socialbidrag

Sv: socialbidrag

Jag kände spontant när jag läste artikeln att det finns familjer som inte går på socialbidrag som inte har råd att åka till High Chaparal. Så jag antar att det handlar om prioriteringar oavsett varifrån man får pengar.
 
Sv: socialbidrag

"kräva arbete såsom att promenera med pensionär"

man skulle alltså inte få ut sitt socbidrag om man inte följer de instruktioner som soc kräver...så är det väl nästan redan, om inte så borde det i alla fall vara så.

Och..

Jag skrev att jag föredrar att man satsar på riktiga jobb och erbjuder folk istället för att tvinga dem att utföra arbete som behövs för socialbidrag. Däremot har jag inte uttalat mig om arbetskravet som sådant, det är en mer komplex fråga.
 
Sv: socialbidrag

Diskuterade faktiskt lite kring reglerna om socialbidrag med en kompis som jobbar inom socialtjänsten iigår medan våra döttrar lekte. Det finns visst nått som kallas vistelsebegreppet, jag förstod det på henne som att du när du har socialbidrag inte får resa bort från hemorten. Du får ex inte åka till släkten över julen och samtidigt få socialbidrag. Vi tyckte båda två att det är väl hårt och bäddar för fusk.
 
Sv: socialbidrag

Och..

Jag skrev att jag föredrar att man satsar på riktiga jobb och erbjuder folk istället för att tvinga dem att utföra arbete som behövs för socialbidrag. Däremot har jag inte uttalat mig om arbetskravet som sådant, det är en mer komplex fråga.

I de fall där inga "riktiga" jobb står att finna så anser jag fortfarande att den som håller i pengapåsen har rätt att ställa krav.
Passar inte galoschen så får man väl betacka sig och gå tomhänt därifrån.
 
Sv: socialbidrag

Jag har hört att glasögon till inte betalas av soc-bidrag så föräldrarna får söka från majblommefonden. Det tycker jag är fel - fonderna borde få använda sina pengar till annat. Och ska man ansöka från en fond så kan det nog ta en tid innan det går igenom och nya glasögon kan ju ett barn behöva på direkten för att kunna hänga med i skolundervisningen.

Bidrag till extrautgifter om ett barn blir sjukt. Något finns väl redan att söka om, men inte för allt som kan uppstå.

Lite extra till jul och midsommar till barnfamiljerna. Nuvarande socbidrag är så lågt att det knappast går att spara till något extra. Om någon av föräldrarna missbrukar kanske det är säkrast att ge barnen något det vill ha personligen så att det inte går till sprit eller droger...

För övrigt har jag hört att det är ett förslag uppe ang att folk ska få ha en mindre summa pengar på banken, kanske 15000 kr, kvar och ändå kunna få soc bidrag. Såpass mycket pengar behöver alla ha till oförutsedda utgifter. Annars kanske frestelsen blir för stor att ta ett dyrt sms-lån som man inte klarar av att betala igen.
Som det är nu får ju folk inte ha någonting så det har också hänt att en välmenande förälder har gett en gåva, eller att man fått igen lite pengar som man lånat ut... och då säger soc att -nej, nu ser jag att du har för mycket pengar... Som det är nu så måste soc-bidragstagarna gömma pengarna i madrassen om dom nu skulle ha några...
 
Senast ändrad:
Sv: socialbidrag

Jag vet inte hur det ser ut på andra ställen men jag vet att Region Skåne betalar 500 kr för barns glasögon och att överskjutande belopp då betalas av föräldrarna. Min dotter har glasögon och första gången betalade jag 125 kr och andra gången 155 kr, för hennes glasögon. Jag tror att föräldrarna även på socialbidrag skulle ha råd med det och jag tror också att barns glasögon egentligen visst ingår, låter konstigt annars.
 
Sv: socialbidrag

Jag vet inte hur det ser ut på andra ställen men jag vet att Region Skåne betalar 500 kr för barns glasögon och att överskjutande belopp då betalas av föräldrarna. Min dotter har glasögon och första gången betalade jag 125 kr och andra gången 155 kr, för hennes glasögon. Jag tror att föräldrarna även på socialbidrag skulle ha råd med det och jag tror också att barns glasögon egentligen visst ingår, låter konstigt annars.

Men det hänger ju lite på vilken typ av synfel det handlar om, dotterns första par glasögon kostade nästan 4000 kr för 23 år sedan pga typen av synfel. Bågen minns jag att den kostade 295 kronor. Då fick man 300 kronor vartannat år i bidrag från landstinget.

Man skulle kunna tro att det blivit billigare, men idag skulle hon betala nästan 8000 om bågen kostar 798 kronor.
 
Sv: socialbidrag

Att en familj fått en dator betald ser jag inte som något konstigt. Dagens ungar behöver dator i sitt skolarbete, redan från ettan i många fall. En dator är inte speciellt dyr heller.

Till nöjen och liknande kan man ju söka till genom fonder. Det är antagligen därför kommunen sa nej. Att söka genom fonder kan alla göra.

Det här med att de som har socialbidrar ska hjälpa till på äldreboende. Allvarligt talat så låter det helt befängt! Om jag någonsin behöver socialbidrag så tänker jag aldrig i livet sjunga för gamlingar! Får man socialbidrag så antingen har man en inkomst som är för låg och behöver fylla upp den, vilket innebär att personen kanske till och med har ett jobb. Eller så är det pga att föräldrarna inte har jobb och då ska tiden fördelas till att söka jobb och inte vandra med pensionärer. Att göra sådana saker tycker jag att de som VILL göra ska sköta den biten, vi som inte vill kan få avstå.

Det heter "försörjningsstöd" och personer som jobbar får inget. Alltså faller ditt argument om att personer som får bidraget redan jobbar och därmed inte hinner göra en insats.

Jag tycker också att enkel dator till barns skolgång är rimligt - men är osäker på hur det fungerar. Det verkar vara olika i olika kommuner: på många ställen lånas det ut datorer från skolan till eleverna.

Jag tycker också att den som får medel från samhällets gemensamma kassa bör bidra med en motprestation.
Exempelvis läsa tidningen för gamla på äldreboende, gå ut och gå med äldre som annars aldrig kommer ut om deras anhöriga inte hinner, och liknande.
 
Sv: socialbidrag

Ang. ansöka ur Majblomman. Det tar inte tid om det är en aktiv "styrelse". Vi kunde få en ansökan på måndagen och bevilja den på någon dag om det var brådskande.
 
Sv: socialbidrag

Personer som jobbar och inte når miniminivån kan få försörjningsstöd för att täcka upp.
 
Sv: socialbidrag

Det heter "försörjningsstöd" och personer som jobbar får inget. Alltså faller ditt argument om att personer som får bidraget redan jobbar och därmed inte hinner göra en insats.

Det stämmer ju inte. Den som är berättigad till försörjningsstöd kan vara det av olika skäl. Arbetslös är ett skäl, sjukskriven med läkarintyg ett annat. Ett tredje alternativ är att man har otillräcklig sjuk- eller aktivitetsersättning eller otillräcklig ersättning vid föräldrarledighet (eller är utan inkomst och väntar på föräldrarpenning). Man kan vara tillfälligt arbetshindrad av sociala skäl, eller för den delen av språkliga skäl. Man kan ha ett arbete men vara drabbad av fördröjd ersättning. Slutligen kan man även vara berättigad till försörjningsstöd om man har otillräcklig inkomst pga att man ofrivilligt jobbar halvtid och söker heltidsarbete eller har ett heltidsarbete men ändå har otillräcklig inkomst för att försörja hushållet.

Jag har säkert glömt någon kategori.
 
Sv: socialbidrag

min man jobbar med detta och socialbidrag är det existensminimum i Sverige det belopp i pengar som man anses behöva som inkomst under en månad för att uppnå skälig levnadsnivå. Beloppets storlek är kan därför vara lite olika vid beräkning av försörjningsstöd.

Normalbelopp (till exempelvis mat, kläder, hygienartiklar, telefon, medicin och hemförsäkring )
Men vissa familjer/personer kan få mer behovshjälp då den/de anses vara i behov av det pga de har merkostnad.
Ett exempel är behov av dator pga handikapp/diagnos eller underlätta skolgång men då finns det ofta underlag för det. tex läkarintyg.

Resor kan bekostas om det finns sådana behov ex att en förälder bor på annat ort.

Socialbidrag anses som tillfällig, är det längre tid får personerna jobba. ex de som är i fas 3 och utan a-kassa om de inte har sjukintyg osv.

ALLA inkomstkällor kollas, inkl bankmedel.


Det är inte lätt att leva på socialbidrag.
Många mår psykiskt dåligt, lever i missbruk,är invandrare eller på annat sätt har svårt att komma in i samhället och svårt får jobb-Jo det är så-det är inte lätt att få jobb för dessa grupper i vårt samhälle och därmed blir kvar med bidrag men allt fler arbetslösa,utförsäkrade och barnfamiljer också.

Visst finns det de som luras och kommer undan med det.
Men det är inte unikt för socialbidragstagare-Det finns överallt. Även -och inte minst hos höginkomstagare på skattebetalarnas kostnad!


Men ÄR det så att du eller någon annan vet eller hör att det fuskas så anmäl!
Socialbidrag skall endast gå till de som behöver- inga andra!!
 
Sv: socialbidrag

Det stämmer inte, behöver man nya glasögon för att synen försämrats får man det. Inte för att de är omoderna dock.

Man får även akut tandvård, mediciner och läkarvård. Busskort, hemförsäkring får man också.

Man har det ganska bra faktiskt, om man inte slösar lever man lika bra som en lågavlönad. Vet flera som levt/lever på soc.
 
Sv: socialbidrag

min man jobbar med detta och socialbidrag är det existensminimum i Sverige det belopp i pengar som man anses behöva som inkomst under en månad för att uppnå skälig levnadsnivå. Beloppets storlek är kan därför vara lite olika vid beräkning av försörjningsstöd.

Normalbelopp (till exempelvis mat, kläder, hygienartiklar, telefon, medicin och hemförsäkring )
Men vissa familjer/personer kan få mer behovshjälp då den/de anses vara i behov av det pga de har merkostnad.
Ett exempel är behov av dator pga handikapp/diagnos eller underlätta skolgång men då finns det ofta underlag för det. tex läkarintyg.

Resor kan bekostas om det finns sådana behov ex att en förälder bor på annat ort.

Socialbidrag anses som tillfällig, är det längre tid får personerna jobba. ex de som är i fas 3 och utan a-kassa om de inte har sjukintyg osv.

ALLA inkomstkällor kollas, inkl bankmedel.


Det är inte lätt att leva på socialbidrag.
Många mår psykiskt dåligt, lever i missbruk,är invandrare eller på annat sätt har svårt att komma in i samhället och svårt får jobb-Jo det är så-det är inte lätt att få jobb för dessa grupper i vårt samhälle och därmed blir kvar med bidrag men allt fler arbetslösa,utförsäkrade och barnfamiljer också.

Visst finns det de som luras och kommer undan med det.
Men det är inte unikt för socialbidragstagare-Det finns överallt. Även -och inte minst hos höginkomstagare på skattebetalarnas kostnad!


Men ÄR det så att du eller någon annan vet eller hör att det fuskas så anmäl!
Socialbidrag skall endast gå till de som behöver- inga andra!!


Har du någon koll på ett ungefär hur mkt bankmedel man får ha? Eller ska det vara 0:- där?

Rätta mig gärna om jag har fel. Lagen är en ramlag, vilket innebär att varje kontor kan tolka det som de vill, vilket i sin tur leder till att olika människor får olika mkt pengar.
 
Sv: socialbidrag

Visst finns det de som luras och kommer undan med det.
Men det är inte unikt för socialbidragstagare-Det finns överallt. Även -och inte minst hos höginkomstagare på skattebetalarnas kostnad!


Men ÄR det så att du eller någon annan vet eller hör att det fuskas så anmäl!
Socialbidrag skall endast gå till de som behöver- inga andra!!

Kg vet en som fuskar, som lever loppan sedan flera år. Inte lätt att anmäla en person man känner. Personen bor i för dyr lägenhet, så soc "tjatar" varje månad, men kan inget göra mer än betala. Personen får ju ingen ny lägenhet då den inte jobbar.
Ett tag bodde personen hos en partner 2år ca, hyrde då ut svart. Håvade in pengar från soc och levde gott på ca 7000 extra Per månad som soc trodde gick till hyran av den fina lägenheten.
Då var det svårt att inte anmäla, men jag vet inte ens hur man går till väga. Men jag vet att personen har rätt att få reda vem som anmält.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 189
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 453
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 932
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp