snurra tyglar å tvinga dem backa??

Sv: snurra tyglar å tvinga dem backa??

Jadu....Jag har väll hitintills förtjänat mitt ledarskap, då ingen har hoppat på/hotat mig än....
Och då har jag jobbat med hingstar, "puffiga" stora arbhästar och tjuriga ston.....
Och ja, jag använder rep, när jag tränar förflyttningar med en "ny" häst, en van räcker det m pekfingret.....men aldrig backar jag hästen med hjälp av skrik och vevande med den framför hästen....

...viktigt i western att hästen respekterar människor och då kunde man ju förvänta sig att repet inte behövs...?...

visst ska hästen reagera på ditt kroppsspråk, men vad gör du om den INTE gör det? Om den inte fått lära sig VAD du menar med en "uppblåst" kroppshållning? Jo jag antar att du tar din hand och trycker med handen och visar hästen vägen så den kan lära sig att förstå vad du menar med din första signal.

jag uppfattar det som att Emale menar just så att repet är en förlängning av hans/hennes egna hand. Jag uppfattade det som att hon med repet helt enkelt petar lite på hästen, lägger ett tryck en kort sekund som inte är att jämställa med hårt slag. Vill man lägga ett tryck under längre tid bör man ta sin hand eftersom repet inte stannar kvar mitt i luften, om man inte vill ta sin hand utan ha mer avstånd kan man ta ett spö för det är ju styvt och trycket förblir alltså där du placerar det tills du tar bort det.

Det är väl en smaksak hur man vill göra? Det allra bästa är att klara sig utan förlängningar av ens armar, men det finns även människor utan fungerande armar/ben som därmed är tvungna att ta något annat för att det ska ersätta tryck från en hand/arm/ben.

själv så backar jag min häst genom att ta av mig alla kläder, måla mig som en indian och tända en stor eld. Sen dansar jag runt och hoppar runt elden och sjunger passande låtar. Fungerar inte det så skjuter jag upp en raket som avger rosa "glitter" i luften :rofl:

När jag börjar arbeta en häst, börjar jag smått. Ber om små saker som sen utökas sakta när hästen förstår. Det innebär att hästen redan vet att det inte går att "springa över"...så den tar inte den vägen.

De få gånger jag tar mig an en häst som folk har tabbat sig med gör jag samma sak. Ber om smått för att sen utöka. Gör hästen trygg med att visa att vi förstår varandra och framförallt, utsätter inte hästen för sådan pressa att den nödgas gå in i försvar...gör den det har man pressat den för hårt innan den är redo för det.

Jag är inte alls menlös i mitt arbete med hästarna. Jag är mycket tydlig och har ett starkt kroppsspråk. Jag har träffat på hästar som attackerat men i alla fallen har det handlat om att personen i mitten inte slutat pressa någon gång och hästen har klappat igenom och gått in i försvar istället.

Ja, sorry, jag missade. Tycker bara det är så synd att det är vanligt att många reagerar som om de blev påhoppade av ärligt menade frågor.

Ja, sorry, jag missade. Tycker bara det är så synd att det är vanligt att många reagerar som om de blev påhoppade av ärligt menade frågor.

Pratade med tränaren i ridhuset idag, direkt efter att hon gjort just det som jag beskrev tidigare. Som jag även sa så gör hon det betydligt lugnare än några av de andra men ändå på ett i mina ögon väldigt hårt sätt. Jag frågade (på ett trevligt sätt) än en gång varför hon/dem just backar dem på det sättet som bestraffning. Fick svaret "Det är väl ganska givet tycker jag".. Så var det med det svaret :smirk: men men.. jag försökte i alla fall..

Pratade med tränaren i ridhuset idag, direkt efter att hon gjort just det som jag beskrev tidigare. Som jag även sa så gör hon det betydligt lugnare än några av de andra men ändå på ett i mina ögon väldigt hårt sätt. Jag frågade (på ett trevligt sätt) än en gång varför hon/dem just backar dem på det sättet som bestraffning. Fick svaret "Det är väl ganska givet tycker jag".. Så var det med det svaret :smirk: men men.. jag försökte i alla fall..

Frågade du verkligen med de orden?
Kanske lite osmidigt att säga just så?
Det är ju du som ser det som bestraffning (och vi) men det kanske inte de gör? ;)

Men hon verkar inte vara intresserad av att dela med sig av sina idéer och det är ju synd... Jag hade väldigt gärna velat veta.

// M

Jag sa inte just bestraffa men jag frågade väl mest hur de kommer sig att hon backar hästen på det sättet ( inser nu att de kan låta som att jag sa det anklagande men så var det inte, tror inte heller hon uppfattade det som ngt kritiskt på det sättet) Hon svarade lite med tonfallet som att jag var korkad som inte förstod varför. Tjaa.. men vet att fler i stallet undrar över det men verkar inte som att just dem jag frågat varit så sugna på att svara.. kanske vet de inte ens själva :angel: ..

Nä de vet nog inte...och då är det ju inte lätt att svara ;)

// M

Låter ju som om vederbörande inte vet själv då, vad h*n håller på med. En bra tränare förklarar sakligt, som de andra sagt här, vad som utförs och vad man förväntas få ut av det hela. Inget luddigt svar duger, således:cool:

Nej, jag håller helt och hållet med. Men känns inte som att det är ngt jag kommer tjata på dem om. Hade hoppats att ngn här skulle veta. Men men.. kanske är det så att det är ett eget litet påhitt av tränaren ifråga som sedan lärts ut till dem som tränar för den. Fast om det är så att ingen av dem riktigt vet så kan jag inte låta bli att fundera på frågan varför man gör ngt man inte vet varför, bara för att ngn sagt det.

jag undrar jag om det inte är så att jag vet vilket stall du står i och i så fall även vem tränaren ifråga är.

Tror inte du ska fundera så mycket på det. Det är alltså inget vedertaget som "alla gör";)

Re: Sv: snurra tyglar å tvinga dem backa??

Jag har tänkt på nåt annat som jag ska lägga i med.

Ibland har jag frågat att min svärmor om hon kan hjälpa med våra djur ibland och vi diskutera lite hit och dit om själva hanteringen/tränings sättet. Och saker kommer up som "Jag förstår inte varför man ska var så "hård"...", eller "Det är svårt att vara elaka mot de", mm. Så en dag sa jag " DU behöver inte förstår, så länge djuren gör det! och jag är långt ifrån att vara lika elak som de är till varan."

Grejen är att jag är väldigt insatt i hur deras hjärna funger (hur de tänker och reagera mot olika grejer) och min "timming". Det måste vara exakt så att t ex hästen förstår vad jag vill, menar, och att jag INTE är arg och ska äta up de efteråt. Att jag ger de "direction". Jag vet att en "outsider" kan ser det som hårdhänt men det gör inte hästen, som för mig är viktigast. Vi kan inte alltid titta på allt vi ser genom vår egna örgon vi måste kunne ser det genom andras också.

Men svärmor är världens snällaste och skulle inte gör illa en fluga, spela ingen roll att alla djur (hästar, kor och hundar) sprang rakt över henne. Hennes orsak för att ha en hund som är kung i huset är att hon vill inte såra den.

Tur att jag har alltid taget tid att förklara det med henne varför jag gör si och så, jag vill att hon ska ser det genom djurets örgon istället. Inte ta in våra mänskliga lännslor till en djur värld/diskation. Vi har jobbats tillsammans nu mera och nu när hon kommer så flyttar hästar och kor hon har en blick i örgon som säger "I love you, but you BETTER move". Hundarna är mer sams och lugnare för att hon ställer reglar och kan vara "hård"/konsekvent (det inte innebär att slå och skrika) när det behövs.

Vad jag vill säger är du kanske får inte svar/förstånd från "instuktören" men det inte betyder att hästen inte förstår. Titta nästa gång vad hästen gör efteråt. Är den livrädd? Eller när de sluta, sänka hästen huvud och slicka? Hästen kan visa dig att den är med fast andra tycker det ser hård ut när de inte förstår varför. Jag verkligen hoppas att du nångång får ett svar som du kan koppla till din fråga. Det kan vara ett bra svar, och på andra sidan kan det vara helt idioti vad de håller på med. Man vet inte utan att kunna ser det själv.

Sv: Re: Sv: snurra tyglar å tvinga dem backa??

Jag har tänkt på nåt annat som jag ska lägga i med.

Ibland har jag frågat att min svärmor om hon kan hjälpa med våra djur ibland och vi diskutera lite hit och dit om själva hanteringen/tränings sättet. Och saker kommer up som "Jag förstår inte varför man ska var så "hård"...", eller "Det är svårt att vara elaka mot de", mm. Så en dag sa jag " DU behöver inte förstår, så länge djuren gör det! och jag är långt ifrån att vara lika elak som de är till varan."

Grejen är att jag är väldigt insatt i hur deras hjärna funger (hur de tänker och reagera mot olika grejer) och min "timming". Det måste vara exakt så att t ex hästen förstår vad jag vill, menar, och att jag INTE är arg och ska äta up de efteråt. Att jag ger de "direction". Jag vet att en "outsider" kan ser det som hårdhänt men det gör intehästen, som för mig är viktigast. Vi kan inte alltid titta på allt vi ser genom vår egna örgon vi måste kunne ser det genom andras också.

JA du, det var nog bland det klokaste jag har läst här på forumet :bow:

Däremot måste det ju helt framgå att för att kunna tillrättavisa hästen på detta sätt så måste man ha det rätta kunskaperna och verkligen förstå hur hästar fungerar i flock. Det är ju inte för vem som helst att göra detta, utan gör man det på fel sätt eller vid fel tillfälle då blir det katastrof av det hela. Det ska dessutom ALDRIG ske av ilska, irritation eller rädsla, utan endast som en för hästens del naturlig form av tillrättavisning när den uppträder på icke korrekt sätt gentemot sin flockledare.
Då ska vi ju också ha klart för oss att i samband med träning och inlärning så är ju detta inget som ska förekomma - förutom då om hästen ifrågasätter ditt ledarskap. Att tillrättavisa en häst då den inte förstår varför, är det bästa sättet att få den att förlora allt förtroende för dig Om du därmot gör det med rätt "timing" har du en häst som helt klart vet vad som förväntas utav den, eftersom det är så det fungerar i en flock - den starkaste säger ifrån och den svagare ger sig.

Angående frågan i tråden kan jag ju bara konstater att jag inte var där och såg det hela, men att det känns som om detta var något som skedde som bestraffning och att tränaren var arg av någon anledning. Givetvis ska hästen kunna backa på ett korrekt sätt på kommando, men att använda sig av detta som bestraffning anser jag som helt fel. Om nu hästen inte lyssnar så kan man ju påkalla uppmärksamhet från den genom att be den flytta sig ifrån dig, men då under lugna men bestämda former. Är detta något som hästen kan så flyttar den ju på sig, och kan den inte redan detta så får man lära den sig genom att hjälpa den förstå vad det är du vill att den ska göra.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 543
Senast: Pyrran
·
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 339
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar