socialbidrag

Svarta

Trådstartare
Vad tycker ni att ska ingå i socialbidrag? Jag läste om en familj i Stockholm som ville ha pengar till High Chaparal(i Småland?) av kommunen men blivit nekade.
Sen läste jag om en familj som fick sin dator betald för det måste barnen ha till skolarbetet.
Jag har en släkting som aldrig arbetat och inte vill arbeta men hon är expert på alla möjliga bidrag. En gång hade de glömt att betala något bidrag så då fick hon en klumpsumma och kunde åka och köpa sig en ny, inte billig soffa och jag undrar fortfarande om hon talade sanning.
Ibland kan jag känna mig snål och tycka att de som får socialbidrag borde kunna göra sådant andra inte hinner- promenera/fika/måla/sjunga etc med gamla på insparade äldreboenden. Men sen när jag uttalar det högt så får jag genast höra någon snyfthistoria om någons hemska lidanden och varför den inte kunnat få jobb och de stackars barnen skall väl inte behöva lida? Och sådana snyfthistorier kan jag så klart förstå men när jag å andra sidan känner barnfamiljer där föräldrarna jobbar hårt på mindre bra avlönade jobb och som knappt har tid till sina barn som tror att dagis är deras andra hem som inte heller har råd att åka till High Chaparal så får jag rejält huvudbry och skulle därför gärna ta del av andras åsikter i denna fråga.
Jag vet alltså inte vad som borde vara rätt eller fel och säkert vill väl 90% av de som lever på socbidrag ha jobb men så dyker det upp de fall när jag blir skeptisk. Sen hör man även om andra som hade behövt tillfälligt bidrag för att kunna behålla boendet men som nekas och då fattar jag ännu mindre.
Så ventilera gärna era åsikter:)
 
Sv: socialbidrag

Psst....En tanke till som slog mig var att när jag var barn så kunde man få åka på kollo. Jag fick aldrig göra det men jag vill minnas att det kostade ytterst lite och undrar finns den typen av kollon kvar och om någon var på sådant och var det bra? Jag vill minnas att jag var avundsjuk på de som fick åka för de verkade ha så himlaroligt på de där kollona. Och om det var så så borde inte det vara ett alternativ för de som går på socialbidrag att få skicka sina barn på så ungarna får ett sommarnöje?
Det fanns även Hamreläger när jag gick på mellanstadiet och då fick man åka på läger till Hamregården i dalarna och de vars föräldrar hade råd betalade och de vars inte hade det slapp betala och ingen fick veta vilkas föräldrar som betalat. Men jag tror det var kyrkligt på något vis- alltså finansierades av kyrkan.
 
Sv: socialbidrag

Alltså jag tycker det verkar galet..?
För den som faktiskt jobbar men inte har råd att åka till Chappen får ju knappast socbidrag för det, så varför ska de som går på bidrag få.
Då ska ALLA som tjänar dåligt få lov att söka sånt
 
Sv: socialbidrag

socialbidrag ska vara ett skyddsnät.
boende, standard ska vara tillräckligt att leva på. eller ..för lite att leva bra på men för mycket för att svälta ihjäl på.;)
 
Sv: socialbidrag

Att en familj fått en dator betald ser jag inte som något konstigt. Dagens ungar behöver dator i sitt skolarbete, redan från ettan i många fall. En dator är inte speciellt dyr heller.

Till nöjen och liknande kan man ju söka till genom fonder. Det är antagligen därför kommunen sa nej. Att söka genom fonder kan alla göra.

Det här med att de som har socialbidrar ska hjälpa till på äldreboende. Allvarligt talat så låter det helt befängt! Om jag någonsin behöver socialbidrag så tänker jag aldrig i livet sjunga för gamlingar! Får man socialbidrag så antingen har man en inkomst som är för låg och behöver fylla upp den, vilket innebär att personen kanske till och med har ett jobb. Eller så är det pga att föräldrarna inte har jobb och då ska tiden fördelas till att söka jobb och inte vandra med pensionärer. Att göra sådana saker tycker jag att de som VILL göra ska sköta den biten, vi som inte vill kan få avstå.

Socialbidrag fördelas kanske fel eller orättvist ibland, men jag vill samtidigt inte gör det svårare eller med mer krav för att man ska få det. Jag tycker inte man ska låta socialbidragstagare leva i misär bara för att de får bidrag. Den dagen jag skulle behöva få socialbidrag så vill jag fortfarande känna mig som en likvärdig människa och inte som en parasit som lever på staten. Fast det gör jag ju egentligen redan- jag har änkepension och har haft det i 8 år och får i 2 år till...:eek:
 
Sv: socialbidrag

nej en bidragstagare ska inte leva i misär=
misär
elände, nöd, lidande, fattigdom, armod, umbäranden, olycka, obestånd, mycket dåliga levnadsförhållanden .

Om man accepterar och följer de krav som bidragsgivaren ställer så lever man inte i misär.

Men det är helt klart ingen dans på rosor.

om kommunen för att betala ut bidrag ställer krav såsom närvarande på aktiviteter eller annat så ok för mig.
 
Sv: socialbidrag

nej en bidragstagare ska inte leva i misär=
misär
elände, nöd, lidande, fattigdom, armod, umbäranden, olycka, obestånd, mycket dåliga levnadsförhållanden .

Om man accepterar och följer de krav som bidragsgivaren ställer så lever man inte i misär.

Men det är helt klart ingen dans på rosor.

om kommunen för att betala ut bidrag ställer krav såsom närvarande på aktiviteter eller annat så ok för mig.

Sådana här trådar handlar ofta om att socialbidragare får så mycket och köper en massa . Pengarna är ju dock uträknade och om en person köper andra saker för sina pengar så varsågod. Lev på luft en månad sedan.

Det är klart man ska ställa upp på krav som soc vill att man ska vara med på för att få socialbidrag. Har inte påstått något annat. ;)
 
Sv: socialbidrag

Sådana här trådar handlar ofta om att socialbidragare får så mycket och köper en massa . Pengarna är ju dock uträknade och om en person köper andra saker för sina pengar så varsågod. Lev på luft en månad sedan.

Det är klart man ska ställa upp på krav som soc vill att man ska vara med på för att få socialbidrag. Har inte påstått något annat. ;)

Socialbidragstagare får överlag inte en massa pengar, de som jag lärt känna har det jävligt tufft.

men eftersom det är just ett skyddsnät man ska bottna på så....
 
Sv: socialbidrag

Det är inte fel att få hjälp med att barnen ska få göra något exempelvis på sommarlov men det finns närmre och därmed billigare aktiviteter som kan betäcknas som likvärdiga. Det är ett elende att som barn höra om alla andras upplevelser och inte ha gjort något alls. Det är dock inte så svårt att få med barn på relativt billiga aktiviteter som kollo.

Problemet med att kräva arbete såsom att promenera med pensionärer är att det många gånger leder till att man spar in på arbetskraft. Det är bättre att anställa folk till en rimig lön eller med lönebidrag ( de lägsta lönerna ligger på socialbidragsnivå eller lite över många gånger), det lär kosta ungefär det samma i slutändan och ger mer värdighet.
 
Sv: socialbidrag

Det är inte fel att få hjälp med att barnen ska få göra något exempelvis på sommarlov men det finns närmre och därmed billigare aktiviteter som kan betäcknas som likvärdiga. Det är ett elende att som barn höra om alla andras upplevelser och inte ha gjort något alls. Det är dock inte så svårt att få med barn på relativt billiga aktiviteter som kollo.

Problemet med att kräva arbete såsom att promenera med pensionärer är att det många gånger leder till att man spar in på arbetskraft. Det är bättre att anställa folk till en rimig lön eller med lönebidrag ( de lägsta lönerna ligger på socialbidragsnivå eller lite över många gånger), det lär kosta ungefär det samma i slutändan och ger mer värdighet.
om man får sina pengar via tvångsverksamhet för soc-bidrag eller om man får dem via tvångsverksamhet via bidragsfinansierat lönearbete är mig egalt.
 
Sv: socialbidrag

Socialbidragstagare får överlag inte en massa pengar, de som jag lärt känna har det jävligt tufft.

men eftersom det är just ett skyddsnät man ska bottna på så....

Jag vet, jag är uppvuxen med en mamma på socialbidrag och det var verkligen ingen dans på rosor. Hon jobbade men lönen räckte inte till för full egen försörjning.

Det finns socialbidragstagare som prioriterar fel med de pengarna de får. så att de inte lever så bra som de hade kunnat om de inte lagt matpengarna på andra saker. I andras ögon kan det se ut som om soc betalar ut extra pengar för sådant.
 
Sv: socialbidrag

Jag vet, jag är uppvuxen med en mamma på socialbidrag och det var verkligen ingen dans på rosor. Hon jobbade men lönen räckte inte till för full egen försörjning.

Det finns socialbidragstagare som prioriterar fel med de pengarna de får. så att de inte lever så bra som de hade kunnat om de inte lagt matpengarna på andra saker. I andras ögon kan det se ut som om soc betalar ut extra pengar för sådant.

Man skulle istället för kontantutbetalningar sätta in pengarna på ett betalkort
som i sin tur bara bara kan användas för att köpa vissa varor. visserligen hamnar man då tillbaka i kortsystemet men det skulle kunna förhindra missbruk.
Men det går ju fortfarande att byta limpan mot ngt annat när man väl är ute på gatan
 
Sv: socialbidrag

Det är en svår fråga.

Jag är så gott som alltid för att saker ska individanpassas, men förstår ju att det är svårt. Din fråga kan ställa 1000 motfrågor enligt mig.

Ska tex en bil ingå? Nja, det är ju lite mer "lyx" än vanlig standard, men kan det hjälpa någon i familjen att kunna få ett jobb där inte kollektivtrafiken finns/fungerar, så hjälper det ju till att lösa situationen för dem och kanske behöver de inte mer hjälp sen= ute ur systemet.

Kläder. Ska de som är så pass fattiga behöva gå på second hand, köpa billigast möjliga? Nja, så klart ska de inte behöva det mest trendiga, det mest moderika och det dyraste. Men samtidigt. Öppnar man ögonen, så blir folk ( barn mestadels) mobbade för mindre. Ska en utsatt familj behöva få fler problem för att de är fattiga med mobbade och utsatta barn som känner sig mindre värda i våran redan hårda värld?

Möbler/heminredning: ja, inte ska de ha det dyraste och finaste som finns, men eftersom de troligtvis inte heller har råd med semestrar och annan lyx, så ska de kanske kunna få ha det någorlunda fint hemma, för att trivas med livet och ge hopp om återhämtning och framtidsutsikter.

Mat: Jag är säkert hård i detta, då jag KAN laga mat, men man kan klara sig på bra mycket mindre matpengar än vad man tror. Är man dessutom hemma och inte jobbar har man tid för storkok, bakning mm som håller ner kostnaden där.

Semester, lyx, jul : Jag tycker att alla människor ska ha råd att göra något för sig själva, för sina barn, för sina högtider, det är det som håller oss alla uppe. Inga lyxsemestrar, inga överdrivet dyra julklappar, inget av de dyraste spa/hobby man har, men något som ger livslust iallafall.

Boende: man ska ha rätt till eget rum, toalett och kök.Individanpassat för varje familj. Eventuellt kan mindre barn dela rum.

Husdjur/hobby: varje individ ska kunna ha råd med något intresse, det behöver dock inte vara det dyraste man kan komma på..En hund kan vara utmärkt i en familj där barn och föräldrar som inte jobbar kommer ut och kan ta hand om djuret, men ridning/hockey kan vara för dyra att hålla på med.

Hygien: Behöver inte vara de dyraste märkerna, bara så individen/ familjen håller sig hel och ren.

I övrigt. Jag tycker det ska individanpassat för att få folk att må bra, men inte så bra att det lönar sig att vara hemma utan att söka jobb/arbeta. De som är sjukskrivna och får samma hjälp: Det ska inte bli dåligt, men heller inte överväldigande bra så att man inte vill komma tillbaka till ett "normalt" liv med arbete, räkningar och självförsörjning. Det ska inte löna sig att vara lat, inte heller bli misär för de som verkligen behöver hjälp..

Tycker i övrigt att de som är arbetslösa och har arbetsförmåga ska kunna göra något för sin "lön". Arbeta ideelt med hemlösa, psykiskt sjuka, gamla, måla staket, klippa gräs, rensa rabatter mm för samhället skull. Något finns det och att vara delaktig i samhället hjälper både oss som arbetar och betalar skatt, samt de föreningar/organisationer som behöver hjälp.
 
Sv: socialbidrag

Var nämnde jag tvång? Varken rimlig lön eller lönebidrag är tvång så vitt jag vet.


"kräva arbete såsom att promenera med pensionär"

man skulle alltså inte få ut sitt socbidrag om man inte följer de instruktioner som soc kräver...så är det väl nästan redan, om inte så borde det i alla fall vara så.
 
Sv: socialbidrag

Man skulle istället för kontantutbetalningar sätta in pengarna på ett betalkort
som i sin tur bara bara kan användas för att köpa vissa varor. visserligen hamnar man då tillbaka i kortsystemet men det skulle kunna förhindra missbruk.
Men det går ju fortfarande att byta limpan mot ngt annat när man väl är ute på gatan

Det finns en grej som man tydligen (i alla fall förr) kunde få där man fick handla för en viss summa och lämna in lappen till butiken. Kommer inte i håg nu vad det heter.. något på rekvi.. något sådant. De är fick man köpa mat och liknande men inte tobak tex och så gällde den i en specifik affär (tror jag). På så vis slipper man ju kort ;)
 
Sv: socialbidrag

Grejen med de familjer som söker till något sådant nöje är ju för att barnen ska få komma iväg och få känna av lite semester. Att de inte ska behöva sitta hemma hela sommaren, men i sthlm. kanske det hade vart smartare att söka typ inträde på grönan.
Men vi har snackat mycket om det i plugget, att just barnen inte ska hamna i kläm. Kunna gå till skolan och säga att även de har gjort något i sommar, även om det bara handlar om någon dag.
 
Sv: socialbidrag

Det finns en grej som man tydligen (i alla fall förr) kunde få där man fick handla för en viss summa och lämna in lappen till butiken. Kommer inte i håg nu vad det heter.. något på rekvi.. något sådant. De är fick man köpa mat och liknande men inte tobak tex och så gällde den i en specifik affär (tror jag). På så vis slipper man ju kort ;)

Jo men då såg ju både personal o kunder att man handlade på rekvisition. samma sak kan man idag lätt fixa till ett vanligt ICA-kort exempelvis..
 
Sv: socialbidrag

Majblomman kan man söka hos för utflyktsmål.

Min församling gör en bra sak innan varje sommar. De betalar inträde för hela familjer till exempel till High Chaparall, Astrid Lindgrens värld och Borås Djurpark. De anordnar en buss till ett utflyktsmål dock får man betala buss, men det handlar om 50 kronor per person ungefär.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 184
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 453
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 932
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp