socialbidrag

Sv: socialbidrag

Jag håller med dig i stort, det gör jag. Dock tycker jag inte riktigt att läsa tidningen för äldre är rätt sorts sysselsättning för de som har bidrag. Det handlar lite om värdighet där, att känna sig tillräckligt mycket värd, på samma nivå som alla som arbetar och tjänar egna pengar.

Jag skulle personligen inte trivas av att gå ut och gå med äldre osv. Jag skulle rent av må dåligt av det, jag skulle inte känna mig tillräckligt mycket värd. Försörjningsstöd är trots allt en kortsiktig lösning, vad vinner man på att ge folk en känsla av att man inte är lika mycket värd som arbetstagarna?

Men varför skulle det vara ovärdigt att läsa tidningen för äldre? Det förstår jag verkligen inte. Visst, just du kanske inte skulle trivas med att göra just det men du kanske hade kunnat gjort något annat samhällsnyttigt istället om du inte hade kunnat ordna din försörjning på något annat vis än att gå på socialbidrag på heltid. Du kanske hade kunnat jobba på dagis eller fritids eller rensat rabatter eller skottat snö åt sådana som mig som inte längre klarar det själva. Du kanske hade velat hjälpa mig med mina hästar eller följt med mig till läkaren eller något annat som gör mycket för den som får hjälpen. Man får ju ändå försöka sätta rätt person på rätt plats precis som när folk ska ut på andra praktikplatser.
Jag hade ju iallafall mycket hellre gjort någon form av arbete om jag hade behövt socialbidrag (och varit frisk såklart) än att bara gå hemma för det finns inget värre för självkänslan än att inte vara behövd. Jag menar, ett gäng gamlingar som ser fram emot att en person kommer och läser tidningen för dem eller tar en promenad med dem höjer ju absolut självkänslan mer än att sitta hemma. Att någon är glad att se en är en enorm boost för en människa. Jag har en bekant som hade en fas tre praktikplats på dagvården och hon trivdes jättebra. Hennes självkänsla höjdes rejält och hon växte som människa och för de gamla innebar det att de kunde göra mer saker än om hon inte hade varit där.
 
Sv: socialbidrag

Men när man hör en massa personer sitta på samma fas 3 jobb, de bara byts ut när det behövs så är det väl eg ett riktigt jobb som borde tillsättas.
De sitter och sköter maskiner..
Men inte då...



Fas 3 är ett havererat åtgärdspaket. Tanken var att de långtidsarbetslösa deltagarna skulle utföra arbetspraktik och vara berättigade akassa, aktivitetsstöd eller lön enligt avtal.
Nu har det blivit så att de som inte är kvalificerade för akassa (ca 1 av 10) hänvisas till att söka försörjningsstöd - vilket blir fel eftersom försörjningsstödet idag dels är kravlöst och dels skall det inte användas som lön för att arbetsgivare skall slippa betala lön.
Fas 3 går att jämföra med både lönebidragsjobben och samhall som konkurrerar ut både riktiga arbeten och privata arbetsgivare.


Hur som, det jag talar om är bidragstagare som går sysslolösa 24h/dygn och sysselsättningar/tjänster som inte finns.
 
Sv: socialbidrag

Ja precis och där är promenadhjälp för de äldre och social kontakt för gamla ett eftersatt område :)
 
Sv: socialbidrag

Det finns inte pengar till det. Alternativet vore att skapa jobben till en lön något lägre än försörjningsstödet, då skulle det gå +-0.
Problemet är väl snarast att det är olika kassakistor, det man i praktiken får ut på ett låglöneyrke, låt säg a en 75% tjänst ligger för många runt socialbidragsnormen, lite beroende om man har barn och aktuell hyra. Är kostnaderna de samma sammhälls ekonomiskt så är det en vinst för samhället att få ut någon i arbete.

Vad menar du? Vi har inte motprestation idag, det som hotar riktiga jobb är de olika typerna av lönebidragsanställningar som flitigt missbrukas.
Men det här är precis det samma, det finns idag folk som har dessa arbetsuppgfter, bland andra, inom sitt yrke. Det är i precis samma kategori som lönebidragsanställningar. Det är ovärdigt att bli satt att göra låtsasjobb och så fort man gör något meningsfullt så är man inne och tassar på jobb som borde utföras av anställda. Pensionärer har idag rätt till hjälp med exv prommenader och sällskap.

Det viktiga är att se till att sysselsätta människor. Det finns absolut ingenting att vinna på att låta människor har 24 timmars fritid, då är det bättre att de får uträtta någon typ av motprestation och gnälla över hur de tycker att de utnyttjas.
Och det kan göras i form av (deltids)jobb inom låglöneyrkena, lönebidragsanställningar etc. Ska man ordna sysselsättning finns det inget egenvärde förnedra folk. Många som har socialbidrag har det av någon anledning, exv att det inte klarar av ett jobb men har ingen annan möjlighet til försörjning. Och en hel del har redan sysselsätttning i någon form, men otillräcklig lön och andra har barn som i så fall behöver barnomsorg (och så kan man anställa gra fler inom det området) .
 
Sv: socialbidrag

Men varför skulle det vara ovärdigt att läsa tidningen för äldre? Det förstår jag verkligen inte. Visst, just du kanske inte skulle trivas med att göra just det men du kanske hade kunnat gjort något annat samhällsnyttigt istället om du inte hade kunnat ordna din försörjning på något annat vis än att gå på socialbidrag på heltid. Du kanske hade kunnat jobba på dagis eller fritids eller rensat rabatter eller skottat snö åt sådana som mig som inte längre klarar det själva. Du kanske hade velat hjälpa mig med mina hästar eller följt med mig till läkaren eller något annat som gör mycket för den som får hjälpen. Man får ju ändå försöka sätta rätt person på rätt plats precis som när folk ska ut på andra praktikplatser.
Och därmed ta någon stackares jobb, i stället för att en ledsagare, trädgårdsmästare eller hemtjänst persnal gör jobbet. Mycket av det som du räknar upp är jobb som redan görs av anställd personal. Är det inte bättre att folk får jobb?
 
Sv: socialbidrag

Och därmed ta någon stackares jobb, i stället för att en ledsagare, trädgårdsmästare eller hemtjänst persnal gör jobbet. Mycket av det som du räknar upp är jobb som redan görs av anställd personal. Är det inte bättre att folk får jobb?

Självklart är det bättre att folk får jobb men när det står mellan att det faktiskt inte blir gjort eller att en person som går på socialbidrag gör det så väljer jag faktiskt att det blir gjort. Idag är det tyvärr så att pengarna finns inte och kan man då ändå ge människor en guldkant i tillvaron på olika sätt så tycker jag att man ska göra det. Även om olika praktiker inte leder till jobb just där just då så kan det iallafall öka erfarenheten hos den som har praktik och kanske kan den personen sedan säga att -"nej, sådana jobb passar inte mig". Eller så kanske den säger, -"ja! Sådana jobb passar mig. Det vill jag utbilda mig till". På så vis vinner alla något även om det är helt fel att någon ska jobba utan avtalsenlig lön.
 
Sv: socialbidrag

Men förstår du inte vad jag vill säga, att betala ut socialbidrag är ungefär samma peng som att ge folk lön för jobbet. Det är olika kistor det tas ifrån olika kistor, har man råd att ge folk socialbidrag så har man råd att ge dem jobb, de med låga löner lever ungefär på existensminimum, i synnerhet om de har barn. Visst man får betala sociala avgifter också, men får inte folk jobb så är de dömda till socialbidrag resten av livet så där skjuter man bara upp utgifterna.

Praktiker leder ofta till att vanliga jobb försvinner och chansen att folk vill eller ens behöver utbilda sig till det jobb man redan är liten.
 
Sv: socialbidrag

Jag håller med dig i stort, det gör jag. Dock tycker jag inte riktigt att läsa tidningen för äldre är rätt sorts sysselsättning för de som har bidrag. Det handlar lite om värdighet där, att känna sig tillräckligt mycket värd, på samma nivå som alla som arbetar och tjänar egna pengar.

Jag skulle personligen inte trivas av att gå ut och gå med äldre osv. Jag skulle rent av må dåligt av det, jag skulle inte känna mig tillräckligt mycket värd. Försörjningsstöd är trots allt en kortsiktig lösning, vad vinner man på att ge folk en känsla av att man inte är lika mycket värd som arbetstagarna?

Du frågade i ett tidigare inlägg om åsikten kring sjukskrivna.
Ja, det beror ju förstås på omständigheterna, men om reglerna följs innebär ju att en person som är sjukskriven, helt saknar arbetsförmåga. Om man har ett jobb, jämförs man första 180 dagarna mot sitt ordinarie arbete, senare i förloppet mot hela öppna arbetsmarknaden.
Om man är arbetslös ska arbetsförmågan redan från början jämföras med hela öppna arbetsmarknaden.
Att exempelvis gå ut med gamla eller läsa tidningen för dem, är inte ett jobb som finns på öppna arbetsmarknaden. Därmed kan man tänka sig situationer när en sjuksriven person skulle kunna göra detta vilket skulle kunna vara en del av en rehabilitering (i teorin; i verkligheten får man inte göra så).

Du tycker att det är under din värdighet att läsa tidningen för gamla eller ta dem med på promenad. Jag tycker att det vore en väldigt värdefull insats för de gamla att få komma ut eller få stimulans.
Är det mindre värt att ge gamla högre livskvalitet än att göra det för yngre som har personlig assistent??
 
Sv: socialbidrag

Men förstår du inte vad jag vill säga, att betala ut socialbidrag är ungefär samma peng som att ge folk lön för jobbet. Det är olika kistor det tas ifrån olika kistor, har man råd att ge folk socialbidrag så har man råd att ge dem jobb, de med låga löner lever ungefär på existensminimum, i synnerhet om de har barn. Visst man får betala sociala avgifter också, men får inte folk jobb så är de dömda till socialbidrag resten av livet så där skjuter man bara upp utgifterna.

Praktiker leder ofta till att vanliga jobb försvinner och chansen att folk vill eller ens behöver utbilda sig till det jobb man redan är liten.

Det finns mängder med arbeten som i dagens kärva ekonomiska läge inte blir utförda.
Städning o underhåll av kommunernas yttre grönområden.
Bara för att nämna ett.

Tilldela den stödsökande ett område, om det inte underhålls så skär ner bidraget till absolut minimum. Sköts det så ....;)
 
Sv: socialbidrag

Problemet är väl snarast att det är olika kassakistor, det man i praktiken får ut på ett låglöneyrke, låt säg a en 75% tjänst ligger för många runt socialbidragsnormen, lite beroende om man har barn och aktuell hyra. Är kostnaderna de samma sammhälls ekonomiskt så är det en vinst för samhället att få ut någon i arbete.


Men det här är precis det samma, det finns idag folk som har dessa arbetsuppgfter, bland andra, inom sitt yrke. Det är i precis samma kategori som lönebidragsanställningar. Det är ovärdigt att bli satt att göra låtsasjobb och så fort man gör något meningsfullt så är man inne och tassar på jobb som borde utföras av anställda. Pensionärer har idag rätt till hjälp med exv prommenader och sällskap.


Och det kan göras i form av (deltids)jobb inom låglöneyrkena, lönebidragsanställningar etc. Ska man ordna sysselsättning finns det inget egenvärde förnedra folk. Många som har socialbidrag har det av någon anledning, exv att det inte klarar av ett jobb men har ingen annan möjlighet til försörjning. Och en hel del har redan sysselsätttning i någon form, men otillräcklig lön och andra har barn som i så fall behöver barnomsorg (och så kan man anställa gra fler inom det området) .



Skulle man skapa yrken med lön satt så det matchar försörjningsstöd så får man inte glömma att räkna bort kostnaden för arbetsgivaravgift+avtalsförsäkringar+avtalspension: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsgivaravgift/#tab-content-nr-0
Man måste alltså räkna bort ett högt procentuellt belopp från försörjningsstödet för att hamna +-0 i omräknad nettolönenivå.
Vi talar trots allt om uppgifter som inte utförs pga att arbetsgivare saknar pengar att få dem utförda så lönen får ju inte hamna över nettobeloppet för försörjningsstöd.


Att omvandla försörjningsstödet till tjänster skulle ge en nivå på låglöneyrke som passar bättre utanför europa.
Jag vet inte om jag tycker det är någon bra idé.
 
Sv: socialbidrag

Detta svar är inte direkt riktat till dig! utan alla som skriver om att sysselsättning som innefattar äldre människor.
Tycker det är lite respektlöst mot pensionärer och äldre att "vem som helst" ska komma och läsa en tidning eller gå ut med dom. De är inga boskap. Varför inte då till ett dagisförskola,de har ju stora barngrupper att det är svårt att få tid till alla barn. Skulle ni vilja det själv om ni kom i den situationen?
Alltid är det pensionärer ska få det som blir över.

Det är faktiskt så att det är inte alla människor är kapabla till att ge den typen av social gemenskap och man behöver vara ganska social själv för att klara att gå till en okänd människa.

Men annars tycker jag det är ok med sysselsättning som ni skriver. Ett sätt att bryta ensamhet,utanförskap och förhoppningsvis kan leda till ett annat sätt att få jobb eller annan försörjning.

Ps.Någon frågade mig om bankmedel Man måste uppvisa kontoutdrag från 3 månader. Skatt och försäkringskassa kollar man. Då man skriver under ansökan ger man fullmakt till att de har rätt att kontrollera alla uppgifter.Vet inte hur det är-om det är samma i alla kommuner men det borde vara så.
De är väldigt noggranna i min kommun.


Återigen fuskas det-så kan man ju lämna tips anonoymt och om man vet hur de fuskas ännu bättre.
 
Sv: socialbidrag

Detta svar är inte direkt riktat till dig! utan alla som skriver om att sysselsättning som innefattar äldre människor.
Tycker det är lite respektlöst mot pensionärer och äldre att "vem som helst" ska komma och läsa en tidning eller gå ut med dom.



Där slutade jag läsa
Det som nämnts i tråden är rätt person till rätt plats.
 
Sv: socialbidrag

Skulle man skapa yrken med lön satt så det matchar försörjningsstöd så får man inte glömma att räkna bort kostnaden för arbetsgivaravgift+avtalsförsäkringar+avtalspension: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsgivaravgift/#tab-content-nr-0
Man måste alltså räkna bort ett högt procentuellt belopp från försörjningsstödet för att hamna +-0 i omräknad nettolönenivå.
Vi talar trots allt om uppgifter som inte utförs pga att arbetsgivare saknar pengar att få dem utförda så lönen får ju inte hamna över nettobeloppet för försörjningsstöd.


Att omvandla försörjningsstödet till tjänster skulle ge en nivå på låglöneyrke som passar bättre utanför europa.
Jag vet inte om jag tycker det är någon bra idé.

Man får inte heller glömma att delar av lönen samt merparten av de sociala avgifterna går tillbaks till skattkistan eller behövs för att betala försäkringar för nog ska man vara försäkrad och få ersättning vidnexv arbetssskada även om arbetet är oavlöna eller hur? Delar är framtida lättnader att betala ut socialbidrag då pensionen inte räcker till etc. På eventuellt överskott på lönen går 20% eller så tillbaks i moms. Mår man sen psykiskt bättre, vilket är sannolikt så kanske sjukvårdsräkningen blir lägre.

På det hela taget så kan det mycket väl bli en samhällsvinst att ge folk arbete istället för socialbidrag. Det blir dock ordentligt komplicerade uträkningar med mängder av variabler, varav en del är okända.
 
Sv: socialbidrag

-Tjatas mycket om ældre och parker. I så fall så kunde man få folk att plocka skræp på stænderna, både havs och insjø, røja sly, hålla vandringleder øppna mm. Men så snart någon sætts till ett arbete så krævs en førsækring och ska någon plocka skræp kanske han har rætt till arbetsklæder, soc bidraget ræcker inte till resor till o från arbetet och då måste dom få det också. Så lite mer kostar det ju men vore ændå vært pengarna.

Som någon skrev, ett stort problem ær att samhællets pengar ær førdelade på ett stort antal poster. Det som lønar sig sammhællsekonomiskt kan ændå sætta en kommunkassa på minus om inte extra statliga pengar delas ut.
 
Sv: socialbidrag

Jo ska man jobba ( även om det är tvångsarbete för att få socialbidrag) behöver man ofta arbetsresor, arbetskläder och matkostnaderna blir troligen lite högre ( mindre tid till matlagning). Vidare så kan det behövas barnomsorg, eller ska bara barnlösa få arbetskrav? De 15 timmar man har rätt i räcker knappast om man ska hinna jobba något och barnomsorg är knappast gratis.
 
Sv: socialbidrag

Man får inte heller glömma att delar av lönen samt merparten av de sociala avgifterna går tillbaks till skattkistan eller behövs för att betala försäkringar för nog ska man vara försäkrad och få ersättning vidnexv arbetssskada även om arbetet är oavlöna eller hur? Delar är framtida lättnader att betala ut socialbidrag då pensionen inte räcker till etc. På eventuellt överskott på lönen går 20% eller så tillbaks i moms. Mår man sen psykiskt bättre, vilket är sannolikt så kanske sjukvårdsräkningen blir lägre.

På det hela taget så kan det mycket väl bli en samhällsvinst att ge folk arbete istället för socialbidrag. Det blir dock ordentligt komplicerade uträkningar med mängder av variabler, varav en del är okända.



Samhällsvinst blir det av att sysselsätta folk.
Ditt förslag att det vore mer fördelaktigt att skapa tjänster, tjänster det inte finns pengar till, när den lönekostnaden skulle överstiga nettoutbetalningen i form av försörjningsstöd - köper jag inte.
Kostnaden för ex 10 000kr i nettolön blir betydligt högre än ett försörjningsstöd på ex 10 000kr netto.


Ska arbetsgivaren, staten/offentliga skattefinansierade sektorn i detta fallet, dels betala 60-70% mer i avgifter för en tjänst som inte finns istället för att genom samma nettobelopp genom bidrag kräva individen på en motprestation i form av att utföra uppgifter som är tacksamma men inte kan finansieras pga bristande finanser och ej behövs tillräckligt mycket för att motiveras i budget?


Många som har socialbidrag har det av någon anledning, exv att det inte klarar av ett jobb men har ingen annan möjlighet til försörjning

Numer finns det antagligen fler arbetsföra på försörjningsstöd än vad det gör icke arbetsföra.
Vi har många ungdomar och framförallt invandrare i den kategorin. Gällande dessa två grupper är det vansinne att låta dem disponera sin tid 24/7 för det leder i få fall till något produktivt i positiv mening.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 184
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 453
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 932
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp