snurra tyglar å tvinga dem backa??

Sv: Re: Sv: snurra tyglar å tvinga dem backa??

nu var det ryttere som gör så mot hästarna när dom var arga !!
Man skal INTE träna häst om man är arg då gör man saker lätt saker man ånrar sig. Om en träner gör det då kan andre tro det är en bra träningsmetod och göra likadan.
Så tränare bör vara jätte noga med hur dom beter sig.
ursäkt boktaveringen jag är dansk.

Sv: snurra tyglar å tvinga dem backa??

Är det någon mer än jag som tänker tanken på att många ryttare är väldigt "hemma blinda"?
Som sagt så är det folk som väljer att snurra sina tyglar/rep när man longerar eller vill att hästen ska gå någonstans. Jag gör det med min häst till en början, sedan räker det med att bara höja handen i en långsam rörelse för att få honom öka farten. Alltså har jag använt repet till att skrämma honom (ve och fasa:eek: )

MEN...är det inte desto vanligare att man anväders sig av ett långt spö som får förfölja bakom hästen hela tiden? Det hör ju till det vanliga att man andvänder sig av det. Men det reagerar folk inte på i samma utsträckning, just för att det kanske hör till normen men det går ut på exakt samma sak som att snurra ett rep...

En liten tanke jag hade bara...är det någon som förstår vad jag menar och håller med?

Senast ändrad av en moderator:

Hej hopp! premiär på western!
Blev så nyfiken på den här tråden.

Jag höll på med NH förr pga att dressyrryttaren jag var tävlingsskötare åt la om helt o blev NH-tränare. Jag hängde på o lärde mig av henne för att kunna jobba med hennes hästar.

Jag känner igen backningen både därifrån och från westernekipage jag kollat in i ridhuset här.

Westernryttarna kan te sig på det här viset=(tro inte att jag gör narr av hela westerkåren, jag har spanat in några ekipage som säkert ligger på mkt låg nivå och missuppfattat stora delar...De har dyra tävlingshästar men kan kanske inte så mycket själva...)

=Leder in häst med huvudet hängandes mycket lågt, går lugnt in i ridhuset och gör halt, ryttaren fipplar på med utrustningen. Häst i bakgrunden galopperar o slår i väggen. Westernhästen tittar upp med ett ryck och kliver om lite bak för att se vad som händer. Westernyttaren blir tvärarg, rätar upp sig och flyger upp med armarna för att "jaga" hästen bakåt. Efter ett halvt steg har hästen vänt tillbaka huvudet, gapar till o visar underkastelse. Ryttaren missar troligen signalen från sin häst och jagar vidare fem sex steg tills han/hon känner att adrenalinet ebbat ut.

Backningen måste i mina ögon vara till för att tillrättavisa=bestraffa. men görs i mina ögon helt i onödan och mycket för att statuera exempel för hästen och skapa en slags kadaverdisciplin.

Det är en sak att ha en häst som är så trygg att den skiter i vad som händer runt omkring, en annan att tvinga en häst att skita i omgivningen för att tillskriva sig själv ledarskapet.

Med mina till en början helt ouppfostrade kallblodskillar har det räckt med ett finger i bringan och ett par steg undan från mitt space för att de ska släppa sin kontroll, rikta uppmärksamheten på mig och slappna av.

Lillkillen testar ibland då husse tränat mycket då han har noll koll på hästspråk och märker inte då de smygande tar över. Då blir det ett par steg backning eller ett finger i bogen så han formar sig runt mig o inte tränger med bogen.

Jag har för länge sedan frångått repträningen och lekarna då jag tycker det räcker med att integrera tänkandet i sin vanliga hantering.
Att vara på sin vakt på ett lugnt sätt och omedelbart men milt avstyra ett litet försök att ta över ledarskapet gör det överflödigt med bestraffningar.
Räcker med att sträcka upp sig, titta till eller harkla sig oftast... Som halli hallå där, kom ihåg spelreglerna!

Kör man den grova stilen är jag rädd att gränsen är fin till att antingen få hästen emot sig eller knäcka den mentalt.

Nu måste jag svara på detta :)

Backning är INTE bestraffning för hästarna, absolut inte.!!!!

Det där med att dom daskar till hästarna gör ingen så länge dom inte slår dom, fattar ni principen mellan daskar till & slår ?

Inom NH/western så är det så att ryttaren bestämmer och hästen får varken gå för långt bak eller för nära ryttaren.!
det är för att veta var man har sina hästar. Hästarna får en stoooor respekt för sin ryttare och vet sin plats i "flocken" vi som ledare rill hästarna ska uppträda som en hingst gör i deras flock :)

Det är väldigt svårt att förklara såhär men du kan jätte gärna maila och fråga mera om Western och så, rider både western & Engelskt :)

ha det bra :D

Hade helt missat att den här tråden fortfarande svarades på. Jag är helt och hållet med på vad du menar. MEN, som jag tidigare sa så kan jag med säkerhet säga att det är en bestraffning som dessa ryttare och tränaren i detta fallet gör när dem backar dem på det sättet som jag pratade om när tråden startade. Så frågan var med andra ord varför man just gör på det sättet, då jag personligen inte förstod hur hästen skulle koppla vad den gjorde för fel när man gör just så. Efter många diskusser fram och tillbaka i tråden så anser jag att de flesta kom fram till att när man inte är där så är det svårt att säga varför.

Jag har lärt mig att ryggning är typ as viktigt och så fort hästen stannar ska den tänka bakåt, inte bara från hästryggen utan också från marken. Sen vill vissa inte att hästen ska gå på en när man leder den och ryggar den bort från en så fort de närmar sig en (för att visa något form av dominans). När jag vill att min häst ska rygga undan för mig så skulle jag aldrig använda fysisk kontakt utan snarare försöka visa hästen vad jag vill på ett så lätt språk som den förstår. typ att använda händerna på ett sätt som skapar hänslan av att jag (mina händer är framben) går emot den och ber de snällt att rygga undan. Men saken är att jag har själv också sett sånt du beskriver och förstår dig. Ibland kan det kännas överdrivet..okej om hästen börjar kliva på en att man ryggar undan den, men inte bara så där. Undra vad hästarna tänker egentligen? Jag menar..vad gör den typen av ryggning för nytta lär de ju tänka..och inte finna något svar :(

Om den du frågade inte hade något vettigt svar så fans det förmodligen ingen tydlig anledning. I vissa fall måste man ju (inte bara för att man rider western) använda slag mog bogen för att få hästen att backa undan. Men man brukar börja med att få den att backa med kroppspråket först.

Att era dressyrhästar blir rädda för detta är nog inte värre än vad min blir av era dressyrspön som flyger överallt när man rider förbi.

Jag tycker du ska fråga någon igen vad dom vill få ut av det dom gör. Ibland har folk tyvär ingen anledning utan bara är arga för att dom inte kan få hästen att förstå vad dom vill.

Hmm.. Kan inte påstå att jag ngn gång under alla mina hästår behövt slå ngn av mina hästar på bogen för att få dem att backa. Men det är en annan diskuss.

Som sagt var inte problemet att min "dressyrhäst .. som är en hopphäst...blev rädd utan det var bara en liten detalj i det hela. Men vill samtidigt stryka under att jag tycker att man om man är i ett ridhus där man gör väldigt olika saker får ta hänsyn till varandra. vare sig det gäller dressyrspön eller slag på bogar.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 543
Senast: Pyrran
·
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 339
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar