Re: Sv: snurra tyglar å tvinga dem backa??
Pratade med tränaren i ridhuset idag, direkt efter att hon gjort just det som jag beskrev tidigare. Som jag även sa så gör hon det betydligt lugnare än några av de andra men ändå på ett i mina ögon väldigt hårt sätt. Jag frågade (på ett trevligt sätt) än en gång varför hon/dem just backar dem på det sättet som bestraffning. Fick svaret "Det är väl ganska givet tycker jag".. Så var det med det svaret :smirk: men men.. jag försökte i alla fall..
Jag har tänkt på nåt annat som jag ska lägga i med.
Ibland har jag frågat att min svärmor om hon kan hjälpa med våra djur ibland och vi diskutera lite hit och dit om själva hanteringen/tränings sättet. Och saker kommer up som "Jag förstår inte varför man ska var så "hård"...", eller "Det är svårt att vara elaka mot de", mm. Så en dag sa jag " DU behöver inte förstår, så länge djuren gör det! och jag är långt ifrån att vara lika elak som de är till varan."
Grejen är att jag är väldigt insatt i hur deras hjärna funger (hur de tänker och reagera mot olika grejer) och min "timming". Det måste vara exakt så att t ex hästen förstår vad jag vill, menar, och att jag INTE är arg och ska äta up de efteråt. Att jag ger de "direction". Jag vet att en "outsider" kan ser det som hårdhänt men det gör inte hästen, som för mig är viktigast. Vi kan inte alltid titta på allt vi ser genom vår egna örgon vi måste kunne ser det genom andras också.
Men svärmor är världens snällaste och skulle inte gör illa en fluga, spela ingen roll att alla djur (hästar, kor och hundar) sprang rakt över henne. Hennes orsak för att ha en hund som är kung i huset är att hon vill inte såra den.
Tur att jag har alltid taget tid att förklara det med henne varför jag gör si och så, jag vill att hon ska ser det genom djurets örgon istället. Inte ta in våra mänskliga lännslor till en djur värld/diskation. Vi har jobbats tillsammans nu mera och nu när hon kommer så flyttar hästar och kor hon har en blick i örgon som säger "I love you, but you BETTER move". Hundarna är mer sams och lugnare för att hon ställer reglar och kan vara "hård"/konsekvent (det inte innebär att slå och skrika) när det behövs.
Vad jag vill säger är du kanske får inte svar/förstånd från "instuktören" men det inte betyder att hästen inte förstår. Titta nästa gång vad hästen gör efteråt. Är den livrädd? Eller när de sluta, sänka hästen huvud och slicka? Hästen kan visa dig att den är med fast andra tycker det ser hård ut när de inte förstår varför. Jag verkligen hoppas att du nångång får ett svar som du kan koppla till din fråga. Det kan vara ett bra svar, och på andra sidan kan det vara helt idioti vad de håller på med. Man vet inte utan att kunna ser det själv.