snurra tyglar å tvinga dem backa??

Sv: snurra tyglar å tvinga dem backa??

Mina hästar får givetvis inte heller gå på mig och om ngn av dem är lite för "på" så får dem absolut veta att det inte är ett önskvärt beteende. Går dem på mig så har jag också backat med mina hästar, och i flesta fall så ser jag till att dem håller sig bakom mig. Men det jag menade handlar om att de backar 10-15 meter i full fart samtidigt som de antingen snurrar tyglarna framför dem eller "snärtar" (hmm vilket jäkla ord) till dem ifram.

Fast är helt säker på att det inte handlar om att den ska flytta sig när dem ber den. Utan i de fall jag har sett detta har dem varit arga/velat på ngt sätt tillrättavisa på hästen. De gånger jag frågat har de tagit det som kritik och sagt att alla har vi våra metoder.
En av dem i stallet är tränare i western och när jag sett henne göra det har det visserligen varit lugnare än när de andra gjort det, men hon har helt klart varit arg. Hon svarade att det handlade om att hästen skulle se sin ägare som ledare. Men min fråga var ju inte just det, utan varför man väljer att backa sin häst på det sättet. Men kände att hon inte var så sugen på att prata vidare om saken.

Jag får inte alls samma uppfattning som du fått av frågan. Om det är westernryttare som gör så här, flera stycken som jag uppfattat det, och man inte är insatt i western själv, så är det befogat att fråga varför tycker jag. Om en enstaka ryttare gör något som man tycker är konstigt kopplar i alla fall inte jag ihop det med disciplinen, men om ett flertal onom samma disciplin gör på samma sätt är det rimligt att tro att det har med disciplinen att göra. Det är väl bra att hon frågar för att få veta mera? Jag uppfattar inte att hon dömer just westernryttare utan bara vill ha mera information.
Ge henne det ni som kan istället för att känna er påhoppade, för det tycker jag inte alls ni ska.

Men man behöver inte just backa för att markera sin rang. Personligen tycker jag det har gått inflation i ryggning. Och jag tycker absolut inte man ska använda det som en bestraffning. Det är en rörelse bakåt helt enkelt - som man använder i ett sammanhang..... Däremot behöver man ju lära hästen signaler för att gå bakåt. precis som att den får lära sig signaler för att gå framåt, åt sidan eller vad som helst....

Jag har faktiskt sagt förlåt.
Missade du det?

// M

Man inte använder backning genom NH eller western som bestraffning men det kan hända att några har missat den poäng. Den kan använda för att visa, som nån skrev, dominans men då ska det inte finnas ilska i denna övningen.

För mig en bra tränare alltid svara på frågor från vem som helst när som helst. Just för att folk ska inte går bort med fel intryck. Några tycker det är bra att behålla deras hemligheter tills man har betalt en summa och andra känna att om de måste "försvara" sig så vill de inte prata om det alls eller som du skrev blir arg/irreterad. Sen kan de lära ut sina dåliga exsamplar till några som i sin tur spida det vidare.

Och tyvär är det många "utbildad" NH och western (mm i alla grenar) tränare som fortfarande...just don't get it. Jag tycker det är bra att du frågade istället än att döma direkt.:banana:

Fast att NH är för hästen och är inte om vilken gren man rider det är mest använt i western eller att många koppla de två tillsammans. Sen har du läst många har olika tolkningar om en och samma ämne. Men som nån skrev det betyder inte att det är western eller NH för att en "tränare" har sagt/gort det. Det kan betyder att nån själv har dålig sunt förnuft...and they have followers!:eek:

Som alltid kommer du med mycket kloka inlägg:bow: ...

Till TS: Backning är ett moment i ridningen som ska utföras med glädje och energi och bör då absolut inte kopplas till någon form av "bestraffning". :cool:

Jag backar min häst från marken väldigt ofta. INTE som bestraffning utan för att det kan vara väldigt bra om hästen kan det utan att jag ska dra den bakåt i tygeln eller grimman som jag tyvärr ser många som gör. Jag vickar lite på fingret och säger back om det behövs. Det handlar om att med så små medel som möjligt få hästen dit man vill. Skrik och bråk hör inte hemma bland hästar.

Jag tycker du skall fråga igen, helt klart att jag hade gjort det....
Och jag hoppas innerligt att svaret inte blir nåt typ..."jag håller på med NH-träning"....för som jag uppfattar det dessa människor håller på med är, ren bestraffning/hot med tillhygge mot sina hästar...
Det finns mkt mjukare/osynligare sett att få sin häst ifrån "sin sfär", utan att man skall behöva gå emot vevande med tyglar....
Detta är vad JAG tycker....
Förrästen så tycker jag även, att man skall ta hänsyn till andra ekipage som finns i ridhuset och som inte är vana vid sådan "psykbehandling".....

Min ridlärare (dress/hopp) sa en gång vid en diskution om "Westerhästar", att alla w,hästar är nerpsykade utan egen vilja...den gången blev jag förb...
Men om eng,ryttare får se sånt här i ridhuset, förstår jag mkt väll, varför man har en sån inställning.....
Tack för mig...

..men om eng,ryttare får se sånt här i ridhuset, förstår jag mkt väll, varför man har en sån inställning.....
*lite ot*
Ja, eller hur!? Det är så synd när så många får ett oförtjänt dåligt
rykte pga att vissa beter sig illa.Men som sagt, det är förstårligt med tanke på hur vissa håller på.

//Gilly

Jag backar min häst när jag måste, inte som bestraffning eller dominans. Står man tokigt till nånstans eller gått fel i skogen så man måste backa, inte 17 tycker hästen att det är bestraffning heller.
Det är nog vår negativa inställning och negativa energi som hästen känner.

Jo backa en häst i sig menar jag inte som bestraffning. Självklart ska en häst kunna backa när det behövs men jag pratar om när dem just använder det när de "bestraffar" hästen för att den gjort fel med ngt. I detta all då genom att tvinga hästen backa i full fart.

Jag tycker att du ska fråga vad det går ut på, det dom nu gör. För här har du fått tydliga svar från både NH-kunniga och westernfolk att det inte är korrekt att använda backning som bestraffning. De flesta av oss gillar inte bestraffningar alls utan nonchalerar fel beteende och berömmer rätt beteende, ett sätt att få hästen positivt motiverad till att göra det vi vill;)

Jag använder mig själv av samma princip när jag backar en häst. Hästen ska backa när jag går mot den och liksom spänner upp mig lite. gör den inte det vevar jag med ett grimskaft. fortsätter den att ignorera mig "slår" jag löst(alltså absolut ej så att det gör ont, bara irriterande) hästen med grimskaftet så att den tillslut, för att bli av med obehaget, backar. På så vis kan man lära en häst att backa genom att bara titta på den, helt utan att använda våld.

Sedan gör jag aldrig detta i ett fullt ridhus. Och jag skulle aldrig skrika på min häst, då förlorar jag ju poängen, i mina ögon.

De flesta av oss gillar inte bestraffningar alls utan nonchalerar fel beteende och berömmer rätt beteende, ett sätt att få hästen positivt motiverad till att göra det vi vill;)

Mitt i prick:bow: :bow:

och om hästen flyger på en :cool: "snälla lilla häst döda mig inte"? :crazy:

Jag använder antingen spö eller rep som hjälp att dirrigera samt korrigera (vilket vissa kanske ser som bestraffning) hästen när jag bara hanterar hästen eller specifikt jobbar från marken. Brukar flytta hästen i alla riktningar, höger, vänster, framåt och självklart även bakåt ;)

Jag använder mig själv av samma princip när jag backar en häst. Hästen ska backa när jag går mot den och liksom spänner upp mig lite. gör den inte det vevar jag med ett grimskaft. fortsätter den att ignorera mig "slår" jag löst(alltså absolut ej så att det gör ont, bara irriterande) hästen med grimskaftet så att den tillslut, för att bli av med obehaget, backar. På så vis kan man lära en häst att backa genom att bara titta på den, helt utan att använda våld.

Sedan gör jag aldrig detta i ett fullt ridhus. Och jag skulle aldrig skrika på min häst, då förlorar jag ju poängen, i mina ögon.

Förstår jag rätt nu? (kritiserar inte, bara nyfiken) Du vill alltså lära hästaen att backa, men inte som en bestraffning, på ditt kommando genom att du går mot den och om den inte gör det använder du grimskaftet men syftet är att den ska lära sig att känna igen ditt "kommando" för ryggning och lyda utan att du ska behöva göra det obehagligt för den?
Funkar det? lär sig hästen att nästa gång matte går mot mig sådär ska jag backa? Riskerar man inte att få en spänd relation mellan häst och ryttare om kommandona bygger på att lyda för att undgå det som jag skulle kalla bestraffning för utebliven lydnad?
Jag är inte särskilt insatt i NH eller western men har ju sett att även den största och dominantaste hästen i stallet snabbt uppfattar och följer tempoändringar/halter som jag gör om jag sträcker på mig och "blåser upp" mig när jag leder honom därför förstår jag inte varför grimskaftet behövs om hästen redan har accepterat ryttaren som sin ledare. Sen är det ju en annan sak med häster som helt saknar respekt för människor, vi har en i stallet som går över folk fast man står med ett spö i handen tex, men jag antog att vi pratade om vanliga westernhästar nu och vad jag förstått är det väl ganska viktigt i western att hästen respekterar människor och då kunde man ju förvänta sig att repet inte behövs...? men som sagt jag vet inte så mycket om sånt och därför frågar jag också :confused:

och om hästen flyger på en :cool: "snälla lilla häst döda mig inte"? :crazy:

Jag använder antingen spö eller rep som hjälp att dirrigera samt korrigera (vilket vissa kanske ser som bestraffning) hästen när jag bara hanterar hästen eller specifikt jobbar från marken. Brukar flytta hästen i alla riktningar, höger, vänster, framåt och självklart även bakåt ;)

Varför i himmelens namn skulle hästen flyga på??? Då måste du ha gjort fel så hästen har gått in i försvar...:smirk:

Jag använder också rep och ibland långt spö men slår...nej!...Bestraffar jag, NEJ! Jag visar vägen och stänger fel väg.:cool:

Att en häst man kanske inte hunnit umgås med så mycket och därmed inte har en establerad relation flyger in i en är väll inte alltför konstigt. Hästen kan bli rädd för något eller så är den ouppfostrad och inte har den respekten för människor att den väjer för dessa, finns också hästar som pga tidigare hantering blir arga och vänder sig mot en om man ber dem att göra något de inte vill eller går in i deras abnormt stora sfär (ex in i hagen) ;)

Slå och slå, det beror helt på vad man innefattar i begreppet slå. Jag slår (enligt min definition) endast hästar i två situationer, om jag är utsatt för fara eller om hästen är utsatt för fara. Kan dock peta/klatsha i hantering/träning med både min kropp, spö och rep.

Vad gör du om hästen struntar i att du stänger fel väg (antar att du placerar dig/spöet där) och springer rätt igenom??

((Med min fd foderhäst kom vi snabbt till den punkten att han följde och litade på mig, var ex livrädd för flygplan men tog bara något steg närmare när de kom då vi var ute och joggade i skogen och lugnade då ned sig. Med nuvarande häst är det minst sagt en bit kvar... De är olika och har olika saker i bagaget))

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 543
Senast: Pyrran
·
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 339
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar