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp