Snubblig unghäst

A

ArabianGirl

Jag har en unghäst som blivit riden i ett år. Han är ganska mogen för sin ålder, men han är rätt snubblig. Kan gå i skritt på relativt plant underlag och snubbla så han nästan går omkull. Kommer detta gå över med åldern?
Kan också bero på att vi inte är ute bland stock och sten mer än ett par gånger i veckan eftersom jag ännu inte kan rida ut ensam på honom.

Sv: Snubblig unghäst

Är han stor?

Det kan bero på åldern. Spec. för stora hästar.

155 just nu, kommer väl landa på 160-163 ungefär.

Jag hoppas att det växer bort, det verkar lite som att han glömmer att lyfta på benen ibland. Ibland sätter han också i tån innan han sätter i resten av hoven så han snubblar på det viset.

Över bommar och sådant är han dock aldrig snubblig eller klumpig, antar att han har mer respekt för bommar än vad han har för grästuvor :p

min blir snubblig när fötterna växer.......
är han alltid snubblig, eller kan det ha med att göra när det är dags för hovis?

Har varit med om samma sak med en av mina uppfödningar. På plan mark var han snubblig (snubblade så han gick ner på knä vid ett par tillfällen), men aldrig i skogen. Han växte ganska sent, var 163cm som 4-åring och såg i princip färdig ut i kroppen då, halvåret senare hade han blivit 172cm. Snubbligheten blev bättre med rutinen, men den fanns alltid där när han inte koncentrerade sig (han tänkte helt enkelt inte på var han satte fötterna, men det var BARA på plana underlag han snubblade). Tävlad MSV hopp och LA dressyr

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 827
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar