Snösulor ?

Charlotte1975

Trådstartare
Jag valde att inte sätta på snösulor när hästen skoddes för 2 veckor sen. Tyckte inte det var någon ide med 2 dm lera ute. Men nu har det ju kommit massa snö och jag vill ut på fälten. Har någon av er provat snösulorna som man sätter på broddarna ? Sätter man fast dem på broddarna i tån ? Sen har jag hört talas om hemma gjorda snösulor av GB-lock. Hur gör ni dessa och sitter de kvar.....

Sv: Snösulor ?

Har någon av er provat snösulorna som man sätter på broddarna ? Sätter man fast dem på broddarna i tån
Du menar Polarsulan. Den funkar t o m i skritt:bow: , MEN den ska bara användas vid ridning o aldrig om det är lera.

Skruvas fast med tåbrodden.

Jag ringde hovis i dag och frågade snällt om hon ville komma och sko om med sulor, men hon hade fått ryggskott. :(

Så han får väl vila tills hon är bättre. Funderade på att testa såna glasslock, men det är IS under snön här så om det inte funkar som det ska så kommer vi ramla... Iofs kanske det skulle gå utan sulor i dag pga det är såpass kallt. Men jag är sjuk så är inte så smart att rida kanske. :crazy:

Satte inte heller på sulor sist´jag skodde då snön kändes lååångt borta, och risk för grus och sånt lätt fastnar under sulorna och det kan bli hovböld, har någon provat glasslock ch vet om det fungerar?

Har provat PolarPads på min gubbe. De är bara skräp, svåra att få dit och höll bara i 2 veckor.
Margarin fick jag lära mig att det funkade mot snöstyltor när jag blev hästägare för första gången för måånga år sedan. Snodde margarinpaket ur kylskåpet och penslade på, funkade hyfsat.:angel:
Även lite trav och galopp.

De är inte "bara skräp", men får inte användas när det är lerigt o helst inte i hagen.

Jag tycker att de är enkla att få dit om man en gång har klippt till dem bra.

Hur använde du dina?
Mina är flera år gamla.

Hade dem i fram, både i hagen och ridning. Ej vid lera.
Svåra att få dit, men det kan ju bero på att min gubbe då hade en ringsko hf.
Efter ca 2 veckor gick fästerna till tåbrodd av.

Jag fixade till egna snösulor förra vintern, hade haft hovis precis innnan vintervädret slog till och var lite snål för att ringa honom igen. Ritade av mot skon och klippte ut sulor av 5L plastdunkar (typ saftdunk, lite kraftigare).
Lite pilligt att pressa in mellan hov och sko men efter lite småjusterande satt de kanon. De satt mer eller mindre hela tiden till det var dags för omskoning. Hovslagaren blev så imponerad :D så när han skodde om så kämde han fast sulorna igen. Så för typ 15 spänn klarade vi hela vintern i fjol, vintern var ju rätt lång även i Skåne faktiskt. Billigt och bra :idea:

:bump: :D Visst är det underbart bär man kan spara lite pengar!:rofl: Jag ska försöka ta efter det du gjorde, får se om jag lyckas.
Mvh Hanna

Jag fixade till egna snösulor förra vintern, hade haft hovis precis innnan vintervädret slog till och var lite snål för att ringa honom igen. Ritade av mot skon och klippte ut sulor av 5L plastdunkar (typ saftdunk, lite kraftigare).
Lite pilligt att pressa in mellan hov och sko men efter lite småjusterande satt de kanon. De satt mer eller mindre hela tiden till det var dags för omskoning. Hovslagaren blev så imponerad :D så när han skodde om så kämde han fast sulorna igen. Så för typ 15 spänn klarade vi hela vintern i fjol, vintern var ju rätt lång även i Skåne faktiskt. Billigt och bra :idea:

Jag skodde för ca 5 veckor sen (o min pålle går ca 10-11 veckor)
o är också för snål för att sko om ,men petar du in den "längst" in i skon eller? :rofl:

Man kan ta hovolja också, ett rejält lager. Finns en del som tar skidvalla, så att snön inte fastnar i hoven. Jag har ett annat problem, broddarna är nerslitna så dom inte går att skruva ur. Är det bara att vänta snällt tills hovslagaren behagar komma? Eller ska vi skritta bara, det är blankis under snön?

PolarPads funkar alldeles utmärkt... t.o.m bättre än vanliga snösulor när snön är blöt. Rejsade runt i vilda galopper med sådana på fossingarna förra vintern och pållen var helnöjd.

Alltså, jag ritade av lite innanför skons ytterkant, typ om man tänker sig en "linje" där sömhålen är.
Pillade rent ordentligt mellan sko och hov och tryckte sen in sulan bakifran trakten och fram i tån. Lite bökigt, men det går. Man får justera lite efterhand med saxen om sulan är för stor.
Jag var förvånad över att de satt så pass bra, tappade en på en bakhov efter en tur i skogen, men det var ju inte hela världen, bara att klippa till en ny!
Man ska nog tänka på att ta en "plastsort" som inte blir så spröd av kyla. Det kan kanske bli vasst om sulan spricker?
(Tänker mig om man rider på vassa stenar eller så :eek: )
Så försök hitta en "smidig" plastsort!

/Maria

PolarPads funkar alldeles utmärkt... t.o.m bättre än vanliga snösulor när snön är blöt. Rejsade runt i vilda galopper med sådana på fossingarna förra vintern och pållen var helnöjd.

Jag har sula på min ena o den får hemska styltor där av kramsnö.

Satte på en Polarpad utanpå den -kanonbra.

Är det ingen som har provat deras nya sula som spikas fast?
Den har en oval grej i mitten som ska "kasta ut " snön.

Skulle verkligen vilja ha ngt som funkar i skritt när det är blötsnö ovanpå is.

vart kan man köpa dom där sulorna alla pratar om här inne?

*KL*

Vill ha fler bra billiga trixs för att klara ridning i snö utan sulor.
Skodde i torsdags fm förra veckan och på kvällen kom snön :mad:
Finns det bra man kan smörja med?

hehe jag gjorde snösulor utav gb-lock igår, funka hur bra som helst! :love: inga styltor här inte...har fått alla i stallet att göra samma sak :rofl: tack för tipset! får se hur länge det håller bara

Jag gjorde egna sulor av gb-lock förra året, de funkade hur bra som helst, fick inga styltor alls, medan de andra med "riktiga" sulor fick styltor!!!
Nu har jag inga skor på pållen, men när det blir skor igen kommer jag lätt göra egna sulor! Kommer nog dock följa 1912:s råd att ta lite kraftigare plast...

Superbra och Superbilligt!!!:bump:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 012
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 236
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
791
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30